Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


ПИТАННЯ 23. Філософія екзистенціалізму XX ст. (К.Ясперс, М.Хайдегтер, Ж.-П.Сартр).




 

 

Екзистенціалізм або філософія існування — ірраціоналістичний, один з найвпли­вовіших напрямів світової філософії ХХ ст. Попередником сучасного екзистенціалізму вважаєть­ся датський філософ Сьорен К’єркегор (1813–1855), хоча екзистенціалізм, як самостійний напрям, виник на початку 20-х років ХХ ст. у Німеччині та Франції.

В умовах гли­боких потрясінь, що спіткали людство у XX ст., екзистенціалізм звернувся до проблем критичних, кризових ситуацій, прагнучи зрозуміти поведінку люди­ни в жорстоких, граничних ситуаціях, які показали нестійкість, слабкість і невідворотну кінечність будь-якого людського існування.

Головна увага в екзистенціалізмі приділяється духовній витримці людини, яку доля закинула в ірраціональний (нерозумний) потік подій і яка глибоко розчарувалася в історії. В цих умовах, єдиною справжньою дійсністю стає лише буття людської особи­стості. Це буття, в якому людина спочатку існує — думає, відчуває, живе, а уже потім визначає своє місце в світі і є предметом філософського аналізу екзистенціалізму.

Основний зміст екзистенціалізму надзвичайно складно визначити. Майже в кожній країні екзистенціалізм на­був специфічних рис. Але, не дивлячись на це, все-таки можна виокремити деякі основоположні філософської позиції екзистенціалізму.

Людині здається, що оточуючий її світ є раціональ­ним, що є якісь загальні закони світу, історії, культу­ри. Але в дійсності світ абсурдний, чужий, безглуз­дий, як і все людське життя. Буття людини — це дра­ма. Людина одинока у своїх почуттях, вона знахо­диться в пустоті. У спілкуванні ж з іншою вона або підкоряє її волю собі або сама підкоряється її волі.

Характеризуючи людину, екзистенціалізм ігнорує соціальне середовище, в якому людина живе. На дум­ку екзистенціалістів, у світі існують лише окремі, конкретні особистості з автономною свідомістю, яка не залежить від зовнішнього світу. Колектив, суспіль­ство протистоять особистості, прирікають її на по­всякчасне безособове існування, що викликає страх, відчуття невпевненості, приреченості, безсилля.

Центральною проблемою для екзистенціалізму є конфлікт особистості і суспільства.В сучасному суспільстві спостерігається деперсо­налізація індивіда, яка проявляться в тому, що науко­во-технічний прогрес, монотонність праці, ускладнен­ня соціальних структур, об'єднання великих мас лю­дей на виробництві, бюрократизація та стандартиза­ція життя поглинають особистість, нівелюють людей, призводять до дегуманізації суспільства.

Шлях до подолання цього конфлікту прибічники екзистенціалізму вбачають не в перебу­дові суспільних відносин, а у втечі в світ екзистенції, в світ, так званого, істинного існування особистості. Людина така, якою вона сама себе хоче бачити. Вона сама себе визначає, прагне до своєї індивідуальної мети, тво­рить себе, вибирає своє життя.

Життя людини суперечливе. З одного боку, люди­на відчуває свою силу, здатність змінити світ, зіншо­го — безпорадність, уразливість, самотність у світі. Для подолання цього відчуття необхідно чітко з'ясу­вати, яким є світ сьогодні і яке місце людина займає у цьому світі. Аналізуючи підходи представників екзистенціалізму до вирішення цього питання, в сучасній філософії умовно виділяють його дві основні форми:

1) релігійнуКарл Ясперс (1883–1969, Німеччина) та Габріель Марсель (1889–1973, Франція).

2) атеїстичнуЖан-Поль Сартр (1905–1980, Франція), Альбер Камю (1913 – 1960, Франція) та Мартін Хайдеггер (1889–1976, Німеччина).

К. Ясперсробить наголос на не­завершеності, відкритості розумового процесу усвідомлення дійсності, в яко­му питання переважають над відповідями. Головна мета філософії — допомогти людині зрозуміти, усвідо­мити своє місце в світі, зрозуміти важливість любові, навчитися бути самим собою, досягти свободи. Філо­софія має поставити перед людиною життєві орієнти­ри. Причому, істинне буття не пізнається наукою, а усвідомлюється душею за допомогою філософії, цен­тральне місце в якій, стверджує К. Ясперс, займає релігійна віра, яка ґрунтується на роздумах, на Божественному одкровенні.

Ж.-П. Сартрсенс людського буття вбачає в свободі. Кожна людина, вказує він, в своїх природно-біологічних, соціальних, політичних характеристиках повторна, подібна іншим людям. Але разом із тим їй властива неповторність, яка про­являється в її цілях, задумах, що спрямовують люди­ну в майбутнє. Майбутнє представлене розмаїттям можливостей і тому завжди багатозначне. Це постійно ставить людину в ситуацію вибору, а значить — свобо­ди, яка, за Ж.-П. Сартром, є універсальною характе­ристикою людського існування.

Інший французький філософ-екзистенціаліст і також знамени­тий письменник А. Камю (1913 - 1960) створив свій варіант філо­софського осмислення переживання людиною свого буття. Людині в цьому світі немає на що сподіватися, окрім себе самої, проте в самій собі вона може знайти силу про­тистояти абсурду, відносності, безнадії. Тому в своєму творі про Сізіфафілософ пише, що єдиним і найпершим питанням філософії може бути лише питання про самогубство, яке він формулює так: чи варте життя того, щоби бути живим? Це питання кожна людина може вирішити лише сама наодинці із собою.

М. Хайдеггер вважав, що сучасна йому філософія втратила головне своє питання — питання про сут­ність буття, взагалі. Щоб розв'язати його, слід з'ясу­вати сутність людського буття. В чому ж полягає сутність людини? Вона полягає в особливому способі існування, а саме — існування в страхові. Відчуваючи страх, людина стає одинокою, її перестає цікавити світ, вона звертається до себе і починає розуміти себе. Страх — основне переживання і спосіб буття, що дає змогу точно і всебічно зрозуміти людину. Об'єктом страху не є щось конкретне. Страх належить до невизначеної небезпеки, до світу як такого, невідомої долі в житті, а смерть є остан­ньою, вирішальною і справжньою можливістю буття.

Окреслені ідеї основних представників екзистенціалізму мали ве­ликий вплив на громадську думку середини та другої половини XX ст., на мистецтво, навіть політику. Ця філософія справді поставила лю­дину обличчям до найперших питань життя, зробивши внутрішній світ людини єдиним вихідним пунктом для розуміння всіх аспектів життя. В кінцевому підсумку ця філософія закликала людину бути гідною своїх власних якостей, боротися за свою гідність та збережен­ня своєї індивідуальності.

Таким чином, екзистенціалізм вказує, що для вирішення головних проблем – самопізнання особистості та подолання протирічь між особистістю і суспільством існує два шляхи. Перший знаходиться поза філософією – це небезпечні для життя моменти ризику при зіткненні з суспільними проблемами та війни, хвороби і смерть. Другий – це вирішення вказаних проблем за допомогою його філософії, яка розкриває сутність буття людини, її можливості в суспільстві, підштовхує до свободи і до життя. Стати вільним — це означає подолати кризи, прий­ти до пізнання себе, побачити дійсні зв'язки реального буття і визначити свою долю.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 418 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Начинать всегда стоит с того, что сеет сомнения. © Борис Стругацкий
==> читать все изречения...

2348 - | 2104 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.