тичка), що прикривалася фартухом-за-паскою, могла бути з тканини іншого малюнка, кольору, якості. Взагалі літником і андараком у різних місцевостях іноді називають один тип української спідниці.
У центральних районах України траплялися спідниці, прикрашені вибій-частим малюнком (димки, мальованки). На Львівщині спідниця з саморобної тканини у вертикальну яскраву смужку з рясними дрібними зборами називалася шорц. На Волині та Поліссі подібні спідниці робили з білого полотна у п'ять-шість полотнищ, закладали у дрібні збори і по низу прикрашали орнаментом червоного кольору. Біла спідниця бойків (фартух) декорувалася вишивкою-уир- кою, що нагадувала полтавське вирізу вання; гофрована спідниця лемків (ка-бат, сукня) шилася з яскравої вибійчас-тої тканини.
У другій половині XIX ст. на півночі Київщини та Чернігівщини була відома так звана спідниця до нагрудника з тканини вишневих, фіолетових, жовто-коричневих кольорів. На нинішній Кіро-воградщині цей тип одягу звався шара- фаном.
Наприкінці XIX ст. плахта, запаска, дерга, а також спідниці з саморобних матеріалів в Україні (за винятком північних районів) практично вийшли з ужитку. Заміна домотканого поясного одягу спідницею з фабричних матеріалів швидше відбувалася в районах з розвинутим відхідництвом — Центральній Київщині, Полтавщині. Місцевий традиційний одяг поступово перетворювався на обрядовий чи святковий або ж доношувався старшим поколінням. Водночас спідниці з фабричної тканини відразу ж стали використовуватися молоддю та заможними селянками як свят-
кові. Спідниці з покупних тканин (кашеміру, кольорового сатину, смугастого або квітчастого ситцю тощо) шилися з шести-семи полотнищ, закладалися у дрібні збори (ряси) і зверху вшивалися у пояс (пасок). Кількість полотнищ, як і завжди, свідчила про добробут хазяйки. Заможніші шили спідниці з більш дорогих — щільних шовкових або вовняних — тканин, а кількість полотнищ іноді сягала дванадцяти.
З появою фабричних матеріалів змінилися й фартухи-запаски. їх почали шити з перкалю, ситцю, вовни тощо — різного кольору, іноді з однієї тканини зі спідницею; у верхній частині з'явилися дрібні збори. Святкові фартухи прикрашалися вишивкою. Заможні жінки до кожної спідниці мали окремий фартух.
Отож жіночий поясний одяг у розглядуваний період зазнав істотних змін. Насамперед це конструктивні переходи від елементарних незшитих форм через частково, а пізніше і повністю зшиті, до кроєних форм.
Як відомо з попереднього, українці вдягали на сорочку нагрудне вбрання, що прикривало верхню частину фігури й виразно впливало на загальний силует. Нагадаємо, що виникнення і розвиток нагрудного одягу тісно пов'язані з кліматичними умовами та характером господарської діяльності народу. Звідси й два основних типи такого одягу — безрукав ний та з рукавами.
Безрукавки представлені в Україні багатьма типами, що відрізняються кроєм, матеріалом, художнім оформленням.
Розвиток старовинних прямоспинних форм безрукавок із саморобного сукна (північ Чернігівщини та Київщини) відбувався шляхом ускладнення крою за рахунок вшивання додаткових клинів (вусів), які розширювали виріб донизу.
Типи спідниць різних регіонів України
Називалися такі безрукавки переважно Подібні форми збереглися до наших
катанками, проте у Кролевецькому пові- днів у хутряних та сукняних безрукав-
ті відомий аналогічний одяг під назвою ках західних областей України. Най-
керсетка. Це підтверджує припущення, давніші — прямоспинні глухі зі швом
що керсетці, яка набула поширення у або розпашні з застібкою на боці —
другій половині XIX ст., передувала саме овчинні безрукавки характерні для гір-
прямоспинна безрукавка. ських районів. Локальної своєрідності
78
3. КОМПОНЕНТИ УКРАЇНСЬКОГО КОСТЮМА XIX — ПОЧАТКУ XX ст.
Керсетки. Дніпропетрівщина, Донеччина
довгим розпашним безрукавкам надає їхнє оздоблення, що виконується з великою майстерністю. В коротких суконних безрукавках передгір'їв Карпат поряд із прямоспинними побутували приталені та відрізні по талії форми.
У розглядуваний період видовжена, розширена донизу керсетка з фабричних тканин була найпоширенішим типом безрукавного одягу Середньої Наддніпрянщини. У більш давніх керсетках було два клини, трохи пізніше — три. Вони вставлялися у бокові шви та в розріз по центральній лінії спинки; форма такого клину мала вигляд трапеції. Коли фабричні матеріали стали доступнішими, кількість клинів і швів на спинці збільшилася. Особливо багато клинів (до 17) мали керсетки з дорогих тканин. Із часом клини поступово перетворюються на бантові (накладні) збори, які в народі, втім, продовжували називати вусами або на кладами.
У різних місцевостях цей вид одягу мав свої особливості крою. Локальні варіанти виявлялися у розміщенні лінії, від якої починалося розширення керсетки (на рівні грудей або талії), у формі, кількості та способі вшивання клинів, у загальній довжині виробу. На основі аналізу локальних варіантів керсеток можна виділити загальні риси, притаман-
ні конкретним районам Середньої Наддніпрянщини. Для Північної Чернігівщини характерні досить короткі керсетки, розширені від лінії талії (що візуально ділило їх ніби на дві рівні частини), зі значною кількістю швів і бантових зборів на спинці. Керсетки Центральної Київщини щільно прилягали по лінії грудей, мали завищену талію, довжина сягала середини стегон. Максимальної довжини (до колін і нижче) керсетки досягали на Полтавщині. Завищена лінія талії створювала враження невеликої верхньої частини й значно більшої, виразно розширеної нижньої; композиційну рівновагу керсетці надавали рукави сорочки.
Зовнішній вигляд і силует комплексу жіночого одягу того чи іншого району змінювався не тільки залежно від крою, а й від способу носіння керсетки. Так, на Чернігівщині, Київщині та Полтавщині керсетка вдягалася на сорочку, застібалася справа наліво і створювала певну форму за рахунок крою. На Черкащині вона підперізувалася широким поясом-рушником, багато прикрашеним тканим малюнком або вишивкою, що також утворювало виразний силует комплексу.
