У XIX ст. остаточно сформувалося нове поняття людської спільності - національне. Найпереконливіше значення народної мови і культури для складання національної свідомості і, власне, нації показав німецький філософ XVIII ст. Й.Гердер. Віндовів, пдо людська цивілізація існує не в універсальних, а в конкретних національних проявах, в народних, а не в державних вимірах. Він передбачив велике майбутнє української культури.
Еволюція української національної ідеї вписується в загальноєвропейську модель розвитку національних рухів. Спочатку група інтелектуалів, рятуючи самобутність свого народу від поглинення імперією, збирає фольклор, історичні реліквії і документи. Другий, або культурний етап, як правило, ставав періодом «відродження» місцевих мов. На третьому, політичному етапі зростали національні організації і висунення вимог самоврядування. (Субтельний О. - с 201; Смолій В., Гуржій О.).
Вирішальну роль у розвитку національної свідомості відіграє вивчення історії - усвідомлення суспільного історичного досвіду. Наприкінці XVIII ст. з'явилися праці українських істориків-аматорів В.Рубана, Я.Маркевича, О.Шафонського, а пізніше - твори професійних істориків Д.Бантиша-Каменського, М.Маркевича. Василь Капніст очолив групу автономістів, яка у 1787 р. запропонувала владі проект відновлення козацького війська. Зробив унесок в популяризацію козацтва Микола Гоголь. Але справжній переворот в умах зробила поява створеної на стику століть в колі Новгород-Сіверських інтелектуалів - О.Лобисевича, Г.Полетики та ін. - і надрукованої 1846 р. «Історії русів». Хоч невідомий автор не виступав за негайну незалежність України, але вбачав в українцях окремий народ, який має право на самоврядування.
Іншим захопленням української інтелігенції початку XIX ст. було вивчення фольклору. Того ж Гердера настільки вразило його багатство і краса, що він заявив: «Україна стане новою Грецією... повстане велика культурна нація» (Січинський В. - с 158). Геніальний польський поет А. Міцкевич вслід за іншими дослідниками стверджував, що українці найпоетичніші та наймузикальніші серед слов'ян. У передмові до першої збірки «Старых малороссийских песен» 1819 р. М.Цертелєв відзначав, що пісні демонструють геній і дух народу, його чисту мораль.
Фахівці з української історії та етнографії професори Михайло Максимович - перший ректор Київського університету, М.Костомаров, В.Антонович, О.Бодянський та ін. довели самобутність українського народу ще з руських часів.
Зв'язуючою ланкою нації є мова, яка служить не тільки засобом спілкування, а й системою світобачення та самовираження народу. Попри заборону 1804 р. навчання в школі «на малороссийском наречии», посилився потяг до рідної мови, культури, історії. Поема полтавця Івана Котляревського «Енеїда», показала придатність народної мови для літературної творчості. Творили рідною мовою харківські романтики П.Гулак-Артемовський та Г.Квітка-Основ'яненко. З'явилася талановита проза Марко Вовчок, байки Є. Гребінки.
Тарас Шевченко.
Знаком утвердження української літературної мови став вихід у 1840 р. збірки поезій «Кобзар» геніального сина селянина-кріпака з Черкащини Тараса Шевченка (1814-1861 pp.). Звільнення від кріпацтва не віддалило його від знедоленого люду, а природний талант, відчуття справедливості зробили поета духовним вождем народу. Шевченкова поезія стала виявом самодостатності українців — літературної, мовної та інтелектуальної. Обурення поета соціальною кривдою поєднується з протестом проти національного гніту па «нашій не своїй землі», проти розбою Росії на Кавказі і по всій імперії, де «від молдаванина до фінна на всіх язиках все мовчить...».
