Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Географічна школа в соціології




(Г. Т. Бокль, Л. І. Мечников, С. М. Соловйов,

В. О. Ключевський).

Ґеополітична соціологія

Історично першою в соціології виникла географічна шко­ла. Спроби виявити залежність соціальних процесів від при­родних умов подивуються в працях логографів, істориків, філософів стародавнього світу, в творчості Ж- Бодена, Ш. Л. Монтеск'є та А. Р: Тюрго. Натуралістична орієнтація на дослідження географічного середовища та природних умов і їх ролі в житті суспільства була продовжена геогра­фічною школою в соціології XIX ст. Найвідомішими її пред­ставниками були Г. Т. Бокль, Л. І. Мечников та ін. ■ Позитивними елементами географічно-детерміністських концепцій було визнання природних факторів як визначаль­них у розвитку суспільства, що позбавляло соціальну теорію містицизму та спекулятивності. Проте географічній школі були притаманні загальні недоліки натуралістичного напря­му в соціології: однобічність, абсолютизація природних фак­торів, применшення значення специфіки суспільства як особ­ливої системи з її характерними рисами та рушійними силами. В географічній школі, як і в інших, є різні концеп­ції — від визнання певної залежності розвитку суспільства від географічного середовища до поміркованого розуміння їх взаємодії і взаємозв'язку.

Розглядаючи географічну школу в соціології, слід зазна-


чити певні труднощі в класифікації її представників на «со­ціологів» і «несоціологів», бо ідеї, близькі до цього соціо­логічного напряму, висловлювались ученими інших галузей знання — філософами, істориками, географами, політиками, природознавцями. «Чистих» класичних соціологів цієї шко­ли небагато, тому ми розглядатимемо їх разом з ученими, в творчості яких ідеї географічного детермінізму впливали на їх власні концепції або набували більш широкого зна­чення і включалися в систему соціологічної теорії як істот­ний елемент розуміння механізмів суспільно-історичного розвитку.

Досягнення природознавства XIX ст., безумовно., впли­нули на інтерес науковців до географічного фактору і його значення в розвитку суспільства. І, як завжди в історії нау­ки, першою типовою тенденцією була гіперболізація цього чинника. Ілюстрацією може бути впливова установка фран­цузького філософа Віктора Кузена (1792—1867), який стверджував, що на основі знання фізичної географії краї­ни, її флори і фауни можна передбачати, які тут живуть люди і яку роль ця країна відіграє в історії. Хоча сам Ку­зен був прихильником філософського ідеалізму, вважав ро­зум елементом логосу, але його вчення свідчить про великий вплив натуралістичного світогляду XIX ст. внаслідок пров-ресу природознавства.

Типовим представником географічної школи в соціології XIX ст. був Генрі Томас Бокль (1821—1862). Займаючись вивченням історії людства, він поставив за мету простежи­ти процеси історичної взаємодії природи та людини. Під впливом ідей О. Конта він приходить до висновку про взає­мовплив «зовнішніх» явищ на людину і людини — на зов­нішній світ. Своє вчення Бокль виклав у праці «Історія ци­вілізації в Англії» (1857—1861).

Аналізуючи «зовнішні» явища, вчений зазначає, що ос­новними з них є клімат, ландшафт, грунти та їжа, якість і кількість котрих впливають на розвиток людини та її іс­торії. Ці природні явища, на його думку, зумовлюють особ­ливості тілесної конституції людини, своєрідність її мис­лення та духовності, рівень національного багатства краї­ни і т. д.

Бокль вбачає залежність між ландшафтом країни й ін­телектуальними та психологічними особливостями народу. Могутність і велич природи, її стихії породжують почуття страху й пригніченості у людини, зумовлюють існування за­бобонів і придушують розум, раціональне сприйняття дійс­ності. Для народів цих регіонів притаманна домінанта уяви над розсудком. Це він ілюструє на прикладі Індії, де пишна


природа накладає відбиток на розвиток літератури, релі­гійні уявлення, побут і загалом на культурний процес.

