Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Органістична школа в соціології 1 страница




(Г. Спенсер, П. Ф. Лілієнфельд, О. І. Стронін,

А. Шеффлє, А. Фулье, А. Еспінас, Р. Вормс та ін.)

Започаткування органістичної школи в історії соціоло­гії пов'язано з науковою діяльністю англійського філосо­фа та соціолога, одного з основоположників позитивізму Г. Спенсера.

Герберт Спенсер (1820—1903)—плідний і різнобічний учений, який досить глибоко був ознайомлений із сучасними йому науковими досягненнями в галузях математики та природознавства, працював деякий час інженером і техні­ком на залізниці. Не маючи за станом здоров'я середньої освіти, завдяки самостійній наполегливій праці здобув ви­щу технічну освіту, зміг піднятися до рівня вченого-енци-клопедиста і залишити значний слід у науці, особливо в со­ціології. За своїм значенням фігура Спенсера може бути зі' ставлена з роллю О. Конта в історії соціології XIX ст.,. незважаючи на деякі більш пізні скептичні оцінки його твор­чості. Він — автор численних наукових праць із соціології,, найзначнішими з яких є «Соціологія як предмет вивчення»^ «Основні начала», «Основи соціології». Є два видання його творів.

Соціологічна система Спенсера грунтується на трьох основних елементах: еволюційній теорії, органіцизмі та вченні про соціальні організації — інститути.

Еволюційна теорія Г. Спенсера була однією з найпопу-лярніших у XIX ст. Він на сім років раніше за Ч. Дарвіна на основі вивчення розвитку органічного світу приходить До ідеї існування еволюції в біологічному світі і формулює принципи природного відбору та боротьби за існування у світі природи. Після виходу праць Ч. Дарвіна Г. Спенсер стає його активним прихильником, а сам Дарвін називає ім'я Спенсера серед своїх попередників.

Ідея еволюції Г. Спенсера спиралася на науковий при­родничий матеріал, а свій еволюціонізм він поширив на


всі, без винятку, явища природи та суспільства — космічні, хімічні, біологічні, соціальні. Спенсер вважав, що навіть такі феномени, як психологія та культура, природні за сво­їм походженням і тому, як усе природниче і природне, роз­виваються за законами природи, а отже, й еволюції.

Г. Спенсер у системі соціології розглядає еволюцію як єдність двох взаємопов'язаних процесів — інтеграції, коли об'єкти переходять від стану гомогенності (однорідності) до гетерогенності (різнорідності), коли об'єкт включає в се­бе різноманітні, але неоднорідні елементи.

Еволюція — це поступовий процес безперервної інте­грації матерії, що перетворює її з невизначеної і непов'я-заної однорідності (маси елементів) у визначену різнорід­ність. Так, Сонячна система виникає з розсіяної і безладної матерії та утворює взаємопов'язану компактну систе­му планет. Суспільство виникає як об'єднання людей у зв'язку із зростанням їх чисельності чи поступовим злит­тям маленьких володінь у великі феодальні, з яких виро­стають провінції, королівства та імперії. Можливий інший тип подібної інтеграції, коли, наприклад, внаслідок роз­ростання міста відбувається його злиття зі своїми примісь­кими районами.

Еволюція проходить повсюдно однаково, але вона має три різні фази: неорганічну, органічну та надорганічну (суперорганічну). Ці фази становлять основні етапи ево­люції, що послідовно змінюють одна одну, проте кожна з них однакова за своїм механізмом. Зміни космічних си­стем є прикладом розвитку неорганічних еволюцій, виник­нення рослинного та тваринного світу відбувається вна­слідок органічної еволюції, тоді як поява і розвиток люди­ни та суспільства — наслідок надорганічної еволюції.

Г. Спенсер розрізняє два типи еволюції: просту, сут­ність якої полягає в кількісній інтеграції елементів, і складну — коли відбуваються різноманітні зміни, внаслі­док чого інтегровані елементи породжують нові якості і зумовлюють перехід від однорідності до різнорідності й багатоманітності, ускладнюється структура, диференцію­ються функції, зростають і збагачуються процеси взаємо­дії між елементами і т. п.

