(логографи, Геродот, Фукідід, Полівій, Таціт)
В історії європейської культури міфологічне та епічне відображення минулого вперше витісняється розповідною історією у стародавніх греків та римлян. Цей процес відбувається в період VII—VI ст. до н. є., коли поступово зароджується якісно нова форма описування дійсності —
історіографія, яка розвивається паралельно з філософією. її поява збігається з виникненням класової структури і політичної організації суспільства.
Історіографія та філософія змінюють попередні уявлення людини про природу, суспільство, відтісняючи поступово міфологію та епос на задній план.
З виникненням історичної науки формується історична свідомість греків та римлян, а історична пам'ять цих народів матеріалізується в письмових джерелах і документах. Писана історія перетворюється в могутній фактор соціального виховання на прикладах героїчних подвигів предків, стає важливим компонентом ідеологічної і політичної боротьби.
Історична наука вносить у порівнянні з міфом та епосом нові елементи відтворення подій та явищ: їх хронологічну послідовність, описування подій у просторі та часі, спроби розкриття їхніх причин, фіксацію одиничного й особливого без аналізу загального, оскільки останнє мис-лилось як подібність, аналог одиничного та ін.
Розвиток історії йде паралельно з іншими пізнавальними процесами, оскільки ні міфологія, ні епос, хронологічно звернені до минулого, не могли розв'язати нові проблеми, що поставали з появою нової політичної організації суспільства — її соціальною структурою, системою нових суспільних та міждержавних відносин, новим світосприйняттям соціальних реалій. Суспільні потреби класового суспільства породжують нові форми їх відображення, обгрунтування та захисту, зумовлюють появу більш досконалих засобів аналізу соціальних проблем та методів їх розв'язання.
Далі здійснюється спеціалізація розумової діяльності, що теж відбивається на розвитку пізнання. Виникають нові форми суспільної свідомості — політична, правова, філософська та ін.
Філософія замінила споглядальне конкретнб-чуттєве, художньо-образне сприйняття дійсності в міфології та епосі раціональним, теоретичним пізнанням. З її появою буденний, емпіричний рівень відображення дійсності «добудовується» глибшим, фундаментальнішим — теоретичним. Відбувся перехід від чуттєвого знання до теоретичного, від одиничного відображення до загального. Про це докладніше піде мова при аналізі соціально-філософських проблем суспільства. Тут лише зауважимо, що усвідомлення тодішньою філософією цих проблем різко негативно відбилося на розвиткові історії як науки.
Сьогодні ніхто не заперечує, що корінням генеалогічно-
го древа науки XX ст. є антична філософія (першофілосо-фія) — «мати наук». Це — тривіальна істина. Проте при більш ретельному аналізі виявляється, що вона не безперечна. Справа в тому, що майже паралельно з розвитком античної філософії VII—V ст. до н. є. (Фалес, Анаксі-мандр, Анаксімен, Геракліт) відбувається становлення історичної науки, пов'язаної з іменами перших представників давньогрецької історичної думки, названих логографами. З їх творчістю пов'язане виникнення першої історичної прози в Греції.
Розрізняють два покоління логографів: старше (VI — перша половина V ст. до н. є.), до якого належать Кадм з Мілету, Скілак з Каріанди, Гекатей Мілетський, Євгеон із Самоса, Харон з Лампсаку та ін., і молодше (друга половина V ст. до н. є.) — Ксанф-лідієць, Гелланік з Лесбосу, Ферекід та ін.
З діяльністю логографів антична традиція пов'язує перехід від усної розповіді про події географічного, побутового чи історичного характеру до їх писемного запису. Мілетянин Кадм вперше замість віршів передавав свої розповіді прозою, фіксуючи їх письмово. У творчості логографів відображені і генеалогії древніх родів, і географічні знання. На основі переосмислення легенд і міфів вони намагалися відтворити історію грецьких полісів, «варварських» (чужих) країн і т. д., про що свідчать фрагменти з творів Гекатея, Ксанфа, Харона, Гелланіка та ін. Але, на жаль, до нас не дійшло жодної завершеної, повної праці логографів.
Найбільшою заслугою логографів, особливо їх молодшого покоління, є спроби описування історичних подій і процесів на основі легенд, оповідей, документальних матеріалів тощо. Вони намагалися відкинути містичне, ірраціональне, міфологічне, замінити все це раціональним осмисленням на основі здорового глузду. Історія була тоді єдиним нефілософським суспільствознавством, і її головні труднощі полягали в розмежуванні не з іншими сферами соціальних емпіричних досліджень (такі були відсутні), не з філософією (ця межа була очевидною), а з міфічним переказом, тобто з «пізнанням» історії, яке не містило в собі наукового елемента.
Школа логографів у певній мірі поставила питання про достовірність історичного матеріалу. З нею безпосередньо пов'язана також проблема критичного ставлення до міфології.
З діяльністю логографів можна пов'язати появу принципів відбору, класифікації та викладення фактів, що роз-
кривають історію окремих полісів-держав та народів. Вони першими почали використовувати документальні джерела та раціональні розповіді про минулі історичні події. Логографи, писав Діонісій Галікарнасський (грецький історик І ст. до н. є.), «...переслідували завжди одну мету: зібрати в одне ціле всі перекази для кожного народу або держави, які збереглись у місцевих жителів або були записані в релігійних і світських книгах».
Для логографів характерне «раціоналістичне осмислення міфів та легенд, що свідчать про зачатки наукової критики»; в їх творчості використовувалися «власні спостереження та осмислення фактів, розпитування та дослідження».