Порівнюючи Грецію з Індією, Бокль підкреслює, що при­родні особливості Греції не викликали такого жаху перед природою, як у жителів Індії. Спокійніший ландшафт, по­мірний клімат не придушували їхню уяву, а це сприяло більш раціональному, а не емоційному сприйманню навко­лишнього світу, більш довірливому ставленню до нього. Тому грецькі боги зображувалися подібними до людей, на відміну від грізних зображень Шіви чи Вішну. Греки менш залякані, ніж індійці, тому розвиток цивілізації у них по­в'язаний з виникненням наук, з вивченням фізичних при­чин явищ. Природні умови — ландшафт, стихії — зумовили підкорення людини природі у відповідних регіонах і при­роди— людині в Європі. А це, в свою чергу, сприяло зрос­танню інтелектуального потенціалу її жителів, наслідком чого було збільшення значення розумового фактору і його впливу на природний, фізичний світ.

На відміну від Монтеск'є, ландшафтний фактор у Бокля є домінуючим щодо клімату. Клімат і грунти Бокль розгля­дає як умову накопичення багатства країною чи народом. Він підкреслює, що родючість грунту в більшій мірі сприя­ла розвиткові цивілізації в Стародавньому світі, тоді як європейська цивілізація розвивалася під впливом кліматич­них умов, котрі стимулювали людину до праці.

їжа, її якість і кількість залежать від грунту та клімату. В Індії та Єгипті висока температура робить людей мало-здатними до тяжкої фізичної праці, а продукти для їжі, які щедро дарує природа, містять мало поживних речовин. Таким чином, при великій кількості дешевої їжі населення зростає більш інтенсивно, а ринок праці переповнений ро­бочою силою. Надмір робочих рук породжує злиденність одних і багатство інших, а оскільки багатство і влада взає­мопов'язані, то нерівність розподілу багатства зумовлює виникнення деспотичної влади у народів жаркого клімату.

У північних народів їжа обходиться дорожче, вимагає більшої затрати праці; на ринку праці потреба в робочих руках перевершує пропозицію робочої сили, що впливає на зростання заробітної платні, а тому багатства тут розпо­діляються між населенням більш рівнбмірно. Це зумовлює відповідні політичні та соціальні відносини, які не знають деспотій східного типу; тут переважають демократичні фор­ми політичного устрою, немає таких контрастів між бід­ністю та багатством, як у жарких кліматичних поясах. У теплих регіонах заробітна плата має тенденцію до зни­ження, тоді як у більш помірних — до підвищення.


Таким чином, клімат, грунт, їжа, на думку Бокля, зу­мовлюють соціальну диференціацію людей, особливості по­літичних та соціальних відносин і впливають на зростання «розумового» фактору та «розподіл «розумової діяльності». В одних регіонах накопичення «розумового капіталу» відбу­вається швидко, в інших — йде сповільненими темпами. З часом у помірних зонах, до яких передусім належить Європа, люди завдяки своїй наполегливій праці набували досвід, сприймаючи дійсність на підставі здорового глузду. їх розум не пригнічувався почуттями страху і безсилля пе­ред природними стихіями, а це стимулювало логічну діяль­ність, цьому сприяли також відповідні політичні та соці­альні обставини. «Розумовий чинник» завдяки прогресу на­укового знання з часом перетворився на провідний і став мірилом та критерієм розвитку соціальності.

На вищих етапах розвитку цивілізацій розумовий фак­тор стає вирішальним щодо природничого. Розвинене ду­ховне начало перетворюється в «істинний двигун» розвитку цивілізації, як це сталося в історії Європи, бо в «європей­ській цивілізації рівень розвитку суспільства залежить і від «енергії людини». Так Бокль пробує поєднати об'єктивні умови і «суб'єктивний фактор» в історії розвитку суспіль­ства.

Праця Бокля, незважаючи на певні архаїчні елементи, становить інтерес навіть для сучасного читача. Тому не ви­падково, що аргументація, факти, енциклопедичні знання і сама концепція Бокля привернули до себе увагу сучасників, вплинули на розвиток соціології, історії, географії та інших наук, а книга «Історія цивілізації в Англії» була перекла­дена і видана в багатьох країнах.

Основним недоліком концепції Бокля було однозначне зведення механізмів і рушійних сил історичного прогресу до географічних факторів. Тут ми бачимо прояв своєрідного редукціонізму, коли соціальне більш майстерно, ніж в ін­ших концепціях, зводиться до природничого. Крім того, у Бокля дуже відчутні тенденції механістичного еволюціо­нізму, коли подібні умови викликають однакові наслідки (наприклад, цивілізації Індії та Стародавнього Єгипту), хо­ча між даними явищами насправді існують більш істотні відмінності. У цій концепції також проігноровані процеси соціально-економічного та культурного взаємовпливів на­родів і цивілізацій, які завжди мали місце в історії люд­ства.

