Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Компоненти українського костюма XIX — початку XX СТ.





 


чат. Однак для кінця XIX — початку XX ст. це явище вже становить виня­ток і найчастіше пов'язується з весіль­ною обрядовістю. У цей час найпоши­ренішою дівочою зачіскою є заплітання волосся у коси.

Для дівчат лівобережної Наддніпрян­щини типовим у святкові дні було заплі­тання волосся в одну косу, яка вільно звисала на спину, а в будень — у дві, що закладалися вінком навколо голови. На Правобережжі і на свято, і в будень дівчата заплітали волосся здебільшого у дві коси, які у свято вільно спадали на спину, а в будень закріплювалися навколо голови. На Полтавщині дівчата інколи заплітали волосся в одну велику і кілька маленьких кіс. Зафіксовані й більш складні види зачісок, наприклад, у зв'язку, коли частину волосся спереду відділяли, розділяли на прямий проділ та напускали на обидва боки чола, утво­рюючи так звані начоси, кінці яких за­кладали за вуха. У коси вплітали кіс­ ники у вигляді вузенької яскравої стріч­ки, шнурка, стьожки.

З давніх-давен східні слов'яни наки­дали на голову дівчині, яка виходить заміж, покривало. Український звичай не заплітати заміжній жінці волосся в коси також дуже давній і сягає, мабуть, тих часів, коли слов'янські дівчата взагалі не заплітали волосся в коси, а, виходячи заміж, просто підбирали його. «Засвітити волосся», тобто ходити з непокритою го­ловою, було великим гріхом для заміж­ньої жінки навіть на початку XX ст. (за народними уявленнями, простоволо­са заміжня жінка накликала неврожай, хвороби та пошесті). Зачіска жіночого волосся у XIX — на початку XX ст. зво­дилася до простого закручування його у вузол і підтикання під головний убір. Інколи жінки розділяли волосся на дві


половини і, скрутивши кожну з них у жгут, намотували на невелике луб'яне кільце — кибалку.

Із глибини віків веде свій відлік і історія головних уборів, які виконували не лише утилітарні, а й більш широкі функції, в тому числі прикрашання голо­ви та всього комплексу вбрання. Пробле­ма їх класифікації дуже складна й до кінця не розв'язана.

Так, Д. Зеленін усі головні убори по­діляв на такі типи: рушникові, чепці, шапки та дівочі вінки. К. Мошинський дає іншу порівняльно-класифікаційну схему: перев'язь — пов'язка, чільце — діадема і корона з пір'я. Г. Маслова розподіляє дівочі головні убори на смуж­ки тканини, обручі з твердою основою, вінці, вінки, уплітки, налобники з мета­левими підвісками; жіночі — на рушни­кові, кичкоподібні, кокошники, самшури, ковпаки, шапки. У кожному випадку, як бачимо, в основу класифікації головних уборів покладені різні ознаки: матеріал, форма, конструкція тощо.

На нашу думку, успішна спроба в цьому плані належить Я. Прилипку. Він виділяє необхідні для класифікаційного поділу ознаки різних груп головних убо­рів, знаходить єдину класифікаційну основу для виділення цих груп, підкрес­лює генетичну послідовність їхнього роз­витку 17. В характеристиці дівочих та жі­ночих головних уборів ми виходитимемо з принципів саме цієї класифікації.

Стародавні дівочі головні убори, за­лишки яких віднайдені у слов'янських курганах, були зроблені з тканини або шнурка з нанизаними на них скляними або металевими намистинами чи пласти­нами. Форми стародавніх головних убо­рів в основному були такі ж, як і у XVIII—XIX ст., про що свідчить чимало етнографічних матеріалів.


Головні убори


99


 


За способами пов'язування-носіння можна виділити дівочі налобні вінко- подібні головні убори. Вони у свою чергу поділяються на вінки-шнури, вінки пло­ щинні та вінки звиті. Матеріали (стріч­ки, плетеш шнури, шовкова тканина, пір'я птахів, штучні та живі квіти), кон­струкція, форми й техніки виготовлення таких головних уборів були надзвичайно різноманітними.

Поширений тип вінків-шнурів — то­ненькі яскраві стрічки, які пов'язувалися навколо голови і закріплювалися ззаду, стримуючи розпущене волосся. За таку стрічку, наприклад, на Чернігівщині з обох боків голови затикали штучні або живі квіти, а на Київщині нашивали задрапіровану різнокольорову тканину, що імітувала плетений вінок. На півдні Київщини був зафіксований дівочий го­ловний убір, котрий являв собою дві зшиті впродовж стьожки, між якими вставлялося зелене хвостове пір'я селез­ня (інколи таке пір'я опускали у розтоп­лений віск). Цей елемент дівочого вбран­ня, який за формою нагадував гуцуль­ське чільце, пов'язувався на чолі нижче вінка з квітів.