Значним науковим здобутком логографів є введення ними в історичне описування фактора часу. На основі хронік, списків посадових осіб^ зіставлення фактів логографи намагалися відтворити хронологічну послідовність минулих подій ранньої історії греків, викладали сучасні їм історичні явища в хронологічній послідовності. В їхніх працях події розгортаються від минувшини до сучасності, як наприклад, в «Генеалогіях» Гекатея Мілетського. І це — дуже важливий набуток культури та науки того часу. Адже в міфах час, по суті, не фіксувався; в епосі він консервувався лише в межах зображуваних подій далекого минулого, а соціальні орієнтації на ідеали теж були спрямовані в минулі часи «золотого віку». Цим грішили і міфологія, й епос. У праці Гелланіка «Аттіда» відображається хронологічно послідовний літопис подій і фактів, що відбуваються в Афінах та інших місцях Греції.
Часова і просторова систематизація та групування матеріалів і фактів, критичне ставлення до" різноманітних інформаційних джерел та раціоналістичне переосмислення матеріалів, використання власних спостережень і розвідок — це принципово нові елементи, що були внесені в соціальне знання та пізнання логографами. їхній творчий доробок став фундаментом, на ■ якому зводилася власне історична наука, бо логографів ще не можна назвати істориками в строгому значенні цього слова, хоча з їх діяльності торується шлях до історичної науки. Логографи не спеціалізувалися на дослідженні історії, хоча й започаткували її. У такій же мірі їх можна вважати першопроход-цями, що заклали основи літературної прози стародавніх греків і були першими грецькими географами (оповідання Скілака про подорож до Індії, велика праця Гекатея Мілетського «Землеописання», яка містила багатий географічний матеріал країнознавчого характеру та, можливо,
карту із зображенням ойкумени — заселеної людьми частини суші).
Логографів можна назвати енциклопедистами свого часу. Такі люди з'являються переважно на переломних етапах розвитку культури і започатковують не якийсь один, а різні напрямки духовної діяльності наступних поколінь.
їхня творчість не позбавлена суперечностей. «Батько» історії Фукідід неодноразово згадує ім'я логографа, «сина Гегесандра» — «історика Гекатея», який під час «перебування в Фівах перерахував жерцям свій родовід (родоначальник якого, шістнадцятий предок, за його словами, був богом)... І ось, коли Гекатей послався на свою родовідну і в шістнадцятому коліні звів її до бога, вони протиставили йому свої родовідні розрахунки і заперечували походження людини від бога». Жерці протягом багатьох століть вели облік родоводів царів та жерців і, за їх словами, за «11340 літ у Єгипті царствували тільки смертні люди, а не боги в людському образі». Жерці проілюстрували Гекатеєві свої аргументи на родоводі 345 поколінь земних людей — «піромісів», чи «прекрасних і благородних людей», де піроміс походив від піроміса і 345 великих статуй яких зберігалися в храмі.
Це — цікава ілюстрація класичної ситуації, повторюваної в різні часи, за якої раціональні принципи аналізу та діяльності щодо інших об'єктів нерідко вступають у суперечність, коли вони спрямовуються до творця і зачіпають його особисті інтереси. Так і у випадку з Гекатеєм: раціонально переосмислюючи міфологеми заради істини, він сам, можливо і несвідомо, створював міфологему божественного походження засновника власного роду. І це не дивно: кожна епоха творить свої міфи, зумовлює людську причетність чи відмежування від них, у залежності від рівня їх соціального престижу, групових та особистих інтересів і т. д.
Та скільки б не було суперечностей чи недоречностей в історичних творах логографів, які дійшли до нас, все ж вони ніяк не зменшують їхньої ролі у виникненні історичної науки. Логографів можна називати праісториками, протоісториками, попередниками істориків,— як завгодно. Вже в ^античній науці їх називали по-різному: логографами' (творцями літературного жанру), істориками, географами, мандрівниками (залежно від конкретних обставин і сфер їхньої діяльності). Що ж стосується процесу формування нової галузі суспільного знання — історії, то її витоки, генезис і принципи безпосередньо пов'язані з твор-
чістю тих логографів, що займалися проблемами історії суспільства, і саме в цій ролі вони є попередниками цілої плеяди грецьких учених, професійна діяльність яких зосереджувалась на історичних дослідженнях, написанні історії.
На грунті історичного доробку логографів виникає перша наука про суспільство, яка спирається на емпіричний матеріал, дані спостережень учасників подій, на матеріали тогочасних документів, інші джерела. Розробляються перші принципи пізнання соціальних явищ, перші спроби осмислення логіки пізнання. Всі ці процеси пов'язані з виникненням історії як науки.
Найпершим пам'ятником історичної науки є знаменита робота видатного вченого, «батька історії» Геродота «Історія».
Геродот (між 490 і 480 — близько 425 р. до н. є.) у своїй праці, яка умовно була названа «Історія», описує гре-ко-перські війни з 509 Д° 478 р. до н. є., які вели вільні давньогрецькі міста-поліси проти східної перської деспотії і які завершились у 449 р. до и. є. перемогою греків і піднесенням ролі Афін у житті рабовласницької грецької держави як домінуючої політичної сили.
Робота Геродота цікавить нас не як історичний документ, що розповідає про певні події. Це справа істориків. Для соціології вона цінна як певний пізнавальний документ, що містить ряд нових елементів, пов'язаних з науковими дослідженнями соціальних процесів.
Велика заслуга Геродота полягає в тому, що він, як і його попередники-логографи, намагається раціонально переосмислити величезний історичний матеріал — генеалогії, місцеві хроніки, землеописання, письмові та усні легенди й оповіді, матеріали логографів, розповіді очевидців, свідків та учасників подій, особисті спостереження і т. д. І хоча в цій раціональності він не завжди послідовний, оскільки вважає, що важливіше передати розповідь про певну подію, а не визначати її достовірність, проте в ряді місць досить критично ставиться до відтворюваних фактів.
