Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Теорія буржуазного суспільства і класової боротьби




Формування марксизму здійснювалося в умовах рево­люційного піднесення, що охопило західноєвропейські краї­ни у 40-і роки минулого сторіччя. К- Маркс і Ф. Енгельс оцінювали події 1848—1849 рр. крізь призму ідеології со­ціалістичного руху, називаючи свої погляди на відміну від поглядів інших представників цього напряму «науковим со­ціалізмом». Однією з головних засад наукового соціалізму виступає теорія класової боротьби між буржуазією і проле­таріатом як рушійної сили суспільного розвитку (слід заз­начити, що тезу про класову боротьбу як зміст новітньої європейської історії вперше сформулював Ф. Гізо).

На відміну від А. Сен-Сімона і О. Конта, котрі теж звер­талися до питання про соціальні наслідки промислового перевороту у західних країнах, фундатори марксизму дово­дять, що суспільний лад, який формується на «індустрі­альних» економічних підвалинах, є ладом, далеким від іде­алів прогресу, нестабільним і внутрішньо суперечливим. Вони визнають, що сучасне їм західне суспільство — це сус­пільство з небувало високим рівнем розвитку продуктив­них сил. Однак ті виробничі відносини, що складають ос­нову усіх інститутів цього суспільства, вже не відповідають рівневі розвитку продуктивних сил. Ця невідповідність ви­являє себе, зокрема, в суперечності між суспільним харак­тером індустріального виробництва і приватним характером присвоєння матеріальних благ, що дає змогу власникам


засобів виробництва (буржуазії) експлуатувати виробників (пролетаріат).

К- Маркс назвав капітал, найману працю і земельну власність основними елементами внутрішньої структури буржуазного суспільства, яким відповідають три великі сус­пільні класи — буржуазія, пролетаріат і селянство. Слід, проте, мати на увазі, що марксистська концепція соціальної структури пов'язана насамперед із аналізом антагоніс­тичних відносин між буржуазією і пролетаріатом як голов­ними класами, тобто грунтується на уявленні про двополюс­ний, бінарний характер структури буржуазного суспільства (інші елементи соціальної структури, як вважали заснов­ники марксизму, мають схильність тяжіти до того чи іншого з двох полюсів, і їх соціальні функції можна вважати дру­горядними). Головною структуротворчою ознакою класу у Марксовому розумінні виступає право володіння засобами виробництва або відсутність такого права (володіння лише власною робочою силою). На відміну від Токвіля Маркс вважає, що в буржуазному суспільстві має місце постійна асиміляція проміжних елементів соціальної структури (се­лянства., дрібної буржуазії, інтелігенції), внаслідок чого конвергенція між антагоністичними класами і формування «середнього класу» тут практично неможливі. Тому загост­рення соціальних конфліктів і доведення їх до соціально­го вибуху — пролетарської революції — це, на думку за­сновників марксизму, об'єктивна тенденція соціального розвитку, протидія якій безглузда, тоді як стимулюван­ня та прискорення, навпаки, цілком доцільні й виправ­дані.

Висновки К- Маркса і Ф. Енгельса стосовно специфіки класової структури буржуазного суспільства грунтувались і на їх особистих спостереженнях за умовами праці та по­буту фабричних робітників Великобританії. Результати цих спостережень покладені, зокрема, в основу праці Ф. Енгель­са «Становище робітничого класу в Англії», де широко використані статистичні документи (дані переписів і статис­тичних щорічників) та матеріали періодичної преси. Автор 'ставить за мету дослідити ті зміни в характері праці та спо­собі життя англійських ремісників, які принесла промисло­ва революція. Праця Енгельса містить короткий опис нової економічної інфраструктури Англії, в ній також аналізу­ються житлові умови населення пролетарських районів ве­ликих індустріальних міст, конкуренція між місцевим на­селенням та ірландськими імігрантами тощо. Значну увагу приділено тут фактам моральної статистики, які свідчать про ріст злочинності та загальний занепад моралі серед тру-


дового населення, а також аналізові становища окремих соціально-професійних груп — фабричних робітників лег­кої промисловості, кустарів, робітників гірничодобувної промисловості та найманих сільськогосподарських робітни­ків. Фактичні дані, як переконаний Енгельс, свідчать про невпинне погіршення матеріальних умов життя пролетарі­ату, його стрімку пауперизацію і як наслідок різку поляри­зацію суспільства на два протилежні класи. Тут, пише він, маючи на увазі сучасні йому великі індустріальні міста, «існує лише клас багатих і клас бідних, бо дрібна буржуа­зія з кожним днем все більше щезає».

