Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Категорія, за Арістотелем, — це найвищий рівень віддзеркалення та узагальнення навколишньої дійсності, без якого неможливе саме буття




 

Не менш оригінальним є вчення Арістотеля про душу. Він вважав, що душа є носієм свідомості людини й водночас вона ке­рує людським організмом. Душа має три рівні:

1) рослинна душа відповідає за реалізацію природних потреб розвитку й розмноження живого організму;

2) тваринна душа відповідає за харчування, ріст, розмножен­ня, але, крім цього, має функції відчуття й бажання;

3) розумна людська душа охоплює всі перелічені функції й доповнюється розумом і мисленням. Власне, ця функція виок­ремлює людину з довколишнього світу. Таким чином, душу має тільки природне тіло: рослина, тварина, людина. Душа є фор­мою живого природного тіла. Саме вона надає життю змісту й сенсу.

Арістотель матеріалістично пояснював сутність існування людини. Він вважав, що людина — найвищий представник висо-коорганізованих тварин, але відрізняється від них наявністю ро­зуму й мислення. Людина, згідно з його вченням, має вроджену потребу жити із собі подібними (потребу в колективі). Саме це зумовило виникнення суспільства1. Головним механізмом управ­ління суспільством стає держава.

Учення про державу у філософії Арістотеля стає одним з головних. Мислитель говорив про те, що людина є політична тварина, наділена інтелектуальними можливостями. Вона створює механізм захисту від ворогів, підтримує внутрішній порядок, розвиває економіку тощо. Основою держави є прива­тна власність, яка відповідає сутності людини, її біологічному егоїзму, який стає основою необхідності захисту приватного інтересу. Будь-яка державна влада захищає приватний інте­рес і дає підстави для корисного використання цієї влади окремими людьми, незважаючи на те, що влада має захищати інтереси всіх.

Арістотель виділяв шість типів держави: монархію, тиранію, аристократію, крайню олігархію, охлократію (владу маси, край­ню демократію) й політію — єдність олігархії та демократії. Оцінюючи ці типи держав, учений виокремив «погані» форми державного устрою (тиранію, крайню олігархію та охлократію) та «хороші» (монархію, аристократію та політію). За Арістоте-лем, саме політія є ідеалом державності.

Суспільство у філософії Арістотеля — це великий колектив людей, які проживають на одній території та об'єднані мовою, родинними й культурними зв'язками, займаються виробництвом і розподілом матеріальних благ.

Отже, Арістотель дав матеріалістичне трактування похо­дження світу й людини, він виділив засадові філософські кате­горії, за допомогою яких дав визначення буття матерії; виок­ремив шість типів держави, зокрема й ідеал держави — політію, вніс істотний вклад у розвиток логіки — дав поняття дедуктивного методу, обґрунтував систему силогізмів.

Елліністичний період

Елліністична філософія (кінець IV— початок 11ст. до н. е.) — це сукупність філософських учень, які віддзеркалили кризу полісу, яка детермінувала зміну парадигми філософського мислення. На­взамін полісній моралі (пошукам правди й справедливості) при­ходять пошуки шляхів порятунку від драматизму життя й праг­нення уникнути випадковості в житті людей. Репрезентували цей період такі філософські школи, як епікуреїзм, скептицизм, стої­цизм і неоплатонізм, що пропонували свої оригінальні вчення за­для досягнення особистого щастя.

Найвпливовішим філософським ученням елліністичного періоду став епікуреїзм. Його засновником був Епікур (бл. 342—270рр. до н. е.). У 306 р. до н. е. він організував оригінальну школу під на­звою «Сад Епікура» й був автором близько 300 праць, з яких до на­шого часу дійшли лише три листи, а також чимало фрагментів, які містяться в роботах інших філософів античності: «Епікур вітає Пі-фосана», «Головні думки» (40 афоризмів), «Про природу» та ін.

У своєму вченні Епікур прагнув створити практичну філосо­фію, яка мала допомогти людині організувати повноцінне життя. В основу свого вчення він поклав фізику (атомістичну систему Демокріта) та логіку (каноніку). Атомістична система Демокріта у викладенні Епікура отримала певну етичну реінтерпретацію, філософ прагнув розробити практичні рекомендації щодо звіль­нення людей від марновірства та страху перед смертю.

Учення Епікура про фізику, Космос, розпочинається з думки про те, що у світі ніщо не з являється з нічого й безслідно не зни­кає, постійно існує тільки Всесвіт. Таким чином, Епікур одним з перших наблизився до формулювання закону збереження матерії. Всесвіт є вічним і безкінечним разом з вічними атомами та пус­тотами. Світу чистих ідей немає, існує лише величезна кількість матеріальних світів у Всесвіті.