Комір у керсетці був відсутній; іноді верхні кути пілок відгортали та прикрашали строчкою. Горловина або робилася
Поясний та нагрудний одяг
79
г.о шиї, або вирізувалася;-кишень могло не бути, однак фігурні клапани, що прикрашали поли, були обов'язково і визначалися великою різноманітністю форм.
Шили керсетки з фабричних тканин, -асом дуже дорогих (оксамиту, щільного шовку); залежно від місцевих традицій смаків обиралися колір та малюнок тканини. Керсетки прикрашалися плисо-зими обшивками, вишивкою, аплікацією, ~:зніше машинною строчкою. Наприкінці XIX ст. їх часто шили з того ж матеріалу, що й спідниці, завжди на підкладці (іноді їх навіть носили на обидва боки), на Центральній Київщині — з ватяним простібуванням.
Поряд із невідрізними керсетками на правобережній Черкащині траплялися зироби з відрізною талією та призбира-
ною нижньою частиною. Можна припустити, що ці два типи керсеток (до вусів та до зборів) виникли і розвивалися паралельно.
Наприкінці XIX — на початку XX ст. керсетка стає відомою не лише на значній частині Середньої Наддніпрянщини, а й на сході України, частково на півдні. Зрозуміло, що повсюди вона мала відмінності у формі, співвідношенні верхньої та нижньої частин, використовуваних матеріалах.
Щодо нагрудного одягу з рукавами, то він побутував у вигляді юпки, куртки, вбрання піджачного типу та різноманітних кофт із фабричних тканин.
Легку коротку юпочку з краму, якій передував аналогічний короткий одяг із саморобного сукна, носили на тих же те-
Керсетки. Сумщина, Донеччина
80
3. КОМПОНЕНТИ УКРАЇНСЬКОГО КОСТЮМА XIX — ПОЧАТКУ XX ст.
Керсетка. Південь України
риторіях, де побутувала керсетка, і вона повторювала крій, пропорції та оформлення останньої. Заможні люди шили її з добротних тканин, багато прикрашали оксамитом. Куртка — це поширений наприкінці XIX ст. на Київському Поліссі зручний для праці жіночий одяг із білого або сірого домашнього сукна — короткий, прямоспинний, розширений клинами, вшитими у бокові шви від пройми до низу. Горловина обшивалася чорною тканиною, на правій полі була накладна кишеня. На початку XX ст. вже побутує куртка ускладненого крою з чорної фабричної тканини, прикрашена плисом. На зміну старовинним формам нагрудного одягу під впливом міського костюма приходить піджачний тип одягу з сукна чи інших фабричних тканин, часом на ваті. Це сачок — короткий одяг прямого крою, пінжак (спінжак) напівприталеної форми.
По всій території України під впливом міста поступово поширюється жіночий одяг із фабричних тканин типу різноманітних кофт. Залежно від прямого чи приталеного крою такий одяг називався кофточка сачком або піджачком. Шили кофти з прямим вузьким або
об'ємнішим, зібраним на манжеті рукавом, із коміром чи без нього, з передньою застібкою. За матеріал правили ситець або сатин (з вибійчастим малюнком або без нього); заможні жінки вживали шовк та вовну і носили кофти часто у парі зі спідницею з того ж матеріалу. Прикрашалися вироби плисом, зборами, застроченими уздовж або впоперек пілки, оборками.
Тривалий час кофти побутували паралельно з традиційними вишитою сорочкою та керсеткою, чимдалі більше утверджуючись завдяки своїй зручності. Спочатку їх одягали на сорочку, а пізніше й- замість неї, поступово перетворюючи останню на білизну.
Так звана кругла кохточка поширилася в тих районах, де була відсутня керсетка (зокрема південь Черкащини). У верхній частині вона викроювалася по ширині плечей, донизу спинка виразно розкльошувалася, набираючи «круглої форми», і була значно довша за пілки. Вузькі вшивні рукави викроювалися навскіс, коміра не було. Шився такий одяг із досить щільної та широкої шовкової або вовняної тканини, на підкладці, прикрашався мереживом.
Верхній одяг із тканини
81
Гуня. Закарпаття
Ьою гець або
ІОВК
рі зі кра- тро- Бор-
па-со-гьше ості. піз-тво-
ири-ртня ни). чася раз-гглої
ІЛКИ. ІШСЯ
акий
ІВКО-
адці,
Якщо в поясному одязі у розглядуваний період ще збереглися архаїчні риси, то нагрудний одяг характеризувався пізнім розвитком форм. Різноманітність цих форм та їх зміни пов'язані не лише з удосконаленням традиційних конструкцій та появою нових матеріалів, а і з зовнішніми чинниками — впливами міської культури, різних модних течій тощо. Але ці чинники завжди співвідносились із місцевими традиціями й смаками.
Верхній одяг із тканини. Крій цього вбрання різних статевовікових груп не мав значних відмінностей. Верхній одяг жінок і чоловіків різного віку, молоді та підлітків відрізнявся лише довжиною, кольором, оздобленням чи прикрасами. Складність виготовлення та обробки матеріалів і самого пошиття верхнього селянського одягу в домашніх умовах вимагала колективної праці, що й було причиною розвитку народних промислів, пов'язаних з його виробництвом.
Верхній одяг, як найбільш довговічний і дорогий, старанно зберігався: його зразки і сьогодні можна зустріти навіть, у найбільш промислово розвинутих районах Центральної України, хоча й у законсервованому вигляді.
Нагадаємо, що верхній одяг розподіляється на осінньо-весняний та зимо вий. В особливу групу слід виділити плащове вбрання, яке вдягали в негоду чи в дорогу поверх перших двох видів.
Через кліматичні умови найбільшого поширення в українців набув осінньо-весняний вид верхнього одягу. Він визначався великою різноманітністю матеріалів, форм, конструктивно-художніх прийомів.