Про характер роботи Геродота з джерелами інформації свідчить таке його зауваження: «До сих пір я розповідав про те, що бачив своїми очима, керуючись власними судженнями чи відомостями, котрі я збирав • особисто. Тепер я хочу повідомити те, про що дізнався з розповідей із єгипетської історії».
Якісно новим моментом побудови Геродотом своєї «Історії» є введення принципу, що об'єднує його твір в єдине ціле. Цим принципом виступає ідея боротьби Греції зі Схо-
дом, переваги вільних греків над уярмленими східними варварами.
Геродот, щоправда, не міг подолати численних забобонів свого часу, тому його погляди багато в чому суперечливі, йому ще бракує органічної єдності, цільності, строгої наукової визначеності при описуванні та поясненні подій. Проте його «Історія» з фактографічного боку — перше історичне дослідження, з якого розпочинається інтенсивний розвиток науки про суспільство, де наявні елементи наукового дослідження соціальних явищ, а саме: критичний аналіз окремих повідомлень та фактів, хронологічна послідовність і системність викладу матеріалу, намагання достовірного викладу фактів, посилання і вказівки на відповідні джерела історичної інформації тощо. Усе це дало підстави Ціцерону назвати Геродота «батьком історії». У творчості Геродота людина вперше виходить на арену історії як її головний і єдиний суб'єкт.
Істотним кроком уперед у розвитку історичного пізнання стала творчість видатного представника історичної науки античної Греції Фукідіда.
Фукідід (близько 460—400 р. до н. є.) сам брав участь у Пелопонесській війні в 424 р. до н. є. (він був стратегом і командуючим афінською ескадрою). За запізнення з військовою допомогою афінському гарнізону, який потерпів поразку, Фукідіда було засуджено на вигнання. Там він і займався впродовж 20 років збиранням матеріалу для своєї видатної праці з історії Пелопонесської війни, яка йшла між грецькими полісами з 431 до 404 р. до н. є. Фукідід описав події з початку війни до осені 411 р. до н. є. у праці, що пізніше дістала назву «Історія».
«Історія» Фукідіда — це унікальна праця з точки зору її наукової достовірності. її автор, за свідченням дослідників, не використав жодного недостовірного факту.
Тут наявні всі основні елементи, що характерні для наукового дослідження: послідовність логіки викладу матеріалу, спроба знайти соціальні детермінанти подій, строгий відбір фактичного матеріалу на основі ретельної перевірки, усунення повчань та авторських сентенцій і оцінок, суб'єктивного ставлення до зображуваного, яке є досить типовим не лише для логографів, а й для істориків пізніших часів.
Оцінюючи наукове значення доробку Фукідіда, слід зазначити, що ті принципи історичного дослідження, які він висловлює в своїй праці, є, по суті, універсальними принципами соціального пізнання, в тому числі й соціологічного.
У першій частині «Історії» Фукідід ставить проблему достовірності використаних матеріалів про події Пелопо-несської війни, підкреслюючи, що він поставив «собі завдання описувати їх, одержуючи відомості не шляхом розпитування першого-ліпшого і не за власним розсудом, а зображати, з одного боку, лише ті події, у яких самому довелося бути присутнім, а з другого — розбирати повідомлення інших зі всією можливою точністю». Вказуючи на таке важливе джерело для розуміння описуваних подій, як промови, Фукідід зауважує, що їх не можна точно передати, тому він, «наскільки можливо, дотримується за-гального смислу дійсно виголошених промов».
Фукідід прекрасно розуміє, наскільки «ускладнені історичні пошуки» давно минулих подій і фактів. Описуючи з перших сторінок прадавню історію племен і народів, що проживали на території Греції, Фукідід критично оцінює легендарні й поетичні розповіді про минуле. Поети «перебільшують і прикрашають оспівувані ними події», говорить він, а історії, «які пишуть логографи (більш вишукано, ніж правдиво)», перетворилися в легендарні і «за давністю не піддаються перевірці».
Він відкидає свідчення людей у залежності від їх суб'єктивного ставлення до воюючих сторін чи від сили їх пам'яті.
З упевненістю людини, що сумлінно виконала свій обов'язок, Фукідід пише: «Моє дослідження, при відсутності в ньому всього легендарного, можливо, здається малопри-вабливим. Але якщо хто захоче дослідити достовірність минулих і можливість майбутніх подій (які можуть повторюватися завдяки властивостям людської природи в тому ж чи подібному вигляді), то для мене буде достатньо, якщо він визнає мої дослідження корисними. Моя праця створена як надбання навіки, а не для хвилинного успіху у слухачів». У цьому ємкому лаконічному уривку закладено дуже- багато: скепсис до легенд та міфів як джерел історичної науки, ідея повторюваності в історії «завдяки властивостям людської природи», впевненість у корисності здійсненої праці для майбутнього.
Докоряючи тим, хто не «утруднює себе пошуком істини», Фукідід заперечує значення призвісток (прикмет), чудес, втручання богів в історичні події. Так, розповідаючи про афінського державного діяча й полководця Нікія, він зневажливо зауважує, що той надавав великого значення тірнзвісткам і т. п.
Слід звернути увагу і на ніби мимохідь висловлену Фу-хідідом фразу про події, «які можуть повторитись». У цьо-
му висловлюванні міститься зачаток ідеї історичного круговороту, циклічності розвитку суспільства, яка стане однією з центральних у пізніших історичних і соціально-філософських концепціях. При цьому він виходить з того, що повторюваність подій і доль випливає з властивостей людської природи, а не з якихось містичних чи космічних начал. Тут, правда, мається на увазі повторюваність (подібність) індивідуальних дій та доль, тоді як концепції круговороту розглядатимуть циклічності в розвитку народів, держав, культур і т. п.