Всі еволюційні процеси відбуваються на основі законів еволюції, головні з яких Спенсер описує в «Основних нача­лах».

Згідно із «законом нетривалості однорідного» однорідна маса елементів перебуває в стані нестійкої рівноваги і під впливом зовнішніх чинників окремі складові частини змі­нюються неоднаково. Наприклад, маси людей у різних ре-


6*



гіонах під впливом географічних умов займаються найдо­цільнішими формами сільськогосподарської діяльності, по­в'язаними з кліматом, грунтами, рослинністю,— скотарст­вом, хліборобством, вирощуванням хмелю чи добуванням корисних копалин.

«Закон групування» розкриває, яким чином еволюція зумовлює перехід від однорідності до більш стабільно по­в'язаної різнорідності, коли різнорідні елементи групують­ся й утворюють більш чи менш однорідні. Наприклад, на березі моря хвилі групують пісок і гальку, в суспільстві люди групуються в касти, союзи, партії тощо.

«Закон скерованого^)уху» полягає в розумінні розвитку еволюції як процесу, 'спрямованого до центру «тяжіння» і найменшого опору. Наприклад, люди прямують до мети згідно зі своїм бажанням, і це слід розуміти як доцільний рух, в процесі якого особа намагається уникнути можли­вих перепон на своєму шляху до мети.

«Закон примноження наслідків» в процесі еволюційно­го розвитку полягає у тому, що взаємодія фізичних чи со­ціальних явищ породжує нові процеси, явища, наслідки. Так, поява локомотивів зумовила розвиток торгівлі, торгів­ля сприяє спеціалізації виробництва в різних регіонах краї­ни, що стимулює розвиток товарного виробництва, впли­ває на ціни і т. д.

Спенсер говорить і про «закон перетворення й еквіва­лентності сил», який дуже нагадує закони збереження та перетворення матерії й енергії, та про процес розкладу як закономірність еволюції. Але штучність усіх цих «законів еволюції», яких можна було б створити скільки завгодно, дає підстави не розглядати їх детально, оскільки вони не мають практичного значення.

Найцікавіші елементи еволюційної теорії Г. Спенсера пов'язані з аналізом «иадорганічної еволюції» і стосують­ся суспільства.

Еволюція, перетворюючи «однорідне» в «неоднорідне», зумовлює, як уже зазначалося, появу Сонячної системи, планет, зокрема Землі; вона ж лежить в основі органічної еволюції, з якої виростає суспільство, коли органічна ево­люція досягає стадії иадорганічної з появою людини.

Суспільству як продукту еволюції в найбільшій мірі притаманна диференціація маси та координація взаємодії між його складовими елементами.

Кожен наступний етап еволюції немовби «знімає» най­істотніші риси попереднього й у видозміненій формі збері­гає в собі. Тому в соціальному організмі-суспільстві є еле­менти неорганічного, біологічного, психологічного характе-


ру. Первісне суспільство — продукт неорганічних, біоло­гічних та психологічних факторів еволюції; воно виникає внаслідок нових процесів диференціації та інтеграції. Це суспільство відносно просте й однорідне, без усіляких со­ціальних відмінностей, однак і існуючі поступово зроста­ють, виникають нові соціальні функції, насамперед у зв'яз­ку з поділом праці. Це в свою чергу сприяє подальшій ди­ференціації структури і функцій суспільства у зв'язку зі зростанням чисельності населення і т. д.

Істотним недоліком подібного розуміння Спенсером со­ціальної еволюції є виключення історичного суб'єкта як творчої суспільної сили. Він не бачить різниці між еволю­цією та її механізмами в природі і її особливостями в су­спільстві. Для Спенсера — це абсолютно детермінований автоматичний процес, який нагадує невблаганний детермі­нізм Демокріта, що не визнає випадковості чи ролі суб'єк­тивного фактора в історії.

