Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


І. Загальні теоретичні принципи




Майже півтора сторіччя не вщухають суперечки навко­ло теоретичної спадщини К. Маркса і Ф. Енгельса. Марк­сизм, на відміну від гегельянства, позитивізму чи функці­оналізму, виступає не лише як напрям теоретичної думки, а й як впливова течія думки суспільно-політичної, що тісно пов'язана з масовими соціальними рухами минулого і нашо­го сторіч (насамперед із соціалістичним робітничим рухом). Ще за життя засновників марксизму їх суспільно-політич­ні погляди знайшли втілення у програмних документах ні­мецької соціал-демократії і'набули значного поширення у західноєвропейських країнах, а пізніше — у Росії та краї­нах Сходу, де з приходом до влади комуністичних режимів відповідним чином модифікований марксизм став офіцій­ною державною ідеологією. Остання обставина практично виключила можливість аналізу наукової спадщини Маркса і Евдельса в історичному контексті.

У нашій країні марксизм-ленінізм тривалий час висту­пав у ролі квазірелігійної системи, догматами якої освя­чувалася тоталітарна політика. Водночас там, де марксизм виник і формувався, ставлення до нього було більш критич­ним, а тому так званий «західний марксизм» більш відкри­тий до діалогу й інтеграції з іншими напрямами суспільно-


політичної думки. Багато сучасних західних соціологів, кри­тично сприймаючи зміст цієї концепції, не заперечують вод­ночас історичних заслуг К. Маркса у формуванні та розвит­ку соціологічної думки. Його ім'я називають поряд з іме­нами Конта, Дюркгейма, Вебера та інших класиків цієї науки, хоча, як зазначає Є. Шацький, віднести Маркса до соціологів у строгому значенні цього слова все ж досить важко, і не тільки тому, що він не вживав слова «соціоло­гія» та був якнайгіршої думки про Конта. І причиною цьо­го є те, що засновники марксизму вважали своїм життєвим покликанням не чисту науку як таку, а прагнули тісніше пов'язати наукову роботу з політичною діяльністю в рядах соціалістичного робітничого руху. К. Маркс не приховує відвертої тенденційності своїх економічних праць як та­ких, що спрямовані проти панування буржуазії, на захист інтересів робітничого класу. Він вважає, що саме в його науковій творчості ці інтереси знаходять адекватну теоре­тичну форму. Така позиція типова для лідера-харизмати-ка, який з самого початку переконаний у власній правоті, а не для вченого-фахівця, котрий прагне до діалогу з коле­гами з метою пошуку істини. З цією обставиною пов'язані підкреслена категоричність наукових висновків засновників марксизму і профетичний тон деяких їх праць, який різко контрастує з академічним характером праць більшості су­часних їм соціологів.

'Як і інші визначні соціальні мислителі минулого сторіч­чя, Маркс прагне по-новому осмислити майже всі сучасні йому соціальні науки — насамперед економічні, історичні, правові, політичні та ін. Однак на відміну від більшості фундаторів «буржуазної соціології» він ніде не ставить пи­тання про створення нової окремої науки про суспільство, методи якої не були б ідентичними методам політичної еко­номії, правознавства, історії і т. ін. Тому прагнення всіх засновників соціології до легітимації предмета і методів цієї нової наукової дисципліни не знаходить у працях Марк­са ніякого відгуку (і це при тому, що своєю науковою мі­сією він вважає здійснення перевороту у поглядах на сус­пільство).

/~^К. Маркс, як відомо, поставився до контівської класифі­кації наук і його «проекту» соціології різко негативно. Кон­та засновник марксизму вважав лише спеціалістом у галу­зі математики і фізики, котрий у порівнянні з Гегелем яв­ляє собою щось жалюгідне. Заперечуючи саму можливість існування у позитивізмі якогось раціонального зерна, К. Маркс протиставляв йому гегелівський діалектичний ме­тод, котрий, на його думку, слід лише «матеріалістично»


