Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Органістична школа в соціології 3 страница




Ідея пристосувального процесу органічної еволюції Ч. Дарвіна виникла під впливом асоціації, зовнішньої ана­логії з «боротьбою за існування» Мальтуса та ідей про вільну конкуренцію між індивідами А. Сміта. Тут ми бачи­мо цікавий науковий парадокс: біологічна теорія викорис­товується для пояснення соціального, тоді як сам автор наукової біологічної теорії визнає, що в її основу був по­кладений принцип соціальної боротьби за існування між людьми, запозичений із концепції Мальтуса (до речі, прин­цип науково безпідставний).

Соціальні аналогії дали змогу відкрити фундаменталь­ні закони розвитку органічного світу, тоді як безпідставне використання теорії Дарвіна стало дієвим стимулом для обгрунтування безплідних спроб перенесення законів при­роди на пояснення історичних явищ. Тому є певні підстави пов'язувати генезис соціального дарвінізму не стільки з ученням Ч. Дарвіна, скільки з ідеями Р. Мальтуса про бо­ротьбу за існування, навіть попри те, що прихильники соціал-дарвінізму насамперед посилаються на дарвінізм.

Вчення Дарвіна про природний відбір стимулювало по­ширення біологічних законів на розуміння суспільства. Це було найхарактернішим для напряму, який одержав назву «соціального дарвінізму», хоча сам Ч. Дарвін та його при­хильники рішуче заперечували проти подібних спроб.

Найвідомішими представниками соціального дарвініз­му були У. Беджгот, Л. Гумплович, Г. Самнер, Г. Ратцен-хофер, А. Смолл та ін. Слід зауважити, що такий поділ в історії соціології досить умовний. У різній науковій, на­вчальній та довідковій літературі нерідко трапляється, що того самого автора відносять до різних шкіл чи напрямів. Це пояснюється багатьма причинами, зокрема еволюцією поглядів деяких соціологів, еклектичністю окремих кон­цепцій, визнанням кількох факторів як визначальних, ко­ли за основу різних явищ приймаються різні причини. Крім того, в історії соціології в силу різних філософських, на­уково-методологічних, ідеологічних та інших позицій немає


загальновизнаних єдиних критеріїв подібної класифікації. Цей факт необхідно враховувати при розгляді всіх напря­мів у соціології XIX — початку XX ст.

Ми відносимо до групи представників соціал-дарвінізму тих соціологів, у творчості яких закони боротьби за існу­вання, міжвидової боротьби та природного відбору розгля­даються як фактори розвитку людського суспільства.

Соціальний дарвінізм поставив у центр досліджень про­блеми міжгрупової боротьби та соціальних конфліктів, викликаних протилежністю інтересів, потреб тощо. Він розглядає як природно детерміновані соціальні процеси конкуренцію, соціальну нерівність, зіткнення волі й інте­ресів різноманітних соціальних груп, класів, інших спіль­ностей і трактує їх як біологічні фактори виживання най­більш пристосованих і сильних.

Соціал-дарвіністська школа — явище багатопланове і різнорідне. Воно не обмежується соціологією, а набуло по­ширення в антропології, психології, політології, мистецтві тощо. Серед його прихильників трапляються реформісти й консерватори, реалісти й номіналісти, матеріалісти й ідеа­лісти, та й у самій соціології соціал-дарвінізм не є однорід­ною течією. Між його представниками виявляються значні розбіжності з багатьох питань: одні прямолінійно підкрес­люють біологічний характер законів у суспільстві, інші намагаються обережніше виявити специфіку їх прояву і т. д. Проте, як правило, окремі оригінальні ідеї соціологів цього напряму виникають не у випадках перенесення за­конів біологічного світу на історію, а там, де вони аналі­зують суто соціальні процеси без їх підведення під біоло­гічне.

Те спільне, загальне, що об'єднує соціальних дарвініс­тів, можна звести до декількох елементів: натуралізація соціального, визнання природного відбору та боротьби за існування як головних соціальних детермінант і аналіз у їхньому контексті соціальних конфліктів і суперечностей.