Найбільш архаїчний — глухий — верхній одяг наприкінці XIX — на початку XX ст. в Україні практично не зафіксований (розвитку набув розпаш-ний його варіант). А така давня ознака, як відсутність рукавів, виявилася стійкішою і збереглася у верхньому одязі жителів Карпат. Це старовинні гуцульські плащ-накидка гугля, а також гуня з фальшивими рукавами, яка накидалася на плечі. Сюди належать також і безрукавки з отворами для продівання рук — хутряні кептарі (киптарі), що побутували у гірських районах Західної України, і видовжені керсетки з тканини (Наддніпрянщина).
Форми верхнього осінньо-весняного одягу з саморобного сукна залежали від типу крою спинки й способу поєднання її з передньою пілкою по лінії плеча.
82
3. КОМПОНЕНТИ УКРАЇНСЬКОГО КОСТЮМА XIX — ПОЧАТКУ XX ст.
Гуня. Вінниччина
Виходячи з цих двох визначальних моментів верхній одяг міг бути: прямий; розширений донизу вставними боковими клинами (халатоподібний) та притале- ний — з невідрізною або частково чи повністю відрізною спинкою. Такий одяг не розрізався по лінії плеча, тобто викроювався з перегнутого полотнища (в перекидну). Найдавніший — прямий — крій зберегли деякі види верхнього одягу аж до початку XX ст.— короткий гуцульський сардак (сердак) та гуня з довговорсового сукна, а також довга гугля без рукавів. Схожими за типом були й чуга та манта; їх використовували як обрядовий одяг і носили наопашки.
Паралельно з прямоспинним розвивався верхній одяг, розширений донизу боковими клинами. Своєю вузькою частиною клини вшивалися по боках у пройму і створювали більшу об'ємність одягу, завдяки чому його можна віднести до халатоподібного типу. Оскільки цей тип крою з часом замінили більш розвинуті форми, на певній стадії він також виступав як архаїчний і в розглядуваний період законсервувався в одязі, що носили поверх інших видів,— плащовому. Одна з назв такого типу одягу — опанча —
має, очевидно, загальнослов'янське коріння і пов'язана з терміном «япончи-ца», згаданим у «Слові о полку Ігоревім».
Дуже поширений в Україні плащовий халатоподібний одяг шився частіше з одного або двох перегнутих по плечах довгих полотнищ домашнього сукна гіршої якості, чорного або сірого кольору. Застібок цей одяг не мав, а підперізувався поясом; до невеликого коміра або горловини пришивався прикрашений вишивкою та обшивками капюшон (відлога, затулок, кобка, каптур, бородиця). Одяг такого типу з великим виложистим коміром називався на Наддніпрянщині халатом. На лівому березі переважала назва сіряк (із сірого сукна), на правому — кобеняк; по всій Україні побутував термін керея. Подібні форми були характерні для повсякденних і святкових довгих сердаків Прикарпаття, подільських гуньок, південноукраїнських свит- польок та кирейок.
Значного розвитку у центральних районах України XIX ст. набули різні види приталеного верхнього одягу з саморобного сукна. їхні ранні форми зберігали верхню частину прямоспинною, а нижня розширювалася за допомогою клинів, що
Верхній одяг із тканини
83
Сердак (Івано-Франківщина) та юпка (Київщина) |
іе ко -
ІОНЧИ-
Ігоре-
иашо-істіше ілечах ка гір-пьору. іерізу-ра або ий ви-і (від- диця). ястим іншині ажала І пра-об>т>-аи ха-псових юділь-: свит-
их ра-п види ■ороб-рігали вижня гів. шо
вшивалися по боках від лінії талії. Звужений у талії, невідрізний, розширений донизу двома клинами крій притаманний старовинним українським свитам до двох вусів Наддніпрянщини, свитам- латухам та свйтам-/су^и«ал«Полісся, кабатам Західної України, які побутували ще на рубежі XIX—XX ст. Для цього одягу характерні об'ємність, опуклість за рахунок клинів (опуклих вусів), які іноді закладалися у кілька зборів.
Подальше розширення нижньої частини невідрізного в талії одягу привело до появи приталеної (під стан) багато-клинної свити, поширеної на значній території України. Попервах вшивали третій клин (свита до трьох вусів), а згодом цей крій удосконалився завдяки розрізанню спинки по вертикалі до пройми. Кількість клинів збільшилася, й відповідно зросло число швів. Трикутні або трапецієподібні клини замінювалися глибокими, часом подвійними зборами, що викликало зміну силуету. Шилися такі свити з білого або сірого сукна, довжиною до колін і нижче. На Полтавщині цей одяг називався свитою, юпкою, на півночі Київщини — куциною.
Ускладнення прямоспинного крою та розширення нижньої частини одягу відбувалися й завдяки частковому підрізанню спинки по лінії талії та вшиванню прямокутних клинів (рясів, забо рів, брижів). У свиті з підрізними бочками (з рясами і прохідкою) звужувалася, але обов'язково зберігалася су-цільнокроєна частина спинки (старша фалда, прохідка, доріжка, засібок). Кількість зборів збільшувалася за рахунок звуження верхньої частини у талії, а також уведення додаткових широких клинів у нижню частину.
Свита зі зборами розвивалася паралельно з багатоклинною і широко побутувала (переважно як чоловічий одяг) майже до початку XX ст., а потім ще тривалий час зберігалася селянами. На правобережній Наддніпрянщині її шили з темно-коричневого, на Поліссі та Поділлі — з білого або сірого саморобного сукна. У різних місцевостях її називали по-різному: свита до заборів, катанка — на півночі Наддніпрянщини, свита до рясів — у Центральній Київщині, свита до брижів — на Черкащині, козачка — на Полтавщині, куртак — на Волині,
84
3. КОМПОНЕНТИ УКРАЇНСЬКОГО КОСТЮМА XIX — ПОЧАТКУ XX ст.
Свити. Київське Полісся
не і їй і а зг«
ШИТІ
Ткая
В»!
У X
Різа кжп
04*
чугаівка — на Вінниччині тощо. Кількість додатково вшитих полотнищ і відповідно рясність зборів (рясування) підкреслювали заможність власника. Одяг аналогічного крою під назвою ка пота був поширений у західних районах і зберігся навіть у XX ст. як обрядовий.