Переконаність у можливому повторюванні соціальних явищ та процесів, виникнення можливих аналогій у майбутньому — основа впевненості Фукідіда в корисності своєї праці для прийдешніх політиків, які мають враховувати в своїй діяльності досвід і помилки минулого. Це — надзвичайно істотний новий елемент, який сам ФукідГд, можливо, усвідомлював не повною мірою, хоч, по суті, це прообраз гносеологічного принципу, пов'язаного з прогнозуванням, передбаченням розвитку подій у майбутньому на основі знання про минуле та сучасне, якщо воно базується на достовірному знанні та цивірених фактах.
«Історія» Фукідіда- з боку фактології майже бездоганна. Якщо той чи інший факт не підтверджується відповідними джерелами, то Фукідід робить застереження, що не міг установити його точно.
Дослідження історії Пелопонесської війни приводить Фукідіда до розуміння різниці між причиною та приводом подій. Історичні процеси він розглядає як результати діяльності людей, зумовлені особливостями «людської природи» з їх прагненнями до здійснення своїх надій, інтересів, до влади, з намаганнями позбутися бідності чи збіль-лнити свій достаток і т. д. Ці властивості людської натури і є причинами повторюваності самої історії.
Фукідід звертає увагу на роль географічного положення, багатства держави та їх впливу на хід історії. І це надзвичайно цікаво, оскільки тут фактично вперше в історії суспільної думки зовнішні фактори впливу на історичні процеси виступають не в образі богів чи фатуму, а мають земне — природне чи соціальне походження.
Творчість Фукідіда, принципи його історичного описування істотно вплинули на подальший розвиток історичного знання і творчість наступних поколінь істориків, таких як Ксенофонт ((близько 430 — 355 чи 354 р. до н. є.), який безпосередньо продовжує роботу Фукідіда й описує події з 411 до 362 р. до н. є. у праці «Грецька історія»), Полібій, Плутарх та ін.
2 828
Полібій (близько 201 — 120 р. до н. є.) —давньогрецький історик, після перемоги Риму над греками був заложником і 16 років прожив у Римі, автор проримської праці «Всесвітня історія».
У творчості Полібія ми знаходимо кілька нових принципів, що розширюють межі соціального пізнання. Вже сама назва праці показує, що її автор виходить за межі старої традиції розглядати історичні процеси локально (культурні греки і чужинці-варвари з їх незрозумілою мовою та дивними звичаями й культурою). Полібій розглядає історичні процеси у їх взаємозв'язку.
Важливим фактором розвитку всесвітньої історії, на його думку, є державна машина. Вона досягла абсолютної досконалості в політичній системі Римської держаьи, що й зумовило панівну роль Риму в долі «всезагальної історії» народів Греції, Македонії, Єгипту, Сирії, Карфагена, Малої Азії та ін.
Полібій доводить, що Римська держава завдяки впливу долі (телеологічної мети) змогла належним чином спрямувати історичні події і «підкорила їх одній меті», коли історія стає ніби єдиним цілим, де події в Італії та Лівії переплітаються з еллінськими та азіатськими і все зводиться до того самого завершення, до одного кінця. Доля є неминучою і всемогутньою, і саме вона визначає, який народ чи держава покликані стати ведучою силою в історичному процесі, що розвивається по колу. _
Політичні форми держави змінюються послідовно одна за одною, маючи між собою спотворені проміжні «ненормальні» форми: монархія-+т\іратя->-аристократія-+олігар- хія-мЗежо/срапя-»-анархія (охлократія). Анархія призводить до встановлення монархії, і таким чином коло замикається, а історія повторюється завдяки впливу невблаганної долі..
Проте Полібій не завжди послідовний у визнанні значення долі, оскільки при розгляді інших подій ніби забуває про її існування. Так, у його творчості чітко визначилося розуміння- ролі історичної особи в суспільстві, яка здатна прискорити чи загальмувати розвиток тих чи інших політичних структур та процесів, боротися проти «сили долі», переслідуючи свої цілі й інтереси. В цьому контексті він аналізує діяльність Ганнібала, Персея, Сціпіона Старшого та ін. Своєю особливою заслугою Полібій вважає відкриття того, що всі суспільні явища породжуються певними причинами земного походження. «Не варто,— пише він,— залучати божество для пояснення таких випадків,
коли існує можливість віднайти, від чого чи завдяки чому відбулося те, що сталося».
На відміну від Фукідїда, який концентрував увагу на точності описування історичних подій, Полібій вбачає своє завдання в поясненні їх, у розкритті взаємопов'язаних причин. Доля, божество і фатум Полібія-філософа відступають на другий план у Полібія-історика і вченого. Про це свідчить і те, що причини війн він вбачає в зіткненні торгових інтересів і т. п.
Історична концепція Полібія — приклад перетворення історичної науки в ідеологічну силу панівного класу рабовласницького Риму. Запеклий прихильник (і заложник!) Риму, що покорив Грецію — його вітчизну, Полібій свідомо перетворює історію в знаряддя активного ідеологічного звеличення Римської імперії. У цьому знайшов відображення процес формування держави як могутньої сили, що визначає долю індивідів, класів і народів.
У творчості Полібія визначилося розуміння історичної науки як наставниці життя, і тому він не випадково підкреслював, що вона має бути прагматичною (від ргадта — діло), корисною, діловою.
Визначеність загальної концепції і принципів пізнання історії, що так чітко відобразились у «Всесвітній історії» Полібія, значною мірою вплинули на розвиток соціологічних концепцій епохи Відродження, особливо на творчість Н. Макіавеллі.