Представником соціального дарвінізму є англійський політик, економіст, соціолог Уолтер Беджгот (1826—1877), автор праці «Фізика і політика» (1869). Він розглядає бо­ротьбу за існування як головний закон соціальної еволю­ції, яка відбувається завдяки боротьбі між різними соці­альними групами. Особливо великого значення цей закон набуває на ранній стадії розвитку суспільства, коли в про­цесі природного відбору виживають найбільш пристосо­вані. Предметом його дослідження є не індивід, а група.

В суспільстві прагнення до панування Беджгот розуміє як соціальний варіант дії законів природного світу, який


поширюється на міжгрупову зовнішню боротьбу і на сило­ве змагання індивідів у групі за панівне становище. Основ­на боротьба ведеться між групами й уособлюється в кон­фліктах, сутичках, війнах, де переможцями виходять най-згуртованіші спільноти.

Групова згуртованість є наслідком примітивних су­спільних відносин, які обмежуються нечисленними сфера­ми людської життєдіяльності, де загальногрупове домінує над індивідуальним. Норми, вимоги, правила, табу пере­даються шляхом наслідування і таким чином виробляють­ся стереотипи групової поведінки та діяльності.

Наслідування є групозберігаючим фактором, який за­безпечує сталість і згуртованість групи. Проте кожне по­коління вносить елементи нового в свій спосіб життя і прагне не лише наслідувати минуле, а й відрізнятися від предків, використовуючи нові елементи матеріального та духовного життя, нові норми і цінності.

У різних групах співвідношення консервативного та прогресивного, архаїчного та новаторського різне, і домі­нанта якоїсь однієї тенденції гальмує розвиток групи або загрожує її розпадом, руйнуючи існуючу згуртованість. Тому найбільш життєдіяльними виходять ті спільності, в яких зберігається необхідна рівновага між новаціями та традиціями, між нововведеннями та наслідуванням, між мінливістю та стабільністю.

У суспільстві ведеться постійна боротьба за існування, в якій перемагають згуртованіші групи, де норми та зви­чаї, підтримувані традиціями, табу та віруваннями, допо­магають виходити переможцями. Спочатку сильніші вби­вали слабших, а згодом стали підкоряти їх і примушувати служити собі. В процесі боротьби за існування виникали і розвивались етноси, які теж розділялися на групи. Одні нації підкорюють собі інших, всередині націй теж точи­ться боротьба за панування між групами. Такі соціальні закони.

Ідеї Беджгота щодо наслідування були розвинуті Г. Тардом, але на іншій методологічній основі.

Одним з найвідоміших представників соціального дар­вінізму був польсько-австрійський юрист і соціолог Людвіг Гумплович (1838—1909). Не маючи роботи в Польщі, він виїхав до Австрії, де з 1875 р. працював в університеті м. Граца. Основні праці — «Раса і держава» (1875), «Ра­сова боротьба» (1883), «Основи соціології» (1885), «Со­ціологія і політика» (1892), «Нарис історії соціології» (1849), «Соціологічні нариси» (1899) та ін.

Оцінка творчого доробку Гумпловича в літературі до-


сить суперечлива. У «Філософській енциклопедії» він ха­рактеризується як «реакційний соціолог», «один з попе­редників фашизму», тоді як польський історик соціології €жи Шацкі вважає, що він був «мислителем занадто ра­дикальним для консерваторів і занадто консервативним для радикалів». Гумплович не був расистом в традицій­ному значенні цього слова, хоча творчість його досить суперечлива і дає приводи для різних оцінок.

