Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Значення творчості гуманістів Відродження для розвитку соціального пізнання




Значний внесок у розвиток пізнання, людини, суспіль­ства, гуманітарної просвіти, науки та культури зробили представники середньовічного ренесансного гуманізму.

Гуманізм — система поглядів в історії людства, яка ви­значає цінність людини як особистості, її права на свободу, розвиток, щастя, на прояв своїх здібностей. Гуманізм про­голошує принципи рівності, свободи, справедливості як норми взаємин між людьми. У вузькому значенні цей тер­мін означає процес культурного розвитку епохи Відро­дження, коли були закладені й визначені принципи гума­нізму та його система поглядів.

Гуманізм епохи Відродження мав яскраво виражену со­ціальну орієнтацію на людину з її земними інтересами, по­требами, цінностями. Тут чітко простежується його анти­клерикальна спрямованість, що знаходила відображення в боротьбі проти релігійного аскетизму, в проведенні думки про гармонію душі і тіла, про красу і радість земного жит­тя всупереч, християнській моралі, що проповідувала ни­цість людини та її земного життя.

Представники гуманізму епохи Відродження займалися пошуком гармонії між природою та людиною, висунули ідею всебічного, гармонійного розвитку людини як єдиної тілесно-духовної субстанції, захищали необхідність сприй­няття всіх радощів земного буття людиною, стояли за визнання і захист людської гідності, проповідували культ знання, освіти, духовності, праці.

Величезною заслугою гуманістів була орієнтація на античну культуру та її відродження й використання для розвитку філософії, філології, мистецтва.

Гуманісти епохи Відродження використовували пере­важно принципи описування й аналізу соціальних явищ, які були притаманні античним авторам, проте духовна спадщина Греції та Риму застосовується ними для аналі­зу сучасності. За нових історичних умов їм доводилося повторювати характерні стадії в розвитку античної істо­рії — критично переосмислювати історичні факти, вести боротьбу проти релігійних вигадок про чудеса, знамення, яких у сучасній їм історіографії було багато внаслідок підпорядкування науки богослов'ю.

Гуманісти поступово піднімаються від локального, об­меженого бачення людини до розуміння загального харак­теру людської історії. ї


З 828



Зароджується критично-раціоналістичний підхід до ви­вчення суспільних явищ, який витісняє містику. Простий перелік подій змінюється концептуальним аналізом фактів і явищ життя.

Серед найвідоміших представників гуманізму епохи Відродження — імена Данте, Петрарки, Бруно, Валли, Альберті та ін.

На зламі класичного середньовіччя й епохи гуманізму визначною є особа і творчість мислителя, філософа, полі­тика і поета Данте.

Аліг'єрі Данте (1265—1321) —активний учасник полі­тичних подій у Флоренції, двічі присуджений до спалення за свої політичні погляди і боротьбу проти зазіхань пап­ства на світську владу, автор праць із питань етики, бого­слов'я, мови. Данте більше відомий в історії культури як італійський поет, що вперше почав писати народною мо­вою. У віршах, присвячених юній флорентійці Беатріче, яку він кохав без взаємності, вперше італійською мовою поет заговорив про земне кохання до земної красуні, про свій внутрішній світ глибоких пристрастей і переживань, про трагедію втрати у зв'язку з ранньою смертю коханої. Лірика Данте відкривала нову сторінку в історії сучасної поезії.

У своїй геніальній «Комедії» (пізніше названою «Бо­жественна комедія») він поєднує богословські, філософ­ські, наукові і поетичні уявлення про світ. Відтворюючи його картину за середньовічними зразками, він уводить елементи нових уявлень про людину як істоту, що нале­жить «обом природам» — божественній і земній. Данте го­ворить, що слід берегти й цінувати людину, бо однією з особливостей її душі є воля, яка може вибирати між доб­ром і злом. І від цього вибору залежить доля Італії. Краї­ну роздирають пристрасті, боротьба за владу, особливо з боку церкви; тому люди не повинні підтримувати папу в цій боротьбі.

Двоїстість Данте особливо впадає в очі, коли він гово­рить про великих філософів і поетів античності, симпатія до яких незаперечна. Як ортодоксальний християнин він не може допустити й гадки, що люди, які жили до Христа, потрапили до раю, але як палкий прихильник і захисник античної культури Данте не мислить собі, щоб великі муд­реці, поети й герої античності терпіли пекельні муки (хо­ча нехрещ§них «не спасуть одні заслуги»). І тому він посе­ляє Гомера, Горація, Овідія, Демокріта, Сократа, Платона та інших до Лімбу — першого кола пекла, де немає страж­дань, хоча й немає надії потрапити до раю.