Посилення могутності Римської імперії, політичні амбіції всевладних імператорів та претендентів на трон, політичні авантюри й інтриги відобразились на процесі прагматичного пізнання, в тому числі й історичного. Ці процеси яскраво відтворив у своїх працях римський письменник та історик Таціт.
Публій Корнелій Таціт (близько 58—120) відомий своїми працями «Історія», «Аннали», у яких відтворюються переважно сучасні йому події в житті Римської імперії. Суперечливість імперської епохи відбилась і в творчості Таціта, коли він аналізує діяльність імператорів з точки зору не лише їх позитивної, але й реакційної діяльності. Діалектичне сприйняття історичного процесу — чи не найхарактерніша риса цього історика.
У пізнавальному аспекті творчість Таціта становить інтерес у зв'язку з тим, що він, порівнюючи республіканський та імперський Рим, звертає увагу на ті соціальні й політичні умови, які безпосередньо чи опосередковано впливають на достовірність історичного матеріалу. Перша книга «Історії» Таціта розпочинається саме з цього: «Події
2*
попередніх восьмисот двадцяти, літ, які пройшли з часу заснування нашого міста (Рима.— Авт.), описували багато хто, і доки вони вели оповідь про діяння римського народу, розповіді їх були красномовними та щирими. Але... після того..., як усю владу прийшлося зосередити в руках однієї людини, ці великі таланти перевелися. Правду почали всіляко спотворювати — спочатку через незнання державних справ, котрі люди почали вважати для себе сторонніми, потім — з бажання полестити можновладцям, або навпаки, з ненависті до них. До думки нащадків не стало діла ні огудникам, ні лестунам. Але якщо лестощі, якими користується історик для того, щоб досягти успіху, огидні кожному, то до наговорів і наклепів всі охоче прислухо-вуються; це й зрозуміло: лестощі несуть на собі відбиток рабства, тоді як підступність виступає під личиною любові до правди».
Таціт вказує на головні причини спотворення соціальної інформації, які криються в соціально-політичній системі, політичному режимові, рівні забезпечення інформаційним матеріалом, характері ставлення суб'єкта до пануючої системи суспільних відносин і породжуваних нею суб'єктивних мотивів творчої діяльності тощо. Значення останніх для дослідника історії він прекрасно розуміє і завершує наведену думку напутньою порадою «...тим, хто вирішив непохитно дотримуватись істини... вести свою оповідь, не піддаючись любові і не відаючи ненависті».
Аналіз генезису історичної науки показує, що саме в ній виникають і усвідомлюються важливі принципи соціального пізнання, оскільки об'єктом історичної науки була людина, суспільство, соціальні факти. Логографи та історики, фіксуючи події, були першими, хто спеціалізував процес пізнання щодо суспільних явищ. І це не випадково. Адже на відміну від філософських досліджень, що розглядали буття в контексті всесвіту, логосу, історіографи мали конкретний об'єкт — суспільство, що об'єктивно сприяло постановці та вирішенню завдань, пов'язаних із розробкою принципів і засобів пізнання соціальних явищ. Багато з них стане предметом особливого вивчення через століття і тисячоліття, як, наприклад, проблема соціального факту.
Непересічною заслугою логографів та істориків античності є систематичне описування та письмове фіксування історичних подій і фактів, постановка питання про достовірність та істинність соціальних фактів і їх критерії, за-початкування історичної критики, введення важливого принципу — хронологічного відтворення подій і фактів за часом їх звершення, констатування фактора історичного про-
стору звершення подій, постановка в центр дослідження діяльності історично реальних осіб, а не богів чи міфологічних героїв. Античні історики вперше в науковій практиці зробили спробу дати концептуальний виклад історичного матеріалу через систему ідеологічного бачення соціального світу; в їх творчості намітилися перші спроби розглядати географічні, економічні, політичні, психологічні та культурні фактори як детермінанти історичних процесів, розуміння різниці між причинами та приводами історичних подій; виявлення і розкриття факторів, що спотворюють, деформують правдивість історичного дослідження, та багато ін.
Такої чіткості в постановці гносеологічних проблем у соціальній науці антична філософія не дала. Тому в практиці історичної науки тих часів ми знаходимо більше матеріалів для розуміння особливостей формування соціального знання та пізнання, ніж у фундаментальних і глибоких філософських трактатах, хоча, звичайно, і там є чимало корисного та повчального.
Для історії соціології, зокрема такого її розділу, як протосоціологія, науковий доробок представників історичної науки Стародавнього світу особливо значимий, оскільки саме історики поставили питання про соціальний факт, використання аналізу документів, методів спостереження, опитування, вивчення фактів та умов, що деформують процес достовірного відображення соціальних явищ і спотворюють результати пізнання. Вони заклали перші принципи систематизації та класифікації емпіричного матеріалу, їх відбору й узагальнення і т. д. Саме тому без протосоціо-логії історія соціологічного знання буде неповною, а хронологічні рамки її генезису істотно обмеженими. Таким чином, всебічність і повнота соціологічного знання неможливі без протосоціології.
Завершуючи аналіз історіографічного доробку античності, ще раз хочеться звернути увагу на драматичність того факту, що геніальні відкриття тогочасної історії не стали набутком наукового пізнання свого часу і пройшли повз увагу філософії, яка розвивалася паралельно з історією, проте зневажливо ставилася до неї. Але про це мова йтиме далі.
Слабкою стороною історичної науки був її споглядально-констатуючий характер.