Л. Гумплович не вважав себе прихильником соціал-дарвінізму, критикував безплідність біологічних аналогій у соціології, не пов'язував свою соціологічну концепцію з еволюціонізмом, підкреслював своєрідність соціальних фактів і соціальної природи суспільних явищ. Проте істо­рики соціології розглядають його систему як соціал-дар-віністську, оскільки вона базується на принципах непри­миренної міжгрупової боротьби «племен проти племен, родів проти родів, народів проти народів, держав проти держав», що є «нормальним станом людства» завжди, оскільки ця боротьба є «законом природи».

Свою методологічну концепцію розуміння суспільства Гумплович називає «моністичною», «монізмом», розумію­чи під цим природність законів людського існування. Його «монізм» є, по суті, натуралізмом, який засновується на «природних процесах», де соціальне є лише різновидом законів природи. Оскільки саме суспільство — частина природи, а сама природа — частина всесвіту, то й суспіль­ство як елемент цілого підлягає дії вічних законів цілого.

У праці «Соціологія і політика» вчений зазначав, що в основі соціології лежать закони біології. Але він не пе­реносить механічно дію цих законів на суспільство, а під­креслює, що кожен загальний закон трансформується і виявляє себе через природу тих суспільних явищ, у яких він діє. Пізнання специфічного прояву дії цих загальних законів через соціальні явища Гумплович розглядає як соціальні закони і вбачає завдання соціології у їх дослі­дженні. Оскільки ці закони діють в усіх сферах суспіль­ного життя, то соціологія, досліджуючи їх, є філософською основою, що поєднує між собою конкретні соціальні науки.

Предметом соціології виступають соціальні групи та їх взаємовідносини, які характеризуються безперервною і нещадною боротьбою. Кожна група намагається підкори­ти собі іншу, поневолити її і панувати над нею. Ця бо­ротьба становить зміст соціального життя.

У творчості Гумпловича індивід, особистість не аналі­зуються як історичні суб'єкти. Він був прихильником кон­цепції соціального реалізму, за якою суспільство розгля-


дається як субстанціональне утворення, особлива система, яка не зводиться до взаємодіючих індивідів, що утворю­ють її. Гумплович виключає саму можливість впливу ін­дивідуального, окремого на загальне, групове. Він роз­глядає індивіда лише як похідне від суспільного цілого, як його продукт. Носіями соціальної реальності є лише суспільство, народ чи групи, в тому числі такі, як сім'я, стани, класи тощо. Гумплович розв'язує проблеми неза­лежності особистості та її свободи в суспільстві чи групі як фікцію, нонсенс, оскільки пружиною соціального роз­витку є суспільний, а не індивідуальний егоїзм. Індивід завжди перебуває під впливом групи чи суспільства, а то­му він — другорядна псевдореальність, вивчення якого ні­чого не дає для соціології.

Розглядаючи суспільство та його історію як постійну боротьбу між різними соціальними групами, Гумплович висуває свою концепцію походження суспільства. Суть її полягає в тому, що людство не єдине за своїм походжен­ням, і генетично різні групи походять від різних джерел, що й зумовлює його гетерогенність (неоднорідність). Уче­ний не обтяжує себе аргументацією цієї гіпотези; навпаки, він побіжно зауважує, що не варто надавати особливого значення проблемі першопочатку людства. Але він вислов­лює це припущення, маючи цілком конкретну мету: його гіпотеза підсилює аргументацію ненависті і боротьби за па­нування, що притаманні, на його думку, всім соціальним групам суспільства.

Найдавнішими групами людей були орди, між якими постійно велися війни. Переможці знищували переможе­них. Поступово сильніші групи починають використовува­ти переможених як рабів чи підданих, експлуатуючи їх працю. З цими процесами Гумплович пов'язує виникнен­ня держави як знаряддя для закріплення своєї влади і панування над переможеними групами. Інститут держави як апарат насильства є продуктом боротьби груп за свої інтереси.- Історія, зазначає Гумплович, не дає жодного прикладу, коли б держава виникала без'насильства, без підкорення однієї групи іншою. З часом у межах держави виникають під впливом сумісного проживання інші форми взаємин між пануючою і підкореною групами. У цих про­цесах набуває великого значення культура, що об'єднує різнорідні соціально-структурні елементи в певну ціліс­ність ір перетворює їх у єдиний народ. Та це не значить, що в даному суспільстві зникає боротьба. Вона лише ускладнюється і виявляється як у внутрішній поляризації у зв'язку з поділом людей на касти, стани, класи і їх бо-


ротьбою за панування між собою, так і в намаганні однієї держави підкорити собі іншу. Таким чином, з появою дер­жави боротьба ведеться у двох формах — зовнішній та внутрішній.

