Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Кирило-Мефодіївське товариство: які його місце і роль у національно-визвольному русі України?




Члени Кирило-Мефодіївського товариства, врахував­ши уроки світового досвіду і спроектувавши пере­дові західноєвропейські ідеї на український ґрунт, сформулювали основні постулати українського на­ціонального відродження, визначили форми та методи досягнення поставленої мети. Поява та діяль­ність братства стала початком переходу від культур­ницького до політичного етапу боротьби за націо­нальний розвиток України. Це була спроба передо­вої частини національної еліти осмислити та визна­чити місце і роль українського народу в сучасному їм світовому історичному контексті. Кирило-Мефодіївське товариство було самостійним і самобутнім політичним формуванням, яке організаційно не під­порядковувалось, а ідеологічно не повторювало політичних настанов жодної з загальноросійських сус­пільних течій.

Виникнення у 1846 р. у Києві української таємної політич­ної організації — Кирило-Мефодіївського товариства (братст­ва) було не лише черговим виявом невмирущості політичної традиції обстоювання українського автономізму, а й національ­но забарвленим виявом загальноєвропейських тенденцій та про­цесів. Це об'єднання виникло під впливом загострення протистояння у Європі між силами абсолютизму і демократії, ідеоло­гічно сформувалось на основі передових західноєвропейських філософських систем та ідей польського романтизму, організа­ційно згуртувалось, наслідуючи європейські таємні організації, стало своєрідною реакцією українського народу на посилення наступу царату на його права.

Основні програмні положення цієї організації сформульо­вані у «Книзі буття українського народу» і «Статуті Слов'янсь­кого братства св. Кирила і Мефодія». Характерною рисою цього об'єднання була чітка, яскраво виражена релігійна спря­мованість. Про це свідчить той факт, що товариство назване на честь відомих слов'янських просвітителів, православних Кирила і Мефодія, і сама форма організації була запозичена в українських церковних братств. Глибока релігійність пронизує і програмні документи кирило-мефодіївців, у яких домінують соціальні ідеали первісного християнства, чітко простежується ідея обстоювання загальнолюдських цінностей — справедли­вості, свободи, рівності і братерства.

«Книга буття українського народу» — це синтезова мо­дель перебудови суспільного життя, у якій була зроблена спроба врахувати релігійні, соціальні та національні фактори. Концепція кирило-мефодіївців включала: 1) створення демок­ратичної федерації християнських слов'янських республік; 2) знищення царизму та скасування кріпосного права та ста­нів; 3) утвердження у суспільстві демократичних прав і сво­бод для громадян; 4) досягнення рівності у правах на розви­ток національної мови, культури та освіти всіма слов'янськи­ми народами; 5) поступове поширення створеного християн­ського ладу на весь світ.

Побудована на ідеях українського національного відродження та панславізму, ця програма виходила за рамки власне української проблематики. Характерно, що, перебуваючи під впли­вом західноєвропейських філософів та польського романтизму, у яких в цей час чітко простежується популярна народно-месіанська ідея, кирило-мефодіївці розробили свій вітчизня­ний варіант «месіанізму»: основною дійовою особою їх широ­комасштабних планів мав стати скривджений, поневолений, але нескорений український народ. Саме йому відводилась місія визволителя росіян від їх деспотизму, а поляків — від арис­тократизму, роль спасителя і об'єднувача всіх слов'янських народів.

Програмні документи товариства народжувались у дискусі­ях. Ведучу роль національних ідей обстоював П.Куліш, соці­альних - Т.Шевченко, а загальнолюдських та християнських - М.Костомаров. Характерно, що, навіть виробивши компро­місну концепцію суспільних перетворень, члени братства сут­тєво розходились у питанні про шлях її реалізації. Амплітуда у поглядах була надзвичайно широкою: від ліберально-помірко­ваного реформізму (В.Білозерський, М.Костомаров, П.Куліш) — до революційних форм і методів (Г.Андрузький, М.Гулак, Т.Шевченко).

Навесні 1847 р. після доносу студента О.Петрова Кирило-Мефодіївське товариство було викрите і розгромлене. Нечис­ленність організації, вузька сфера її впливу, переважно куль­турницький та пропагандистський характер діяльності створи­ли ілюзію в офіційної влади на початку слідства, що Кирило-Мефодіївське товариство не є серйозною загрозою для само­державства. Але глибше вивчення творів Т Шевченка та доку­ментів братства змінило думку властей, які врешті-решт поба­чили в них чітку антимонархічну спрямованість, радикальну націленість на соціальне визволення, обґрунтування права ук­раїнського народу на державність, демократію. В результаті усі члени організації без усякого суду потрапили у заслання.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 991 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Вы никогда не пересечете океан, если не наберетесь мужества потерять берег из виду. © Христофор Колумб
==> читать все изречения...

2358 - | 2156 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.