Рідше траплялася в Україні більш пізня форма верхнього одягу — повністю відрізна в талії з призбираною нижньою частиною. Цей тип крою лежав в основі російських кафтана та бекеші. В Україні побутував одяг із відрізною нижньою частиною (передні пілки суцільні або відрізні по талії) під аналогічними назвами і так, як і в росіян,— двобортний. У цілому ж в українському верхньому одязі на відміну від російського переважає старовинна традиція однобортності, що можна пояснити помірнішим і м'якішим кліматом.
Одяг із сукна шився переважно без коміра або зі стоячим низьким (2— 2,5 см) коміром. Однак були й винятки. Так, на півночі Київщини зафіксована свита з виложистим шалеподібним коміром, на Поділлі — з вишитим круглим коміром — відлогою.
Довжина верхнього одягу залежала від його призначення й водночас була локальною ознакою. Умовно можна виділити короткий (до середини стегон), се редньої довжини (до колін) та довгий (до п'ят) одяг. Короткі варіанти побутували у гірських та передгірських районах Карпат, а також на Поліссі. На значній території України верхній одяг шили середнім та довгим, при цьому святкові свити були довші за буденні. Максимальна довжина притаманна плащовому одягові.
Оцінюючи конструктивні особливості традиційного верхнього одягу з тканини, слід зазначити, що різноманітність його варіантів досягалася відносно простими і протягом століть відпрацьованими способами поєднання основних (спинка, пілки) прямокутних шматків тканини і вшивання клинів. Як наслідок, наприкінці XIX — на початку XX ст. в Україні одночасно побутували: прямі, розширені, приталені, невідрізні в талії (багато-клинні), призбирані з частково або повністю відрізною спинкою форми верхнього одягу з саморобного сукна.
Поряд із домотканим сукном замож-
ЇЖІ
Я
Ся
Верхній одяг із тканини
85
залежала нас була жна виді-егон), се- га довгий и побуту- і. районах а значній іяг шили г святкові і. Макси-лащовому
:обливості і тканини, аість його простими ними спо-(спинка, тканини і к, напри-•. в Украї-(і, розши-ії (багато-> або пов-зми верх-:укна. >м замож-
не населення здавна використовувало для верхнього вбрання привізні тканини, а згодом і місцевого виготовлення. Одяг, шитий із часто досить легких покупних тканин, в умовах клімату України правив за верхній протягом значної частини року. Широкого вжитку він набув, зокрема, серед мешканців сіл, розташованих неподалік від торгових центрів. У XVIII — першій половині XIX ст. для нього використовували кольорове сукно різного гатунку, візерунчастий штоф, китайку, сірий черкасин, репс; для оздоблення — кольоровий оксамит, парчу. Одяг із фабричних тканин міг бути приталеним, з невідрізною або відрізною спинкою, а також сильно розширеним донизу — вільного халатоподібного крою. Його робили на підкладці й за потребою утеплювали тонким шаром клоччя або вати.
Різні варіанти старовинного верхнього одягу — капота, жупан, кунтуш, кур- та, черкеска, чумарка — виходять із ужитку в основному у другій половині XIX ст. Проте їхні конструктивно-художні особливості — виразність форми й оздоблення, використання орнаментальних тканин — набули розвитку в багатьох елементах костюма, що побутував на рубежі XIX—XX ст. Тож розглянемо докладніше названі та інші види такого вбрання.
Жупан — давній тип слов'янського верхнього одягу, який у XVII—XVIII ст. був складовою частиною святкового чоловічого та жіночого костюма заможної козацької старшини, шляхти та міщан, а пізніше набув поширення у селянському побуті. Наявність жупана була ознакою добробуту. Шили його з дорогих тканин — штофу, парчі або з тонкого фабричного сукна, частіше блакитного або зеленого кольору. Жупан був досить
довгим (нижче колін, іноді до кісточок), приталеним, із призбираною спинкою й полами, що ледве сходилися, з виложистим або стоячим коміром, манжетами й кишенями, на полотняній підкладці. Поли, відлоги, манжети й кишені обшивалися кольоровою тканиною, прикрашалися тасьмою, шнурами, вишивкою гарусом; уздовж пілок у два ряди й на кишенях пришивалися ґудзики.
Поверх жупана вдягали кунтуш. Одяг із такою назвою був відомий не лише у східних слов'ян, айв угорців, поляків, а також народів Сходу, хоча відрізнявся кроєм і способом носіння. Шився кунтуш із дорогих гатунків кольорового сукна, з великими прорізами для рук і довгими «фальшивими» рукавами (вильотами), які перекидали через плечі на спину. Як і жупан, кунтуш прикрашався срібними, золотими або шовковими шнурами.
Якщо кунтуш не ввійшов до селянського вжитку, то жупан, який із часом почали носити у парі зі свитою, видозмінившись, закріпився у першій половині XIX ст. в костюмі заможного сільського населення Наддніпрянщини, ставши прототипом пізнішого виду одягу з фабричних тканин — юпки.
Капоту найбільш заможні селяни та селянки носили як святковий одяг. Вона була довшою й об'ємнішою за жупан, на відміну від нього — з глибоким заходом, вільна в талії, з трьома і більше зборами на спинці, вузькими рукавами й великим виложистим коміром. її шили з тонкого сукна або шовкової тканини — однотонної (червоної, рожевої, блакитної) чи з розводами та фантастичними квітами.
Курта (куртина, куртка, чекмінь) — це старовинний верхній чоловічий і жіночий одяг, схожий на російський каф-
86
3. КОМПОНЕНТИ УКРАЇНСЬКОГО КОСТЮМА XIX — ПОЧАТКУ XX ст.
тан: короткий, приталений, з вузьким стоячим коміром. Шився з китайки, сірого демікотону, сукна. У другій половині XIX ст. курту найчастіше носили вдома, під час роботи.
Черкескою на Лівобережжі називали тип короткого жупана або кунтуша з сукна. Це чоловічий верхній одяг, аналогічний кабардинській черкесці з відкидними рукавами.
Чумарка (чемерка, чемерина, чама- ра) — довгий чоловічий верхній одяг з рукавами, відрізний по лінії талії, з призбираною спинкою або всією нижньою частиною, з застібкою у два ряди ґудзиків попереду, зі стоячим коміром. Шилася з тонкого чорного сукна або бавовняної тканини, прикрашалася тасьмою, китицями, петлицями.