Гумплович розглядає боротьбу між групами як природ­ну і вічну. Головною причиною цієї боротьби є матеріальні потреби кожної групи, намагання задовольнити їх за ра­хунок багатства і засобів існування інших груп та вико­ристання праці поневолених. Це прояв природного закону боротьби за існування в його соціальній формі, де мате­ріальні потреби виступаютьяк суто економічні, як у Марк­са, хоча першоджерела цих потреб у обох мислителів різні. Заради задоволення матеріальних потреб воюють держави, заради цього ж ведеться боротьба за владу все­редині держави. Кожна група, кожен клас намагаються захопити владу задля панування над іншими, що не тіль­ки викликає зворотну реакцію і відповідні дії для самоза­хисту, а й приводить до зміни свого підневільного стано­вища з боку підлеглих.

Це споконвічний двигун людської історії. Непримирен­ність і безкомпромісність боротьби між різними соціаль­ними групами Гумплович підсилює своєю концепцією рас та расової боротьби. Цим проблемам присвячені дві ранні роботи — «Раса і держава» та «Расова боротьба». Слід, підкреслити, що соціолог дуже невдало використав даний термін, оскільки він розглядає расу не в антропологічно­му плані, як групу людей, пов'язаних спільним походжен­ням і єдністю деяких спадкових морфологічних та фізіо­логічних ознак, а я.к певне соціокультурне об'єднання лю­дей на основі духовних елементів, таких як релігія, мова, звичаї, культура тощо. У праці «Расова боротьба» він зазначає, що для нього раса не є продуктом «процесу фі­зіологічного, чи біологічного», а лише історичного. І в та­кому розумінні поняття «раса» може включати різні гру­пи — релігійні, кастові, класові, етнічні і т. п. Тому звину­вачення Гумпловича в расизмі абсолютно безпідставні. Постійна боротьба між різними групами («расами»), під­корення одних іншими хоч і є проявом «природного зако­ну», проте історичними наслідками поневолення групи групою є і протилежні соціальні процеси, які Гумплович називає «амальгамаціями».

Поняття «амальгамація» (від фр. атаї^аше — сплав, суміш різнорідного) означає такі соціальні процеси, які відбуваються завдяки сумісному співіснуванню груп вна­слідок проживання їх на певних територіях, у регіонах, коли між ними встановлюються тривалі історичні взаємо-


зв'язки, формуються спільні традиції, звичаї, мова та інші елементи культури. Саме так виникають різноманітні ет­нічні та соціальні групи, держава, народ, релігійні спіль­ноти, первісні людські орди тощо.

Для подібних груп характерне сприйняття своїх гру­пових норм, вимог, звичаїв, цінностей як найкращих, і найдосконаліших у порівнянні з відповідними явищами, що мають місце в інших «рас». Цю впевненість спільноти у перевазі своїх групових цінностей, норм, звичаїв, куль­тури і т. д. Гумплович називає етноцентризмом.

Він першим уводить у науковий ужиток це поняття і звертає увагу на специфічні процеси сприйняття представ­никами певних «рас» культурних цінностей інших народів і груп.