У праці «Соціологія як предмет вивчення» Г. Спенсер підкреслює, що процес соціального розвитку настільки зу­мовлюється загальним характером еволюції, що його по­слідовні ступені не можна визначити наперед, і тому жодне вчення, жодна політика не в змозі прискорити його більше певної норми, яка обмежена швидкістю органічних змін у людських істотах. Проте, на думку Спенсера, сам цей ево­люційний процес можна розладнати, уповільнити чи пору­шити, але ні в якому разі неможливо його вдосконалити штучно, шляхом зовнішнього впливу. Виходячи з цього, він категорично виступає проти соціальних революцій і навіть радикальних реформ, які неодмінно порушують і руйнують природний процес еволюційного розвитку, що призводить до занепаду суспільства, сприяє зростанню конфліктів, без­ладдя та зубожіння.

Спенсер розглядає соціальні революції як історичні па­тології і порівнює їх з тими наслідками для організму, які викликаються захворюваннями шлунка.

В аналізі суспільства та соціальних явищ спенсерів-ська соціологічна система спирається на принципи орга-ніцизму, оскільки в ній соціальна система уподібнюється живому організмові.

Г. Спенсер дає високу оцінку ідеям О. Конта про зв'я­зок соціології (соціальної фізики) з біологією і її залеж­ність від останньої. Тому невипадково поняття «соціаль­ного організму» є одним з ключових у понятійно-категорі­альному апараті соціологічної теорії Г. Спенсера.

Спенсера можна назвати поміркованим органіцистом, оскільки він уподібнював соціальний організм біологічно-


му, протестував проти приписуваних йому спроб їх ототож­нення, проте сам у своїх працях давав привід для подібних звинувачень. Польський учений Єжи Шацкі слушно заува­жує, що Спенсер «порівнював не лише суспільство з біоло­гічним організмом, а й біологічні організми із суспільни­ми: в його біології є також багато соціологічних аналогій, як аналогій біологічних в його соціології».

У праці «Основи соціології» Спенсер, обґрунтовуючи правомірність проведення аналогій між суспільством і біо­логічним організмом, виділяє кілька подібностей між ни­ми: 1) соціальний та біологічний організми в процесі роз­витку збільшують масу та обсяг; 2) з їх розвитком відбува­ється ускладнення внутрішньої структури (за рахунок внутрішньої диференціації складових елементів); 3) ус­кладнення структури зумовлює диференціацію функцій в обох типах організмів; 4) в біологічному та соціальному організмах різноманітні елементи соціальної та біологіч­ної структури взаємозалежні між собою і перебувають у постійній взаємодії, де функціювання одного з -елементів системи неможливе без взаємодії із системою решти струк­турних елементів; 5) існування обох типів організмів по­в'язане з обов'язковим виконанням відповідних функцій, і тому цілісний організм існує довше за свої складові еле­менти, хоч і останні можуть певний час існувати при пору­шенні життєдіяльності цілого.

Проте між біологічним та соціальним організмами є іс­тотні відмінності: суспільство не має чітко окресленої фор­ми, яка утворюється відносно локальними групами елемен­тів, що розсіяні в просторі, тоді як біологічний організм є певною цілісністю тісно пов'язаних між собою елементів; дискретність цілісного суспільного організму, його «неста­ла цілісність», розміщена в просторі, вимагає кооперації, взаємодії різних структурних елементів, яка здійснюється за допомогою символічної комунікації (мова, звичаї, обря­ди тощо), чого не має біологічний організм; у біологічному організмі почуття та свідомість концентруються в окремих спеціалізованих органах, тоді як здатність відчувати й мис­лити притаманна всім складовим елементам суспільства, суспільна радість чи горе більш чи менш адекватно пере­живається і відчувається кожним членом суспільства; ок­ремі елементи суспільства досить динамічні, рухливі і не пов'язані строго з певним простором, кожен індивід від­носно автономний у системі цілісного суспільства, на від­міну від структурних елементів біологічного організму, частини якого чітко локалізовані в «просторі» організму і позбавлені рухливості; в організмі його складові елемен-


ти підпорядковані цілому й існують заради нього, тоді як у суспільстві не індивіди існують заради суспільства, а су­спільство існує заради блага своїх окремих членів.