Бокль широко використовував дані історичної науки, етнографії, природознавства, намагався виявити статистич­ні закономірності в діяльності великих мас людей, проти-


ставляючи цей підхід традиційній історіографії, що опису­вала діяльність видатних осіб та окремі події". Раціональ­ною стороною даної теорії було і те, що вона на новому етапі розвитку соціального знання показала актуальність і необхідність дослідження проблем взаємодії двох си­стем — суспільства та природи.

Г. Т. Бокль помер на 41-му році життя, так і не здійс­нивши:свого наміру написати багатотомну природничо-наукову історію людства та піднести історичне знання до рівня наукового опису, який за своєю достовірністю, все­бічністю, повнотою не поступався б «точним» природничим наукам/Можливо, тому в його «Історії цивілізації в Англії» переважає європейсько-центристська тенденція, пов'язана з перебільшенням значення ідеального, розумового факто­ру в житті Європи, адже не стільки розумне цілепокладан-ня, скільки об'єктивна закономірність визначала історичний розвиток народів і цивілізацій. Слід зазначити також, що культурні та наукові досягнення Стародавнього Китаю, Ін­дії, Єгипту й інших регіонів, країн, народів і їх культур на тисячоліття випередили за часом духовний і матеріальний розвиток народів Європи, а занепад їхніх культур був по­в'язаний з іншими причинами.

Розвиток географічної науки XIX ст., яка не обмежува­лася вивченням лише природничих об'єктів, значно вплинув і на соціологію. На стику соціально-економічних, соціально-екологічних і проблем географічного середовища виникає своєрідний симбіоз — соціогеографія, на ниві якої працю­ють і географи (К. К. Ріттер, О. Гумбольдт), й соціологи (Ж- Ж- Е. Реклю, Мечников).

Французький географ, соціолог, політичний діяч Жан -Жак Елізе Реклю (1830—1905) у своїй всесвітньо відомій праці «Людина і Земля» (1886—1894) значну увагу приді­лив аналізу географічного середовища в соціальній історії. Він не був представником географічного детермінізму, хоча для його творчості характерне перебільшення значення при­родного середовища в житті суспільства. Можливо, це ста­лося несвідомо, оскільки дуже багато уваги він приділив описанню життя Земної кулі як єдиного цілісного об'єкта, в якому розкривав взаємозв'язок і взаємодію природних явищ (а при розгляді певного процесу чи системи завжди важко зберегти пропорції і тому, як правило, кожен учений дещо перебільшує значення й універсальність тих явищ, які виступають предметом його дослідження).

Е. Реклю зробив спробу дати загальну картину розвитку людства. В поєднанні з літературним талантом і великим знанням історії природи і людства він аналізує у своїй


пращ взаємодію природи та суспільства, показує значення природних умов для розвитку людства. Він пише про необ­хідність розрізнення «статичного середовища» (природні умови) та «динамічного середовища» (соціальні умови). З появою людини, суспільства «динамічне середовище» стає визначальним у розвитку історії, і значення та вплив гео­графічного середовища на суспільство різко зменшуються у зв'язку з дією соціальних факторів.

Соціологічна система Е. Реклю не вичерпується аналі­зом вище розглянутих аспектів. Як теоретик анархізму й ак­тивний учасник І Інтернаціоналу, боєць Паризької Комуни, він багато уваги приділяв вивченню рушійних сил історії, захищав суб'єктивістську теорію героїв та героїчного в іс­торичному процесі, вважав критерієм суспільного прогресу наявність геніїв у суспільстві та здатність останнього вико­ристовувати їх інтелектуальний потенціал.

Визначне місце в історії географічної школи в соціоло­гії займає прихильник французького напряму в соціогео-графії, публіцист, географ, соціолог Лев Ілліч Мечников (1838—1888), брат видатного російського біолога, учасник боротьби за національне звільнення Італії, друг Гарібаль-ді. Головна соціологічна праця Л. І. Мечникова «Цивіліза­ція та великі історичні ріки» вийшла в світ французькою мовою в 1889 р., а через десять років була видана в Росії, де дістала високу оцінку наукової громадськості, зокрема Г. В. Плеханова.