Епікур висунув гіпотезу про криволінійність падіння атомів (на відміну від версії Демокріта про прямолінійність їх руху), що пояснювала процес створення матеріального світу як результату зіткнення атомів у пустому просторі та обґрунтовувала можливість свободи волевиявлення людини незалежно від зовні­шніх обставин.

Каноніка (логіка) Епікура дала йому змогу зробити такі ви­сновки: оточуючий світ можна пізнати за допомогою чуттєво­го пізнання; основним критерієм істинності знання про предмети, явища й процеси навколишнього світу є почуття задоволення від реалізації цього знання на практиці, й, навпаки, неістина (помил­ка) підтверджується почуттям незадоволення від неможливості використати це знання на практиці.

Метою практичної філософії Епікура була спроба ліквідува­ти залежність людини від обставин життя (або від Бога). Цій меті слугувала розробка атеїстичної концепції. Епікур вважав, що своєю появою людина повинна завдячувати собі (своїм бать­кам), а не богам, якщо останні й існують як моральний ідеал, то вони аж ніяк не можуть втручатися в життя людини. Доля людини залежить не від Бога, а від результатів її власної діяльності та поведінки. Душа людини є особливим різновидом матерії, що має атомарну будову, тому вона смертна, так само, як і тіло людини.

 

Людина повинна прагнути до щастя в межах матеріального існування, а щастя Епікур визначав як щонайбільше задово­лення від життя. Щастя — це насамперед відсутність стра­ждання, наявність здоров'я та можливість займатись улюб­леною справою.

Нормами життя людини мають стати розумне обмеження ба­жань і потреб, незворушність і безтурботність, індивідуальна муд­рість. За допомогою сили духу з усмішкою на вустах мудра лю­дина долає проблеми оточуючого її світу. Епікурейці не вірили в жодні суспільні доброчинності. Головною цінністю особистої поведінки вони вважали можливість досягнути стану атараксії (душевного спокою, самоізоляції від суспільства та реалізації епікурейського девізу «жити непомітно»).

У VI ст. до н. е. на основі вчення Піррона з Еліди (365—275 рр. до н. е.) виник філософський напрям що заперечує можливість пізнання світу — скептицизм. Елементи скептицизму незрідка зустрічались у Демокріта, Геракліта, а особливо у софістів Кі-ренської школи. Головна теза, яку обстоював скептицизм: лю­дина може говорити лише про власні почуття, а не про причи­ни, що їх породжують. Найбільш концептуально це вчення було викладено римським філософом Секстам Емпіриком (бл. 200— 275 рр. н. е.).

Емпірик, зокрема, говорив про те, що відчуття людини є дже­релом усіх упереджень і хибних думок у процесі пізнання. Дра­матичні переживання з приводу неможливості отримати істинне знання призводять до того, що людина не може почуватися щас­ливою.

Скептицизм пропонує власну схему досягнення щасливого життя. Позаяк в основі нещастя лежить незнання, то людині слід уникати будь-яких невирішених проблем, які спричиняють страж­дання. Водночас необхідно утримуватися від будь-яких проблем­них ситуацій в розумовій діяльності, судженнях та оцінках, що примушують людину хвилюватися й драматизувати життя. Утримання людини від вирішення внутрішніх і зовнішніх про­блем, активної розумової діяльності, на думку скептиків, має привести до стану апатії (незворушності) й атараксії (безтурбо­тності) — двох найвищих цінностей скептицизму. Якщо людина не може уникнути проблем, розмірковує над їх подоланням, то варто скористатися найпростішим методом їх вирішення на ос­нові традиції, закону тощо.

Загалом елліністичний скептицизм став підґрунтям, на якому згодом виросли суб'єктивний ідеалізм та агностицизм. Водночас у ньому було закладено ідеї атеїзму (скептичне ставлення до іс­нування Бога) та антидогматизму.

У IV ст. до н. е. була започаткована дуже впливова філо­софська школа — стоїцизм. її засновником вважають Зенона з Кітіона (336—264 рр. до н. е.), який у 300 р. до н. е. відкрив власну школу й викладав у портику1, надміру прикрашеному живописом. Від назви цього портика (грец. — «барвистий пор­тик») і пішла назва школи, яка проіснувала до кінця античного світу.

