Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Античний атомізм (Демокріт, Епікур)




Значним етапом у розвитку античної філософії було атомістичне вчення. Антична

атомістична філософія виникає на терені проблематики елеатів, але це самостійне вчення, в

центрі якого:

1) уявлення про світобудову;

2) трактування людини і людського суспільства.

Започатковули атомістичну філософію в античності Левкіп (бл. 500-440 рр. до н.е.) і Демокріт

(бл. 460-370 рр. до н.е.). Безперечним є те, що філософські тлумачення Левкіпа і Демокріта

близькі за духом і проблематикою, хоча в їх діяльності, житті було немало відмінностей. По-

перше, Левкіп — досократик, а Демокріт трохи старший Сократа. По-друге, якщо Левкіп

більше уваги звертав на світобудову, то Демокріт зосереджував своє вчення на людині.

Левкіп і Демокріт, обґрунтовуючи першоначала, вважали, що ними є — атоми (буття) і

пустота (небуття). Атомісти розглядають буття як антипод пустоти.

Оскільки атомісти допускають два начала у світобудові — буття і небуття, вони дуалісти.

Оскільки ж вони трактують саме буття як нескінченну множину атомів, то вони над

плюралісти. При цьому найважливішим є те, що атомісти, визнаючи нескінченне число

атомів, твердять про нескінченне число форм атомів, іншими словами, ведуть мову про

властивості атомів. І Левкіп і Демокріт стверджують, що атоми — це неподільна, гранично

тверда, непроникна, без будь-якої пустоти не здатна сприйматися відчуттям (через малу

величину) самостійна частинка речовини. Атом вічний, незмінний, тотожний самому собі;

всередині його не відбувається ніяких змін; він не має частин і т.п. Та це тільки внутрішня

суть атома, а є і зовнішні властивості атомів. І це передусім форма: атоми бувають

кулькоподібні, косинисті, гачкоподібні, якірноподібні, увігнуті, випуклі і т.д. Атомісти

вважали, що число форм атомів нескінченне. Окрім форм, атоми розрізняються також за

порядком і положенням. Кожен атом оточений порожнечею. Атоми Левкіпа і Демокріта

цілковито без'якісні. Якості виникають у суб'єкта в результаті взаємодії атомів і органів чуття.

Оригінальне пояснюють атомісти виникнення життя. Демокріт стверджує, що живе виникло

із неживого за межами природи без ніякого творця і розумної мети. Демокріт визначає

людину як тварину, яка від природи здатна до всякого навчання і має у всьому своїми

помічниками руки, розум і гнучкість мислення.

Розглядаючи душу, атомісти вважають її сукупністю атомів. Атомісти вчили і про смертність

душі. На уяві про тілесність душі побудоване вчення Демокріта про пізнання. При цьому

Демокріт розрізняє два види пізнання: темне (незаконнонароджене) і істинне

(законнонароджене), а також два види пізнання — за допомогою чуттів і через мислення.

Демокріт глибоко розуміє складність і трудність процесів пізнання, досягнення істини. З

цього приводу він образно говорив, що "дійсність — у безодні", вона глибоко лежить на дні

морському. При вирішенні однієї з головних філософських проблем — проблеми щастя —

Демокріт говорив, що щастя в душі. Душа має бути поміркованою в насолоді, має перемагати

у собі жагу, - а цього вчить філософія.

Впливовою в елліністсько-римський період була школа послідовника філософії Демокріта

Епікура (бл. 342-270 рр. до н.е.). Епікур підійшов до атомізму Демокріта з етичних позицій,

фактично відтворюючи гедонізм кіренаїків, які визнавали насолоду критерієм моральних

вчинків. Натурфілософія Епікура спирається на такі універсальні принципи: по-перше, ніщо

не виникає з нічого і в ніщо не перетворюється; по-друге, всесвіт завжди був таким, яким він

є тепер, тому що немає нічого такого, у що він міг би перетворитись; по-третє, всесвіт

складається з тіл і порожнечі, і про існування тіл свідчать відчуття, а існування порожнечі

підтверджується рухом, який у ній реалізується; по-четверте, тіла або неділимі і незмінні

(атоми), або складені з атомів; по-п'яте, всесвіт безмежний як за обсягом порожнього

простору так і за кількістю своїх складових — як атомів, так і їх поєднань. Зазначені

принципи показують, що тут Епікур фактично повторює Демокріта, а оригінальність

натурфілософії Епікура проявляється в тому, що якщо Демокріт розрізняє атоми за формою,

порядком і положенням, то Епікур говорить про їх форму, величину і вагу.

Оригінальний Епікур і тим, що, визнаючи об'єктивність чуттєвих якостей, він стверджує, що

річ — не проста сума атомів, а існує як цілісність, якій властиві сталі якості. Епікур іде далі

Демокріта в розумінні простору і часу. Простір виводиться з факту руху — він є необхідною

умовою руху тіл. Час Епікур вважає властивістю тіл. Основне ж, чим відрізняється Епікурове

розуміння атомів від попереднього атомізму, — приписування атомам властивості ваги як

причини руху. Однак Епікур постає перед нами не тільки як представник атомістичної

філософії. Цікавими є думки Епікура про Бога і моральність. Епікур вважав, що основна мета

філософії — досягнення щастя, тобто нічим не затьмареного вдоволення. Цей принцип

епікурейської етики з'являється завдяки визнанню того, що людина від природи тягнеться до

щастя і з не менш природною відразою намагається позбутися страждань. Щастя, вважає

філософ, це незворушність духу, яка досягається навчанням і вправами.


 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1647 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Чтобы получился студенческий борщ, его нужно варить также как и домашний, только без мяса и развести водой 1:10 © Неизвестно
==> читать все изречения...

2455 - | 2337 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.