Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


ПИТАННЯ 24. Психологічні напрями у філсофії XX ст. (фрейдизм, неофрейдизм).




 

Важливу роль у формуванні сучасного погляду на людину відіграв у XX ст. такий філософський напрямок як фрейдизм. Його засновником був австрійський психіатр 3игмунд Фрейд(Фройд) (1856 - 1939).

Доктрина запропонована З. Фрейдом з кінці XIX — на початку XX ст. для вивчення потаємних зв'язків та основ людського життя, була запропонована в праці «Тлумачення сновидінь» (1899). Кожне психічне явище, вказував він, необхідно розглядати в трьох аспектах — динамічному (взаємодія різних пси­хічних сил), енергетичному (розподіл енергії в конкретному процесі) і структурному. Фрейдизмстверджує, що інстинкт – це головний стимул поведінки людини та суспільного розвитку загалом. Людина керується насамперед підсвідомими спонука­н­нями. Серед усіх інстинктів Фрейд домінантним вважав інстинкт лібідо (лат. “статевий потяг”).

Цей психологічний напрям у філософії за вихідне положення при дослідженні суспільних проблем брав психологію людей і механічно переніс закони біології у сферу суспільного життя, що, на думку автора, забезпечувало об’єк­тив­не обгрунтування характеру законів суспільного розвитку.

Вчення ж про психічну структуру виникло пізніше. З. Фрейд у праці «Я і Воно» (1923р.) використовує три психічні складові: Воно (ід), Я(его), над-Я (супер-его). Під Воно розумілася сукупність інстинктивних потягів. Ця частина психічного апарату охоплює все природжене, генетично первинне, яке підвладне принципу задоволення і нічого не розуміє про реалії. Це резервуар психічної енергії, по­тягів, що прагнуть до негайного задоволення. Ця енергія пер­винна, ірраціональна та аморальна і її потреби повин­не задовільняти Я(его).

Я, або свідомість, відокремилося від Воновнаслідок еволюції, з метою адаптації до оточуючого середовища. Я стає посередником між зовнішнім світом і Воно –потягами та задоволеннями. Якерується не принципом задоволен­ня, а вимогами реальності, стримує ірраціональні імпульси Воно.До функції Я належить самозбережен­ня організму, накопичення досвіду зовнішніх впливів, збереження пам'яті, уникнення загрозливих впливів, контроль над інстинктами, що визиваються Воно.

Особлива увага приділялася над-Я, яке представляє соціально-культурний світ (відображення суспільної свідомості) в людині. Воно формується в результаті сприйняття людиною соціальних норм, моральних норм заборон та за­охочень і виступає як джерело життєвої позиції індивіда. Над-Япроявляється у свідомості як совість. Напруга, що породжується ним у психічній структурі, сприймаєть­ся як почуття страху, провини, депресії, неповноцін­ності тощо.

Від напруг Ярятує за допомогою сублімації. Сублімація — це процес, за допомогою якого заборо­нена сексуальна енергія, переходить на несексуальні об'єкти і проявляється у вигляді різноманітної діяль­ності.

Процес сублімації включає наступні аспекти:

— переключення енергії з об'єкта інстинктивних потягів на об'єкти іншого роду (фізична праця, спорт, художня творчість тощо);

— трансформацію емоцій, що супроводжують цю ді­яльність (десексуалізація, дезагресифікація);

— звільнення особистості від диктату інстинктів;

— перетворення інстинктивних потягів у соціально прийнятну форму.

Поняття "сублімація" 3. Фрейд прагнув викорис­тати як доказ, що вищі психологічні функції виника­ють з нижчих. Він намагався, за допомогою психологічного пансексуалізму, пояснити такі яви­ща, як наукова діяльність, художня творчість тощо. Таким чином, сублімація розглядається в психоаналізі як один з найефективніших засобів розв'язання психічних конфліктів, які в іншому ви­падку призвели б до неврозів.

Разом з тим, психоаналіз З. Фрейда має певні недоліки. Зокре­ма, він фактично нехтує роллю соціального фактора у формуванні й розвиткові свідомості та психіки люди­ни. З критикою його виступили учні З. Фрейда Карл Юнг (1857- 1961) і Альфред Адлер (1870-1937), які створили власні напрямки психоаналізу.

К. Юнг використовує нове поняття — колективне несвідоме, що успадковане від далеких предків і яке він назвав архетипами. Колективне несвідоме — це загальнолюд­ський досвід, що притаманний усім расам та народам. Він є потаємним слідом пам'яті людського минулого, а також долюдським, тваринним станом.

А. Адлерпрагнув удосконалити концепцію психо­аналізу шляхом виділення такого фактора розвитку особистості, як відчуття неповноцінності, породжено­го, зокрема, тілесними дефектами. Прагнучи подола­ти це відчуття та самоутвердитися в суспільстві, лю­дина актуалізує свої творчі потенціали. Цю актуаліза­цію А. Адлер називає надкомпенсацією. Надкомпенсація — це особлива соціальна форма реакції людини на відчуття неповноцінності. "Комплекс не­повноцінності", за Адлером, є джерелом неврозів.

У кінці 30-х років XX ст. виник так званий нео-фрейдизм, який поєднав у собі психоаналіз Фрейда та соціологічні теорії. Представники неофрейдизму піддали критиці ряд положень класичного психоана­лізу, але зберегли головні його аспекти — ірраціо­нальні мотиви людської діяльності, що властиві кожному індивіду. Основну увагу вони звернули на дослі­дження міжлюдських стосунків.Зокрема, неофрейдисти вважали, що сучасне су­спільство саме по собі вороже людині, воно заважає розвиткові особистості, формуванню її життєвих цінностей та ідеалів, а людина не має можливості до­сягти гармонії з ним. Звідси виникає почуття самотності, відірваності від оточуючих, відчуження.

Найбільш відомим представником неофрейдизму був Еріх Фромм (1900-1980). Характерні особливості особистості, на думку Е. Фромма, поглинаються різними соціальними середовищами, що її ото­чують. Через це, головним протиріччям є протиріччя між індивідом, як носієм властивих йому певних потенцій і неможливістю реалізувати їх в суспільстві внаслідок короткочасності свого життя. Від цих протиріч людина не може позбавитися і реагує на них різними способами, залежно від свого характеру і рівня культури.

Е. Фромм ввів у психологічну науку поняття 4-х типів соці­ального характеру, що відображує взаємозв’язок індивідуальної психічної сфери і соціоекономічної структури (рецеп­тивний, експлуата­торський, нагромаджувальний, ринковий).

Таким чином, можна констатувати, що класичний фрейдизм та вчення неофрейдизму окреслили як природу, так і основні сфе­ри проявів несвідомого у психіці людини і досить глибоко і виразно окреслили ту ситуацію, в якій людина XX ст. проявляла та усвідомлювала себе. Психоаналітична теорія, започаткована З. Фрейдом, уплинула на ми­стецтво, етнографію, психологію та на духовне життя західного суспіль­ства в цілому.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 420 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Победа - это еще не все, все - это постоянное желание побеждать. © Винс Ломбарди
==> читать все изречения...

2268 - | 2092 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.