В центрі соціологічної концепції Мечникова лежить ідея суспільного прогресу історії людства. Соціальний прогрес пов'язаний з розвитком промислового виробництва і техні­ки, які свідчать про гігантське зростання влади людини над силами природи. Прогрес також безпосередньо пов'язаний з еволюцією соціальних зв'язків між людьми і «фактом зрос­тання загальнолюдської солідарності». Ці явища та проце­си, підкреслює Мечников, є критерієм і ознакою суспільного прогресу.

Виходячи з учення Ч. Дарвіна про боротьбу за існуван­ня та природний добір у біологічному світі, Мечников зазна­чає, що ці процеси ведуть до диференціації організмів та органів і спеціалізації їх функцій, які в сукупності «колек­тивної роботи всіх органів» забезпечують життя цілісному організмові. Життя ж суспільства значно складніше, ніж у біологічному світі, і вивчати суспільні процеси та явища мусить соціологія. Вона має бути точною наукою і вивчати «специфічний закон соціального життя», давати критерій безпомилкового визначення прогресу, досліджувати прояви солідарності й об'єднання людських сил.


На відміну від біологічного світу, де відбувається бо­ротьба за індивідуальне існування, в соціальній сфері, нав­паки, люди об'єднують свої зусилля для досягнення загаль­ної мети. Об'єднання індивідуальних зусиль у боротьбі за життя Мечников називає кооперацією, чи принципом угоди.

Суспільство можна уподібнювати організму, як це ро­били О. Конт чи Г. Спенсер, але не можна ототожнювати їх, оскільки вони істотно розрізняються між собою.

Розглядаючи еволюцію форм соціального життя, Меч­ников показує, що, починаючи з біологічних форм, ми від­криваємо асоціаційні тенденції в органічному світі (об'єд­нання клітин в організмі, сполучення біологічних особин за­ради виживання і так аж до найвищих форм людської коо­перації, що утворюються на основі психологічних механіз­мів). Люди об'-єднуються, кооперуючи свої спільні зусилля з метою виживання. Природа рідко створює сприятливі умо­ви для існування людини. Навпаки, в переважній більшості фізико-географічні умови дуже тяжкі для її життя, і люди можуть забезпечити своє існування лише завдяки розумній організації різнорідної і багатоманітної діяльності на основі кооперації й солідарності, навіть не усвідомлюючи цього. Постійну тенденцію зміцнення соціального зв'язку між лю­дьми і «фактичного нарощування загальнолюдської солі­дарності» Мечников розглядає як доказ існування загаль­ного прогресу людства. Духовні критерії прогресу він не визнавав, зважаючи на їх відносність і ненадійність, а тому зробив спробу знайти те спільне, об'єктивне і незалежне від суб'єктів та їх свідомості, що притаманне кожній цивіліза­ції і всім народам.

Аналізуючи історію і культуру різних цивілізацій і наро­дів, учений приходить до висновку, що таким об'єктивним фактором їх розвитку є географічне середовище—всеза-гальний елемент і умова буття суспільства безвідносно до простору і часу.

Із сукупності природно-географічних та фізичних явищ Мечников виділяє гідрологічний (водний) компонент як го­ловний, детермінуючий у житті й культурі кожного народу, кожної цивілізації, як те спільне, загальне, що притаманне людству в різні часи і на різних етапах його розвитку. Ви­знання гідрологічного фактору як вирішального щодо су­спільного прогресу не означає, що Мечников відкидає всі інші фактори географічного середовища, навпаки, він вва­жає його життєвим синтезом усієї сукупності складних умов клімату, грунту, конфігурації Землі, геологічного складу», яким є ріка.

Вчений розглядає гідрологічний чинник як своєрідний


фокус, у якому перетинаються і зосереджуються всі інші елементи природного середовища. Вони синкретично вияв­ляють себе через водний фактор, навколо якого і завдяки якому відбувається становлення і розвиток людської історії. Як доказ Мечников наводить приклади зародження індій­ської культури в басейнах рік Інду та Гангу, китайської — біля Хуанхе та Янцзи, асірійсько-вавілонської по Тигру та Євфрату, єгипетської — на берегах Нілу. Під страхом неми­нучої смерті, зазначає він, ріка-годувальниця змушувала населення об'єднувати свої зусилля на спільній роботі, вчила солідарності, хоча люди не завжди це усвідомлю­вали.