Серед селянства Київщини побутував верхній одяг із тонкого білого сукна під
назвою чемліт. Він повторював крій свити й був із виложистим коміром та манжетами, обшитими чорним оксамитом.
Старовинний верхній одяг із покупних тканин, розширений донизу, вільного халатоподібного крою — шушун, халат, бурнус — наприкінці XIX ст. молоді й немолоді заміжні селянки Центральної України вдягали на свята, до церкви; використовувався він і як обрядовий. Цей тип походить із давніх загальнослов'янських видів одягу й генетично пов'язаний із північноросійським шушуном, а також шушманом, який зберігся у XIX ст. в південних губерніях. В Україні (переважно на Лівобережжі) такий одяг набув подальшого розвитку: ускладнився крій, змінилося художнє вирішення. Шили його з вибійчастого або однотонного ситцю, тонкої вовняної чи шовкової тканини. Об'ємність одягу досяга-
Юпка. Чернігівщина
Верхній одяг із тканини
87
лася за рахунок дрібних зборів, закладених по спинці у верхній її частині або вздовж лінії талії. Звичайно він мав великий призбираний виложистий комір і манжети; у різних місцевостях був різної довжини.
На Середній Наддніпрянщині як святковий жіночий верхній одяг використовували давню баєву юпку з трьома клинами й великим виложистим коміром із тонкої червоної, синьої або зеленої байки (ворсистого сукна, раніше привізного, а з XVIII ст.— місцевого виробництва). Вся поверхня юпки прикрашалася саморобними китицями (хвостика ми, ковтками, мухами) з кольорової вовни, які контрастували з матеріалом юпки. У цьому одязі помітний вплив міського костюма, а також модних течій, які трансформувалися у своєрідний народний стиль.
Наприкінці XIX ст. з розвитком місцевих мануфактур їхня продукція поступово витісняє традиційні домашні та старовинні імпортні тканини. Холості (не-утеплені) та ватяні юпки, круглі ватяні кохти (ватянки) розвивають кращі місцеві традиції крою верхнього одягу з саморобного сукна: збільшується кількість клинів, байтових або подвійних зборів (накладів), багатошовною стає спинка, яка часом відрізалася по лінії талії. Те ж саме стосується й багатства декоративних прийомів.
Сільські майстри користувалися як однотонними, так і орнаментованими (тканим або вибійчастим малюнком) фабричними тканинами, знаходили засоби їх ущільнення з метою утеплення й надання одягові форми, відповідної до традиції. Верхня, більш дорога й нарядна тканина дублювалася гармонуючою, але
Юпка. Полтавщина
88
3. КОМПОНЕНТИ УКРАЇНСЬКОГО КОСТЮМА XIX — ПОЧАТКУ XX ст.
Юпка. Полтавщина
недорогою підкладкою, часом — ватяною прокладкою, яка прошивалася вручну, а пізніше — машинною строчкою, утворюючи складну фактуру. Локальні варіанти відрізнялися довжиною та пропорціями, обробкою деталей і оздобленням.
Таким чином, формування крою верхнього одягу з тканини йшло двома шляхами. Один — у напрямі поступового розширення нижньої частини прямої спинки клинами, які не порушували її суцільнокроєності, тобто від плащо-подібних гуглі, чути через кирею, сердак і свиту з двома клинами та «перехватом» по боках — до багатоклинних свит. Другий шлях — це розширення нижньої частини виробу за рахунок підрізання по боках, а пізніше й відрізання спинки та вшивання додаткових полотнищ тканини. Ці процеси відбувалися одночасно, причому перший тип крою був прита-
манний чоловічому й жіночому одягові, другий — переважно чоловічому. Крім того, зазначимо, що особливістю саме українського верхнього одягу було вшивання клинів — по боках і ззаду.
Початок XX ст. приніс в українське село нові, більш уніфіковані форми верхнього вбрання — пальтового та піджакового типу. Під впливом міського костюма й насамперед одягу робітництва набувають поширення різні види повсякденних ватяних піджаків, коротких пальт із напівсукна та інших фабричних тканин. Ці вироби були прямоспинного крою, підкреслено прості й утилітарні.
Одяг із хутра. Шкури тварин безперечно є найдавнішим матеріалом для одягу: відомості про це належать до часів палеоліту. Такий одяг був характерний і для східних слов'ян, які жили переважно у лісовій смузі з досить суво-
Одяг із хутра
89
Типи юпок. Середня Наддніпрянщина |
рим кліматом. Тому-то полювання на дику звірину було життєво важливим заняттям наших предків. Крім того, вони широко використовували й сировину, яку давали свійські тварини.
У «Слові о полку Ігоревім» є згадка про кожух, котрий, як вважають до-
слідники, вже на той час являв собою одяг із дублених овечих шкур 12. Простолюддя носило вбрання із шкури ведмедя. Давньоруська знать виготовляла зимовий одяг із дорогого хутра — куниці, соболя, горностая, білки, лисиці, бобра, видри. Хутро вироблялося не лише для
90
3. КОМПОНЕНТИ УКРАЇНСЬКОГО КОСТЮМА XIX — ПОЧАТКУ XX ст.
Орнаментальні мотиви декорування верхнього одягу
особистих потреб, а й для торгового обміну з іншими країнами; хутром також сплачували данину. У XVI—XVIII ст. дорогий хутряний одяг був обов'язковою складовою урочистого костюма української козацької верхівки. Парчові шуби підбивалися хутром рисі, лисиці, соболя, оздоблювалися горностаєм, а також золотим шнуром, галунами, дорогоцінною запоною. Іноді нашивали бірюзу, перли, діаманти. Оксамитові шапки також опушували цінним хутром і прикрашали золотими аграфами, а гетьмани кріпили до них страусове пір'я.
Шкури тварин використовували й для виготовлення матеріалу на взуття, пояси, рукавиці. На ці елементи одягу йшли сиром'ятні дублені (тобто оброблені дубителями рослинного походження) шкури. Праслов'янським терміном усма (усна) називались оброблені шкури — найчастіше корів та кіз, рідше коней.
