Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Філософська антропологія як розділ філософського знання




Філософська антропологія (від філософія та антропологія) — у широкому сенсі —

філософське вчення про природу (сутність) людини; у вузькому — напрям (школа) в

західноєвропейській, переважно німецькій, філософії першої половини XX століття, що

виходив із ідей філософії життя (Дильтей), феноменології Гусерля та інших, у рамках якого

робилася спроба відтворити цілісність поняття про людину шляхом використання і

тлумачення даних різних наук — біології, психології, етнології, соціології і так далі.

Початок філософської антропології пов'язаний з появою робіт Макса Шелера (1928) і

Хельмута Плеснера (1928), в центрі уваги яких проблема природи людини, специфічна

відмінність в способі існування людини і тварин. У більш пізній час вийшли класичні роботи

Арнольда Гелена (1940, 1956). До цих основних робіт примикають твори П. Л. Ландсберга

(1938), та інші.

Значення фiлософського дослiдження людини пов’язано з певними питаннями: яка

таємниця прихована в людинi? чи займає людина особливе мiсце в свiтi? що в нiй

унiкального? на що вона скерована, на що може сподiватися? Все це вивчає фiлософська

антропологiя. Основну свою увагу фiлософська антропологiя зосереджує на проблемах:

1)яке становище людини в свiтi, яке мiсце вона займає вона в iєрархiї речей. Можна сказати, що людина є випадковим результатом еволюцiї, або творiнням Бога.

2) яка природа i сутнiсть людини, чим вона вiдрiзняється вiд тварини (Маркс)?

3) чи є в нашому свiтi те, що назив. свободою i в якiй мiрi людина вiльна. Й якщо вона пiдкоряється несвободi, то чи можна її подолати.

4) людина — це розумна iстота, чи iстота, що керується пристрастями i потягами?

5) якi можливостi розуму i наскiльки на нас впливає несвiдоме.

6) що таке смерть, як людина має ставитись до неї.

7) в чому сенс життя, чи є у кожної людини конкретне призначення, як його знайти.

8) яке реальне мiсце в життi людини займають духовнi цiнностi.

Кожне поколiння по-своєму вирiшує цi проблеми враховуючи особливостi своєї епохи i

життя. Але для їх вирiшення тре певне уявлення про людину. Людина в усi столiття

вважалась незвичайним i дивним створiнням, бо вона не має певного мiсця i певної

спадщини. Усi iншi живi iстоти пiдкоряються певним законам (живуть в певних мiсцях,

пiдкорюються певним бiологiчним правилам). Людина може опуститись до тварини, а може й

пiднятись до певних духовних висот. Фактично не можна дати будь-якого визначення

людини. Маркс: це тварина, що виготовляє знаряддя працi. Нiтше: це тварина, що вмiє

обiцяти. Дарвiн: це хвора мавпа. Зате можна дати фундаментальнi характеристики людини

через заперечення, фiксуючи вiдсутнiсть дечого:

1) Незводимiсть. Людину не можна звести до загального знаменника.

2) Незумовленiсть. Передбачити ким людина буде неможливо.

3) Незамiннiсть.

4) Неповторнiсть.

5) Невимовнiсть.

Основнi пряви буття людини в свiтi: любов, творчiсть, праця, вiра, гра, сенс життя, щастя,

смерть. Кожна окрема людина поєднує у собi загальнолюдськi риси, соцiально типовi,

iндивiдуальнi. Останнi є проявами поєднання загальнолюдських i соцiально типових рис.

Проблема мiсця людини в свiтi. Однозначної вiдповiдi нема на жодну фiлософську

проблему.

1. Космоцентрична характерна для античностi. Космос — це свiтовий лад, матерiальне,

живе цiле, космос, а людина — мiкрокосмос.

2. Теоцентрична характерна для середньовiччя. Поклав початко Бог, створивши свiт i

людину, остання створена за образом i подобою Бога, вона має свободу волi (може

обирати орiєнтири поведiнки сама).

3. Антропоцентрична характерна для нашого часу. Антропоцентризм виходить з того, що

ми знаємо лише себе й на все дивимось крiзь призму власних потреб i iнтересiв. Ця

вiдповiдь пiдносить людину, але й зациклюється нiй.