Розглянуті вище питання, пов'язані з аналізом спіль­ного та відмінного між соціальним і біологічним організ­мами, мають принципове значення для оцінки соціологіч­ної системи Г. Спенсера, оскільки подальший розвиток започаткованої ним органістичної школи призвів до повно­го ототожнення цих двох різнорідних систем, а отже, і за­кономірностей і специфіки їх розвитку.

Поміркований органіцизм Спенсера полягає у спробі відкрити в системі органічного світу певні раціональні еле­менти, які можна було б використати в процесі пізнання суспільства. Оцінка ефективності такого підходу не може бути однозначно негативною чи позитивною. З одного бо­ку, використання аналогії між соціальним та біологічним було неефективним з точки зору можливостей подальшого розвитку пізнання суто соціальних процесів і закономір­ностей, оскільки так чи інакше цей шлях вів до парале­лізму у розгляді біологічних і соціальних явищ і до ото­тожнення соціальних та природничих закономірностей. Що нового в пізнанні суспільних явищ давало уподібнення Спенсером засобів комунікації судинній системі, товарооб­міну — системі живлення організму, уряду, капіталістів, організаторів виробництва — нервовій системі, а армії — епідермі? Що зміниться, якщо ми уподібнимо якийсь уряд раковій пухлині, а армію чи каральні органи — імунній си­стемі чи, навпаки, порівняємо їх зі СНІДом, якщо в тота­літарно-фашистській системі вони служать сліпим знаряд­дям кривавої диктатури, що знищує всі громадянські свободи і їх носіїв, кидає в концентраційні табори мільйо­ни своїх кращих синів і дочок, замість житла будує підзем­ні шахти для ракет, нагромаджує таку кількість зброї, яка викликає жах у нормальних людей, а суспільство приречує на злидні, безправ'я і життя в стані постійного страху? Хіба подібні порівняння допоможуть нам розкрити сутність політичних режимів Гітлера, Сталіна чи Пол-Пота? Тим більше, що між ними є не лише спільне, а й відмінне. Такі засоби належать не до наукових, а до художніх; вони можуть впливати емоційно, але нічого не дають для розу­міння причинно-наслідкрвих залежностей.

З іншого боку, при відносній недостатності знань про людину та суспільство аналогія між біологічним та соці­альним в окремих випадках давала змогу не стільки вирі­шувати, скільки ставити ряд проблем, розв'язання яких стимулювало подальший розвиток соціологічного пізнан-


ня. Саме аналогія при всій її пізнавальній неефективності стала для Спенсера досить вдало використаним знаряд­дям для розкриття ролі соціальних інститутів у житті су­спільства.

Виходячи зі свого еволюційного вчення, зокрема «зако­ну групування», Г. Спенсер показує, що на фазі надорга-нічної еволюції виникають і розвиваються спеціалізовані «соціальні органи», які він назвав «соціальними інститу­тами». Сукупність взаємодіючих інститутів утворює ціліс­ну соціальну організацію — суспільство. Зростання чисель­ності населення вимагає поліпшення організації величезної людської маси, спеціалізації її діяльності, встановлення взаємодії різнорідних диференційованих елементів, які утворювали б соціальний організм.

Це зумовлює появу різноманітних типів організації лю­дей, спеціалізованих за видами діяльності, відмінними за формами, функціями і нормами, за допомогою яких кожна «диференційована» й «однорідна» організація регулює, контролює, заохочує чи примушує до відповідних форм взаємодії людей і груп. Ці особливі «органи», чи типи організацій Спенсер називає соціальними інститутами.

Він досить детально їх розглядає, висловлює багато ра­ціональних думок, але не дає чіткого й однозначного ви­значення соціального інституту.

