Загальна характеристика:
1) Відбувалося становлення української культури Нового часу.
2) Основні мистецькі напрямки — класицизм та романтизм.
Словник! Класицизм — орієнтувався на античне мистецтво, йому були притаманні простота форм і композиції, звернення до античної спадщини, оспівування героїв.
Романтизм був реакцією розчарування у Просвітницьких ідеях, стверджував неповторність людської особистості, прагнення до свободи і самовдосконалення, суперечність між надзвичайною особистістю та буденним оточенням.
3) Негативний вплив на розвиток культури чинили відсутність власної державності, національний гніт та імперські кордони, що ігнорували українські етнічні території.
4) У Наддніпрянській Україні провадилася політика русифікації та культурної асиміляції українців, здійснювана адміністративними примусовими заходами.
5) На західноукраїнських землях культурні процеси зазнавали значного впливу німецької культури, що поєднувався з полонізацією в Галичині, мадяризацією в Закарпатті, румунізацією на Буковині.
6) Культурний розвиток галицьких і закарпатських русинів був тісно пов'язаний з діяльністю греко-католицького духовенства.
Основні здобутки
1. Освіта.
— Початкова: в Росії — парафіяльні двокласні школи, повітові училища; в Австрії — елементарні школи зі строком навчання від 1 до 4 років.
— Середня: в Росії — платні гімназії, до яких не приймали вихідців із кріпацьких сімей, навчання велося російською мовою; в Австрії — платні гімназії з німецькою мовою навчання.
— Вища: в Росії — Києво-Могилянська академія (закрита у 1817 р.), Харківський університет (1805 р.), Київський університет (1834 р.), ліцеї, що об'єднували гімназичну та університетську програми (Волинський, Рішельєвський, Ніжинський); в Австрії — Львівський університет, Реальна академія (1817р.), Технічна академія (1844 р.)- Викладання в Росії велося російською мовою, в Австрії — німецькою.
Це цікаво! Інститут Оссолінських був заснований у 1817 р. істориком і громадським діячем Юзефом Оссолінським.
2. Наука.
— Світове визнання здобула українська математична школа: професор Харківського університету Т. Осиповський уклав підручник із математики, що мав велику популярність; М. Остро-градський був членом багатьох світових академій наук.
— Розвиток історичної науки: видання «Історії Русів» (1846 р.), «Історії Малоросії» М.Маркевича, з'явилися перші історичні праці М. Костомарова. У Києві створено Тимчасову комісію для розгляду давніх актів, у якій працювали Т. Шевченко, М. Костомаров.
— У Західній Україні працював Львівський інститут Оссолінських, що мав бібліотеку, музей, друкарню і впливав на поширення освіти, науки та культури в регіоні.
3. Література і мовознавство.
— Українські автори писали як українською, так і російською, польською,, німецькою мовами.
— Поширеними видами культурницької діяльності були збирання і публікація фольклорних творів: М. Цертелєв «Досвід збирання старовинних малоросійських пісень» (1819 р.); М. Максимович «Малоросійські пісні», «Українські народні пісні»; альманах «Русалка Дністрова» (1837 р.) Учасники гуртка «харківських романтиків» (П. Гулак-Артемовський, І. Срезневський, Г. Успенський та ін.) збирали етнографічні матеріали Слобожанщини.
— Першу в Галичині граматику української мови підготував І. Могильницький.
— Професор Львівського університету І. Лавринський уклав 6-томний україно-польсько-німецький словник.
— Початок і становлення української поезії та прози; І. Котляревський (поема «Енеїда», п'єси «Наталка Полтавка», «Мос-каль-чарівник»), Г. Квітки-Основ'яненка (повісті «Маруся», «Контопська відьма» та ін., оповідання, драматургія);
— Найвидатніші автори — П. Гулак-Артемовський, Є. Гребінка (байки), М. Гоголь («Тарас Бульба», «Вечори на хуторі поблизу Диканьки» тощо), Т. Шевченко (збірка «Кобзар», 1840 р.), П. Куліш (повість «Михайло Чарнишенко», роман «Чорна рада», поезії).
Історичний портрет!
Петро Гулак-Артемовський (1790-1865) — народився у м. Городище на Черкащині в родині священика. Він навчався у Київській духовній академії, а в 1817 р. став вільним слухачем Харківського університету. З 1818 р. Гулак-Артемовський викладає французьку мову в Харківському інституті шляхетних дівчат та польську мову в університеті. У 1821 р. він захистив магістерську дисертацію, став професором історії і викладачем російської історії, географії та статистики Харківського університету. У 1841-1849 рр. Гулак-Артемовський обіймав посаду ректора університету.
Його літературна діяльність почалася ще за часів навчання в духовній академії, коли він переклав поему французького поета Н. Буало «Налой». Згодом переклади Гулака-Артемовського публікувалися в «Українському віснику». Його улюбленими письменниками були Дж. Мільтон, Ж. Расін, А. Міцкевич, Й. Гете. Проте в українську літературу автор увійшов як поет-байкар, започаткувавши віршовану байку. Помер поет у 1865 р. у Харкові.
Театр.
— Поява перших стаціонарних професійних театрів у Харкові та Полтаві, де ставили українські п'єси «Наталка Полтавка», «Москаль-чарівник» І. Котляревського, «Сватання на Гончарівці» Г. Квітки-Основ'яненка тощо, а також п'єси Шекспіра, Пушкіна, Грибоєдова. Директором, режисером Харківського театру був Г. Квітка-Основ'яненко, Полтавського — І.Котляревський.
— Діяли аматорські театри, поміщицькі театри, де грали селяни-кріпаки.
— Видатні актори першої половини XIX ст. — М. Щепкін, К. Соленик.
Музика.
— Розвиток музичного фольклору (колядки, щедрівки, народні пісні й танці). Поширеними були народні ансамблі — троїсті музики (скрипка, цимбали, бубон).
— Кобзарське мистецтво; найвідоміший кобзар — Остап Вересай.
— Зародження української симфонічної музики (симфонія М. Овсянико-Куликовського на основі українських пісень).
— С. Гулак-Артемовський написав першу українську оперу — «Запорожець за Дунаєм».
Архітектура.
— Панування класичного стилю.
— Планова забудова губернських центрів (Полтави, Києва, Харкова).
— Відомі пам'ятки тогочасної архітектури — будинок театру в Одесі (архітектор Тома де Томон), дзвіниця Успенського собору в Харкові (архітектор С. Васильєв), Старий театр у Львові (архітектор А. Пихля, Я. Зальцман).
— Розвиток палацово-паркової архітектури (палаци К. Розумовського у Батурині, маєток Ґалаґанів у Сокирцях на Чернігівщині).
— Створення декоративно-пейзажних парків («Софіївка» в Умані, «Олександрія» у Білій Церкві, Стрийський парк у Львові тощо).
Живопис.
— Розвиток портретного жанру (В. Боровиковський, В. Тропінін, Т. Шевченко).
— Пейзажний живопис (І. Сошенко, Т. Шевченко).
— Розвиток графіки (Т. Шевченко, серія офортів «Живописна Україна»).
Словник! Офорт — гравюра на міді або цинку а малюнком, протравленим кислотами, а також друкарський відбиток з такої гравюри.