За допомогою різнокольорових стрі- чок-бинд дівчата прикрашали весь комп­лекс убрання, прикріплюючи їх у вели­кій кількості до стрічки чи вінка на поти­лиці або пришиваючи до стрічки, яку пов'язували на шиї (Чернігівщина, ліво­бережна Київщина та Черкащина).

Площинне вінкоподібне вбрання діво­чої голови було також характерне для різних місцевостей. Воно робилося обо­в'язково на твердій (іноді картонній) основі, яка або має суцільну циліндричну форму, або складається з окремих коло­подібних елементів (наприклад, лопа- тушка на Полтавщині). Іноді на неї у ба­гато рядків нашивали вузенькі різно-


кольорові стрічечки, закладені у дрібні збори, частіше ж основу обтягували шовковою тканиною, а зверху прикріп­лювали квіти. Цей тип головного убору, що був особливо характерний для моло­дої, являє собою ніби перехідну форму від дівочого до жіночого вбрання.

Звиті вінки були, очевидно, наступ­ною стадією розвитку дівочих головних уборів після простого закладання квітів за стрічку або за коси. Взагалі звичай прикрашати голову квітами (квітчатися) був дуже поширений. На Середній Над­дніпрянщині розміри квітів поступово зменшуються в напрямку потилиці, в той час як в інших місцях (наприклад, на Поділлі) «квітчалися» у протилежному напрямку. Така ж побудова й так званих чубатих вінків, композиційний акцент в яких був спереду. Залежно від призна­чення звитий вінок міг бути більш або менш нарядним і складним за конструк­цією, а також робився з різних сортів живих (чорнобривців, рожі, васильків, маку, жоржини, барвінку) або штучних (воскових чи паперових) квітів, прикра­шався сусальним золотом, пір'ям птахів, пофарбованим у яскраві кольори. Ззаду на спину вільно спускалися барвисті стрічки.

Носили вінкоподібні убори так, щоб зверху голова дівчини (маківка) залиша­лася відкритою. Те ж саме простежу­ється і в способах носіння дівчатами хусток, які дедалі більше поширюються починаючи з другої половини XIX ст. Зокрема, на Лівобережжі складену у кілька разів хустку пов'язували навколо голови таким чином, щоб було видно тім'я. Інколи складену хустку закріплю­вали на картонній основі. На Київщині хустку пов'язували так, щоб спереду на тім'ї лишалися стирчати два довгих кінці. Поряд із цим чимдалі частіше практи-


100


3. КОМПОНЕНТИ УКРАЇНСЬКОГО КОСТЮМА XIX — ПОЧАТКУ XX ст.


 


кувалося зав'язування хусток під підбо­ріддям.

На всій території Середньої Наддні­прянщини аж до кінця XIX ст. зберігся стародавній звичай покривати заміжній жінці голову полотнищем тканини, що з часом перетворилося на різні форми жі­ночого вбрання голови. Це вбрання, умовно назване платовим, можна поді­лити на дві великі групи: прямокутне і квадратне. Кожна з цих груп за способа­ми пов'язування чи запинання має безліч локальних варіантів.

Прямокутний платовий жіночий го­ловний убір називався наміткою. Це лляна, рідше конопляна тонка або взага­лі прозора, часом підкрохмалена ткани­на, що має довжину приблизно 5 м, а ши­рину 50 см. Кінці її прикрашали несклад­ним орнаментом здебільшого червоного кольору. Найхарактернішим способом пов'язування цього типу вбрання на Се­редній Наддніпрянщині було обгортання навколо очіпка та пов'язування пишним бантом ззаду. Цей бант разом із кінцями намітки спускався на спину.

По всій Україні жінки залюбки носи­ли таке квадратне вбрання голови, як хустки та шалі. Різними були способи пов'язування хусток, які частково наслі­дували способи пов'язування наміток. На півночі Чернігівщини хустку пов'язували під підборіддям, а кінці її зав'язували на маківці (цьому способу передувало зав'язування двох невеликих платків, один з яких проходив під підборіддям). На Київщині кінці хустки обгортали навколо шиї і зав'язували на потилиці. На правобережній Черкащині хустку драпірували в особливий спосіб навкруги очіпка, закриваючи потилицю. На Ліво­бережжі вона також драпірувалася дов­кола голови, але залишала відкритим денце очіпка.