У сучасній соціологічній теорії соціальний інститут ви­значається як «сталі форми організації сумісної діяльно­сті людей», як «форма закріплення і спосіб здійснення спеціалізованої діяльності по забезпеченню стабільного функціювання суспільних відносин», а також «спеціальні установи, системи норм, соціальних ролей, що забезпечу­ють реалізацію функцій, необхідних для існування і роз­витку соціальних спільностей чи суспільства в цілому».

Спенсер у своїй соціологічній системі в тій чи іншій формі аналізує або ставить питання про функції і роль соціальних інститутів, які перегукуються із сучасним їх розумінням.

Розвинений соціальний організм у процесі надорганіч-ної еволюції поступово виробляє систему органів, що за­безпечують можливості взаємного пристосування, коопера­ції та взаємодопомоги між людьми, перетворювання несу-спільної за своєю внутрішньою природою людини в учасника кооперованої, спільної діяльності, в суб'єкт су­спільних відносин. Інакше кажучи, соціальний інститут формується як система забезпечення всіх суспільних форм соціальної діяльності.

Спенсер вводить в ужиток як соціологічний термін «со-


ціальний інститут», але сам спочатку використовує його не­часто і здебільшого паралельно з такими поняттями, як «орган», «організація», «контроль», «регуляція» та ін. Ана­ліз становлення і розвитку соціальних інститутів здійсню­ється ним на основі використання величезної маси етно­графічного й історичного матеріалу, оскільки він вважав історико-порівняльний і еволюційний методи найефектив­нішими в дослідженні соціальних явищ.

В «Основах соціології» Спенсер виділяє й аналізує шість типів соціальних інститутів: домашні (сім'я, шлюб),, обрядові, чи церемоніальні, політичні, церковні (релігій­ні), професійні та промислові. Він показує, як історично завдяки розвитку соціальних інститутів у суспільстві від­бувалася еволюція відносин між людьми (від первісної людини до сучасної) у зв'язку з еволюцією знання, мови, моралі, мистецтва, зростанням інтелектуального потенціа­лу суспільства тощо.

Згадані вище типи соціальних інститутів класифікують­ся за їх функціями в суспільному організмі, де кожен з них включається в певну систему органів. Виділяються три та­ких системи інститутів: 1) інститути продовження роду (цю систему утворюють домашні інститути, пов'язані із сімейно-шлюбними відносинами, завдяки яким людство зберігає своє існування як рід); 2) система виробничих і розподільчих інститутів (включає промислові, професійні інститути і все, що пов'язане з ними,— розподіл людей на соціально-класові групи і зумовлену відповідну соціальну структуру, відповідний суспільний поділ праці в масшта­бах суспільства та ін.); 3) система регулюючих органів (складається з обрядових, політичних та церковних інсти­тутів).

Третя система інститутів заслуговує детальнішого ана­лізу, оскільки Г. Спенсер першим в історії соціології зро­бив плідну спробу дослідити через аналіз регулювальної системи механізми і технологію соціального контролю та їх засоби. З його ім'ям пов'язано введення до наукового вжитку таких соціологічних термінів, як «контроль», «соці­альний контроль», «регуляція», «система примушення» в контексті аналізу діяльності соціальних інститутів.

Виникнення людини із світу природи як процес перехо­ду від органічної до надорганічної еволюції пов'язаний з перетворенням людини як біологічного виду в людину як члена суспільства. Історично суспільство розвивалося від однорідного до різнорідного, оскільки спочатку воно ви­ступало як елемент природи (із сімей утворювалися роди, з родів — племена, з племен — нації і т. д.). Спершу одно-


рідні прості суспільства еволюціонували, як пише Спенсер, від варварського племені, майже однорідного за функція­ми своїх членів, до «економічної агрегації всього людсько­го роду, все більше урізноріднюючись за різницею функ­цій, які приймали на себе географічні відділки кожної нації, за відмінністю функцій, які брали на себе численні розряди хазяїв та торговців у кожному місті, і за різницею функцій, які приймали на себе робітники, об'єднані вироб­ництвом окремого товару».