переосмислити й поставити з голови на ноги. Таким чином, засновники марксизму вважають головною проблемою не розмежування між філософією і «позитивним», спеціаль­но-науковим знанням, а заміну «неправильних» філософсь­ких засад правильними, науковими. Переворот у поглядах на суспільство, про який К- Маркс і Ф. Енгельс ведуть мо­ву починаючи з середини 40-х років минулого сторіччя, тіс­но пов'язаний саме з оцією Марксовою травестією, пере­лицюванням гегелівської діалектики, зокрема його концеп­ції історичного процесу. Згідно з Гегелем, всесвітня історія являє собою процес, у ході якого абсолютний дух відчужу­ється, а потім, подолавши відчуження, знову приходить до ідентичності з самим собою. Тому навіть далекі зовні від духовного смислу події і явища в дійсності виявляються1 такими, що причетні до цього смислу. У Маркса ж катего­рія абсолютного духу поступається місцем поняттю «людсь­кої предметної діяльності», а останнє поступово ідентифі­кується з поняттям «матеріального виробництва». Таким чином, місце діалектики абсолютного духу тут займає ді­алектика матеріального виробництва, а суто філософська проблематика відходить на другий план перед проблемати­кою економічною, котра, щоправда, осмислюється Марксом досить нетрадиційно.

Призначаючи у зрілий період творчості напрям своїх до­сліджень як «критику політичної економії», засновник марк­сизму ніколи не вважав за потрібне проводити скільки-не­будь чітке розмежування між «позитивним», емпірично об­грунтованим дослідженням і суто філософськими пробле­мами. Так, наприклад, для Маркса принципово важливим є питання про те, матеріалістичні чи ідеалістичні світогляд­ні принципи дослідника, який працює у галузі економічної науки. Відповідаючи на критичний закид щодо правомір­ності застосування до вивчення механізмів капіталістично­го товарного виробництва «тріадичної» діалектики Гегеля, він твердить, що це цілком допустимо, оскільки «матеріа­лістичне» застосування надає методові принципово нового змісту. Як і Гегель, Маркс надає виключно великої ваги питанню про «порядок категорій» науки, залишаючи поза розглядом проблему надійності її емпіричної бази і зв'яз­ку між емпіричним і теоретичним рівнем дослідження. Це викликало в подальшому різку критичну реакцію з боку деяких соціологів, котрі, як, наприклад, М. Кареєв вва­жали марксистську соціальну філософію поступкою спе­кулятивним поглядам і кроком не вперед, а назад від Кон-та. Для такого висновку є певні підстави, проте все ж вва­жати Маркса мислителем «доконтівської» доби було б


неправильним. Маркс, якщо говорити мовою сучасної логі­ки науки, творив своєрідні «когнітивно-метафоричні моде­лі», в межах яких науковий дискурс поєднаний з метафо­рою, значення якої чітко не фіксоване. Такий метод дає змогу створювати певні «портрети суспільства», де одні його риси свідомо підкреслені, виділені, а інші ледь окреслені, розми/гі. Пізніше М. Вебер назве такий метод методом «іде­альної типізації».

Сучасний дослідник Л. Веквонт вважає, що результати теоретичних розв'язок К- Маркса у соціологічній галузі можна звести до трьох когнітивно-метафоричних моделей — «базису-надбудови», «органічної цілісності суспільства» та «діалектичного розвитку» його. 'ТГерезорот у поглядах на суспільство К. Маркс пов'язує насамперед не з появою соціології, а з принципово новим, як він вважає, розумінням субстанції, першооснови суспі­льного життя. Ті функції, які згідно з Контом і його послі­довниками мала виконувати соціологія, фактично вже вико­нує, як переконаний Маркс, політична економія — наука про економічну структуру суспільства. Аналіз ранніх праць К. Маркса («Економічно-філософські рукописи 1844 року» або написані разом з Ф. Енгельсом «Святе сімейство» чи «Німецька ідеологія») дає змогу простежити, як поступово зростає його переконаність у тому, що категорії економіч­ної науки виступають чимось на зразок універсального клю­ча практично до всіх філософських, політичних та культуро­логічних проблем. Так, торкаючись фундаментальної проб­леми філософської антропології — проблеми смислу люд­ського існування («сутності людини»), Маркс пробує прямо й безпосередньо поз'язати її з дією механізмів поділу сус­пільної праці і функціонування інститутів приватної влас­ності та грошей. Підкреслюючи виключно негативні наслід­ки поділу суспільної праці (відчуження результатів праці від виробника), він не лише залишає поза увагою його по­зитивне значення для прогресу цивілізації, а й приходить до висновку про виключно негативну роль основних еко­номічних і правових інститутів як знарядь «відчуження люд­ської сутності».