Не менш поширеним типом жіночих головних уборів був шапкоподібний, який є дальшим ступенем розвитку цього вбрання. За функціональним наванта­женням у ньому виділяються дві основні підгрупи: м'які чепці (чушки), призна­чення яких — збирати і старанно закри­вати волосся; тверді шапкоподібні голов­ ні убори. Чушка-збірник (м'який очі­пок) одягалася під Платове вбрання задовго до появи твердих очіпків, а після їх зникнення — під домоткану та фаб­ричні хустини. Твердий очіпок — шап­ка — шився з парчі та шовку, був утепле­ний і виразно прикрашався вишивкою.

На Середній Наддніпрянщині за фор­мою, яка утворюється кроєм та різними технологічними прийомами (картонні, ватяні прокладки, різні способи стягу­вання у збори), а також за способом носіння можна виділити проміжні варі­анти: очіпки з твердою основою (ден­цем) і м'якими крилами, напівтверді очіпки-збірники. Це дає підставу для ви­значення за вищеназваними ознаками таких підгруп шапкоподібного жіночого вбрання: збірники, очіпки з твердою основою, очіпки-збірники й шапки.

Щодо чоловічих головних уборів, то вони не потребують такої детальної кла­сифікації, хоч і були досить різнома­нітними.

Спочатку декілька слів про чоловічі зачіски. Взагалі для зачісок українських селян XIX ст. було характерне високе підрізання волосся навколо всієї голови; верхнє ж волосся біля маківки прикри­вало підголені місця.

З-поміж видів зачісок виділимо два найтиповіших. По-перше, це підворота, коли волосся підрізали навколо голови, а на потилиці залишали дещо довшим. Гуцули ж залишали його досить довгим, іноді навіть заплітаючи його в одну чи дві


Взуття


101


І І


 


коси. По-друге, це під макітру, або в кружок, — спосіб, відомий з XVII ст., коли за краєм накладеної на голову ма­кітри рівно відтинали волосся довкола голови. Ця зачіска збереглася на Поділлі до початку XX ст. їй передувала тради­ція голити всю голову, залишаючи на маківці довгий чуб (оселедець), який за­кручували за вухо. Ця традиція побуту­вала переважно серед запорізького ко­зацтва.

Чоловічі головні убори робили з різ­них матеріалів — від соломи до хутра. Солом'яні брилі, дуже популярні влітку, плели у Декілька способів: рівною широ­кою стрічкою, у зубчики, в луску, косич­ кою тощо. Найпоширенішими були брилі з широкими крисами й головкою у ви­гляді зрізаного конуса. На відміну від них буковинські брилі мали високе дно та вузькі загнуті догори криси; їх обля­мовували чорною стрічкою, оздоблювали квітами, герданами (прикрасами з бісе­ру) та півнячим пір'ям.

Найдавнішими типами чоловічих го­ловних уборів були капелюхи та шоломи магерки). Капелюхи робили з овечого хутра або сукна з хутровою опушкою, а носили залежно від місцевих звичаїв.— трямо на всю голову, заломлюючи по­середині, зсуваючи на потилицю чи наба­кир. Шоломи шили з коричневої або сі­рої повсті. За формою вони були напів-сферичні або конусоподібні, без крис або з високо загнутими крисами.

На Гуцульщині взимку чоловіки но-;или клепані — шапки з червоного або темно-синього сукна, підбиті овчиною та сплямовані лисицею. Кінці клепані мож­на було стягнути догори й зав'язати на тімгї. Чорний фетровий капелюх гу-_улів називався кресанею і був пишно: здоблений золотавим галуном, візерун­частою бляхою або різнокольоровими


шнурками. Підтримував такий убір ремі­нець (підборідь) із червоного сап'яну, вибитий мусянжовими заклепками. При­крашали кресаню пір'ям глухаря або па­вича, а також кулястими вовняними ки­тицями — бовтицями.

На всій території України була відо­ма висока переважно циліндрична шап­ка з овчини або іншого хутра — кучма; на Поділлі та півдні Волині носили вели­кі чорні смушкові шапки з суконним дном — мазниці. Збоку в них був розріз, куди вставлялася кольорова стрічка. На Чернігівщині переважали круглі хутряні шапки з навушниками — малахаї.

Взуття. Основні відомості про тради­ційне селянське взуття вже містилися у попередніх розділах, тому нашим завдан­ням є коротко підсумувати та узагаль­нити їх.


Чоботи: чорнобривці та галицькі


Отже, нагадаємо: за характером при­криття ноги взуття в основному ділиться на таке, що захищає лише ступню, і


102






Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2018-10-14; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 357 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Победа - это еще не все, все - это постоянное желание побеждать. © Винс Ломбарди
==> читать все изречения...

2212 - | 2048 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.