Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Компоненти українського костюма XIX — початку XX СТ.





 


Намисто з доброго натурального ка­міння хоча й вийшло на початку XX ст. з ужитку, проте ревно зберігалося селя­нами впродовж десятиліть, завдяки чому різні його види були придбані багатьма музеями. У 60—70-ті роки стародавнє селянське намисто, особливо коралеве, було високо оцінене за своїми худож­німи якостями міським населенням і ши­роко використовувалось як прикраса су­часного одягу.

Крім поширеного по всій території України намиста з натуральних і штуч­них матеріалів, на Прикарпатті, Закар­патті, Буковині та Поділлі побутували шийні прикраси з бісеру. Різнокольоро­вий бісер нанизували на шовкову або волосяну нитку, плели або ткали, утво­рюючи мальовничий геометричний, іноді рослинний орнамент. Бісерні прикраси могли бути у вигляді смуги або опліччя і мали локальні особливості форми, спо­собу плетіння, малюнка, колориту. Від техніки нанизування (силяння) бісеру походять і назви цих виробів — силян- ки, силъованки, силенки, а від перепле­тення ниток між собою — плетенки, пле­ тінки. Ткані нашийні бісерні прикраси у вигляді досить вузької смуги назива­лися гердани, герданики, герданки, гар­ ди, крайки, ланцки, драбинки, рядки, пупчики. Бойківські нагрудні прикраси з бісеру — міци, шлейки — мали форму двох смуг, з'єднаних спереду. Візерун­часті шийні прикраси, ткані з бісеру, побутували, крім північно-західних об­ластей, також на Правобережжі Дніпра під назвою лучка 21.

Виробництво прикрас із бісеру триває й посьогодні в Західній Україні, стано­влячи цілу галузь художнього промислу, продукція якого має великий попит.

До традиційних шийних та нагрудних прикрас належать і ювелірні вироби з


металу, походження яких дуже давнє. Особливе місце серед них посідають мо­нети (дукати, дукачі). У XIX — на по­чатку XX ст. в Україні побутували різні способи використання монет як прикрас: три — п'ять — сім і більше мо­нет скріплювалися між собою у вигляді намиста; монети прикріплялись до кора­левого намиста тощо. Особлива вираз­ність та художня довершеність прита­манні такій своєрідній прикрасі, як ду-кач (личман), що складався з великої монети — дуката — і прикріпленого до неї металевого, прикрашеного камінням так званого банта. Дукач займав цент­ральне композиційне місце в усьому комплексі нагрудних прикрас.

У XIX — XX ст. дукачами називали дуже різні за матеріальною та худож­ньою цінністю жіночі прикраси — від грубого, але старанно виготовленого юве­лірного виробу до копійчаної фабричної штампованої бляшки. Відповідно до цьо­го в одних місцевостях України дукачі використовували як святкову прикрасу, а в інших носили щодня не лише дорос­лі, а й діти. Дукачі цікаві як пам'ятки народного мистецтва, що донесли до нас десятки найрізноманітніших і часом зовсім не властивих селянському побуто­ві композицій та сюжетів. Для дукачів використовували австрійські дукати, а пізніше російські рублі та їхні підробки з будь-якими зображеннями. Особливий інтерес становлять дукачі місцевого ви­готовлення 22.

Найскладнішою формою дукача є по­золочена карбована або лита кругла медалеподібна підвіска діаметром 45— 55 мм, оправлена плетеним дротяним шнурком або крученою пружиною і при­кріплена вушком чи двома-трьома корот­кими ланцюжками до декоративного, часом позолоченого банта.


Прикраси


109


 


В етнографічній літературі XIX ст. описаний звичай носіння намиста з золо­тих і срібних монет. Зокрема, він відо­мий в Західній Україні. Дукачі ж у влас­ному розумінні цього поняття більш ха­рактерні для Лівобережжя: Чернігів­щини, Полтавщини та Слобожанщини. При цьому традиції носити намисто з дукатів та один медалеподібний дукач не виключали одна одну: комплекс при­крас включав намисто з монет, яке обля­гало шию, а нижче, на грудях, на черво­ній стрічці красувався центральний медальйон — дукач. Коралеве намисто чергувалося з рідко розкиданими метале­вими бусинами, котрі разом із ланцюж­ком і хрестиком композиційно зрівно­важували великі металеві дукачі. В захід­них областях дукачі часом замінювали металевими чи фініфтяними іконками або хрестиками.

Культові елементи — один або де­кілька хрестиків — також входили до комплексу українських шийних та на­грудних прикрас. Найчастіше хрестики були срібні, інколи прикрашалися емал­лю, у заможнішого населення водилися й золоті хрестики. На Лівобережжі до­сить великий металевий хрест носили на довгому ланцюжку або на вузенькій стрічці. На Полтавщині, крім того, трап­лялися хрести дерев'яні та скляні (білі й


кольорові). На Черкащині нанизували по декілька маленьких хрестиків, які носили довкола шиї. Але найбільш архаїчними з усіх шийних прикрас культового при­значення були гуцульські згарди. Вони мали вигляд нанизаних на ремінець, шнурок чи дротик в один, два чи три ряди мідних литих хрестиків, між якими чіпляли мідні трубочки або спіральки, згорнуті чи скручені з латуні або міді. Комплекс зйомних прикрас на почат­ку XX ст. поступово спрощується. Дорогі натуральні матеріали замінюються під-робними, а кустарні, часом дуже май­стерно вироблені прикраси витісняються дешевими фабричними. Проте народні майстри намагалися знаходити прийоми гармонійного поєднання покупних еле­ментів одягу та прикрас. Так, яскраві різнокольорові дуті скляні фабричні буси набувають композиційної єдності з за­гальним декоративним оформленням костюма цього періоду (поліхромною вишивкою сорочок і керсеток, квітчасти­ми фабричними ситцями тощо). Щодо стародавніх прикрас, то вони зберігалися у старих людей на особливо урочисті випадки. І досьогодні вони залишаються оригінальними мистецькими творами, які постали внаслідок тривалого і складного розвитку української художньої метало-пластики.


 



 






Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2018-10-14; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 339 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Начинайте делать все, что вы можете сделать – и даже то, о чем можете хотя бы мечтать. В смелости гений, сила и магия. © Иоганн Вольфганг Гете
==> читать все изречения...

2282 - | 2063 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.