Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


В) Церква на Закарпатській Україні




Церква на Закарпатській Україні наприкінці XVIII ст. вийшла з-під залежности від латинського єпископа в Ерлау—Єґері. Марія-Терезія підтримала прагнення Закарпатської Української Церкви, але тільки 1772 року папа Климент XIV задовольнив її прохання і про­голосив самостійність Мукачівського Уніятського єпископства. Пер­шим єпископом Мукачівським був Іван Брадач. Він твердо боровся проти латинізації Церкви і обстоював східній обряд.

Кінець XVIII ст. був «золотою добою» церковної історії Закар­паття. В особах єпископів І. Брадача й особливо А. Бачинського, який став дорадником Віденського двору в справах Закарпаття, воно мало найкращих церковних діячів. Важливе значення мало перенесення в Ї780 р. осідку єпископства з Мукачева до Ужгороду і заснування там епархіяльної семінарії. На Закарпаття звертала Марія-Терезія особливу увагу. Властиво — для закарпатського духовенства засну­вала вона семінарію Барбареум у Відні, і тільки згодом до тієї семі­нарії стали приймати всіх українців греко-католиків.

Року 1776 Марія-Терезія наказала строго додержуватися рівноправности Уніятської і Латинської Католицьких Церков. Єпископ став членом сойму, духовенство було звільнене від військової служ­би. Цього можна було добитися в Австро-Угорщині, де не було поля-

850 о. І. ТКАЧУК. Там же, стор. 233-234, 243-245, 480, 604, 731-735. — І. ВЛА-СОВСЬКИЙ. Там же, ПІ, 315-318.

251 о. І. ТКАЧУК. Там же, стор. 277, 736-737.

 

ків, і не можна — в Польщі. Наступники Марії-Терезії — Йосиф II та Леопольд II — також наказували пильнувати рівноправносте. Матеріяльно Уніятська Церква була добре забезпечена прибутками релігійного фонду.252

Року 1816 зорганізовано нову — Пряшівську єпархію.

Духовенство Закарпаття очолило національний рух. Низка ви­датних діячів сприяли піднесенню культури цього краю. Проте, інтелектуали, що вийшли з кола А. Бачинського, не могли на Закар­патті прикласти своїх сил і здебільшого перейшли до Росії, де посіли значні посади: П. Лодій, Ю. Гуца (Венелин), М. Балудянський — як професори університету, І. Орлай — директор Ніженського ліцею, Кукольники — як письменники.

Українізація Закарпаття тривала недовгий час. Після Віденсь­кого Конґресу австрійський уряд, побоюючись заворушень слов'ян­ських народів, підтримав мадярів, щоб забезпечити їм ролю панівної нації в Угорщині. Мадярська мова дістала права державної мови у військових, адміністраційних, духовних установах та школах.

Угорське повстання 1848-1849 pp. не знайшло підтримки на За­карпатті. Видатні закарпатські діячі, а серед них о, О. Духнович, ка­нонік капітули в Пряшеві, поет, історик і педагог, вороже поставились до нього, о. О. Духнович зорганізував у Пряшеві гурток письменників, який ставив активний спротив мадяризації. Ще активнішим против­ником Угорщини був А. Добрянський, що обстоював перед Головною Руською Радою у Львові програму об'єднання Галичини з Закарпат­тям в окремий автономний «коронний край» у складі Габсбурзької монархії. Пізніше Добрянський очолив делегацію закарпатських українців до Франц-Йосифа І, яка домагалася створення в межах Угорщини «Руського воєвідства».

Ці домагання не дали нічого. Навпаки, мадяризація підсилюва­лась. Серед закарпатської інтелігенції, зокрема серед духовенства, почався розкол; частина її угорщилася, частина, як протест проти угорщення, набиралась москвофільських настроїв. Зростало переко­нання в могутності Росії, яка здушила угорське повстання і може захистити українців від угорського гноблення. Православ'я шири­лося на Закарпатті. Палким пропаґатором москвофільства був о. І. Раковський, редактор «Церковної Газети» (1856-1858).

Єпископ Стефан Панкович (1867 р.) намагався загальмувати рух москвофільства. Під його впливом обрано в «Обществі св. Василія Великого» противників москвофілів. Він Склав протест проти укра-

252 Е. ВШТЕР. Там же, стор. 130-131 — В. ПАЧКОВСЬКИЙ. Історія Закар­паття, Мюнхен, 1946, стор. 131-132.

253 В. ПАЧОВСЬКИЙ. Там же, стор. 147-152, 156, 160-162. — Г ЛУЖНИЦЬ-КИЙ. Там же, стор. 513-514.