Історіософія Т.Шевченка обґрунтовує природне право українців на державне самовизначення. Хмельницький для поета і «геніальний бунтар», і відповідальний за фатальний союз з деспотичною Москвою. Поет захищає І.Мазепу, гайдамаків, славить козацьку героїку і сміливо виступає проти ворогів волі народної - «царів, кровавих шинкарів» та «перевертнів», «недолюдків», які допомагають катувати рідну матір-Україну. «Учітесь, читайте, чужому навчайтесь і свого не цурайтесь» - заповів Тарас молоді. Звертаючись до «мертвих, живих і ненароджених земляків» - до нації, поет пророчив їй волю і прискорив здобуття цієї волі.
Освіта. Наука.
Розвиток культури, освіти і національної свідомості стримувала антиукраїнська політика царизму. Так, на середину 40-х pp. у 5-ти центральних губерніях України па 7 млн. чоловік було всього лиш 10 тис. учнів.
За «правилами» 1803 р. впроваджено 4 типи шкіл: парафіяльні, повітові, губернські (гімназії), університети. Навіть у парафіяльних (при церквах) школах дітей навчали російською мовою. Селяни самі намагались утримувати дяківські школи з рідною мовою навчання. Платними були і реальні училища. Допуск вихідців з кріпаків до середніх та вищих навчальних закладів заборонявся. Початок професійної освіти поклали відомчі і приватні училища. Першу і єдину в Росії школу бджільництва заснував у 1828 р. на Чернігівщині П.Прокопович.
Відповідно і в трьох ліцеях, які займали проміжне місце між середніми та вищими навчальними закладами, в двох університетах - в Харкові (1805 р.) й Києві (1834 р.) - студентів було лише по кілька сотень. Студентам викладали талановиті математики М.Остроградський та Т.Осиповський, славіст І.Срезневський, філолог О.Потебня, історики М.Костомаров, В.Антонович, засновник першої метеорологічної станції, ректор Харківського університету Василь Каразін.
Мистецтво.
Величезний вплив на розвиток образотворчого мистецтва мала заснована з участю українців Петербурзька академія художеств. Художники І.Сошенко, Т.Шевченко були вихованцями К.Брюллова. Митець написав портрет В.Жуковського для викупу молодого Тараса з кріпацтва і покинув Росію в знак протесту проти його арешту.
Т.Шевченко (цикл «Мальовнича Україна», портрети та ін.) та П.Федотов заклали основи реалістичного живопису на Україні.
Зодчі змінили пишне бароко на академічний, стриманий класицизм. У цьому стилі розбудовувалися центри Катеринослава, Одеси, де Ф.Боффо спроектував Потьомкінські сходи і Воронцовський палац. За проектом А. Меленського в Києві споруджено ротонду на Аскольдовій могилі, церкву Різдва Христового, ансамбль Контрактової площі. Постали шедеври палацо-паркової архітектури: парк «Олександрія» у Білій Церкві, палац Ґалаґана на Чернігівщині та ін.
Славилися кобзарі і лірники А.Шут, О.Вересай. Поруч із кріпацьким театром почав діяти професійний. У 1819 р. І. Котляревський з участю М.Щепкіна поставив у Полтаві «Наталку-Полтавку» та «Москаля-чарівника». У комедіях Г.Квітки-Основ'яненка блиснув майстерністю актор К.Соленик. Є. Гребінка написав поезії українською та російською мовою, зокрема романс «Очи черные».
Отже, перша половина XIX ст. відзначена потужним початком українського національно-культурного відродження, що стало реакцією на втрату державності і зародження ринкових соціально-економічних відносин.
Висновок.
Особливістю українського життя у першій половині XIX ст. було перебування народу у складі двох найконсервативніших в Європі імперій - Австрії та Росії. Однак нові ідеї, економічні і суспільні відносини під впливом європейських революційних потрясінь та внутрішніх обставин пробивали собі дорогу.
На Лівобережжі, де ще жевріли традиції козацької автономії, національне піднесення швидко перейшло від культурництва до політичної стадії, але було призупинене розгромом Кирило-Мефодіївського братства.
У Східній Галичині зростання національної свідомості було повільнішим, але все відчутнішим. Збільшився потяг народу до соборності.