Рабовласницьке суспільство тривалий час несло в собі рудименти родообщинного устрою, який був ближчим до природи, ніж до цивілізації, і тому в еллінській історії особливо відчутний її зв'язок з міфологізованим світогля-
дом, у якому людина, суспільство так чи інакше мисли-лись як елементи космічного цілого з його фаталізмом, провидінням чи долею, що прорікали суще. Незважаючи на спроби окремих істориків показати активність суб'екта-людини, можливість її волевиявлення і вибору, проблема свободи в її філософському смислі в цілому була нетипова для даного періоду. М. О. Бердяєв слушно зауважує, що еллінській свідомості не було притаманне «...усвідомлення свободи, творчого суб'єкта історії».
Ця традиція поряд з іншими фактами зумовила описовий, споглядальний характер розвитку історичної науки аж до XIX ст., коли впродовж віків історіографія обмежувалася відтворенням реального історичного процесу в фіксації подій, імен, фактів у просторі і часі і не вникала в глибинні механізми суспільно-історичного розвою, а завершилася кризою повзучого емпіризму, не здатного піднестися над фактами. До речі, саме ця криза стала однією з причин, що зумовили появу соціології в XIX ст.
§ 5. Соціально-філософські проблеми суспільства
І соціального пізнання
(Демокріт, Платон, Арістотель)
Розвиток філософського знання відбувався паралельно з історичним, проте ці два пізнавальні процеси в Стародавньому світі ніколи не перетнулися між собою і не взає-мозбагатили один одного.
Пізнавальний досвід історичної науки не вивчався філософією, а соціально-філософський аналіз суспільних процесів практично відсутній в історичній науці. Історія перебувала в стані пошуків своїх дослідницьких методів, а філософія, займаючись високими матеріями, зневажливо ставилася до всього того, що було пов'язано з емпіричним та чуттєво-споглядальним матеріалом. І
Така традиція елітарного ставлення до історії відчувається і в пізніші часи, наприклад у творчості Секста Емпірика (близько 200—250). Цей представник скептицизму у своїй праці «Проти вчених», критикуючи різні науки, виступаючи проти граматиків, риториків, геометрів, ариф-метиків, астрологів, музикантів, логіків, фізиків, жодним словом не згадує істориків.
У всьому цьому є своя логіка. Практика античного суспільства з її обмеженими масштабами взаємодії з природою і тісна залежність від неї породжували фаталістичні
уявлення про СВІТІ і людину. Досить міцними залишалися позиції міфологічного світосприйняття.
Людська історія, як і діяльність окремої людини, розглядалася в системі загального світового порядку — космосу, який є джерелом і першоосновою всього сущого.
В уяві стародавніх греків сьогоднішнє та майбутнє заздалегідь приречені фатумом, долею в далекому минулому, і, отже, нічого принципово нового не відбувається зараз і не трапиться в майбутньому. Усе «запрограмовано» раніше. Ця тенденція характерна і для історичної науки, і для філософії того часу.
Стихійна реалізація історичної необхідності, соціальні, економічні, політичні процеси, війни і т. п. породжували й підтримували впевнення в існуванні фатуму, долі, приреченості й безглуздя людських спроб подолання їх. Окремі спроби розглядати історичні явища через соціальні детермінанти не могли істотно змінити існуючої системи світосприйняття. Та й автори, що висловлювали сумніви щодо участі богів чи фатуму в тих чи інших подіях, самі не завжди були в усьому послідовними.
Ні історики, ні філософи античного світу не розглядали суспільство як особливе утворення, що розвивається за власними законами. Для них суспільство ще виступало як об'єкт, а не суб'єкт. Тому суспільне життя, історія маслились як компонент космічного буття і його похідна частина. Звідси й намагання філософів розглядами суспільство, державу, індивідів у контексті загального цілого. А соціально-філософські теорії суспільства й відображували такі моделі суспільного устрою, який відповідав би закономірностям космічного цілого.
Історична думка, як ми бачили, ще не піднялася до такого рівня аналізу, вона ще провінціально сприймала світ крізь призму свого етносу. Виняток становить Полібій, але і в нього «всесвітня історія» обмежена історичним простором впливу Риму на інші народи та держави.
Це одна причина ігнорування філософією історіографії. Другою було протиставлення філософами чуттєвого рівня пізнання, чуттєвого досвіду — раціональному, «розумному». Так, Демокріт розрізняє два роди пізнання — істинний і темний: «До темного належать усі наступні [види пізнання]: зір, слух, нюх, смак, дотик... Коли темний [рід пізнання] вже більш не здатний ні бачити занадто мале, ні чути, ні нюхати, ні сприймати на смак, ні дотикатись, але дослідження [повинно проникнути] до більш тонкого [недоступного вже чуттєвому сприйманню], -<тоді на сцену виступає істинний [рід пізнання], бо він у
мисленні володіє більш витонченим пізнавальним органом» >.
Якщо додержуватися логіки Демокріта, то історія — це «темний» вид пізнання, бо вона оперує чуттєвим матеріалом. Подібні аргументи, але на дещо іншій основі, трапляються в Арістотеля. Розглядаючи науку, яка є «мудрістю», він пише, що ми «вважаємо мудрим того, хто здатний пізнати трудне і нелегко збагнене для людини (адже те, що сприймається чуттями, притаманне всім, а тому це легко і нічого мудрого в цьому немає)». Крім того, не існує науки про одиничне, зазначав Арістотель у «Метафізиці»; вона вивчає загальне.
Природно, що в ці закони історія не вписувалась як сфера наукового знання, а розглядалася філософами як різновид оповідної прози.