Мечников підкреслював, що він «далекий від географіч­ного фаталізму», оскільки намагався віднайти причину ви­никнення і розвитку цивілізацій у взаємозв'язку між гео­графічним середовищем і здатністю людей до кооперації та солідарності. Тим самим соціолог показує активний харак­тер історичного суб'єкта, значення рівня його організації, активності, вміння використовувати ріки, а отже, і вплива­ти на навколишнє природне середовище.

Народи, які жили в басейнах тропічних річок, мали ба­гату фауну і флору, що забезпечувало їм необхідні засоби існування і менше стимулювало до кооперації, прикладан­ня сумісної праці, а отже, і до солідарності. Це гальмувало розвиток культури й уповільнювало темпи прогресу. У су­ворих природних умовах, наприклад у середніх і нижніх районах рік Єнісею, Обі, Лени та інших люди витрачали багато зусиль і енергії на виживання, пристосування до се­редовища і не завжди виходили переможцями в цій бороть­бі. Такі процеси теж уповільнювали темпи суспільно-істо­ричного розвитку. Саме тому цивілізації виникають і розви­ваються в помірних широтах з температурою повітря +15 — +22°.

Залежно від зміни масштабів взаємодії з гідрологічним фактором розвиток історії людства Л. І. Мечников поділяє на три періоди. Перший період — річковий, охоплює старо­давні віки й обмежується чотирма великими цивілізація­ми — Єгипту, Месопотамії, Індії та Китаю. Другий період — середземноморський, охоплює 25 віків, розпочинається із заснування Карфагена й триває до часів Карла Великого (742—814). В цю епоху виникають культури Фінікії, Кар­фагена, Греції, Риму, Візантії, а люди освоюють не лише Середземне море, а й Чорне та Балтійське. Третій період — океанічний. Це—епоха домінування культури західноєв­ропейських країн, розташованих на берегах Атлантичного океану. Воно є передднем початку всесвітньої епохи, що за-


роджується в XIX ст. У межах кожного періоду Мечников виділяє особливі епохи, що характеризують даний період.

Періодизацію історії розвитку людства, безумовно, мож­
на критикувати, не погоджуватися з нею. Тут однотипні ци­
вілізації, наприклад єгипетська та фінікійська, належать до
різних епох, а різнотипні (Рим і держава Карла Велико­
го) — до однієї. Але не хибні чи спірні положення, а раціо-,
нальні елементи концепції Мечникова заслуговують на ува­
гу. Вони полягають у тому, що він уперше фундаментально
розробляє ідею взаємодії суспільства та природи і показує
її значення для погресу людства.

Л. І. Мечников у своїй праці рішуче виступав проти ра­сизму, заперечував існування «вищих» і «нижчих» рас, їх різну роль в історії. Він доводив, що раса є не причиною історії, а її продуктом, результатом дії сукупності фізич­них умов у процесі розвитку людей у різних фізично-геогра­фічних середовищах. Усі народи і раси створювали свою культуру й цивілізацію, де останні були продуктом різних етнічних елементів.

Серед прихильників географічного детермінізму, надзви­чайно популярного і досить впливового у XIX ст., було ба­гато представників різних галузей наукового знання.

Історія науки XIX ст. особливо багата на дослідження різноманітних елементів географічного середовища, які роз­глядались як фактори, що детермінують історичний процес. Так, соціолог П. Мужоль вважав, що цивілізація поширю­ється з гір на земні рівнини, а згодом і на воДні простори, причому у напрямку від екватора до полюсів.

У працях відомих російських істориків С. М. Соловйова

Та В. О. КлЮЧЄВСЬКОГО Теж ЧІТКО ПрОСТежуЄТЬСЯ ВПЛИВ КОНт

цепції географічного детермінізму. Сергій Михайлович Со-ловйов (1820—1879) у праці «Історія Росії з найдавніших часів» (1851—1879) зазначає, що своєрідне географічне по­ложення країни між Європою й Азією зумовило ведення по­стійної боротьби з кочовими племенами. Кріпацтво він роз­глядав як вимушену міру, викликану необхідністю викорис­тання жорстких форм керування підданими, потребами «примноження війська» у зв'язку з величезними простора­ми країни, суворістю кліматичних умов.

Під впливом С. М. Соловйова в творчості Василя Йоси­повича Ключевського (1841—1911) також визнається ви­значна роль географічного фактору. Ці ідеї найповніше відображені в його праці «Курс російської історії». Вче­ний пов'язував основні періоди історії Росії з колонізацією чужих земель і розглядав її як «основний фактор російсь­кої історії».