На території України можна просте-
жити еволюцію хутряного одягу від овечої шкури, якою просто обгортали тіло, до складних і різноманітних форм. Так, серед населення Карпат ще на початку XX ст. спостерігався архаїчний одяг під назвою бунда — у вигляді короткого хутряного нагрудника, один бік якого був суцільний, а на другому розташовувалася ремінна застібка. Траплялися й бун-ди, зшиті з обох боків, із розрізом спереду для голови.
У XIX ст. в українців, як і в інших слов'янських народів, широко побутував одяг з овечих шкур, що зумовлювалося добре розвинутим вівчарством. Із-поміж багатьох порід овець перевага віддавалася решетилівській (чорній) та сокольській (сірій). Обробляли шкури різними засобами — з залученням хлібного квасу, крейди, золи, дубової кори, глини тощо. Це заняття було диференційоване на самостійні ремесла — кушнірство (виготовлення овчини) та чинбарство
Одяг із хутра
91
(вичинка волячої та конячої шкури для взуття). Крім овчини, кушніри виробляли мерлушки та смушки — шкури молодих ягнят, які йшли на коміри до кожухів, а смушки — ще й на селянські шапки.
Кушніри одержували шкури від скупників у невичиненому, законсервованому вигляді. Консервування робилося різними способами — димленням, насичен ням жирами, вапнуванням, заморожуванням та ін. В Україні основним способом консервування було висушування (у негоду шкури натирали сіллю, а потім сушили). За якістю найкращими вважалися харківські, подільські та херсонські овчини, потім ішли бессарабські, найгіршими ж були ташкентські — з довгим некрасивим волоссям і товстою шкірою. Якість хутра залежала від часу зняття шкури, місцевого клімату й корму. Влітку хутро короткошерсте, грубіше за зимове і майже завжди темних відтінків, підшерстя або взагалі немає, або воно рідке, а верхнє волосся сидить дуже глибоко. Тому-то літнє хутро невисокої якості: у цей час овець стрижуть і вони линяють. Восени ж хутро знову наростає і приблизно на Різдво досягає найбільшої цінності. Крім того, цінність шкури залежить від уміння знімати її з тіла тварини та від правильного сушіння. Просушувати краще за все на сонці, не допускаючи пересушки. Якщо сушити біля протопленої печі, то шкуру треба тримати на відстані, щоб вона не зморщувалась.
Вичинка овчини детально описана дослідниками |3. Вона починалася з розмочування шкур у річці або чані протягом двох-трьох днів. Після цього шкури розтягували на п'ялі (кроснах) та міздрю- вали: з внутрішнього боку за допомогою скафи знімали залишки жиру, м'яса.
Орнаментальні мотиви декорування верхнього одягу
Зовнішню поверхню добре промивали й відчищали гришпаком. Наступним етапом було квашення овчини у спеціально виготовленій розчинці. Вона складалася із пшеничних висівок, житнього, вівсяного або ячмінного борошна з додаванням солі та дріжджів. Після підсушування овчину знову розтягували на п'ялі та розминали за допомогою ключа. Нарешті її натирали крейдою, гіпсом чи алебастром і ще раз очищали від залиш-
92
3. КОМПОНЕНТИ УКРАЇНСЬКОГО КОСТЮМА XIX — ПОЧАТКУ XX ст.
Кожух. Гуцульщина
ків жиру. Вичинену овчину або залишали білою, або фарбували.
Кожух. Тернопільщина |
Одяг із хутра виконував не лише практичні функції, а й був необхідним атрибутом багатьох обрядів. Зокрема, на ньому благословляли молодих, переступаючи через нього, молоді входили до хати, в ньому свекруха зустрічала молодих — так само як і теща свого зятя. Одягання під час весілля вивернутого кожуха розглядається дослідниками у різних планах, але насамперед як символ урожаю, а з ним і багатства, плодючості. Новий кожух дбайливо зберігався у скрині або висів у коморі разом з іншим одягом, що вдягався лише на свято, до церкви тощо. Він переходив від батька до сина, від матері до дочки, переживаючи кілька поколінь.
Традиційний український одяг із хутра являє собою й неповторний конструктивно-художній витвір, який розкриває високий рівень розвитку цього важливого промислу, талант і кмітливість народних майстрів.
За кроєм кожухи можна поділити на прямоспинні, розширені донизу (ту луб'ясті, кульові) та приталені, під стан (закладені у збори, або клинці). За довжиною вони могли бути короткими (до талії або середини стегна), середньої довжини (до колін або трохи нижче) та довгі (до п'ят). На форму й особливо довжину кожухів, окрім інших чинників, певний вплив мали географічне положення і рельєф місцевості, а також специфіка господарської діяльності. Так, у рівнинних районах кожухи були завжди довшими, об'ємнішими, ніж у горах. На значній території України наприкінці XIX — на початку XX ст. населення вживало водночас два типи кожухів: довгий, великий, вільний, розширений донизу великими фалдами тулуб'ястий ко жух і прикорочену, відрізну, під стан кожушанку. Прямоспинні короткі форми були характерні для північних і західних районів. Це традиційні поліські та карпатські кожушки та кожушанки, близькі за кроєм до безрукавок Карпат і Прикарпаття, з архаїчними рисами в оздобленні. Подекуди їх так і називали — рукавими кептарями.
Одяг із хутра
93
Великий тулуб'ястий кожух шився з 8—9 шкір, довжиною до п'ят, зі стоячим або виложистим коміром. У головних рисах крою жіночих і чоловічих кожухів суттєвої різниці не існувало — часто навіть заводили один кожух на всю;ім'ю. Якщо й були нюанси, то у формі коміра, його оздобленні чи кольорі сму-ілок. Широкі манжети, комір, поли та поділ облямовувалися хутром.
Колір кожухів був переважно білий, рідше так званий «червоний» або ж чор-чий. «Червоні» кожухи мали у різних районах свої відтінки: на Чернігівщині — оранжево-коричневий, на Черкащині — червоно-коричневий. Вичинка білої овчини була більш складною й дорогою, тому-то виробництво білих кожухів скорочується раніше, в той час як вироби з червонодублених шкір ще довго користу-
валися попитом навіть на віддалених ринках.
