Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


ПИТАННЯ 27. Філософія Григорія Савовича Сковороди.




СКОВОРОДА Григорій Савович – письменник, філософ – «український Сократ», який зробив вагомий оригі­нальний внесок в українську духовну культуру, народився 3 грудня 1722 р. вселі Чорнухи, Лубенського повіту на Полтавщині в родині достат­ньо заможного вільного козака. Закінчив сільську школу, після чого у 1734-1741, 1744-1745 та 1751-1753 навчався у Києво-Могилянсбкій академії, де здобув ґрунтовну, в т. ч. й філо­софську освіту.

У 1745-1750 рр. він ра­зом з посольською місією генерал-майо­ра Вишневського відвідав Токай, Офен (Угор­щина), Пресбург (Братисла­ву), Відень, імовірно Італію та Німеччи­ну. З 1753 р. Г. Сковорода викладав поетику у Переяславському ко­легіумі. Застосований ним новий метод на­вчання й виховання, що полягав в ін­дивідуальному підході до своїх учнів з метою виявлення і розвитку їхніх врод­жених здібностей, уск­ладнив його стосунки з єпископом Никодимом Стрибницьким і він змушений був звільнитиися з колегіуму.

Пізніше Г. Сковорода був домашнім учителем, викладачем Харківського колегіуму. Врешті, через протиріччя із цер­ковними наставниками, віностаточно припинив викладацьку діяльність і останніх майже 25 років вів життя мандрівного філософа-поета. Помер Г. Сковорода9 листопада 1794 року в селі Іванівка на Харківщині. На його могилі, за його власним проханням написали: "Світ ловив мене, та не спіймав".

Вчення Г. Сковородивикладене у численних працях, серед них: «Міркування про поезію та керівництво до неї» (1769), «Наркіс» (1771), «Асхань» (1767), «Бесіда, названа – двоє» (1772), «Кільце» (1775), «Змій ізраїльський», «Дружина Лотова», «Потоп зміїний» (1791) та ін.

Г. Сковорода являв собою той особливий тип філо­софа, який філософію розглядає як прямі духовні концентрації власного життя, а саме життя не мислить собі інакшим, як побудованим у відпо­відності із принципами своєї філософії.

Для філософських поглядівГ. Сковороди харак­терним є те, що при ідеалістичній, в цілому, світогляді, чітко прояв­ляється матеріалістична тенденція. Це, зокрема, видно з його концепції «трьох світів» та «двох натур». Згідно із нею, весь світ складається з «макро­косму», тобто природи, «мікрокосму», тобто людини, та «світу символів», тобто Біблії.

Основні філософські ідеї Г. Сковороди

- найпершим об'єктом, гідним філософського осмислення є людина, оскільки, не знаючи, що таке людина, нам нема з чим порівняти все інше;

- найважливішим завданням людини є самопізнання, тому слід сповідувати принцип «Пізнай самого себе!»;

- таке привілейоване становище людини зумовлене тим, що вона є «мікрокосмом» малим світом, який дорівнює «макрокосму» великому світу;

- людина, як насіння, містить в собі потенційно усі глибинні елементи світу;

- у самопізнанні розкривається основне: людина, як мікросвіт, скла­дається із двох натур: матеріаль­ної темної, поверхової, мінливої та духовної світлої, вічної, глибинної, яка є Богом, істиною, сутністю буття;

- у пізнанні виявляються глибинні засади світу, але людина повинна ще володіти і здатністю самопізнання, пізнати самого себе, тобто внутрішню сутність, свою ду­ховність або своє серце;

- через самопізнання людина входить у діалог із великим світом, а посередником постає особливий символічний світ, або світ Біблії, який мав ту особливість, що його зовнішні форми найбільш адекватно виражали невидиму духовну, Божественну натуру;

- матеріальна і духовна натури поєднуються у праці, тому праця має бути «сродною», тобто узгоджу­ватись з природними здібностями та прагненнями лю­дей і в цьому знайти своє життєве щастя;

- нищівна критика неробства, паразитизму, розкриття злиденності і безправності трудящих, протест проти соціальної нерівності;

- бачення су­спільного ідеалу в республі­кан­ському устрої вільної країни, який повинен базуватися на принципах високої моралі, свободи та рівності.

Окреслені провідні думки Г. Сковороди свідчать про те, що він:

- по-перше, у ті часи мав такий світогляд, який у багатьох пунктах суттєво відрізнявся від санк­ціонованого царизмом і церквою;

- по-друге, він певною мірою створив в Україні той тип філософствування, який був притаманний країнам Західної Європи;

- по-третє, його філософія найбільше цінувала поєднання життя з високою духовністю, єдності вчинків та високої моральності.

Таким чином, Грикорій Сковорода був не просто філософом, а філо­софом особливого культурно-історичного типу. Його філософія – це явище органічно цілісне, просякнуте єди­ними темами, настроями та ідеями. Не дивлячись на те, що переважна більшість філософських ідей була запозиченою з античності та західно-європейської філософії, всі ці складові тек введені у національний контекст, і з таким спрямуванням, що в цілому ця філософія постає зовсім новою, українською.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 384 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Что разум человека может постигнуть и во что он может поверить, того он способен достичь © Наполеон Хилл
==> читать все изречения...

2525 - | 2334 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.