Середня Наддніпрянщина. Складові частини народного костюма — натільний, поясний, нагрудний та верхній одяг разом із поясами, головними уборами, взуттям і прикрасами — у певних поєднаннях утворювали традиційні комплекси вбрання, які залежно від місцевості відрізнялися багатьма локальними особливостями.
Як відомо, Середня Наддніпрянщина була тереном формування української народності та нації, що відбилося й на розвиткові народного костюма цього регіону: в основному він базувався на єдності рис, властивих культурі українського етносу в цілому. Разом із тим у межах регіону спостерігається різноманітність місцевих варіантів, що дає змогу виділити самостійні комплекси, притаманні конкретним районам Середньої Наддніпрянщини. Найяскравіше це простежується на прикладі жіночого одягу.
Так, найбільшої виразності на середину XIX ст. набуває комплекс Цент ральної Київщини, яка протягом віків була центром економічного та культурного життя не лише Середньої Наддніпрянщини, а й усієї України. Саме для цієї території характерні відносно швидка зміна та співіснування на єдиній основі різноманітних форм одягу, котрі досягають тут високого рівня розвитку.
Отож жіночий одяг Центральної Київщини складався з сорочки, двох запасок (у свято — плахти), літника з попередницею із саморобної тканини, пізніше — крамної спідниці з фартухом, котрі пов'язувалися поясом. З другої половини XIX ст. обов'язковим елементом комплексу була керсетка. У холодніші пори року вдягали свиту, байову юпку, згодом — юпку з краму. Взимку носили кожухи. На ноги напинали чоботи або черевики. Волосся дівчата заплітали в одну чи дві коси. Жінки одягали на голову м'яку чушку та твердий очіпок і
Середня Наддніпрянщина
111
пов язувалися хусткою, а в урочистих випадках — наміткою.
Натільний одяг — сорочка — була з суцільним рукавом або з плічками та зібраними біля них рукавами, пришитими по пітканню стану. Сорочка мала стоячий або виложистий комір, а також досить широкі чохли. Орнаментація заповнювала комір, чохли, широку смугу пазухи та поділ. Вишивка робилася червоною та синьою, пізніше чорною заполоччю, часом у поєднанні з білою або підфарбованою у сірий колір лляною ниткою. Часто в одній сорочці траплялося одночасне; застосування різноманітних технік: вирізування, гладі, на-бирування, хрестика, мережки тощо '. Орнамент — геометричний та геометризований рослинний. Як сорочки, так і запаски іноді були досить короткими — ледве прикривали коліна.
Керсетки Центральної Київщини були простьобаними на ваті чи без про-стьобки (холості), щільно затягнутими по лінії грудей, а донизу розширеними за допомогою вусів. їхня довжина — до середини стегна; матеріали — вовна, шовк, бавовна. Частіше київські керсетки однотонні. Відповідно до віку жінки вони могли бути яскравих або темних кольорів і виразно прикрашалися плисовими обшивками, аплікацією, вишивкою, пізніше — машинною строчкою. Оздоблення розташовувалося по правій полі з акцентом у нижньому куті, а також на спинці, по лінії талії та по низу керсетки.
Жіноча свита була білого кольору, під стан, невідрізною по лінії талії, розширеною донизу або ж із підрізною чи відрізною спинкою. Комір — виложистий, іноді шальовий, оздоблення — чорним вовняним саморобним шнуром або тканиною. Байові юпки, прикрашені вовняними китицями — перчиками —
Комплекс дівочого одягу з керсеткою. Середня Наддніпрянщина
контрастних кольорів, шили до трьох вусів, з великим виложистим коміром. Крамні юпки повторювали пропорції керсетки, але були довшими, з рукавами й обов'язково на ватяній простьобці. Наприкінці XIX ст. на селі з'являються нові види одягу — сачки, кохти на ваті тощо.
Тулуб'ясті нагольні кожухи білого кольору на Київщині виразно прикрашалися різнокольоровою аплікацією з сап'яну, вишивкою, тасьмою. Як і в керсетках, оздоблення розташовувалося на правій полі з акцентом у нижньому куті. Кожухи мали великий виложистий комір із сірого смушку, яким обшивали також