Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Психологічний напрям у соціології XIX — початку XX ст




Психологія народів

(М. Лацарус, Г. Штейнталь, В. Вундт)

та психологія натовпу (Г. Лебон)

Прогрес наукового знання XIX ст. охоплював усі існую­чі галузі, а досягнення кожної з них впливало на розвиток інших. Так було і з психологією. Значні досягнення біоло­гічної науки зумовили виокремлення психології в само­стійну галузь знання, впровадження в її методичний інстру­ментарій кількісних і експериментальних методів дослід­ження, сприяли широкому використанню спостереження, етнографічних матеріалів і т. д. Психологія поступово пере­ходить від дослідження індивіда до вивчення механізмів міжіндивідуальної та групової діяльності й поведінки. Роз­вивається понятійно-категоріальний апарат соціології, більш-менш чітко проступають контури розуміння суто пси­хологічних механізмів поведінки та діяльності суб'єкта; психологічна наука поступово розмежовується з біологією, фізіологією, філософією.

Криза натуралістичних спроб пояснення сутності со­ціально-історичних явищ шляхом аналогії та редукції зму­шувала шукати нові підходи в розумінні соціального. Ба­гатий матеріал із психології індивіда все ж не давав мож­ливості пояснити такі масові явища колективної поведін­ки, як мода, паніка, групові інтереси, навіювання чи наслі­дування та ін.

У цей період інтенсивного становлення у психології, як і в інших науках, спостерігаються спроби визначити головні механізми та детермінанти, індивідуальної та групової по­ведінки, через які можна було пояснити загальні й універ­сальні форми суспільних відносин, зрозуміти таємницю ме­ханізмів соціального розвитку. Природно, що на фоні попе-


редніх невдач, особливо філософії історії та окремих шкіл і напрямів у соціології, психологія не могла обминути ці про­блеми.

Подібно до географічної школи в соціології представни­ки психологічної науки також зверталися в своїй творчості до вивчення окремих психологічних явищ та процесів і, абсолютизуючи їх значення, намагалися зобразити їх як провідні фактори щодо соціально-історичного процесу.

У зв'язку з цим розглянемо деякі психологічні теорії, в яких робилися спроби пояснити суспільство і людину через відповідні психологічні феномени.

В історію соціології включ'аються ті психологічні теорії, які не обмежувались аналізом суто психологічних явищ, а так чи інакше намагалися розглядати проблеми суспільст­ва, його інтеграційні та рушійні механізми життєдіяльності та розвитку. Інакше кажучи, до психологічного напряму в соціології, який інколи ще називають психологічною соціо­логією, або психологізмом у соціології, належать теоретич­ні системи, предметом дослідження яких є загальні законо­мірності та рушійні сили суспільного розвитку, а об'єктом виступає суспільство чи великі соціальні спільності.

У другій половині XIX ст. у психології та психологічному напрямі в соціології чітко виявляються різні підходи в ме­тодологічній і теоретичній орієнтаціях психологічних дослід­жень — номіналізм та реалізм. Як і в соціології, методоло­гія номіналізму розглядає індивіда головним елементом і джерелом діяльності, тоді як реалізм стверджує, що дійс­ними носіями соціальної реальності є надіндивідуальні су­б'єкти— народ, маси, натовп, групи і т. п. В окремих кон­цепціях цей принцип виявляється чітко, в інших трапля­ється в комбінації одного з другим.

Найвідомішими були концепції «психології народів» та «натовпу», де перевага віддавалась аналізові спільностей — етносів, великих груп і теорії наслідування, інтеракціона-лізму, інстинктивізму, де найбільш відомою різновидністю останнього є психоаналіз 3. Фрейда. Вони орієнтувалися на дослідження індивіда, котрий був вихідним пунктом у побудові загальних концепцій суспільства або в розумінні його рушійних сил і механізмів розвитку.

Оскільки всі психологічні теорії спиралися на певний емпіричний матеріал, то кожна з них містила певні раціо­нальні елементи наукового знання, що збагачувало соціо-1 логію і психологію. Водночас вони мали і певні вади, які полягали насамперед у перебільшенні значення і ролі від­повідного чинника в системі інших соціальних та психоло­гічних елементів.


Розвиткові психології в значній мірі сприяла і соціоло­гія, бо багато психологічних проблем було поставлено таки­ми соціологами, як Монтеск'є, Гердер, Спенсер, Беджгот, Гумплович, Самнер та ін.

Психологічний напрям у соціології XIX ст. був набагато пліднішим у науковому відношенні, ніж органіцизм, соці­альний дарвінізм чи расово-антропологічна школа, які орі­єнтувалися на біологію, тоді як психологія, визначаючись із власним предметом, більше була пов'язана із соціально-історичним матеріалом, з аналізом людини і суспільства як елементів соціальної системи.

