Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Другий етап громадівського руху




Наприкінці 60-х років, користуючись послабленням адміністративного тис­ку, українська інтелігенція почала відновлювати громади та їх діяль­ність, зокрема в Києві, Полтаві, Чернігові та деяких інших містах.

Вступ до громад не афішувався, засідання відбувалися таємно, а діяльність мала напівлегальний характер.

На початку 70-х років громадівці працюють над підготовкою і виданням кількох томів "Народных южнорусских сказок", зібраних Іваном Рудченком, байок Леоніда Глібова, збірок народних пісень з мелодіями, опрацьованими Миколою Лисенком, історич­них пісень і дум. Павло Житецький велику увагу приділив ви­вченню правописної системи української мови, яка пов'язувала­ся з розвитком літературної мови, а отже, і з політикою. У січні 1873 р. громадівці заснували Історичне товариство Нестора-літописця. Наступного місяця почало працювати Південно-Західне відділення Російського географічного товариства, яке ставило завдання всебічного вивчення рідного краю, зібрало і видало різно­манітний матеріал з історії, географії, природознавства, статис­тики й економіки краю. Велася робота по підготовці історії україн­ської літератури та українсько-російського словника. Організо­ваний і проведений відділом Географічного товариства влітку 1874 р. III Археологічний з'їзд продемонстрував перед ученим світом високий науковий потенціал українських вчених, більшість яких входила до громад. Фактично друкованим органом київсь­кої громади в 1874-1875 pp. стала газета "Киевский телеграф".

Емський указ

Активізація громад викликала нову хвилю занепокоєння в великодержавницьких колах і місцевих інсинуації реакціонерів. Для перевірки діяльності громад була створена спеціальна комісія, результа­том роботи якої стало видання Емського указу 1876 р. Ним за­боронялось українське слово, закривалося Південно-Західне відділення Російського географічного товариства. Заборонялося писати, співати та грати на сцені українською мовою, друкувати підручники, перекладати на українську мову твори класиків ро­сійської та світової літератури. Не дозволялося навіть друкува­ти тексти до музичних творів на "малоруському наріччі".

Було закрито газету "Киевский телеграф".Активні діячі ук­раїнофільського руху почали зазнавати переслідувань. Рятуючись від них, Павло Чубинський виїхав до Петербурга, Федір Вовк, Сергій Подолинський і Михайло Драгоманов - за кордон.

З посиленням урядових репресій після вбивства народниками Олександра II громадівці були змушені уникати дій, які б дали підставу звинувачувати їх в антиурядових чи сепаратистських настроях. Дехто занепав духом, зневірився в можливості розв'язати політичні та національно-культурні проблеми України і відійшов від активної громадської роботи. Лідери громадівців зосередилися на літературній, художній, науковій чи викладацькій роботі. Хоч і поступово, ідея "неполітичної культури" реалізува­лась і давала свої результати. Активізувались наукові дослідження, підвищувалася національна самосвідомість, українська культу­ра завойовувала нові позиції. А суспільно-політична думка, про­пагована в галицьких виданнях, вільних від цензури російського уряду, привертала дедалі більшу увагу як прогресивної українсь­кої, так і російської інтелігенції.

Михайло Драгоманов

За дорученням і на кошти громадівців Драгоманов організував видання українською мовою пропагандистської і науково-популярної літератури, призначеної для України. Спеціальні агенти переправляли її через австрійсько-російський кордон для неле­гального поширення.

З 1878 р. Драгоманов організував у Женеві видання спочатку безцензурного збірника, а потім - журналу під назвою "Грома­да" (1878-1879, 1880, 1882). Тут друкувалися матеріали про гно­бительську суть царизму, тяжке становище селянства, селянські і робітничі виступи, народницький рух. Важлива увага приділя­лася культурно-освітній діяльності та національному рухові в Україні.

У журналі "Громада" Драгоманов остаточно сформулював ідею федералізму як справедливого суспільного устрою україн­ського народу. Він не закликав до негайного розриву зв'язків між народами Росії, але вважав можливим їх дальший розвиток лише на засадах федералізму. Політичні свободи громадян і народів мали гарантувати політично вільні й самостійні у вирішенні місцевих справ громади вільних людей, об'єднаних для спільної праці на спільній землі або фабриці чи заводі. Драгоманов не виступав за створення незалежної України, а лише за її політичну автономію, в якій мала втілитись і автономія національна. Він був по­борником дружби і рівності всіх народів. Він поділяв погляди Оуена, Сен-Сімона, Фур'є і Прудона про соціалізм і одночасно відкидав вчення Маркса про науковий соціалізм і класову боротьбу.

Гостре незадоволення народників викликала критика Драго­манова їх централізму, їхньої терористичної тактики. Не сприймаючи крайнощів народовольського руху, Драгоманов водно­час виступив на захист народників під час розгорнутого на них урядом гоніння. Він закликав уряди зарубіжних країн не видава­ти революціонерів, виступав проти цькування їх у російській пресі й випаду Антоновича, який назвав народників "держимордами під червоними знаменами і столоначальниками від революції"".

Одночасно Драгоманов критикував і громадівців, закликав їх перейти від просвітництва і етнографізму до політичної бороть­би за автономію України в рамках федеративної Російської дер­жави. Старі громадівці не погодились із закликами Драгоманова і припинили асигнування "Громади", внаслідок чого та переста­ла виходити. Але Драгоманов на цьому не зупинився і переніс акцент своєї діяльності на західноукраїнський національно-ви­звольний рух, через нього впливаючи на настрої інтелігенції всієї України.

Молоді громади

Громадівці й народники ставили перед собою різні стратегічні завдання. Але в практичній діяльності вони часто спілкувалися, а то й співпрацювали. Особливо зміцніли їхні зв'язки в першій половині 70-х років, коли в громадівський рух включилась маса патріо­тичної молоді. Молодогромадівські гуртки з'явилися в Харкові, Чернігові, Полтаві, Києві, Єлисаветграді, Одесі. До їхнього скла­ду входили переважно студенти, вчителі гімназій і народних шкіл, гімназисти, семінаристи тощо. Завдяки віковим особливостям і посиленому почуттю патріотизму молодогромадівці прагнули як­найшвидшого розв'язання пекучих політичних проблем і тому не хотіли обмежуватися культурно-освітньою діяльністю. По­ступово багато хто з них переходив на позиції народників, віддаючи свій молодий запал, сили й навіть життя справі повалення са­модержавства, ліквідації залишків кріпосництва й завоювання політичних свобод.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1676 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

80% успеха - это появиться в нужном месте в нужное время. © Вуди Аллен
==> читать все изречения...

2305 - | 2162 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.