Історичний процес Ключевськии розглядає як єдність двох сил — людського духу (особа та суспільство) і «фізич­ної природи» країни. Клімат, напрямок вітрів, грунти, рос­линні пояси (степ, ліс), води — все це впливає на розвиток країни, різні сторони життя й побуту населення, поділ пра­ці, на спілкування тощо. Вслід за Мечниковим Ключевськии пише, що ріка привчала людей до співжиття та товарись­кості, виховувала дух заповзятливості, артільності, привча­ла людину'відчувати себе членом суспільства.

Виникнення-Російської централізованої держави Клю­чевськии також пов'язував із особливостями природних умов, за яких великі степові простори, відсутність нездолан­них природних перепон для ворожих племен і народів зу­мовили створення централізованої влади для захисту від зовнішньої навали. Аргументи, на перший погляд, пере­конливі, але ж чому тоді централізовані держави виника­ють і в країнах з важкодоступними природними перепона­ми— горами, ріками, морями тощо?

Відома спроба російського філософа, історика Бориса Миколайовича Чичеріна (1828—1904) пов'язати періоди татаро-монгольських експансій із зростанням кочового на­родонаселення; коли не вистачало пасовиськ для скота, па­дав життєвий рівень тощо, то все це, на думку вченого, сти­мулювало нашестя кочівників з метою захоплення нових земель, збору данини і т. д.

Колоніальна політика європейських держав у XIX ст. в певній мірі зумовила формування в географічній школі особ­ливого напряму, який дістав назву «геополітика». її контур­ні елементи вимальовуються ще у більш ранніх авторів, хоча вони й не надавали цьому якогось політичного значен­ня і не приходили до тих висновків, які робили з їх спад­щини більш пізні ідеологи.

Одним з таких авторів був німецький учений — зоолог, географ, етнограф, соціолог Фрїдріх Ратцель (1844—1904), засновник «політичної географії». Основні роботи — «Ант-ропогеографія» (1882—1891), «Політична географія» (1897), «Простір і час у географії та геології. Натурфілософські спостереження». Він вважав, що фактори географічного середовища мають визначальний вплив на економіку, по­літичний устрій, культуру і психологію народів. Так, зем­леробським народам притаманні слабкість, відсутність муж­ності та завзятості, просторова замкнутість того чи іншого народу породжують традиціоналізм, а степи — дух еконо­мії і централізовану владу. Розташованість країни у пев­ній півкулі, частині світу, наявність озер, рік, морів, пус­тель— усе це, на його думку, визначає хід історії.


У творчості Ф. Ратцеля відчутний вплив органіцизму. Він уподібнює державу живому організмові, який може зростати й розвиватися, якщо розширюватиме свої геогра­фічні кордони і занепадатиме в старих межах свого існу­вання. Ознакою розвиненої культури він вважає прагнен­ня до збільшення території. У праці «Земля та/ життя» зазначається, що коли народ протягом свого історичного існування мав обмаль землі, то його покликанням було по­ліпшення зовнішніх кордонів, збільшення своєї площі шля­хом завоювання сусідніх земель, набування віддалених колоній. Як прихильник концепцій «дифузіонізму» (взаємо­впливу культур), він розглядав культуру як процес взає­модії і взаємовпливу їх одна на одну, виступав проти ра­систських концепцій «вищих рас» і «вищих, елітних» куль­тур. Проте ці прогресивні елементи в поглядах Ратцеля не завадили використанню його ідей в ідеології німецького фашизму, проголошенню його «дідусем» німецької геопо­літики.

Геополітика виокремлюється в самостійну течію на по­чатку XX ст. Одним з її теоретиків був шведський географ і юрист Рудольф Челлен, який уперше запропонував цей термін. Концепція Челлена спирається на ідеї расизму, ор­ганіцизму, соціал-дарвінізму тощо. Державу він розглядає як географічний організм, для існування якого необхідний територіальний простір. Держава розвивається за рахунок розширення своїх кордонів, оскільки їй притаманне праг­нення до влади і панування.

Геополітика грунтувалася не на фактах науки, а на «здо­ровому глузді», вигадках, шовінізмі, расизмі тощо. Це бу­ла спроба ідеологізації географії та соціології і викорис­тання їх у політичних цілях.