4. Холiстична — нова. Полягає в тому, що людство розглядається як органiчна, важлива

складова цiлого живого космосу вiдiграючи роль iнтегратора, iстоти, що зменшує

ентропiю.

Сенс життя, смерть i безсмертя людини. Це питання виникає, коли людина вiдходить з

деяких причин вiд буденних справ життя i усвiдомлює смерть. Тодi постає питання навiщо я

живу й навiщо ця суєта, якщо я помру? Iнший випадок, коли людина жила прагнучи досягти

певну мету, орiєнтувалася на певнi iдеали й раптом в них розчарувалася.

В фiлософiї життя визнається фiнальною цiннiстю, саме по собi. Разом з тим нескiнченнiсть

буденних справ i турбот, гонитва за насолодою позбавляє людину свободи. Виникає ситуацiя,

коли людина бачить сенс у кожнiй окремiй своїй дiї, але поєднання всiх цих дiй викликає

вiдчуття, що заради всiх них не варто жити. Виникає вiдчуття, що життя безглузде. Цiлi

можуть бути гуманiстичними. Гуманiстична вiдповiдь: сенс життя — це самореалiзацiя,

проявлення закладених у собi здiбностей, iндивiдуальност i (неофредиська позицiя). З точки

зору матерiалiзму сенс життялюдини не iснує поза цiєю людиною i поза її свiдомiстю. Тобто

в кожного свiй змiст життя, вiн суб’єктивний, його нема доти, доки людина не встановить

його для ебе. Мтерiалiзм каже, що сенс життя має бути в життi, а не поза ним, вiдкидаючи,

наприклад, релiгiйну трактовку. Релiгiйна вiдповiдь полягає в тому, що iснує Бог i безсмертна

душа, якi вiдкривають перспективу вiчного, щасливого життя. Треба прожити життя гiдним

чином, знайти iндивiдуальний шлях до Бога i поєднатися з ним. Нiгiлiстична (атеїстична)

вiдповiдь починається з констатацiї того, що життя безглузде i абсурдне. Тому можна або

пiдкоритися або збунтуватися проти нього. Але бунт проти абсурду не означає самогубства, а

кожну мить свого життя наповнювати гармонiєю i чуттєвою насолодою самому (позицiя

екзистенцiалiзму i А. Камю). Також, часто сенс життя ототожнюється з iнтуїтивно

усвiдомлюваною вищою цiннiстю (революцiонер заради свободи, батьки заради дiтей).

Спiлкування i розумiння людей. Ми народжуємось, живемо i розвиваємоь в суспiльствi,

лише в спiлкуваннi з iншими. При цьому фiлософську антропологiєю цiкавить не спiлкування

великих груп людей, а межособистiсне спiлкування, яке виражається формулою «Я i iншi».

Тут стоїть проблема. Кажуть, що iншого можна сприймати по аналогiї iз собою. Або ж iншого

можемо зрозумiти через дiалог. Але сам дiалог як спiлкування розумiється у двох сенсах:

справжнiй дiалог (майже миттєве спiвпереживання одної людини iншiй — позицiя Мартiна

Губера), або ж мовна взамодiя (тут є важливою постiйнiсть спiлкування). Останнє дає

можливiсть зрозумiти iншу людину в часi, змiнах. Ми як правило спираємось на друге

розумiння дiалогу. Важливим аспектом цiєї проблеми є оцiнка меж мiжособової комуніцкацiї:

спiлкування — це негатив чи позитив? Феєрбах казав, що це добро, й вищою формою

спiлкування є любов. Жан-Поль Сар вважав, що комунiкацiя є злом, бо люди знаходяться у

станi боротьби один з одним, тому любов неможива, бо в певних ситуацiях одна людина може

переступити через iншу. У зв’язку з цим вiдомий афоризм «Пекло — це iншi». Космос — це

поняття, що вперше було введене Пiфагором для усвi домлення упорядкованої єдностi свiту,

як поняття протилежне хаосу. Але у фiлософiї воно в рiзнi перiоди розумiлось по-рiзному: i

Бог, i Всесвiт, зара засвоєна людиною межа Всесвiту. Спiввiдношення мiж космосом i

людиною розглядалось по-рiзному.


 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1391 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

80% успеха - это появиться в нужном месте в нужное время. © Вуди Аллен
==> читать все изречения...

2294 - | 2147 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.