Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Поняття патристики. Філософія Августіна Аврелія




Головна особливiсть

cередньовiчної християнської фiлософiї її спiввiдноснiсть з проблемами релiгiї. Вона

розвивалась з урахуванням християнських догм. Тодi пiд фiлософiєю розумiли те, що зараз

називають наукою. Провiдна роль в областi науки i культури належала церквi. Фiлософiя

вважалась служницею теологiї, тобто як така галузь знання, що веде до бiльш широкого

богословського знання. Фiлософами були представники церкви. Сакралiзацiя фiлософiї —

подiбне наближення фiлософiї до релiгiї.

Етапи: патристика i схоластика. Патристика (1-8 ст.) вiд слова Патер (батько церкви).

Представники: Василiй Великий, Августин Блаженний, Григорiй Нiльский, Тертулiан. Вони

розробляли всi фiлософськi проблеми тiльки в зв’язку з християнськими догмами. То був час,

коли виникло християнство, й ще iснувала скептична язичницька антична фiлософiя, що

критикувала християнськi догмати. Вона вважалася ворогом вiри. Тому Батьки церкви взяли

на озброєння зброю своїх ворогiв. Поєднання вiри й розуму дало таку фiлософiю.

Найважливiшi проблеми патристики:

1. Тринiтарна: проблема сутностi Бога, його троїчностi.

2. Вiдносини вiри й античної фiлосфiї.

3. Розумiння iсторiї як руху до певної кiнцевої мети Граду Божього.

4. Розгляд свободи вибору людини, як вибору мiж спасiнням душi, або її загубленням.

5. Походження зла в свiтi.

Патристика розвивалась пiд переважним впливом iдей Платона. Вважалось, що фiлософiя

досягає iстинного через вивчення Бiблiї. Фiлон Александрiйский: Бiблiя має два сенси

буквальний (екзотеричний) i таємний (езотеричний); останнiй можна зрозумiти через алегорiї.

Апологетика: захист положень християнства вiд критики античної фiлософiї. Апологети:

Юстинiан, Клiмент Александрiйский. Останнiй виснув iдею про гармонiю розуму й вiри;

розум пiдкоряється вiрi. Орiєн Александрiйский розвив вчення про Бога, його iпостасi,

висунув iдею створення свiту з нiчого. Тертулiан стверджував, що в християнськiй вiрi вже є

готовi iстини. Але починаючи з 2 ст. в християнствi виникають єресi (манiхейство, арiанство,

гностiцизм). Вони казали, що свiт лежить у злi, бо божество, яке створило цей свiт зле. Iснує

потойбiчний свiт, до якого зможуть ввiйти лише тi, хто має гносiс певне особливе знання.

Аврелiй Августiн (Блаженний) (4-5ст.) головний представник патристики. Філософія

Августина виникає як симбіоз християнських і давніх доктрин. Зі старих античних

філософських доктрин основним джерелом для нього був платонізм, який він знав,

переважно, з праць неоплатоників. Ідеалізм Платона у метафізиці, абсолютизм в теорії

пізнання, визнання різниці духовних принципів у структурі світу (добра і погана душа,

існування окремих душ), акцент на ірраціональні фактори духовного життя — все це

вплинуло на формування його власних поглядів.

Вчення Августина стало визначальним духовним фактором середньовічного мислення,

вплинуло на всю християнську Західну Європу. Ніхто з авторів періоду патристики не досяг

тої глибини мислення, яка характеризувала Августина. Він і його послідовники у релігійній

філософії вважали пізнання бога і божественної любові єдиною метою, єдиною повною сенсу

цінністю людського духу. Разом з цим він відводив суттєво меншу роль мистецтву, культурі і

природничим наукам.

Вiн прагнув логiчно обґрунтувати iснування Бога. Ввiв у фiлософiю принцип креацiонiзму

(вiд слова творiння): Бог створив свiт з нiчого. Але вiн схилявся до фаталiзму, тобто

заперечував свободу волi людини, кажучи, що все в життi людини з самого народження

заплановано. Вiн створив концепцiю лiнiйного розвитку людської iсторiї. Є початок:

створення людини, є смисл: перемога християнства, є кiнець: Страшний Суд. Основнi iдеї

патристики:

1. Теоцентризм: джерело всього — Бог.

2. Креацiонiзм.

3. Персоналiзм: людина —образ i подоба Бога.

4. Провiденцiалiзм: всiм править Бог.

5. Сотерiологiзм (вiд слова Спаситель): людське життя треба скерувати на спасiння душi.

6. Ревеляцiонiзм (вiд слова Откровення): iстина досягається лише через досягнення смислу Бiблiї, пророцтва святих.

Християнській основі своєї філософії Августин надавав великого значення. Він здійснив те,

що було лише окреслене у його попередників: зробив бога центром філософського мислення,

його світогляд був геоцентричним. З принципу, що бог є первинним, випливає і його

положення про перевагу душі над тілом, волі й почуттів над розумом. Ця першість має як

метафізичний, так і гносеологічний і етичний характер. Вся філософія Августина

зосередилась на бозі як єдиному, досконалому, абсолютному бутті, а світ має значення як

творіння Бога. Без Бога не можна нічого здійснити чи пізнати. Все у своїй природі не може

відбутись без участі надприродніх сил. В цьому світогляд Августина дуже чітко протистояв

натуралізму.

Патристика: постановка основних проблем фiлософiї. Далi йде розробка цих проблем (8-13 ст.) та розвинута схоластика (13-14 ст.).


 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1735 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Так просто быть добрым - нужно только представить себя на месте другого человека прежде, чем начать его судить. © Марлен Дитрих
==> читать все изречения...

2497 - | 2245 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.