Сприятливі умови для розвитку епікуреїзму, скептицизму та стоїцизму склались у римський період розвитку античної філо­софії (І спи до н. е.V ст. н. е.). Найвідомішими римськими філософами, які репрезентували філософську школу стоїцизму, стали Сенека (4 р. до н. е. — 65 р. н. е.), вільновідпущений раб Епіктет (50 р. н. е. — 138 р. н. е.), Марк Аврелій (121—180 рр. н. е.). Власне, їхні філософські роздуми дають змогу найповніше осягнути особливості цієї філософської школи.

Зазвичай стоїцизм умовно поділяютьна три частини: фізику (філософію природи), логіку та етику.

Фізика стоїків бере свій початок від космологічного вчення Геракліта Ефеського, який першопричиною (субстанцією світу, визнавав вогонь. У стоїків різноманітність предметного світу зу­мовлена єдністю вогню з повітрям, водою й землею (що створю­ють форми вічної та незмінної субстанції)- В основі Космосу та­кож лежить вогонь (пневма), який є його душею, що разом з людиною формує цілісну систему вогняного організму, який живе за власним законом (логосом). Вивчаючи фізику, можна отримати відповідь на питання про місце людини в космічній си­стемі.

Для стоїків Космос є колискою, в якій народжується життя на Землі. Космос є живим організмом, душа якого збігається з по­няттям Бога. Розум Космосу (Логос) можна побачити в доцільних причинно-наслідкових зв'язках матеріального світу, існуванні невблаганної долі (фатуму). Таким чином, житгя людини наперед визначене космічною душею, уникнути цієї залежності людина фізично не в змозі. Ця ідея визначила головну стратегію й такти­ку етики стоїків — через те, що зовнішні матеріальні цілі зазви­чай недосяжні й нереальні, людина має орієнтуватися лише на підвладний їй внутрішній вибір (свободу волевиявлення}. «Хто по­годжується з долею, того вона веде, а хто не згодний з нею, того вона тягне» (Сенека), тому зовнішня свобода виявляється лише в єдності, співпраці з долею, яку неможливо змінити. Ця співпраця знаходить свій вияв у організації повсякденного лсиття згідно із законами природи й Логосу. Досягнення гармонії і природою (до­брочинного життя) веде до щастя (евдемонії).

Досягти щастя можна лише за умови, що душу людини ніхто й ніщо не тривожитиме, якщо немає надмірних бажань, які не­можливо реалізувати. Стоїчний ідеал щасливого життя людини — це апатія (свобода від афектів життя) та атараксія (життя поза впчивом зовнішніх обставин). Якщо жиги щасливо й добро­чинно згідно з власним волевиявленням неможливо, то цілком виправданим, як вважали стоїки, є самогубство.

 

У подальшому стоїцизм значно вплинув на формування хрис­тиянського віровчення (розвиток християнської ідеї про сво­боду вибору особи та її індивідуальну відповідальність за цей вибір). Етика стоїцизму стала навдивовижу актуальною в но­вий час, інтригуючи своєю ідеєю внутрішньої свободи.

Прикладом поєднання давньогрецької та давньоримської фі­лософії, що зумовило створення нової світоглядної культури є неоплатонізм. Із самісінького початку в його основу було покла­дено філософсько-містичне вчення (ІІІ —6 ст. н. е.), яке намагаю­ся поєднати традиції давньогрецької філософії (учення Плата­на) з ідеями східних релігійно-філософських систем — подолан­ня людською душею матеріальної залежності з метою поєднан­ня, злиття з Абсолютом. Репрезентували цей філософський на­прям Аммоній Саккас (бл. 175—242 рр.), ГТлотін (бл. 204—270 рр.), Прокл (410—485 рр.) та ін. В основі їх учення лежала діалектич­на тріада— Єдине, Розум, Душа.

Єдине шляхом еманації (випромінювання) виділяє із себе Сві­товий Розум (нус — світ ідей), який творить Космічну Душу (псюхе), що відчуває світ через людину, а також інші демонічні та астральні істоти. Загалом Єдине, разом з Розумом і Космічною Душею створюють Космос, наповнений розумом і почуттями. Подальша еманація Розуму через Душу в матерію необхідна для того, щоб через матеріальний етап свого існування (процес само­вдосконалення) Розум і Душа знову повернулися до Єдиного. Матеріальний світ у неоплатонізмі видається як щось ілюзорне, тимчасове, недосконале, гріховне.

Головним завданням людини неоплатонізм вважає необхід­ність подолання її тілесних потреб, особистих вад як елемен­тів матеріального світу. Для цього людині необхідно реалізо­вувати в житті аскетичні норми поведінки, доброчинність, за­йматися музикою, поезією з метою щонайшвидшого злиття з Єдиним.