Л. Гумплович розглядає «амальгамацію» та етноцент-ризм як фактори, що зумовлюють інтеграцію соціальних груп, оскільки духовні елементи в процесі сумісного групо­вого існування в певній мірі згуртовують людей, а з часом породжують почуття єдинокровної спільноти. Проте роз­криваючи механізми утворення великих групових об'єднань людей, він залишається вірним своєму головному принци­пові боротьби за існування і поширює концепцію конфлікту на всі «інтегровані» спільноти, підкреслюючи, що народ, держава, класи та інші соціальні групи все ж не можуть досягти однорідності та гармонійності відносин, оскільки законами природи вони приречені на протистояння й боро­тьбу між собою, що є прадавнім відлунням того станови­ща, коли люди поділялися на переможців і переможених. Історичною заслугою Л. Гумпловича є дослідження соціоло­гії конфлікту, створення концепції соціології як самостій­ної науки, що вивчає своєрідність соціальних груп і їх бо­ротьбу між собою.

Проблеми етноцентризму, поставлені Л. Гумпловичем, дещо глибше були розроблені представником соціал-дар-вінізму, американським соціологом, економістом -Уільямом Грехемом Самнером (1840—1910). Соціологічна концепція Самнера формувалася під впливом соціології Г. Спенсера, особливо його вчення про надорганічну еволюцію. Самнер доповнює свою теорію законом природного відбору та бо­ротьби за існування, який вважає універсальним і поширює його дію на розуміння суспільних явищ. Соціал-дарвініст-ська методологія аналізу суспільних явищ особливо при­таманна його працям 70—90-х років.

Бідність і багатство, конкуренція та свобода торгівлі — наслідок невпинності соціальної еволюції, яка через боро­тьбу за існування між людьми з необхідністю породжує


існуючі суспільні відносини, де перемагає сильніший і при-стосованіший. Це— необхідна умова існування та розвитку людської цивілізації. Це — типова аргументація прихиль­ників соціального дарвінізму. Проте подібні ідеї не при­несли б Самнерові слави, оскільки були проголошені до нього.

В історії соціології Самнер залишив слід своїми дослід­женнями походження та розвитку групових звичаїв, які визначають певні стереотипи групової й індивідуальної поведінки людей, особливо стосовно інших соціальних груп.

У праці «Народні звичаї» (1906) вперше в історії со­ціології Самнер детально аналізує процеси, які він називає вже відомим терміном — етноцентризм. Трактуючи етно-центризм як схильність групи чи індивіда оцінювати або сприймати різні соціальні явища залежно від цінностей та уявлень своєї етнічної групи, він показує, що групові уяв­лення, цінності й оцінки виявляються визначальними і ви­ступають певними еталонами та критеріями у ставленні до чужих.

Кожна група і приналежний до неї індивід розглядають свій спосіб життя як найдосконаліший у порівнянні з ін­шими і сприймають усе через критерії та цінності своєї" групи.

На основі аналізу різноманітних етнографічних матері­алів Самнер показує, що в процесі боротьби за існування людина набуває позитивного та негативного досвіду, від­чуває біль чи задоволення від певних вчинків і дій, шляхом проб і помилок закріплює доцільні звички, які в житті гру­пи виступають як звичаї, як набутий колективний досвід. Усе це поступово перетворюється в певні норми поведінки,. у відповідні цінності, згідно з якими група та її окремі чле­ни будують свої наступні дії та поведінку.

Ці норми є об'єктивною даністю для інших поколінь,, що народжуються і виховуються всередині певної людсь­кої спільності. Домінуючі норми моралі, способи мислення, установки даної групи Самнер називає звичаями. Вони де­термінують відповідні дії усіх членів групи, бо й самі зви­чаї теж виникають і оформлюються в процесі природного відбору, закріплюються у відповідних соціальних устано­вах, знаходять обгрунтування у філософії, етиці, релігії. Цьому також сприяє система виникаючих табу на вчинки, дії, способи поведінки, які для даної групи розцінюються як несприйнятливі, викликають осуд.

Суспільні установи (інститути), які виникають у гру­пах, покликані зміцнювати їх внутрішню консолідацію за­ради виживання групи. В основу своєї діяльності вони по-


кладають найбільш раціональні звичаї, завдяки яким дося­гається головна мета життя — самозбереження спільності та її членів.