У Німеччині найвідомішим представником геополітики був генерал Карл Хаусхофер, засновник центрального органу геополітиків «Геополітичного журналу». Він розгля­дає державу як «живу надістоту», необхідною умовою існу­вання якої є «біологічні закони росту». Під ними Хаусхо­фер розумів постійне розширення території шляхом загар­бання сусідніх земель, захоплення колоній тощо. Він увійшов в історію як один із авторів концепції «рухомих кордонів». Після приходу Гітлера до влади був його радни­ком, очолював інститут геополітики, потім став президентом фашизованої академії наук. Був заарештований і засудже­ний після краху фашизму в Німеччині.

Серед натуралістичного напряму в соціології расово-антропологічна та геополітична школи були найреакцій-нішими й антинауковими. В цілому ж географічна школа,


абсолютизуючи природне середовище в історичному про­цесі, вперше поставила питання про характер взаємодії та взаємовпливу суспільства і природи. Практичне значення цієї проблеми в той час ще не було усвідомлене, і лише суспільство другої половини XX ст. цілком зрозуміло її.

Географічний фактор у житті суспільства дуже істот­ний. Без природи немає суспільства. Людина походить із світу природи і генетично є природною істотою. Природні джерела засобів праці та засобів життя складають неодмін­ну умову існування та розвитку суспільства, бо людина — істота соціобіологічна; вона не може фізично існувати без сонця, повітря, води, їжі, джерел енергії, корисних копалин тощо. Тому значення географічного чинника в історичному процесі не можна ігнорувати (географічний індетермінізм), але й не слід перебільшувати, розглядаючи як головну при­чину соціального прогресу (географічний детермінізм).

Тут проблема полягає не в нехтуванні географічного се­редовища і його значення в житті суспільства, а у визна­ченні його ролі й місця серед інших факторів, найперше — соціальних, що більш істотно детермінують історичний роз­виток суспільства.

Концепції географічного детермінізму в соціології є своє­рідним варіантом, відлунням стародавніх міфологічних та натурфілософських уявлень про тотожність природи і сус­пільства, гармонію космосу та суспільства як його невід'єм­ної частки. Пізніше теософські та філософські концепції протиставляють природу та суспільство за принципом сти­хійності і розумності.

Географічна школа, узагальнюючи багатий природни­чо-науковий та соціокультурний матеріал, не змогла виз­начити правильне співвідношення між соціальними та при­родними умовами існування та розвитку суспільства і на­дала перевагу останнім. Науково-технічний-прогрес XX ст. і його негативні наслідки на природу зумовлюють сього­дні, пошуки збереження гармонії між суспільством та при­родою і безпосереднє втручання людини в захист природи і збереження її як умови власного існування.

Запитання для самоконтролю

1. Які причини виникнення соціологічного натуралізму?

2. Чому для ранніх етапів розвитку людини характерна антропо-логізація та анімалізація природи, а на більш пізніх — натуралізація суспільства?

3. Чому аналогія та редукціонізм не виправдали себе як пізнаваль­ні засоби в соціології?

4. Проаналізуйте основні положення соціології Г. Спенсера і пока­жіть її сильні і слабкі сторони.


5. Розкрийте зміст вчення Г. Спенсера про «надорганічну еволю­цію» і покажіть її зв'язок з його загальною еволюційною теорією.

6. Доведіть, чому принципи органіцизму не можуть бути плідними при вивченні явищ суспільного життя.

7. Розкрийте зміст і значення вчення Г. Спенсера про соціальні ін­ститути.

8. У чому полягає заслуга Спенсера в історії соціології?

9. Розкрийте причини виникнення і характерні риси соціального дарвінізму і поясніть, чому він виявився теоретично неспроможним дати наукове розуміння суспільних явищ і механізмів їх розвитку?

 

10. Проаналізуйте зміст основних концепцій расово-антропологічної школи і поясніть, чому це не лише не наукова, а й соціально реакційна система поглядів на суспільство?

11. У чому полягає значення і роль географічної школи в соціоло­гії і які об'єктивні тенденції взаємодії системи «суспільство—природа» вона виявила?

12. Розкрийте сутність геополітичної соціології та її наукову не­спроможність.

ГЛАВА 7





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1347 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Наука — это организованные знания, мудрость — это организованная жизнь. © Иммануил Кант
==> читать все изречения...

2279 - | 2077 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.