У «Божественній комедії» переплітаються язичницькі і християнські уявлення про світ людей і світ тіней. Душі християнських праведників перевозить язичницький похму­рий Харон, чорти об'єднуються з кентаврами, античні ге­рої і персонажі міфології язичників — Електра, Гектор, Еней, Цезар, Мінос, Цербер («...всіх не назвати поімен­но») співіснують у вічності з Карлом Мартеллом, апосто­лами, Фомою Аквінським і т. д. Ця ідея єдності історії й історичних героїв у вічності позаземного буття вже в епоху середніх віків приведе до пошуків і обгрунтування ідеї єдності людської історії.

Численні проблеми політики, історії, науки, етики Дай­те розглядає не в ортодоксально-теологічному розумінні, а через суспільну думку свого часу і своє особисте світо­сприйняття філософа та поета.

Франческо Петрарка (1304—1374)—філософ-мораліст, основоположник гуманізму Відродження. Його ім'я запо­чатковує становлення культури Відродження. Закоханий, як і Дайте, без взаємності в Лауру, Петрарка проніс своє кохання через усе життя. З 366 віршів «Книги пісень» пе­реважна більшість присвячена Лаурі. Ця лірика належить до вершин світової поезії; за своїм світосприйняттям вона ближча до духовності сучасної людини, ніж до середньо­вічної.

Петрарка захоплювався античною культурою, ідеї якої він використовував за нових історичних обставин своєї епрхи.

^Петрарка— автор численних трактатів, статей з питань філософії, політики, культури тощо. Так, у «Трактаті про­ти певного медика», віддаючи належне величі Арістотеля, він зауважував про деяку обмеженість його знань, адже той був усього-навсього людиною і не міг усе знати. Пет­рарка високо поціновував Платона за те, що той надавав великого значення філософії як знаряддю морального вдосконалення людини.

,У праці «Про засоби проти щасливої і нещасливої до­лі» Петрарка говорить про наявність двох начал у люди­ні — доброчинності (уігіиз) і долі (фортуни). Людина прагне до щастя, та якщо вона знаходить його в багатст­ві, то не досягає щастя, оскільки багатство породжує за­здрість, користь, зло. Нещасна доля — причина хвороби душі, коли людина переповнюється страхом, скорботою і не відчуває щастя від життя. Тому всупереч долі людина може досягти щастя через мудрість і доброчинність: у ба­гатстві треба бути поміркованим, а невдачу долі приймати як перевірку на випробування мудрості та доброчинності.


з*



Петрарка болісно переживав феодальну роздробленість Італії, постійні війни між правителями, які спираються на найманців і займаються міжусобицями, грабують країну. Звертаючись до «випадкових володарів замучених земель» Італії, Петрарка звинувачує їх у народному нещасті, в прагненні до наживи за рахунок людських страждань.

Разом з Данте і Бокаччо Петрарка належить до зачи­нателів і основоположників італійської літературної мови.

Леонардо Бруні (справжнє ім'я Аретіно) (1370—1444) — видатний історик, письменник, автор праць «Данте», «Жит­тя Петрарки». Він започаткував гуманістичну історіогра­фію працями «Історія флорентійського народу» і «Записки про події мого часу».

У своїх історичних дослідженнях Л. Бруні відкидає ле­генди та чудеса й однозначно орієнтує історичний пошук на вивчення соціальних явищ. Він вважав, що історія роз­вивається завдяки діяльності людей, і вбачав їх покликан­ня в сприянні добробуту і слави держави. Взаємодія і спіл­кування між людьми забезпечують кожному можливості об'єктивізувати свої потенційні задатки та здібності й до­сягти самовдосконалення. Бруні, аналізуючи сучасні йому історичні події у Флоренції, показує, що причини їх кри­ються в боротьбі громадян за республіканський лад, проти тиранії Медічі. Таким чином, проблема громадянських сво­бод виступає як фактор історичного процесу.

Бруні виступив ідеологом громадянської свободи жите­лів вільних італійських міст, з розвитком яких розпочина­ється формування елементів капіталістичних відносин. Він сформулював і виразив ту ідею, яка вже назрівала серед населення. І, мабуть, не випадково, коли Флоренція пиш­но хоронила свого великого громадянина, на груди Бруні поклали «Історію флорентійського народу». Це була шана ремісників, торговців, політичних діячів, чиї мислення й умонастрої складалися під впливом Аретіно.

Бруні виступає за необхідність всебічного розвитку лю­дини. Відчуження і відлюдність особи, за думкою мисли­теля, притаманні лише людям, ницим духом і не здатним до активної діяльності будь-де. Він твердить, що освіта — це головна передумова для формування особи, її мораль­них характеристик. Гуманітарні науки дають можливість удосконалювати й розвивати людину, досягати їй вершин у житті, поведінці, прагненні до добра й довершеності. Він першим проголошує необхідність освіти і для жінок, чим започатковує ідеї майбутньої емансипації. Виховання й освіта — шлях до поміркованого способу життя й активної плідної діяльності.