В процесі переходу від однорідного простого суспільст­ва до різнорідного, складно організованого величезну роль відігравали інститути регулюючих органів, які здійснюва­ли організацію, контроль за допомогою засобів заохочен­ня, тиску чи безпосереднього примушення (морального або фізичного). Вони як певна система органів розвивалися водночас із прогресом суспільства, в ході еволюції кожен з цих інститутів спеціалізував свої функції, чітко коорди­нував свою діяльність з іншими. Це особливо важливо для розуміння методу соціології Спенсера, який не аналізує причин, чому це так відбувалось, а показує генетичний процес, як це мало місце в соціальній еволюції, яким чи­ном розвивалися відповідні явища. Розвиток соціальних інститутів відбувається не з волі чи бажання людей, а яв­ляє собою такий же природний процес, як, скажімо, фор­мування кореневої системи чи поява листя на деревах.

Проте система соціальних інститутів складає необхід­ну умову для переходу суспільства і людини зі стану ди­кунства, варварства та зоологічного індивідуалізму до ци­вілізованого суспільного стану, до виникнення співробіт­ництва, кооперації діяльності і такого становища індивіда в суспільстві та державі, де на відміну від своїх ранніх форм не перетворюють людей в однорідність, а, навпаки, формують індивіда в суспільну істоту, соціалізують її і де не людина існує заради цілого, а ціле — суспільство, дер­жава — слугує людині.

Одними з перших соціальних інститутів суспільства, які здійснюють соціальний контроль, є обрядові, чи церемоні­альні інститути. Вони належать до найдавніших і переду­ють політичним інститутам, а за своїм впливом є чи не наймогутнішими у порівнянні з іншими. Обрядові інститу­ти пов'язані з існуванням і розробкою спеціальних систем норм, вимог, заборон (табу) — всього того, що включає процес обрядності (звичаї, традиції, на основі яких відбу­вається взаємодія між людьми, спілкування, встановлення контактів та регулювання міжлюдських стосунків). Ці нормативи контролюються всім суспільством, спираються


на силу громадської думки, чим і пояснюється їх висока ефективність. Мова, символіка, жести, форма одягу тощо визначають соціальний статус людини, її рангове станови­ще щодо інших і т. д. Обрядові інститути виховують по­чуття субординації, формують відповідне ставлення лю­дей до суспільних явищ і процесів, організацію діяльності у відповідності з існуючими нормами та заборонами.

Поряд з «церемоніальними» інституціями важливе міс­це в регулюванні, соціальному контролі та примушенні належить політичним інститутам, які уособлюють держа­ва, політичні організації, установи та партії. З появою по­літичних інститутів боротьба між індивідами за своє існу­вання переноситься зсередини суспільства на зовнішні форми конфліктів і війн між ними. Завдяки війнам, як вва­жав Спенсер, виникає система рабства, коли переможці стають панівним класом, а переможені — рабами чи крі­паками. На думку вченого, виникнення рабства пов'язане насамперед з відділенням «регулятивної» (керуючої) час­тини суспільства від виробничої. При цьому панівний воєн­ний клас застосовує примушення щодо виробників. Це — своєрідна форма кооперації, пов'язана з поділом праці,, яка базується на силі примушення і характеризує суспіль­ство воєнного типу. На зміну йому в процесі еволюції при­ходить добровільний тип співпраці, характерний для про­мислового типу суспільства.

Політичне управління являє собою одну з форм соці­ального контролю, який доповнюють релігійні інститути,, покликані закріплювати соціальні ідеї та почуття і цим самим зміцнювати суспільство. Таким чином, завдяки по­літичним інститутам, передусім державі, суспільство три­мається на силі страху перед живими, а завдяки релігій­ним інститутам (церкві) — на страху перед мертвими. Чітко розподіливши функції регулювання, обрядові, цер­ковні та політичні інститути всебічно здійснюють соціаль­ний контроль над суспільним організмом матеріально і духовно, застосовуючи відповідні санкції щодо поруш­ників.