 

Стану єднання з Єдиним (Богом) передують певні почуття людини: по-перше, потреба очищення від матеріальної форми існування, по-друге, почуття любові (Еросу) до Єдиного (найпрекраснішого та найкрасивішого). Єднанню з Єдиним сприяє заняття філософією, яка тренує розум і безпосередньо гене­рує екстатичний стан занурення в Єдине.

Природно, що неоплатонізм визнавав ідею переселення душ (метемпсихози), заплановану Богом (Абсолютом, першопри­чиною) з метою звільнення душі від матеріальної залежності. Ці ідеї неоплатонізму неабияк вплинули на становлення христи­янського віровчення в Римській імперії. У XX—XXI ст. неопла­тонізм став предметом спеціальних досліджень і нових реінтерпретацій.

 

Отже, в центрі уваги першого періоду античної філософії («до-сократівської філософії»), були філософія природи, пошук пер­шопричин і субстанції світу (Космосу).

У класичний період починається вивчення людини (антропологі­чна філософія), подальшого розвитку набуває «лінія Демокріта» (матеріалізму), з'являються «лінія Платана» (ідеалізм), розви­ваються онтологія (учення про буття), теорія пізнання (гносеоло­гія) на основі філософських категорій, які перетворюють філо­софію на наукове (в античному сенсі цього слова) знання. Елліністична філософія була репрезентована такими вченнями, як епікуреїзм, скептицизм, стоїцизм. У цей період меншою мірою розробляються фундаментальні філософські проблеми (онтоло­гія та гносеологія), на передній план виходять проблеми етики, обґрунтування людського життя, індивідуального спасіння лю­дини від драматизму життя, домінування випадковості в житті та досягнення особистого шастя.

Домінуючим філософським напрямом римського періоду став ідеалізм, а головне — відбувається єднання філософії (насам­перед неоплатонізму) та християнських ідей, що, зрештою, трансформує античну філософію в середньовічну теологічну фі­лософію.

 

Питання для самоперевірки

1. Чим відрізняється філософія від міфологїі?

2. Назвіть відомі вам давньогрецькі школи й напрями.

3. Яку головну філософську проблему вирішувала Мілетська школа?

4. У чому сутність діалектики Геракліта?

5. Що означає буття в філософії Парменіда?

6. Що таке апоріїЗенона?

7. Хто такі софісти? Що характерно для їхніх поглядів?

8. Чому з іменем Сократа пов'язують поворотний пункт в античній філософи?

9. У чому сутність теорії ідей Ппатона?

10. У чому сутність учення Арістотеля?

11. Хто такі кініки та кірінаїки? Якими були їхні погляди?

12. Хто такі стоїки? У чому сутність їхнього етичного вчення?

13. Хто такі скептики? У чому сутність їхньої філософської кон­цепції?

14. Яке місце посідала антична філософія в світовій філософській культурі?

 

Список рекомендованої літератури

1. Антология мировсй философии: В 4 т. — М, 1969 — Т. 1. — Ч. 1.

2. Аристотель. Сочинения: В 4 т. — М., 1976—1983.

3. Асмус В. Ф. Античная философия. — М., 1976.

4. Богомолов А. С. Античная философия. — М., 1985.

5. Герасимчук А. А. Філософія. Курс лекцій: Навч. посіб. для вузів. — К, 1999.

6. Декарт Р. Рассуждение о методе // Избр. произведения: В 2 т. — М., 1989.

7. Джохадзе Д. В. Основньїе зтапьі развития античной философии. — М., 1997.

8. Диоген Лазртский. О жизни, учениях и изречениях знаменитих философов. — М., 1979.

9. Канке В. А. Философия. Исторический и систематический курс: Учеб. для вузов. — М., 1998.

10. Материалистьі Древней Греции.—М., 1955.

11. Ппатон. Собрание сочинений: В 4 т. — М., 1990—1994.

12. Плотин. Зннеадьі: В 2-х кн. — К., 1995—1996.

13. Римские стоики: Сенека, Зпиктет, Марк Аврелий. — М., 1995.

14. Тіт Лукрецій Кар. Про природу речей. — К., 1986.

15. Чаньїшев Е. В. Курс лекций по древней философии. — М., 1981.

 

 

Тема №4

ФІЛОСОФІЯ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

Середньовічна філософія — філософський напрям, що виник на території Римської імперії з II ст. та розвивався на європейському континенті до XVI ст.