Валла Лоренцо (1405 чи 1407—1457) — знаменитий учений — філософ, філолог, політичний діяч, свою твор­чість присвячує подальшому поглибленню вчення гуманіс­тів. У своєму знаменитому трактаті «Про істинне і помил­кове благо» Лоренцо Валла розкриває вчення Епікура та блискуче розвінчує теологізовану етику й аскетизм. Ви­знаючи, що природа і людина створені Богом, Валла на цій підставі стверджує, що природа свята і людина мусить додержуватися її законів. Людина як богоподібна істота має чинити у житті так, як велить сама природа і природа людського єства.

Лише невігласи гадають, що людина не повинна праг­нути тілесних і духовних радощів, пориватися до насолоди як блага, бо сама природа створила насолоду і дала душу, що прагне її. Адже здоров'я, сила, краса, щастя бачити,, чути, відчувати органами смаку і нюху — все це від приро­ди. Тому людина тілесно і духовно має право прагнути до-насолоди, до задоволення душі і тіла.

Лоренцо Валла говорить, що якби не було кохання, то зник би рід людський, оскільки саме йому залишена запо­відь «плодіться, розмножуйтесь». Більше того, Валла під­креслює, що живим істотам ніщо не притаманне в такій мірі, як прагнення'зберегти своє життя.

Це був відчутний удар по ідеології аскетизму, що про­повідував презирливе ставлення до живої плоті, самомор-дування веригами, постами, голодом і т. п. Це було звину­вачення і чернецтва, й системи целібату (обов'язкової безшлюбності католицького духовенства).

Лоренцо Валла, будучи секретарем неаполітанського короля Альфонса, скористався війною свого патрона проти папи і написав знамениту працю «Роздуми про підробле­ність так званої Дарчої грамоти Костянтина». В історії відомий так званий «Костянтинів дар» — документ, на під­ставі якого римські папи претендували на світську владу в усіх країнах колишньої Західної Римської імперії. Згідно з грамотою, сфабрикованою у VIII ст., імператор Костян­тин у IV ст. нібито передав папі Сильвестру верховну вла­ду над західною частиною Римської імперії, в тому числі і над Італією.

Валла провів блискучий аналіз «Костянтинового дару» і показав, що це груба, некваліфікована підробка. З точки зору мотивів, що спонукали Костянтина до свого «дару» (зцілення папою імператора від прокази),— це «безсором­на вигадка», з точки зору мови і грамотності — тут безліч «варварських зворотів мови» і помилок, неможливих у вік Костянтина, з точки зору фактичного матеріалу— «дикі ні-


сенітниці». Церква не простила цього Валлі: за антирелі­гійні праці неаполітанська інквізиція розпочала процес, але заступництво Альфонса врятувало його від кари.

Це приклад нової історичної критики, що формувалася гуманістами в епоху Відродження. Поступово створювали­ся нові умови для розвитку соціального пізнання і прогре­су культури.

В оцінці творчості гуманістів Ренесансу слід дотриму­ватися поміркованості. їхня діяльність локалізувалась у кількох великих торгових містах Італії й охоплювала не­значну частину суспільства. Не випадково навіть у творчо­сті гуманістів, того ж Петрарки, можна знайти не дуже втішні характеристики маси — темної, забобонної, неосві-ченої, жадібної і жорстокої. Суспільна свідомість Європи ще дрімала під покровами.середньовіччя, але вже спалаху­вали іскорки людського розуму і з кожним століттям все яскравіше освітлювали морок, той самий, що в 1466 р. по­родить «Молот відьом».

Культурологічні проблеми античності, які були в центрі уваги гуманістів Відродження, поступово змінюються нови­ми, які привносить епоха кризи пізнього середньовіччя. Це — проблеми держави, форм державного правління, по­літики і політичних відносин.

Проблеми особистості відтісняються, їхнє місце займа­ють більш загальні проблеми суспільства, походження держави, механізми взаємодії між особистістю та суспіль-• ством тощо. Йде формування філософсько-історичного роз-. гляду суспільства, який поєднує аналіз соціальних фактів з філософськими роздумами та узагальненнями. Це новий елемент у соціальному пізнанні, якого бракувало філосо­фам античності. Повільно окреслюються контури зближен­ня емпіричного й теоретичного, чуттєвого і раціонального в соціальному пізнанні.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 808 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Жизнь - это то, что с тобой происходит, пока ты строишь планы. © Джон Леннон
==> читать все изречения...

2292 - | 2064 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.