Психологічному напряму в соціології теж не.вдалося подолати помилки редукціонізму, характерні для натура­лістичного напряму в соціології. Фактично психологічна школа в соціології замінила біологічний редукціонізм пси­хологічним. Вона виявилася безсилою відмежувати психо­логічні процеси, які відбуваються завдяки тим психологіч­ним механізмам, що виникають на фізіологічній основі, від тих, які визначаються не лише природними, генетично при­родженими, а й соціокультурними факторами. Тому соці­альне редукувалося до психологічного. Але можливо, що ці труднощі поділу психологічного на фізіологічні та соціаль­ні витоки в значній мірі сприяли тому, що в цьому напрям­ку переважав аналіз соціально-психологічних феноменів, чим і пояснюються певні наукові здобутки психологічної соціології.

Відкриття об'єктивно існуючих механізмів психологіч­ної діяльності людини на основі розвитку і функціонування психіки зумовило наявність значних перекосів у розвитку соціології та психології, які здебільшого пов'язані з вири­ванням окремих психологічних механізмів діяльності лю­дини та соціальних груп і піднесенням їх до рангу основних, детермінуючих інші. Саме ці причини зумовили досить ти­повий для більшості концепцій психологічного напряму не­гативізм і скептицизм щодо вивчення еволюції та прогресу. І це закономірно, оскільки, розглядаючи психологічні ме­ханізми зумовлення людської діяльності, представники пси­хологічної соціології зупинялися на дослідженні стійких, «вічних» її детермінант, таких як інстинкти, емоції, навію­вання чи наслідування, що в своїй основі завжди лиша­ються сталими та незмінними в історії людського суспіль­ства, визначають людську поведінку. Зосереджуючи увагу на суто психологічних механізмах, представники цього на­пряму випускали з поля зору аналіз економічних, політич­них, культурних детермінант людської діяльності або ж просто виводили їх з психологічного.


8 828



Однією з рис, властивих психологізму в соціології, є практично відсутні спроби вивчення інтелектуального фак­тора в людській діяльності. Не розум, не свідома поведінка, а емоції, інстинкти, несвідомі імпульси, навіювання, лібідо, психологічні «опади» є предметом дослідження, і тому закономірна гіперболізація цих чинників, особливо коли вони розглядаються поза зв'язком і взаємодією з іншими — соціокультурними, економічними і т. д.

Одними з найперших концепцій психологічного напря­
му в соціології були концепції групової поведінки, «психо­
логія народів» зокрема. її автори — німецькі вчені Морітц
Лацарус (1824—1903) та Хейнман Штейнталь (1823—1899),
засновники відомого «Журналу психології народів та мо­
вознавства». У першому випуску вони й помістили програ­
му своєї концепції психології народів. Головним суб'єктом
історії вчеці розглядали народ як уособлення «духу цілого»
(А1І£еізі). Народний дух виявляється в спільності рис ха­
рактеру, моралі, мови, міфології, вірувань, і він об'єднує
людей в єдине ціле, в народ. Кожна людина виступає як
представник даного народу і має спільні з ним риси. Ос­
танні єднають людину з людиною завдяки тому, що вони
наділені особливостями природи даної спільності, живуть
в єдиному середовищі, і в загальних умовах їхнього життя
складаються спільні риси характеру, діяльності та пове­
дінки, і

Ідеї «народного духу» ми подибуємо в творчості Гердера, Гегеля і представників німецького романтизму, але Лаца­рус і Штейнталь, розгорнувши ідею в концепцію, все ж не дали однозначного розуміння сутності «духу народу» та не визначили його критеріїв. Проте їхньою заслугою була спро­ба виявлення особливостей національного характеру, який знаходить відображення в культурі та побуті даного на­роду. При всій невизначеності і непевності спроб окрес­лити національний характер все ж на інтуїтивному рівні кожен відчуває ті національні, етнічні і культурно-психоло­гічні особливості, які характерні для того чи іншого етносу. Адже ми визнаємо пунктуальність німців, смак до традицій англійців, дотепність французів, широту натури слов'ян. Спостереження показують, що в кожній нації є свої попу­лярні «діагнози» при нездужаннях: французи пов'язують їх з розладом печінки, німці — з серцевою недостатністю, англійці — із застудою, американці — з алергією. Таких при­кладів можна наводити багато, але як же «вловити» ці еле­менти національного духу? Лацарус і Штейнталь вказали на правильний шлях пошуків, коли писали про необхідність і можливість виявлення «духу цілого», «духу народу» через


дослідження його національної мови, мистецтва, звичаїв, релігії — усього того, що входить у поняття культури.

Пізніше ідеї «психології народів» розвивав німецький психолог, фізіолог, філософ, мовознавець Вільгельм Вундт (1832—1920)—автор десятитомної праці «Психологія на­родів» (1900—1920). В. Вундт, розвиваючи концепцію Ла-царуса та Штейнталя, не поділяв їхньої думки про те, що індивіди — лише продукт загального «народного духу». Він підкреслював, що індивідуальну свідомість не можна пов­ністю зводити до свідомості народу, оскільки для індивіда характерні індивідуальні, особистісні воля, відчуття, уяв­лення тощо.

