ра, гатунком тканини, оздобленням тощо. Сорочка заправлялася у досить широкі суконні, шовкові або оксамитові шаровари яскравих кольорів. На сорочку вдягався дорогий жупан, підперізувався золототканим перським або «слуцьким» поясом. Зверху напинався кунтуш або опанча, під час урочистих церемоній — шуба чи ферезея, прикрашена коштовною запоною, Парчові шуби підбивалися цінним хутром, оздоблювалися горностаєм, золотим шнуром, галуном, коштовним камінням. На ноги взували кольорові сап'янові чоботи. Шапки були переважно оксамитові, оздоблені хутром соболя, рисі або лисиці. їх прикрашали коштовностями, страусячим пір'ям.
Не дуже наслідували західноєвропейську моду купчихи та міщанки. Навіть найзаможніші з них продовжували носити традиційне вбрання міського типу — спідниці, шнурований ліф, бурнус, а голову покривали твердими уборами типу очіпка чи кораблика, на яких, утім, коштовного каміння інколи було більше, ніж на цілому наряді придворної дами.
Ще консервативнішим був селянський одяг. Як і раніше, він виготовлявся з саморобних матеріалів і зберігав різноманіття місцевих варіантів крою, пропорцій, художнього оздоблення, способів носіння тощо. Разом із тим у селянському костюмі накопичувались і більш пізні форми, пов'язані з побутуючим у даний період міським убранням та його стильовим напрямом. Щодо мешканців заможних сіл, розташованих поблизу торговельних центрів, то вони по можливості активно використовували для оздоблення дорогі привізні тканини, а також ювелірні прикраси, особливо коралі.
Для Правобережжя України період XVIII—XIX ст. характеризувався відхо-
дом від польського національного й культурного впливу та частковим возз'єднанням з Лівобережжям, що прискорило процес консолідації українського етносу та національної культури. У відповідності з такою ситуацією розвивався і костюм жителів цього регіону.
Протягом тривалого часу носіння того чи іншого одягу регламентувалося спеціальними законами, що їх видавав польський уряд. Гордовита польська й місцева шляхта всіляко намагалася відокремитися від інших, хай навіть заможних, верств. Так, «ясновельможні» могли носити яскраво-червоні кунтуші й жупани, дрібна шляхта — сірого кольору. Міщанству ж узагалі заборонялося носити кунтуші та інше цінне вбрання. Ось витяг з одного закону XVII ст.: «чтобьі никакой мещанин, ни плебей не дерзнул употреблять шелкового платья и шелко-вого подбоя, шапки драгоценньїх мехов, кроме лисьих и других низких, а также, чтобьі никто не ходил в сафьянах...» 15 На «дерзнувших» накладався досить значний грошовий штраф.
Незважаючи на такі суворі заходи, міщани намагалися хизуватися своїм одягом, його матеріалом та кроєм. Я. Головацький, описуючи одяг бучаць-кої міщанки, зазначав, що він був часом значно багатший за костюм польської графині: спідниця зі старовинної шовкової тканини, на шиї — велике коралеве намисто та дукач, прикрашений рубінами й сапфірами, зверху — дорога бла- мова шуба, покрита шовком.
Ще наприкінці XVIII ст. поляки становили більшість у поміщицько-магнатській верхівці Правобережжя. Безумовно, це стримувало національний розвиток регіону. Водночас безпосереднє спілкування двох народів на одній території сприяло взаємовпливові їхніх культур,
Сфери
Традиційний одяг XVIII—XIX ст.
53
і куль-ущан-орило:тносу цності >стюм
>сіння алося [давав ька й я від-імож-могли купа-іьору. носи-. Ось ітобьі ззнул елко-
[ЄХОВ, ЇКЖЄ,
:...» |5 зсить
хода,:воїм роєм, іаць-асом ської
)ВКО-
шеве рубі-
бла-
що яскраво відбилося і в одязі, особливо заможного населення.
Щодо одягу селянства Правобережної України, то він розвивався на традиційній основі. Поряд із численними спільними рисами з народним убранням Середньої Наддніпрянщини тут чітко простежуються місцеві варіанти комплексів традиційного костюма, котрі подекуди включають суто архаїчні елементи.
У своїх найбільш виразних формах український традиційний костюм сформувався у докапіталістичний період. У другій половині XIX ст. нові суспільні відносини поступово проникають в усі сфери життя українців. Ліквідація кріпосництва та феодальних бар'єрів створює
сприятливі умови і для вдосконалення процесу виготовлення народного одягу. На рубежі XIX—XX ст. упроваджуються фабричні прядки та нитки, які значно збагачують тканини та вишивки, різноманіття їхньої кольорової гами. Фабричні матеріали витісняють трудомісткі у виготовленні саморобні, що у свою чергу прискорює розвиток народного крою. Машинна техніка, котра замінює ручне шитво, дає поштовх розвиткові нових художньо-технологічних прийомів. І нарешті, готові елементи одягу (пояси, хустки, взуття) замінюють саморобні, а з розвитком швейної промисловості селяни дедалі частіше користуються одягом фабричного виробництва.
ста-"нат-мов-ізви-:піл-горії,тур,
З КОМПОНЕНТИ
УКРАЇНСЬКОГО
КОСТЮМА
XIX —початку XX ст.
Матеріал та його роль у формуванні одягу. Як ми вже добре знаємо з попередніх розділів, для виготовлення народного вбрання використовувалися матеріали як домашнього, так і фабричного виробництва.
Сировиною для матеріалів традиційного одягу українців, як і всіх східнослов'янських народів, майже до XX ст. були рослинне волокно, вовна, шкури тварин (з хутром і без нього), у незначній кількості — стеблини та кора рослин, дерево, метали. Вирішальну роль у виборі сировини, особливо в докапіталістичний період, відігравали природне середовище та пов'язаний з ним характер виробничої діяльності.
В районах, де вирощувались луб'яні культури (коноплі, льон), для ткацтва використовували рослинне волокно. Льон культивували переважно на Українському Поліссі та в західних областях, коноплі — на Полтавщині та Чернігівщині. Ці культури збирали майже на кожному селянському городі. Сировиною тваринного походження була вовна, в основному овеча. Із рослинного волокна та з вовни одержували прядиво, з якого або відразу ж ткали (рідше в'язали чи плели) окремі елементи одягу, або ж спочатку виготовляли тканину, з якої потім шили одяг. Спеціально оброблене овече хутро використовували для зимового одягу та чоловічих шапок, а шкуру свійських тварин — для взуття. Дерево, лико, повсть уживалися значно менше. З лика плели взуття. Зі стеблин рослин та повсті робили чоловічі головні убори. В окремих районах Закарпаття з дерева майстрували взуття. У Прикарпатті та Карпатах метали використовували для різноманітних прикрас.
Особливо поширеною технікою виготовлення матеріалів для одягу було домашнє ткацтво. Саморобні тканини — основний матеріал селянського вбрання