Самнер один з перших намагався проаналізувати струк­турні елементи соціального інституту та механізми його діяльності. Соціальний інститут складається з двох ком­понентів: духовний елемент, який утворюють ідеї, інтере­си, поняття, доктрини і «структура», під якою він розумів апарат, функціонерів та інші форми організацій, поклика­них реалізувати зазначені вище духовні елементи. Таким чи­ном, цілком правильно розкривається «технологія» функ­ціонування соціального інституту, який через систему від­повідних матеріальних чинників об'єктивізує норми та інші ідеї у конкретні дії та вчинки, котрі в суспільстві виклика­ють відповідні причинно-наслідкові процеси.

Особливо цікавою є спроба Самнера проаналізувати про­цеси взаємодії між групами, у зв'язку з чим він досліджує механізми взаємовідносин через феномен, який услід за Гумпловичем називає етноцентризмом. На відміну від ос­таннього, він розгортає його в широку наукову концепцію, раціональні елементи якої стали загальновизнаними і ви­користовуються в сучасній соціології.

Аналізуючи культурні норми і звичаї «примітивних», за його виразом, суспільств, що знаходяться на стадії первіс­нообщинних відносин, Самнер показав, що взаємовідноси­ни всередині таких спільнот і з іншими групами чітко виз­начаються груповим усвідомленням поділу на «своїх» і «чужих», чи, за термінологією автора, на розуміння «ми-група», «в групі» (\уе-§гоир5, іп-^гоирз) як належність до власної, своєї групи та «вони-група», «поза-групою» (Шеу-§гоирз, оиі-§гоирз) як чітке усвідомлення зовнішніх, чужих, не своїх груп, що знаходяться «поза нашою групою».

Якщо згадати такі мотиви діяльності, що лежать в ос­нові інтересів, як честолюбство, страх, то зрозуміло, що ет-ноцентризм буде найперше проявлятися в переоцінці якос­тей «ми-групи» як згуртованої та узгодженої, з усвідом­ленням переваг власних звичаїв і традицій, цінностей і норм, тоді як «вони-група» завдяки почуттям страху і са­мозбереження, потенційної загрози тощо оцінюватиметься як ворожа, менш раціонально організована, підступна та ін. Незрозумілість і «дивацтво» звичаїв «вони-групи» підсилю­ються честолюбством, внаслідок чого оцінка звичаїв «ми-групи» ще більше зростає, оскільки свої культурні уявлен­ня видаються більш доцільними та розумними, ніж чужі.

Аналіз соціальних норм, закріплених у звичаях і тра­диціях, їх значення в системі внутрішніх і зовнішніх від-


носин у процесі соціальної взаємодії були першою серйоз­ною спробою соціологічного дослідження цих проблем і вплинули на розвиток соціальної психології та етнографії.

Не всі положення концепції Самнера, особливо соціал-дарвіністські, були сприйняті. Багато дечого в його системі викликало критику, наприклад перебільшення почуття во­рожості до інших груп, оскільки етнографічні та соціоло­гічні дослідження і матеріали свідчать і про приязні, друж­ні відносини між племенами та іншими типами соціальних груп.

Самнер аналізував архаїчні форми суспільних відносин родо-общинного типу і не розкривав відповідних звичаїв і більш складних механізмів їх діяльності на вищих етапах людської цивілізації, де звичай поступається перед розви-ненішими й досконалішими засобами ідеологічного, полі­тичного та соціально-економічного регулювання суспільних відносин.

Дещо абстрактно розглядається і сама група— без виді­
лення ознак її типології. Адже група може бути етнічною,
економічною, сімейною, релігійною, професійною, і кожна
з них матиме специфічні цінності, звичаї, нормативи та ре­
гулятори соціальної взаємодії. _____

Самнер правий у тому, що середовище соціалізації осо­бистості, її етнічно-культурна чи територіальна належність до певної спільності за відповідних умов виступають фак­тором консолідації чи ворожості, симпатії чи антипатії, але ці механізми набагато складніші, ніж це здавалося Сам-нерові.