У даному випадку йдеться про характерне для поглядів засновників марксизму двополюсне уявлення про соціаль­ну структуру, у якій немає місця для інтегралістських тен­денцій і їх носія — середнього класу. В цілому дослідження Енгельса пройняте сильним політичним пафосом — ідеєю антибуржуазності, боротьби за комуністичний ідеал сус­пільного устрою. Він гостро критикує соціальну політику британського уряду і прогнозує близький початок відкри­тої, безпосередньої війни бідних проти багатих. Таким чи­ном, емпіричні висновки соціографії сусідять у цій пр'аці з ідеологічними тезами про наступну пролетарську револю­цію, яка ліквідує приватну власність на засоби виробницт­ва. Таким чином, марксистська концепція класів і класової боротьби має чітко визначену політичну спрямованість, ви­ступаючи теоретичним знаряддям у боротьбі за повалення існуючого суспільного ладу і встановлення справедливого «безкласового» устрою.

К. Маркс і Ф. Енгельс неодноразово підкреслювали, що предмет їх теоретичного інтересу не суспільство взагалі, а певні історичні типи суспільства — «економічні суспільні формації». Наскрізними для всієї історії суспільного роз­витку, як вони вважають, є лише закономірності функціо­нування матеріальної основи суспільного життя, зміни спо­собів виробництва. Ці зміни, як писав К- Маркс, можна вивчати «з природничо-науковою точністю», оскільки вони являють собою певний «природно-історичний процес».'Спо­соби виробництва від первісного натурального господарст­ва до капіталістичної товарної економіки утворюють непе­рервну лінію прогресу. Ручний млин, писав Маркс, дає нам суспільство з сюзереном на чолі, а паровий — суспільство на чолі з промисловим капіталістом. Водночас соціальна тео­рія марксизму практично надає дуже малої ваги значенню таких факторів, як прогрес правових інститутів, забезпе­чення прав і свобод особистості, рівень моральності, освіти тощо. Адже згідно з теорією базису і надбудови ці інститу-


ти та цінності не мають власної історії і не є такими ж рів­ноцінними чинниками прогресу, як продуктивні сили.

Раціональне зерно марксистського «історичного мате­ріалізму» полягає насамперед у вивченні впливу системи матеріально-виробничих відносин та інтересів на функціо­нування інших соціальних субсистем — насамперед право­вої і політичної. Багато нового зробив Маркс і для розу­міння впливу матеріальних інтересів класів і груп на їх мен­талітет, психологію, а також для пояснення конкретних особливостей класових конфліктів, свідком яких він був. Намальована Марксом похмура картина буржуазної ци­вілізації як світу, де все людське підпорядковується логіці функціонування капіталу і людські стосунки набирають форми «відносин між речами», справила великий вплив не лише на європейську соціальну думку, а й на масову свідо­мість. Гостра' критика марксистами сучасного їм соціаль­ного устрою як несправедливого, антигуманного певною мі­рою сприяла реформуванню ранньокапіталістичної еконо­мічної системи і формуванню соціально орієнтованої дер­жавної політики. Водночас критики марксизму звернули увагу на певні однобічності як марксистської економічної моделі капіталізму, так і його радикально-революційної соціальної філософії, що орієнтована передусім на насиль­ницькі методи зміни суспільного ладу.

Як відомо, в Росії та деяких країнах Сходу у першій по­ловині XX ст. набула поширення саме пройнята духом на-сильництва і зневаги до громадянських прав і свобод «фун-даменталістська» версія марксизму, в межах якої соціоло­гічні погляди Маркса були значною мірою деформовані і перетворені на різновид нової міфології, яка вчила про «диктатуру пролетаріату» як обов'язкову умову переходу людства до майбутнього райського життя. Такого роду при­мітивні схеми стали ефективним засобом маскування зло­чинної практики тоталітарних режимів. Тому реконструк­цією автентичного змісту соціального вчення Маркса і звіль­нення його від фальшивих ідеологічних нашарувань має важливе значення для подолання наслідків тоталітаризму і побудови демократичного суспільства.

Запитання для самоконтролю

1. У чому полягає специфіка соціального вчення марксизму з соці­ологічної точки зору?

2. Дайте оцінку марксистської концепції матеріально-виробничих відносин як основи суспільного життя.

3. Назвіть основні ознаки «буржуазного суспільства» у Марксово-му розумінні. Яка емпірична база марксистської концепції буржуазно­го суспільства і класової боротьби?


4- Як визначаються К. Марксом механізми соціальної еволюції? У чому спільність між марксизмом і еволюціонізмом і в чому відмін­ність між ними?

5. Який вплив мала Марксова концепція суспільного розвитку на соціологію як науку? Як поєднується соціологічний зміст марксизму з його ідеологічним і політичним впливом?

ГЛАВА 8





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 785 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Слабые люди всю жизнь стараются быть не хуже других. Сильным во что бы то ни стало нужно стать лучше всех. © Борис Акунин
==> читать все изречения...

2210 - | 2136 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.