На більшості території України на- гольні (некриті) кожухи прикрашалися вишивкою, аплікацією з кольорової шкіри, нашивками з яскравих шнурів, покупним або саморобним в'юнком із вовни, китичками з різнокольорових вовняних ниток, розташованими у місцях вшивання клинів, ласток. Особливим чином оздоблювалися кожухи Київщини: на правій полі кидався у вічі великий квіткоподібний візерунок, декоративними нашивками прикрашали також поділ і низи рукавів. Багатством декору позначалися охтирські та богодухівські кожухи, вишиті на полях, спинці, комірі.
Мотиви орнаменту кожухів виконували не лише декоративну, а й магічну функцію. Так, стилізовані зображення
Типи кожухів. Буковина, Львівщина
94
3. КОМПОНЕНТИ УКРАЇНСЬКОГО КОСТЮМА XIX — ПОЧАТКУ XX ст.
Кептар. Львівщина
підкови чи, скажімо, зірочок мали захищати людину від усілякого зла, а такий елемент орнаменту, як «яблучко»,— це відомий в народі символ кохання. Переважання червоного кольору також пов'язане з захистом від наврочень і свідчить про зв'язок кожуха з весільною обрядовістю.
Вільні форми, великі розміри робили тулуб'ясті кожухи незручними для праці. Крім того, такі кожухи були дуже дорогими. Частіше вони використовувались як святковий одяг, а грубіше зроблені вдягали у далеку зимову дорогу, де вони слугували і підстилкою, і покривалом.
Приталені кожухи — під стан, — як уже зазначалося, були коротшими за ту-луб'ясті — їхня довжина доходила лише до середини литки, а часом і до колін. Робилися вони з 5—6 овечих шкір, із завуженою спинкою, нижня частина зшивалася з чотирьох клиноподібних пі-лок і призбирувалася. Кроши їх також і на три хвалди або вуси — збори, які йшли від пояса до низу. В жіночих кожухах Центральної України лінія талії часто була завищеною, передні пілки робилися коротшими за важку, зібрану у фалди спинку, що надавало своєрідності силуетові всього зимового комплексу. В чоловічих прикорочених кожухах стан був відрізним, нижня частина призбирувалася. Такі кожухи використовували
Кептар. Закарпаття
для праці. Вони були темно-коричневого або чорного кольору і майже не прикрашалися.
Приталені відрізні кожухи робили переважно зі стоячим коміром. Комір, манжети, прорізні кишені, поли й поділ обробляли хутром. Короткі приталені кожухи (70—80 см) із відрізною призбираною спинкою (пояскові), поширені на Буковині, Прикарпатті, Львівщині, Західному Поділлі, підперізувалися тканими поясами. Оздоблювали їх кольоровими вовняними нитками, сап'яном, металевими нашивками, обшивали тхорячим хутром. Відмінності між жіночими та чоловічими поясковими кожухами полягали у кількості й виразності оздоблення.
На західних землях України до першої світової війни побутували довгі, майже до землі, відрізні кожухи. На Волині їх називали чемеркові, на Прикарпатті — кубіцькі, на Косівщині — кожух зі станом. Називали їх і за часом побутування: на Прикарпатті — австрійські, на Волині — царські |4. Ареал поширення таких кожухів включав низинні райони Галичини, Волинь, Поділля, частково Карпати (Гуцульщину, Бойківщину). На пошиття «великого» кожуха йшло 6—7 овечих шкір. Найбільшу перегинали надвоє і викроювали верхню частину. Низ («спідницю») робили в клини,
Одяг із хутра
95
вого кра-
ЇИЛИ
>мір,
ІОДІЛ
і ко-зби-
грені нині. тка-юро-, ме-оря-
ЇИМИ 1 ПО-
>здо-
пер-май-«ині шат- ух зі
з. на ення йони тсово їн>).
ІШЛО
реги-
час-
іини.
Кептар. Івано-Франківщина
рясно призбирували по боках. Майже цілу шкіру використовували на комір, який сягав половини спинки.
Характерними особливостями крою кожухів західних земель України були однобортність та відсутність плечового шва. Такі кожухи застібалися на майстерно виплетені шкіряні ґудзики та петлі; орнамент і весь декор розташовувався симетрично на двох пілках. На відміну від них у Центральній та Східній Україні кожухи були з великим запахом, а декор переважав на правій полі.
У другій половині XIX ст. у центральних областях поширюється зимовий одяг з овечого хутра, критий тонким фабричним сукном або напівсукном, доступний заможній частині сільського населення. Це — кожушанки, хутрянки, шу-шуни. Вони шилися невідрізними, прита-леними, з розширеними донизу клинами, довжиною до колін; комір, манжети, права пола й низ облямовувалися хутром.
Наприкінці XIX — на початку XX ст. овчинно-кожушане селянське виробництво значно скорочується у зв'язку з переходом до використання фабричних тканин, а також через підвищення цін на сировину. Майстерно вишиті кожухи, як і інші власноруч виготовлені й оздоблені побутові речі, поступово виходять з ужитку. Великі білі кожухи самі селя-
Кожушок. Лемківщина
ни починають вважати «мужицькими», і потреба в них відпадає першою. Вироблення червонодублених кожухів, як більш практичних, ще тривало. Проте відбуваються значні зміни у формі кожухів, зменшуються розміри деталей тощо. Довше зберігалися в ужитку кожушки під стан, оскільки були зручнішими для праці. На всій території України (крім західних областей) чимдалі більше в побут селян входить зручний ватяний зимовий одяг із фабричних тканин.
Окрему групу українського хутряного одягу складають овчинні безрукавки. Відсутність рукавів ставить їх у генетичному плані на більш ранній ступінь порівняно з кожухами. їхнє походження пов'язується з первісними видами одягу у вигляді звіриної шкури, яка захищала груди й спину людини і мала посередині розтин для голови. Зручність, життєва незамінність хутряних безрукавок у гірських та передгірських районах зумовили багатовікове існування цього типу вбрання, для якого особливо характерні відшліфованість форм і пропорцій, гармонійне співвідношення з іншими елементами комплексів одягу. Локальні особливості оздоблення, різноманітні художні та композиційні прийоми досягають тут неперевершеного естетичного рівня і становлять справжню школу народної майстерності.
96
3. КОМПОНЕНТИ УКРАЇНСЬКОГО КОСТЮМА XIX — ПОЧАТКУ XX ст.