У певній мірі почуття «ми-групи» та «вони-групи» є за­гальнолюдською характеристикою. Особливі механізми йо­го формуються під впливом багатьох факторів. Досить зга­дати період «холодної війни», коли політичні й ідеологічні чинники розділяли людство на дві взаємонедовірливі й на­сторожені одна до одної частини. Почуття «ми-групи» та «вони-групи» можна спостерігати в діяльності людей у різ­них регіонах колишнього СРСР з фактами національної во­рожнечі чи солідарності, політичної симпатії чи антипатії, штучного протиставлення «іншомовного» населення пред­ставникам корінного етносу тощо.

Сприймання природності й звичності власних традицій і «чудернацтва» чужих було давно відоме, і цей факт на­родна мудрість відобразила в прислів'ях і приказках, на­приклад про свій статут-устав і чужий.монастир. Проте на­віть глибоке розуміння цієї істини при зіткненні з невідо­мими нам звичаями та традиціями часто-густо породжує сприйняття їх як незвичного, особливого.


7 828



Самнер був першим, хто спробував глибоко проаналізу­вати загальнолюдський феномен і специфіку сприйняття со-ціокультурних явищ однієї групи іншою, хоча не всі поло­ження його соціологічної концепції бездоганні.

Відомим представником соціального дарвінізму був ав­стрійський філософ і соціолог Густав Ратценхофер (1842— 1904). Як і інші прихильники цього напряму, він розглядає соціальні закони як закони природи, що найтісніше пов'я­зані з біологічними законами. Тому суспільству й прита­манні такі ж процеси розмноження, самозбереження, бо­ротьби за існування, які характерні для біологічного світу.

Г. Ратценхофер, на відміну від Гумпловича, об'єктом дослідження бере не групу, а індивіда, розкриваючи зв'я­зок між ними.

Групи виникають внаслідок об'єднання індивідів на ос­нові спільності інтересів. Поняття «інтерес» займає важли­ве місце в соціологічній системі Ратценхофера, оскільки через інтерес він намагається розкрити механізми виникнен­ня й існування соціальних процесів і явищ, які відбувають­ся в суспільстві.

Інтереси — це усвідомлені біологічні потреби, і вони є рушійною силою розвитку суспільства. Усвідомлення інте­ресу як відтворення суб'єктом біологічних імпульсів і по­треб спонукає людей до задоволення їх. Спільність інтере­сів об'єднує індивідів у групи, які ведуть боротьбу за ви­живання, самозбереження, продовження роду. Одні групи вступають у боротьбу з іншими, що ставлять ті самі цілі.

Ратценхофер виділяє п'ять типів інтересів: продовжен­ня роду (прокреативні), живлення (фізіологічні), само­ствердження (індивідуальні), спорідненості та забезпечення благополуччя групи (соціальні), релігійні (трансцендента­льні). Ці групи інтересів лежать в основі формування об'єд­нань людей у різні спільності і зумовлюють виникнення від­повідних форм їх організації в боротьбі за існування та ви­живання.

Таким чином, соціальні групи виникають як союзи інди­відів, об'єднаних спільними інтересами, а розвиток суспіль­ства є наслідком боротьби чи співіснування індивідів та їх асоціацій. Ці об'єднання людей пов'язані з їх співробітниц­твом як необхідною умовою індивідуального виживання. Са­ме так виникають перші об'єднання людей — орди з від­повідними формами організації їх життєдіяльності. Із зрос­танням народонаселення виникають нові типи людських об'­єднань і форми їх організації, ускладнюються соціальні структури, з'являється держава, союзи держав і т. п., між





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 464 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Победа - это еще не все, все - это постоянное желание побеждать. © Винс Ломбарди
==> читать все изречения...

2239 - | 2072 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.