 

їнських священиків на конгресі в Будапешті, які з А. Добрянським на чолі домагалися ввести без змін східній обряд. Спроби його дове­сти різниці між релігійними звичаями росіян і українців викликали обурення мадярів. Року 1871 конгрес у Пешті відмовив українцям в автономії Церкви. Панковича потрактували, як ренегата. Після ньо­го уряд призначав на єпископів лише «мадяронів», прихильників Угорщини. Нищилося видання релігійного та національного змісту, занепадала діяльність «Общества св. Василія Великого», поглиблю­валась ізоляція Закарпаття та Галичини. На Закарпатті писали ди­вовижним жаргоном, що. стояв між російською і церковнослов'ян­ською мовою з домішкою місцевої говірки.

Закарпаття занепадало. «Лишений всякої опіки зо сторони укра­їнської інтелігенції (духовенства), якої властиво нема, бо вся змадяризувалася і відчужилася від свого народу», народ опинився під міцним впливом мадяр через школу, церкву, уряд. До того перебував він у страшних злиднях. Наслідком цього становища була еміграція до Америки. Від 1870-их років і до початку XX ст.. виеміґрувало до Америки 200% природного приросту.*5*

 

ОСВІТА

А) ПОЧАТКОВА ШКОЛА

Нижча освіта в колишній Гетьманщині наприкінці XVIII ст. за­непала. Тоді як у 1768 році на території майбутніх трьох повітів — Чернігівського, Сосницького та Городенського — було 134 школи, і одна школа припадала на 746 душ, року 1875 на тій же території було тільки 52 школи, і одна школа припадала на 6.750 душ насе­лення. Селяни самі їх утримували, але для них, кріпаків, це ставало дедалі тяжчим.

На початку XIX ст. переважна більшість шкіл була парафіяль­ними; крім того по містах були.повітові школи, кількість яких поволі збільшувалася: 1807 року, наприклад, у Києві було 4 парафі­яльних і 1 повітова школа. На початку XIX ст. в школах почали вживати методу «лянкастерського» навчання, себто вчитель доручав кращим учням навчати інших; такий метод значно зменшував вит­рати на оплату педагогічного персоналу. На початку XIX ст. шир­яться школи для солдатських синів, т. зв. «школи кантоністів».*55

Середина XIX ст. характеризується швидким розвитком прогре­сивних ідей, що охоплювали суспільство. Піднести освіту в народі

гм С. БАРАН. Многострадальний народ. «Огляд історії українського народу». Скрентон, 1906, стор. 44-45. (За І. ВЛАСОВСЬКИМ: Там же, III, стор. 327).

255 М. НІЖИНСЬКИЙ. Початкова і середня загальна освіта. «Історія Ки­ева», І, стор. 325-326.

 

було загальним бажанням передової частини суспільства, яке не-терплячи очікувало звільнення селян. Це виявлялося в усіх галузях науки та мистецтва. Виступають проґресивні педагоги — М. Пирогов, а пізніше — К. Ушинський, які порушують питання про всенародню школу, про навчання рідною мовою.

«Положення 1864 року» про школи давало більше свободи для їх поширення: різні відомства, духовенство, товариства, приватні особи мали право відкривати народні школи, пристосовуючи їх програми до місцевих умов. До керівництва шкільними справами допущено пред­ставників міського самоурядування та земств. «Положення» давало священикам права наглядати за релігійним та моральним навчанням. Встановлено два типи початкових шкіл: одноклясові, з навчанням протягом трьох років, і двоклясові — з навчанням протягом п'яти років. Усі школи підлягали міністерству народньої освіти або Си­нодові. Але ліберальні ідеї 60-их років зустрічалися з посиленням реакції, яку викликало польське повстання 1863 року, і новим переслідуванням української мови. Не могло бути й думки про введення української мови як викладової в школах; заборонено друкувати під­ручники українською мовою, і все навчання велося тільки російсь­кою мовою.

Проте, свіжий напрям проходив до шкіл: багато студентів, захоп­лених народництвом, лишали університети і йшли вчителями до народніх шкіл, щоб нести освіту народові.

З 1870-их років велике значення у справі народньої освіти мали земства, які організували широку шкільну мережу, дбали про кад­ри вчителів, організували вчительські семінарії, давали кошти на утримання шкіл. На початку XX ст. 84% коштів на школи давали земства, 14% — міністерство освіти і 2% — духовне відомство. Про­грами шкіл, організованих земствами, залишалися ті, які дало міні­стерство.256

Серед початкових шкіл окреме місце належить «недільним» шко­лам, які з'являються у зв'язку з загальним визвольним рухом кінця 1850—1860-их років. Першу недільну школу на Україні засновано в Києві 1859 року. Учителями в ній були студенти університету, а учнями — діти ремісників. Навчання провадили в неділі та свята. Незабаром відкрито ще кілька шкіл у Києві, при чому учнями були вже і діти, і дорослі — здебільша робітники. Викладали в них, крім студентів, учителі гімназій, професори університету. За прикладом Києва недільні школи засновувалися в інших містах. Вони мали добродійний характер, учителі не одержували платні, а на шкільні

250 Л. БІЛЕЦЬКИЙ, Д. ДОРОШЕНКО, К. БЕЗКРОВНИЙ. Шкільництво й освіта під російською окупацією в ХІХ-ХХ ст. «ЕУ», І, стор. 921-924. — М. НІ­ЖИНСЬКИЙ. Там же, стор. 325-326, 472-476.