Кожушок. Тернопільщина
На західних землях України, особливо у горах та передгір'ях, широко побуту-
вали хутряні безрукавки з різноманітними вузьколокальними особливостями
( форми, довжини, глибини пройми, зі спе-
і цифікою техніки, колориту, матеріалу та
! композиції оздоблення. Населення вико-
і ристовувало їх у будь-яку пору року як
і для роботи, так і на свято. Такі вироби
( мали різні назви: кептар (киптар), бун
да, цурканка, брушляк, камізоля тощо 15.
т Виготовлялися хутряні безрукавки з
1 одної великої шкіри, яку перегинали
г навпіл, а посередині на згині вирізували
} отвір для шиї. Від цього отвору вздовж
£ через середину розтинали половину шкі-
с ри на дві передні поли. Цей примітив
ний прямоспинний крій згодом став
^ основним для інших форм верхнього
/ одягу не лише з хутра. Шили безрукавки
^ і з двох шкір. Вони мали підкроєні боч-
I ки, які прикрашалися прямою або з зуб-
з цями сап'яновою смужкою.
з Найдавнішим типом хутряної безру-
л кавки була бунда. Це одна з найпрості-
і ших форм нагрудного одягу слов'ян.
й Бунда була глуха, коротка, довжиною
х до пояса, вдягалася через голову, а з
т правого боку зав'язувалася ремінцем.
л На відміну від бунд кептарі були різ-
^ ної довжини — від вище талії до майже
с по коліна. Відповідно вирішувалась і
І форма пройми, частіше зі стоячим комі-
б ром. Для кептарів характерне симетрич-
в не розташування декору.
Кептарі оздоблювали аплікацією із сап'яну, металевими заклепками (капелями), китицями з вовни, ззаду від коміра звисали шнури з нанизаними на них наперстками і хвостиками з нарізаної шкіри на кінці. Багато оздоблені кептарі на Гуцульщині називали писан ками. Найдовші кептарі побутували на Буковині (гуцуляки, волоські). їх облямовували тхорячим хутром, оздоблювали аплікацією та плетінкою з кольорової шкіри, вишивкою рослинним орнаментом та нашивками з різнокольорових вовняних шнурків та ниток (волічками). Нитки були зелені, червоно-сині, жовті.
Місцеві варіанти кептарів розрізняються й загальним колоритом оздоблення. За цим показником виділяються верховинські, косівські, космацькі, над-вірнянські, буковинські кептарі. У верховинських кептарях домінує зелений колір, у косівських і надвірнянських — червоний. У надвірнянських кептарях у кутах пілок і на бокових швах розміщене, оздоблення з червоного сукна (хлопці). ] Косівські кептарі виразно прикрашені І плетеними смугами червоного сап'яну, різнокольоровими косичками та плетінкою. Аплікація у вигляді рачків розташовувалася на плечах, над кишенями і в нижніх кутах пілок. Космацькі кептарі мали сап'янові смуги, обшиті нитками жовтогарячого кольору. Весь кептар облямовували сірим сукном, а спереду нашивали хутро куниці та різнокольорові смужки. Кептарі Закарпаття оздоблювали вишитим рослинним орнаментом із вовняних або шовкових ниток насичених кольорів 16.
Одним із популярних художніх прийомів оформлення одягу з хутра було оздоблення шнуром (шнуркування, ше-мерування). Найбільше воно було поширене на Поділлі, в Галичині, а особливо в Карпатах. Шнури звичайно нашивали
97
по лінії з єднання швів, уздовж пілок, на комірі та внизу на рукавах. У гуцульських кептарях шнурами у вигляді зубців обшивали поли, пройми, бокові шви, а також горловину й кишені.
Інший вид нашивних прикрас — косичка, сплетена з кількох пасом різнокольорових вовняних ниток. Гуцульські кептарі прикрашалися косичками стріл-коподібної форми, поєднаними зі шнур-куванням, аплікацією та іншими видами оздоблення.
Прикрашався одяг із хутра й китицями з різнокольорової вовни, які розміщували на талії, проймі, на вставних клинах (крилах, вусах), кишенях. Значною кількістю китиць вирізняються кожухи та кептарі гуцулів, що надавало їм особливої принадності.
Локальною особливістю гуцульських кептарів було прикрашання металевими капелями. їх розміщували на шкіряній аплікації, яка оздоблювала пілки, комір, боки та кишені.
Ще однією окрасою кептарів були шкіряні або дерев'яні ґудзики, а також петлі, плетені із шнура чи вироблені зі шкіри. Вони виготовлялися з великою майстерністю й гармонійно поєднувалися з іншими видами оздоблення.
Прийоми художньо-технологічної обробки та оздоблення хутряного одягу в Україні постійно розвивалися. Особливої виразності вони набули на початку XX ст. на західних землях, де промисел із виробництва хутряного одягу продовжував своє існування майже до нашого часу. Якщо в минулому столітті основною прикрасою кептарів і кожухів було обшивання країв тонкою шкірою — ір- хою, голицею, то згодом декорування хутряного одягу значно ускладнюється, урізноманітнюються матеріали оздоблення, збагачуються художні техніки,
Цурканка. Буковина
мотиви та композиції орнаменту. Багато орнаментовані кептарі називали гапто ваними, єрованими, файними, навпаки, не орнаментовані — слабо єровані.
Як уже згадувалось, на значній території України наприкінці XIX — на початку XX ст. скорочується, а з часом і зникає промисел виготовлення овчинного одягу. Тривале ж збереження хутряних безрукавок у західних областях України зумовлювалося тим, що вони не втратили своєї функціональності й відповідали, як і раніше, характерові трудової діяльності селянства та місцевим кліматичним умовам.
Узагалі традиційний український овчинний одяг — не лише цінна історично-культурна пам'ятка. Варіативність його крою, пропорцій, форм, функціональність і практичність, логіка зв'язку між формою, конструкцією й художнім вирішенням — це справжня енциклопедія дизайну, яка має бути завжди в пригоді творцям сучасного костюма.
Головні убори. Перш ніж приступити до цієї теми, слід зупинитися на дівочих та жіночих зачісках, які, до речі, помітно різнилися між собою.
За часів Київської Русі дівчата ходили з розпущеним волоссям, розділеним посередині. Ця традиція протягом століть зберігалася в побуті українських дів-
ІІ
и
98