Хоча в центрі уваги стародавньої філософії були проблеми буття (космосу, логосу), першопричин, теорії пізнання, логіки та ін., проте в творчості кожного філософа в тій чи іншій мірі відображаються проблеми людини, дер-жави-полісу, соціального пізнання, суспільства та ін. Найбільший інтерес становлять соціально-філософські концепції суспільства, які ми розглянемо на прикладі творчості видатних представників стародавньої філософської думки.
Демокріт (близько 460 — близько 370 р. до н. є.), давньогрецький філософ-матеріаліст, учив, що суспільство виникає в лоні природи. Первісні люди вели стадний спосіб життя, але поступово завдяки наслідуванню природі, потребам у їжі, одязі, житлі, використанню знарядь праці прийшли до культурного життя. У павуків люди навчилися ткати, у ластівки — будувати житло, у лебедів, солов'їв та інших співучих птахів — співати. В основі цього навчання була потреба, яку Демокріт називав вчителькою життя.
Систему соціальних відносин Демокріт розглядає через зв'язок, аналогічний тому, що існує між частиною і цілим,— людина є мікрокосм і частина макрокосму, тому все те, що «відбувається в мікрокосмі, то, отже,— і в макрокосмі».
Земля виникає з космосу; на ній розвивається життя, з'являються різноманітні види тварин, а потім і людина. Люди розселилися на землі; вони об'єднувались і допомагали одне одному, щоб вижити в боротьбі з хижаками, природою, затим навчилися членороздільній мові. Та оскільки люди жили об'єднаннями в різних місцях землі, то й мови в них були різні; від первісних людських об'єднань виникли всі народи.
Люди створюють свої закони, але законодавство в суспільстві виникає не «по природі», іа створюється штучно, і тому політичні настанови та вимоги — суб'єктивні («не-істинні»), якщо вони не спрямовані на благо.
Син свого часу, Демокріт вважав рабство законним і необхідним явищем, а головною метою держави і політичних діячів — забезпечення загальних інтересів вільних громадян рабовласницької демократії, прихильником якої був сам. Індивід мусив підкорятися державі, раб — пану, а суспільство мало узгоджуватися з природою, з якої воно виникло. «Інтереси держава повинна ставити вище від усього іншого і повинна турбуватися, щоб вона добре керувалась. Для сприяння цьому не слід боротися проти справедливості і для своєї [особистої] користі застосовувати насильство супроти загального добра (блага.— Авт.). Бо держава, якою добре керують, є найбільший оплот: у ній усе міститься, і коли вона зберігається, все ціле, а гине вона, з нею разом і все гине».
Найкращою державою Демокріт вважає демократію, бо в демократичному полісі навіть бідність — ліпше, ніж багатство в монархії. Адже демократія забезпечує вибір найдостойніших для сумлінного виконання державних обов'язків. Громадяни не повинні переслідувати тих діячів, які справедливо притягали їх до відповідальності. Виборні особи також не повинні чекати на похвалу при відмінному виконанні своїх обов'язків.
Пристойність вимагає підкорення закону, владі і розумовій перевазі, бо від природи керувати властиво ліпшому і дуже тяжко бути в покорі у гіршого.
Кожна людина має навчатися мудрості, яка не стільки дана від природи, скільки від сумлінного навчання.
Твори Демокріта не збереглися, до нас дійшли лише фрагменти, цитовані різними авторами. Та і в цих фрагментах трапляються цікаві думки давнього мудреця про значення поділу праці, про виробничу діяльність та багато іншого. І навіть ці нечисленні фрагменти свідчать, наскільки багатогранною була творчість Демокріта. Найцікавіші для нас здогадки та гіпотези, що стосуються соціальної проблематики. Вони містять багато раціонального. Головною ж заслугою Демокріта в соціально-пізнавальному плані є розробка концепції походження людини шляхом природного розвитку космосу, шляхом еволюції матерії завдяки різним комбінаціям атомів.
Чітко простежується і проблема розуміння людини як політичної істоти, що живе в полісі і має підкорятися законам, що спрямовані на досягнення загального блага.
У творчості Демокріта вперше поставлена проблема еволюційного розвитку світу, частиною якого є світ людини. Це — вже філософська теорія суспільства, в якій суспільство та людина (мікрокосм) мисляться як елементи космічного цілого. Проте ця теорія в цілому досить довільна й абстрактна; вона не спирається на достовірні факти соціального життя, а будується на. гіпотетичних, вірогідних припущеннях. Тут емпіризм історичного дослідження суспільства підмінено абстрактно-теоретичним, дедуктивним аналізом, що обмежувало пізнавальні можливості і робило однобічним історичний і філософський аналізи. В дослідженні соціальної проблематики з цього часу чітко визначилися дві лінії — емпірична та абстрактно-теоретич-•на. Для першої було характерно «заземлене» описування, в якому набір фактів не піднімався до рівня теоретичного узагальнення, для другої характерною рисою був спекулятивний, абстрактно-теоретичний аналіз, що не спирався на дослідження фактичного матеріалу.
Теорія пізнання ще не піднялася до розуміння діалектичної єдності емпіричного та теоретичного в науковому дослідженні, що й зумовило тривалість існування цих напрямів у науці та гносеології як співіснуючих, але не взаємопов'язаних.
Підносно завершену систему політичного устрою суспільства висунув видатний давньогрецький філософ Пла-тон.
Платон (427 — 347 до н. є.)—знаменитий філософ античності, представник ідеалістичного напряму, з творчістю якого пов'язана розробка проблем логосу, методу в філософії, психології, політики, педагогіки, виховання і навчання, натурфілософії і т. д. По суті, він є першим професійним представником філософії на відміну від «мудреців» — фі-лософів-любомудрів.