 

витрати жертвували гроші приватні особи. Успіх цих шкіл занепо­коїв царський уряд: року 1862 в Україні було їх уже 67, з того числа 9 у Києві. Року 1862 недільні школи зліквідовано.8"

На початку XX ст. в Україні знову почали організувати недільні школи, в яких викладали переважно вчителі, вчительки, прогресивна інтелігенція, а учнями були лише дорослі.

У Галичині, в час прилучення її до Австрії, початкова освіта сто­яла дуже низько. Це були школи-«дяківки», де діти навчалися чи­тати й писати. Року 1777 австрійський уряд провів шкільну реформу, запровадивши т. зв. тривіяльні школи для сіл та малих міст і головні - по більших містах та манастирях. Мова навчання була німецька. За Иосифа II, після конфіскації церковних маєтків, засновано шкіль­ний фонд, з якого видавали гроші на утримування шкіл. Кількість шкіл зростала. Одночасно, за наказами єпископів А. Білянського та М. Рилло по містах засновано парафіяльні школи, де навчали укра­їнською мовою. Але з 1792 року становище змінилося: греко-католицьким священикам заборонено навчати в школах релігії, і діти мусіли ходити до римо-католицьких костьолів. Нагляд за навчанням доручено римо-католицькому духовенству, і навчання стали прова­дити польською мовою. Завдяки клопотанням митрополита Левиць-кого та єпископа Снігурського вдалося добитися дозволу навчати українською мовою в школах, де переважали українці, але на прак­тиці нагляд залишився в руках римо-католицького духовенства, яке не допускало української мови.258

На Буковині до австрійської окупації школи були тільки при манастирях і т. зв. «дяківські». Після австрійської окупації деякий час поширювалися німецькі школи — тривіяльні — з німецькою мовою навчання. Гірше було те, що австрійський уряд вважав за народню мову румунську і надсилав вчителів з Трансільванії.

Об'єднання Буковини з Галичиною в 1787 році могло б поліпшити шкільну справу, але на ділі до німецької та румунської мови приєд­налася польська, як обов'язкова. З 1816 року школи перейшли під нагляд римо-католицької консисторії у Львові, яка не визнавала української мови. Кількість шкіл зменшувалася, бо українська люд­ність неохоче посилала дітей до чужої школи. 1792 року на Буко­вині було 32 народні школи, а на початку XIX ст. тільки 15: 1 — ні­мецько-румунська, 9 — німецько-волоських, 1 — угорська, 1 — вір­менська, 3 — румунські і жадної української.25"

257 М. НІЖИНСЬКИЙ. Початкова і середня загальна освіта. «Історія Ки­ева», І, стор. 331-334.

258 І. ГЕРАСИМОВИЧ, О. ТЕРЛЕЦЬКИЙ. Шкільництво в Галичині. «ЕУ»,, стор. 926-927.

"' Д. КВІТКОВСЬКИЙ. Освіта на Буковині. «Буковина», стор. 660-661.

 

Року 1869-1870 вийшов закон на підставі якого шкільництво на Буковині стало розгортатися. Року 1896 було вже там 335 шкіл, в тому числі 131 українська; всього в різних школах — українських, німецьких і румунських — навчалося 20.000 українських дітей. По повітових містах були німецькі школи.

У той час на Буковині точилася боротьба між «твердими» — так називали прихильників російського правопису з літерою «ъ» — і народовцями, прихильниками народньої мови й фонетичного право­пису, що його обстоював проф. С. Смаль-Стоцький. Фонетичний правопис ввели на Буковині 1895 року. Багато допомагали розвиткові шкіл Буковини вчителі, які примушені були тікати з Галичини, де панували поляки.860

На Закарпатті на переломі XVIII-XIX ст. шкільна справа стояла досить високо, головним чином завдяки заходам єпископа Андрія Бачинського. 1793 року було 300 шкіл, що їх утримували церковні громади. У той час шкільництво на Закарпатті стояло вище, ніж в інших частинах України, і тому ця українська земля дала так багато визначних діячів та учених. У цих школах навчали українсь­кою мовою, а в деяких викладали латинську. Після угорського пов­стання року 1849 кількість шкіл збільшилася.

Після Австро-Угорської угоди становище змінилося. Почалося угорщення Закарпаття, і в державних школах мовою навчання стала угорська. Національно малосвідоме селянство охоче віддавало дітей до державних шкіл, щоб не утримувати власним коштом українсь­ких. Кількість українських шкіл катастрофічно зменшувалася: року 1881 було 353 школи з українською мовою навчання, року 1899 тіль­ки 88, а 1906-го — 23.т

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 362 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Студенческая общага - это место, где меня научили готовить 20 блюд из макарон и 40 из доширака. А майонез - это вообще десерт. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2375 - | 2322 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.