Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Ідеї народності. Початки свідомішого демократизму




В XVIII в. почало в Західній Європі наростати так зване романтичне народництво: на місце того, аби переробити в письменстві старі теми грецькі та римські або потрапляти під їх взірці, письменники звертаються до переказів свій­ських, місцевих, з особливою увагою починають збирати народні перекази і придивлятися до народної творчості. Перед тим її легковажили, як річ гру­бу, необроблену, а тепер починають високо цінити її своєрідну красу. Сей напрям, особливо з Англії та Німеччини, поширився між західними сло­в'янами, викликав і там зацікавлення до народної творчості, до народного, мужицького слова. Потім таке зацікавлення, разом з впливами тих перших слов'янських збірок і студій, починає поширюватися і в Росії, серед грома­дянства великоросійського і зросійщеного українського.

Для українців російських і так само галицьких сей поворот мав величезне значіння. Досі вони дивилися на свою народність як на темну масу, позбав­лену всяких засобів культурних, засуджену на те, щоб користуватися ду­ховими засобами своїх культурніших сусідів. Тому не бачили перед своїм народом ніякої будучності, дивилися на українську мову, побут і звичаї як на пережитки старини, може й цікаві й милі для земляків, але кінець кінцем таки засуджені на загибель. Автор першої української граматики в Росії Павловський, пишучи в перших роках XIX в., називав українську мову «ни живымъ ни мертвымъ, исчезающимъ нарьчіемь» і саме на те спішився записати граматику сеї мови, поки ще вона не вимерла до решти.

Тепер погляди на народне слово і творчість зміняються. Виявляється українськім народі, в його народній словесності безцінний скарб, що зрів­новажує недостачі книжного письменства і свідчить про велике духове ба­гатство і життєву силу народу. «Знаєте,— пише оден з перших збирачів, Цертелів, в своїй статті,— що я сю народну поезію ставлю вище, ніж більшу частину наших (російських) романів, балад,, а навіть — багатьох наших романтичних поем». Завдяки оригінальним своїм прикметам, красі і багат­ству свому український побут, перекази, історія починають звертати увагу чужинців: великоросів, поляків й інших, і се підіймає в очах самих українців вартість свого народного елементу. В нових напрямах романтичного народ­ництва їх власне малосвідоме прив'язання до своєї минувшості і сучасного народного побуту знаходить нове об'яснення і оправдання, заохоту до даль­шого заінтересовання своїм народом і своєю минувшиною. Теорії народницькі і приклади національного розбудження, що під впливами їх почина­лося тоді у інших слов'янських народів, вказували дороги і напрями, котрих належало триматися свідомим українцям.

Проби літературного оброблення українських тем українською мовою здобували нове значіння і вагу, як дорога до відродження українського життя.

Після появи талановитих наступників Котляревського, ще перед висту­пом Шевченка, літературна сторона сього відродження всім близьким до нього людям представлялась зовсім запевненою. Оден з молодших членів харківського кружка, Срезневський, в своїм одкритім листі 1834 р. твердо заявляє, що «язик український, або, як хочеться його називати іншим,— «малоросійський», се не наріччя, а окрема, самостійна мова, оден з найбагатших слов'янських язиків, і його літературна будущина не викликає ніяких сумнівів. «Глибокомислений Сковорода, простодушний Котлярев­ський, багатий фантазією Артемовський, завсіди жартівливий і приємний Основ'яненко й кілька інших» не зостануться самі: «Мова Хмельницького, Пушкаря, Дорошенка, Палія, Кочубея, Апостола мусить принаймні пере­дати потомству славу сих великих людей України». Але літературною сто­роною справа не кінчилася!

Разом з тим, як я вже зазначив, мусіли рішучо змінитися відносини до народних мас, його потреб і інтересів. Попереднє століття зазначилося тим, що свіжо народжене українське старшинське панство запопадливо заходилося присвоїти собі панський вигляд, щоб якнайсильніше зазначити свою окремішність від народу, з якого воно вийшло. Економічна боротьба викопала глибоку прірву між народом і сим панством, що захоплювало землі й кріпостило селянство, а відокремлення культурне докінчувало їх глибоке відчуження й ворожнечу. Український народ розділився на темну народну масу, закріпощену, позбавлену всякої можності розвою і поступу, і панство, яке хоч називало себе українцями («малоросіянами»), але було зовсім відірване від українського народного ґрунту і в своїм повнім відчуженню від народу не бачило іншої дороги, як приставати все тісніше до культурного і національного життя великоросійського. Але тепер за­інтересований українським словом і українською народною поезією навчило інтелігенцію іншими очима дивитися на український народ.

Отсі сірі прості селяни, мужики-кріпаки, на яких українське папство дивилося з презирством, помазавшися російською культурою, володіли, як виявилося, дорогоцінним скар­бом поезії, були творцями утворів, яким знавці давали місце поруч найкращих взір­ців європейської поетичної творчості. В устах селян заціліла пам'ять про україн­ську минувшину, про козачу славу, затрачена панством. Сама ся мова, котра тепер, в світлі нових поглядів на життя народне, ставала доро­гоцінним скарбом, вищим від золота і каміння дорогого, заховалася тільки в простім народі — нею володіло тільки селянство. Через се все в очах нового покоління осві­чених українців українська сірома ставала правдивим носителем, володарем краси і правди життя, і до неї на­лежало всіми способами зближитися, щоб зачерпнути від неї сеї краси і правди, щоб в народній словесності і народнім житті знайти прав­дивий зміст для творчості лі­тературної. А зближаючися до народу, освічені українці набиралися не тільки пам'яток народної творчості, але приходили до розуміння і народного життя, селянської душі, болів і потреб мужицьких.

Котляревський в «Наталці Полтавці», Квітка в своїх повістях і деякі менше замітні письменники в своїх творах ставлять собі за завдання від­крити благородний зміст селянської душі, показати, як в тяжких обставинах селянського життя, під сіром'яжною покривкою живуть високі, чисті люд­ські змагання, котрі ріднять українського мужика з його найосвічєнішим сучасником. Українська література стає демократичною: єднає інтереси вищих освічених верств з інтересами мужицькими, бере в оборону людські права селянина-кріпака, а згодом починає приходити і до розуміння його економічних і соціальних потреб та тих суспільних і політичних доріг, котрі могли б привести до поправлення суспільного становища закріпощених, темних і ограбованих народних мас. І се питання про піднесення україн­ських народних мас до людського життя стає центральним і головним питанням з становища українського відродження, тому що вищі верстви зійшли з національного українського ґрунту і вся надія українського жит­тя спочивала на селянстві, на надіях його визволення, і духового розвою.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 311 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Наука — это организованные знания, мудрость — это организованная жизнь. © Иммануил Кант
==> читать все изречения...

2308 - | 2104 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.