Свідомість народу є синтезом індивідуальних свідомо­стей. Взаємодія народної та індивідуальної свідомості уособлюється в продуктах надіндивідуальної діяльності — побуті, моралі, мові, міфології. Вундт започаткував дослід­ження взаємодії культури та індивідуальної свідомості.

Особливо популярною свого часу була концепція «пси­хології натовпу», яку обгрунтував італійський кримінолог Сціпіо Сігелє (1868—1913), далі її розвинув і надав значної популярності французький археолог, антрополог, лікар, мандрівник, винахідник Гюстав Лєбон (1841—1931) —.ав­тор книг «Психологія натовпів» (1895), «Психологічні за­кони еволюції народів» (1894) та ін.

Лєбон поділяв принципи расового, детермінізму А.,Го-біно, визнавав ієрархічність людських рас, критикував ідеї демократії та соціальної рівності. Він розглядав цивіліза­цію як продукт інтелектуально творчої еліти, яка в сучасних йому умовах поступово відтісняється від участі в історич­ному процесі, оскільки розвиток промисловості, урбанізація, зростання ролі і впливу засобів масової інформації збіль­шують значення мас в історичному процесі, і на зміну «ері еліти» приходить «ера мас», ера сліпої і стихійної юрби.

В центрі уваги Лєбона була констатація очевидного фак­ту: відмінність у поведінці та діяльності особи в звичайних умовах і в групі людей, де під впливом юрби людина здійс­нює такі дії та вчинки, які ніколи б не звершила на самоті. Такі зміни Лєбон пояснює поведінкою індивіда внаслідок впливу гіпнозу та навіювання. Він ототожнює масу з на­товпом, групами і навіть із соціальними класами.

Лєбон вводить свою класифікацію натовпів, виділяючи в них два типи: гетерогенний (різнорідний) та гомогенний (однорідний). Гетерогенний натовп може бути анонімною юрбою (вуличний натовп) чи неанонімним (суд, парламент тощо). Гомогенний натовп може складатися з груп людей, об'єднаних на основі якихось спільних ознак чи інтересів

8* 227


(наприклад, секти як вид юрби існують за ознакою єдності віри, касти — спільності професійної діяльності, класи — на основі спільності інтересів, умов життя, освіти і т. д.).

Лєбон розглядає масу («натовп», «юрбу») як руйнівну силу, позбавлену здатності до раціональної діяльності. Ма­са гіпнотизує індивідів, і ті починають діяти ірраціонально, несвідомо під впливом емоційного збудження. В юрбі інди­відом керує нетерпимість, догматизм, відчуття неперебор­ної сили і втрата особистої відповідальності за свої дії. Особистість під впливом маси та нечисленних вожаків, се­ред яких часто, на думку Лєбона, трапляються особи з ано­мальною психікою, анігілюється, деперсонізується в ано­німній юрбі, де всі перетворюються в щось безлико єдине, з єдиною волею і метою.

Вольову та інтелектуальну «недорозвиненість» юрби він пояснює тим, що нею керують несвідомі інстинкти, а раціо­нальне в особі придушується ірраціональними діями маси з її «колективною душею». Юрбу зупинити неможливо, і майбутнє — за «ерою натовпу», а тому державні діячі ма­ють не керувати масами, а стримувати їх, не давати багата волі, щоб вони не взяли гору.

Деякі цікаві моменти аналізу юрби зводяться Лєбоном нанівець його помилковим вихідним принципом ототожнен­ня різних соціальних груп з юрбою. У нього лише два по­люси— еліта і натовп. Відсутня соціальна структура сус­пільства. Тимчасом у сучасній психології поняття натовпу загальновизнане, і воно означає «безструктурне скупчення людей, позбавлене ясно усвідомленої спільності цілей, але пов'язаних між собою подібністю емоційного стану та за­гальним об'єктом уваги».

Елітарність і соціальна обмеженість поглядів Лєбона стали на шляху започаткованого ним досить плідного на­пряму в розробці серйозної наукової проблеми психології натовпу, натовпу дійсного, а не вигаданого автором збіго­виська людей, під якими малися на увазі усі верстви на­селення, крім еліти.

Багато проблем щодо аналізу психології натовпу вия­вилися плідними і були продовжені в дослідженнях соціаль­них психологів та соціологів. Було уточнене розуміння по­няття «натовп», виникли системи класифікації його (випад­ковий натовп, конвенціональний, експресивний, діючий та ін.), розкривалися механізми його діяльності і т. д.

Разом з дослідженням проблем навіювання, психоло­гічного зараження йшла розробка процесів наслідування та їх значення в житті суспільства. Найвідомішим ученим у цій галузі був Г. Тард.






Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 905 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Либо вы управляете вашим днем, либо день управляет вами. © Джим Рон
==> читать все изречения...

2255 - | 1995 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.