 

Етапи історичного розвитку Найвідоміші представники Основні риси


Теоцентризм

 

Тертулліан Карфагенський (160—220 рр.);
Августин Блаженний (354-430 рр.);
Фома Аквінський (1225—1274 рр.);
Ансельм Кентерберійський (1033—1109 рр.);
Вільям Оккам (1285—1349 рр.);
Майстер Екгарт (1260—1327 рр.)

 

Патристика II—III ст. Апологетика

 

 

Креаціонізм  

 

 

Патристика II—VIII ст  
  Грицька     Римська  

 

 

 

Есхатологія

 

 

 


Провіденціоналізм

 

Теодіцея

 

Представники арабомовної середньовічної філософії (VII—XII ст.)  
Аль Кінді (800—879 рр.)  
Аль-Фарабі (870—950 рр.)
Ібн-Сіна (Авіцена) (980—1037 рр.)
Ібн Рушд (Авероес) (1126—1198 рр.)  

 

Схоластика V—XIV ст.
  Рання     Зріла   Пізня    

 

Особистісність

 

Ревеляціонізм  


 


 

ГОЛОВНІ КАТЕГОРІЇ ТА ПОНЯТТЯ ДО ТЕМИ
Апологетика (від грец. «захищаю») — історичний етап розвитку середньовічної філософії, головною характеристи­кою якого стали захист і виправдання християнсько­го віровчення доказами розуму
Аскетизм - (від грец. «вправа, подвиг») — моральний принцип, який полягає у відмові від життєвих благ, приду­шенні природних бажань зметою самовдосконален­ня або досягнення морального чи релігійного ідеалу
Віра особливе ставлення до реальних або уявних об'єктів (явищ), коли їх істинність приймається без теорети­чного й практичного доведення
Гріховність релігійний термін, що означає природну неповно­цінність людського буття, його внутрішню ущерб­ність, що виявляється у відмові від духовної єдності зБогом і виборі зла
Догмат (від грец. «закон, правило, постанова») — в серед­ньовічній філософії означає головне положення того чи того віровчення, яке приймається без доказів (як безперечна істина)
Екзегеза (від грец. «витлумачую») — метод трактування біб­лійних істин без зміни їх сутності, використовувався в середньовічній філософії (апологетиці, патристиці, схоластиці) під час вивчення Святого Письма
Есхатологія (від грец. «кінцевий» і «вчення») — релігійне вчення про остаточну долю людства (складова будь-якої релігійної ідеології)
Єресі (від грец. «відбір, учення, школа») — релігійні вчення, течії, які перебувають в опозиції до панівної релігійної системи
Креаціонізм (від лат. «створення») — розуміння світу як резуль­тату Божого творіння
Молитва у монотеїстичних релігіях — єдина гідна форма спіл­кування людини зБогом

 

 

Номіналізм (від лат. потеп — «ім'я, назва») —• один з головних напрямів схоластики, який обстоював об'єктивне іс­нування лише одиничних предметів, заперечував положення реалізму, визнавав об'єктивне існування загальних понять у розумі Бога
Одкровення надприродне безпосереднє отримання істини, яке має місце лише серед обраних людей у мить їхнього містичного просвітлення
Особистісність релігійно-філософська концепція, згідно з якою лю­дина є унікальним творінням завдяки своїй богопо-дібній сутності
Патристика   (від лат. раїгез — «отці церкви») — термін для по­значення сукупності теологічних і філософських учень II—VIII ст.
Провіденціоналізм (від лат. ргоуійепііа — «передбачення, провидін­ня») — релігійно-філософське розуміння причин су­спільних подій як прояву волі Бога, а їх сенсу — як наперед визначеного наміру Бога
Ревеляціонізм концепція, згідно зякою істина міститься в божест­венному одкровенні, зафіксованому у Святому Письмі
Страждання протилежність позитивної діяльності, стан болю, хвороби, горя, суму, страху, тривоги; у християнсь­кій традиції сприймалося як кара за гріхи
Схоластика (від лат. вНсоїа — «школа») — середньовічна філо­софія, що намагалася дати теоретичне обґрунтуван­ня релігійному світогляду
Теодіцея (від грец. «бог», «справедливість», букв, «боговип-равдання») — релігійно-філософське вчення, метою якого є доведення того, що існування зла у світі не заперечує уявлень про Бога як абсолютне добро
Теологія раціональна систематизація віровчення тієї чи тієї релігії
Теоцентризм принцип середньовічної теологічної філософії, згід­но з яким головною причиною всього оточуючого світу, найвищою реальністю та головним предметом філософських досліджень є Бог

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 685 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Победа - это еще не все, все - это постоянное желание побеждать. © Винс Ломбарди
==> читать все изречения...

2268 - | 2092 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.