Завдяки такому різноманітному механізмові і техноло­гії здійснення соціального контролю людина та суспільст­во поступово із свого первісного біологізованого стану перетворювалися в цивілізовані об'єкти, що соціалізува­лись у процесі надорганічної еволюції.

В соціології Спенсера система соціальних інститутів немовби з фатальною неминучістю покликана врівноважу­вати соціальні відносини, збільшувати обсяг і форми спіл­кування та взаємодії.


В історії соціології взаємодія між людьми завжди ви­знавалася необхідною умовою їх існування і розглядалась як неодмінний акт, що передує спілкуванню в його різно­манітних формах. Це особливо характерно для епохи піз­нього середньовіччя та нового часу, що відобразили кон­цепції суспільного договору та соціальні утопії, які вихо­дили з факту необхідності сумісного існування людей. Проте конкретні механізми, зумовлюючи колективність людського буття, не завжди чітко аналізувались, оскільки виходили із суб'єктивних детермінант. Теоретичне обгрун­тування вимагало пошуків принципу, на підставі якого можна було б виводити соціальну спільність як наслідок.

О. Конт вперше в історії соціології привернув увагу дослідників до проблеми соціального консенсусу як умо­ви сумісного проживання людей. Спенсер сприйняв цю ідею і на основі органіцистичного принципу взаємодії час­тини й цілого та спеціалізації функцій біологічного та со­ціального організмів доходить висновку про наявність кон­сенсусу між ними. Сам механізм появи консенсусу він розкриває через принцип рівноваги.

В даному випадку принцип рівноваги логічно пов'яза­ний з еволюційним «законом скерованого руху», внаслідок якого все намагається розвиватися без протидії й опору. Суспільне життя в цілому тяжіє до рівноваги, до збережен­ня консенсусу та гармонії між частиною і цілим, між спе­ціалізованими функціями суспільних органів, де кожен інститут, наприклад, виконуючи властиві йому функції, не може брати на себе виконання функцій інших установ та інститутів, не ризикуючи порушити рівновагу цілісної си­стеми. Більше того, діяльність соціальних інститутів спря­мована передусім на збереження сталості соціального ор­ганізму, на врівноваження взаємодії між його структурни­ми елементами.

Г. Спенсер розглядає рівновагу і як принцип, котрий допомагає зрозуміти причину сталості будь-якої органіч­ної чи надорганічної системи й умов її існування, і як он­тологічну даність, завдяки якій конкретний біологічний чи соціальний організм існує в нормальних умовах без пору­шення співвідношення між його складовими частинами, зберігаючи відповідний «баланс». Існуючі полярності чи суперечності намагаються врівноважити одна одну, оскільки ми «усюди відкриваємо потяг до рівноваги». При­клади такого наближення до рівноваги можна спостеріга­ти на співвідношенні, чисельності населення із виробницт­вом засобів існування, між прогресивними та консерватив­ними силами, між полярними ідеями тощо.


Енциклопедична діяльність Спенсера привертала до се­бе увагу сучасників. Його наукові праці з філософії, соціо­логії, біології, психології, етики видавалися в багатьох країнах; вони містили багато цікавих фактів з різних галу­зей науки, були зрозумілі для непрофесійного читача; в них відчувалася віра в торжество й могутність наукового знання. Але з появою нових наукових досягнень, з рево­люцією в природознавстві на рубежі XIX—XX ст., з по­дальшим розвитком соціологічного та соціально-психоло­гічного знання, критикою позитивізму, прихильником і теоретиком якого був Спенсер, популярність і авторитет спенсеріанства зменшуються.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 653 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Своим успехом я обязана тому, что никогда не оправдывалась и не принимала оправданий от других. © Флоренс Найтингейл
==> читать все изречения...

2377 - | 2186 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.