Антропологічні ідеї ранніх праць Маркса мають певне гуманістичне забарвлення (протест проти соціально несп­раведливого устрою, за якого людина праці опиняється у нелюдських умовах), однак цей гуманізм відзначається де­якою тенденційністю—автор переконаний, що перебудова економіки на комуністичних засадах, ліквідація приватної власності та тотальне усуспільнення усього дають ключ до вирішення «останніх питань» людського буття.


Нігілістична тенденція, пов'язана з запереченням зна­чення правових, етичних, релігійних цінностей як чогось вторинного у порівнянні з матеріальними інтересами, зна­ходить свій вияв і у концепції «матеріалістичного розумін­ня історії». Поняття «способу виробництва матеріальних благ», яке до того вживалось переважно в історії господар­ства, К- Маркс і Ф. Енгельс застосовують у загальнасоціо-логічному контексті, намагаючись пояснити за його допо­могою усю багатоманітність форм соціального життя. Згідно з матеріалістичним або, точніше, економічним розумін­ням історії, система матеріально-виробничих відносин скла­дає першооснову, «базис», на якому грунтуються всі інші відносини людей—правові, політичні, ідеологічні. Еконо­мічна сфера у такому випадку набуває значення певної суб­станції, або «незалежної змінної» щодо інших соціальних явищ і процесів. Хоча прихильники марксизму формально не заперечували і так званого «зворотного впливу» надбу­дови на базис, детальної розробки теорія взаємовпливу еко­номічних і правових, політичних і культурних інститутів у межах марксизму не набула. Тому, як стверджує ряд авто­рів, марксистське матеріалістичне розуміння історії грун­тується на засадах економічного редукціонізму.

^Однак слід мати на увазі, що обмежувати зміст соціаль­ної теорії Маркса лише моделлю «базис-вадбудова» було б неправильно. Засновник марксизму неодноразово вживає стосовно суспільства такі вирази, як «соціальний організм», «органічна цілісність», «тотальність» тощо. «Теперішнє сус­пільство,— пише він,— не твердий кристал, а організм, який здатний до перетворень і перебуває у постійному процесі перетворень». Маркс надавав винятково великої ваги проб­лемі функціональної інтеграції сучасного йому суспільст­ва, де всі елементи, як він вважав, підпорядковані одній меті. Таким чином, можна зробити висновок про певні ти­пологічні паралелі між марксизмом і ідеями соціологічного органіцизму. Не менш важливу роль у Марксовому розу­мінні суспільства відіграє принцип діалектичного розвитку, йдеться насамперед про відношення єдності і взаємозапе-речення між різними структурними рівнями й елементами суспільства, а також між різними фазами процесу його роз­витку. Діалектичний принцип орієнтує на вивчення проце­сів суспільної динаміки як певних фаз, де гармонійні зв'яз­ки порушуються дисонансами і конфліктами, розв'язання яких дає підставу до відновлення гармонії на якісно іншо­му рівні. Особливо плідною у науковому відношенні вияви­лась ідея діалектичного поєднання об'єктивних і суб'єктив­них факторів суспільного розвитку. Не вживаючи ще термін


«соціальна дія», К. Маркс надавав водночас винятково ве­ликої ваги «діяльному факторові». Історія, пише він,— це не що інше, як діяльність людини, що досягає своїх цілей. Процеси соціальних змін, за Марксом, здійснюються не са­мі по собі, а лише внаслідок людської діяльності і шляхом цієї діяльності. Проте слід постійно враховувати, що соці­альна діяльність людей розгортається в певних «матеріаль­них умовах», обмежена певними інституційними рамками і залежить також від рівня суспільної свідомості. Особливо­го значення засновники марксизму надавали раціональній критиці «фетишистських» уявлень у сучасній їм суспільній свідомості. Зокрема, К- Маркс гостро критикував буржуаз­них економістів за їх «товарний фетишизм» — нерозуміння того, що вартісні відносини є прихованою формою певних відносин між людьми.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 403 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Победа - это еще не все, все - это постоянное желание побеждать. © Винс Ломбарди
==> читать все изречения...

2239 - | 2072 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.