Творча спадщина Платона дуже велика. Ми ж розглянемо лише соціально-політичні проблеми, відображені в творах «Політик», «Держава», «Закони». У своєму філософському вченні Платон охоплює всі сфери буття, починаючи з натурфілософії, деміурга-творця сущого, в тому числі й природного буття, яке є лише відбитком, тінню надприродного.
У космологічному вченні Платон розглядає світ чуттєвих речей та явищ як відображення істинно сущого світу — ідей. Розум-деміург створює душу космосу, яка зумовлює всі інші речі та явища, в тому числі й земні. Справжнє буття — це «надприродне» буття, а природне — лише форма інобуття. Тотожне собі буття є «ідея».
Ідеї — реальна причина й зразки існуючих речей. Вища ідея — ідея блага. Людські душі безсмертні; вони приходять із світу «ідей», і чим довше їх перебування в тому світі, тим вищі потенційні.задатки'людини, в тіло якої вселяється душа.
Індивідуальна душа — це образ, віддзеркалення універсальної «світової душі». Вона «триєдина», включає в себе такі елементи, як розумність (ідеально-розумові здібності, якості), афекти, побуджувальні пристрасті (інстинктивно-афективні якості) і жагу, прагнення (доцільно-вольові якості). Всі ці компоненти притаманні кожній душі, але їх співвідношення, питома вага в кожної людини різні. Перемога розуму над пристрастями досягається через виховання.
Оскільки більшість людей не спроможні приборкати свої пристрасті, бажання та прагнення і завдяки цьому не здатні досягти досконалості, наблизитись до ідеалу, то звідси випливає необхідність у державі та законах. Держава має забезпечити притаманні людям природжені потреби, і тому в досконалій державі люди мають бути розділені на певні групи (стани) у відповідності з особливостями їх душі. Проте існуючі форми правління та державного устрою теж недосконалі, хоч серед них є «правильні» і «спотворені» форми.
Правильними формами держави Платон вважає монархію та аристократію, якщо вони законні і їх діяльність направлена на досягнення блага та злагоди. Негативними формами політичного устрою для Платоиа є тімократія (панування честолюбців, що прагнуть до збагачення, займаються здирництвом та корупцією, це — влада користолюбців), олігархія (панування купки багатіїв-марнотрат-ників, злодіїв, майстрів темних справ, здатних на злочини, людей, що не займаються своєю справою), демократія — влада більшості, яка може бути законною чи незаконною (коли демос захоплює її шляхом насильства), тиранія — влада одного над усіма, яка приходить на зміну виродженої демократії. Характеризуючи тиранію, Платон звертає увагу на своєрідний «популяціонізм» тиранів, коли спочатку тиран до всіх усміхається, обнімає, звільняє від боргів, роздає землю, а трохи пізніше знищує непокірних і тих, хто виступає проти чи осуджує його вчинки.
Розглядаючи всі існуючі форми держави, в тому числі «правильні», Платон вважає їх недосконалими і протиставляє свою модель політичного устрою, так звану «ідеальну державу», яка, на його думку, здатна реалізувати головний принцип життя — справедливість та благо.
У праці «Держава», основні елементи якої викладені вище, Платон не проводить різниці між державою та суспільством. Як і інші мислителі того часу, він розглядав людину як істоту політичну, а соціальність ототожнював із державністю. Саме тому для Платона характерною рисою є розгляд етики в поєднанні з проблемами політики, а етика та політика органічно пов'язуються з ученням про суще (дійсне) — надприродне буття та існуюче (природне) буття, між космосом, що осягається розумом, та космосом видимим, між еталоном і його зразком, між універсальною «світовою душею» та індивідуальною.
Залежно від домінанти в цілісній «триєдиній» індивідуальній душі (розумна—афективна—прагнуча) Платон виділяє в етиці три відповідні чесноти — мудрість, мужність, самовладання (поміркованість, здатність контролювати свої пристрасті, прояснений стан афектів), а їх інтегрованим виразом є доброчесність, яка врівноважує їх. Врівноваження людських здібностей є головним принципом етики.
Держава виникає з необхідності забезпечення природжених потреб людей на основі закону, наділяє громадян матеріальними благами, організовує виховання та розвиток душі й тіла, згуртовує людей і захищає їх своїми засобами.
Проте жодна з існуючих форм державного правління не здатна забезпечити доброчесність, задоволення потреб громадян і т. д. Навпаки, в суспільстві панують багатство і злидні, марнотратство і бідність, тиранія і беззаконня, достойні зневажаються, а негідні правлять. Індивідуальні чесноти вступають у суперечність із суспільною справедливістю чи уявленнями про неї. Приклад таких суперечностей — загибель Сократа, оскільки його небажання поступитися моральними нормами, власними переконаннями й необхідністю виконання несправедливого закону зумовило вибір — випити цикуту й піти з життя.
Ці чинники обумовили розробку Платоном своєї моделі соціального устрою, здатного, на його думку, позбавити суспільство від суперечностей між індивідом і державою, між особистою доброчесністю та суспільною справедливістю.
Ця дуже цікава ідея про співвідношення особистого та суспільного інтересу, пошуками вирішення якої будуть займатися мислителі впродовж багатьох століть, і на сьогодні ще залишається відкритою.
У побудові своєї ідеальної форми державного устрою Платон виходить з учення про душу й етику. Ідеальна дер-
жава має узгодити особисту доброчесність із суспільною справедливістю. А це можливо в тому разі, коли соціальна структура перебуває у відповідності з типами душі. Трьом типам душі, згідно з платонівською концепцією, відповідає в суспільстві розподіл. на великі групи людей, що займаються тими видами діяльності, котрі задовольняють певну душевну домінанту.
Платон виділяє три верстви (класи) такого суспільства, в залежності від того, який з трьох елементів душі переважає: для душ, у яких домінуючим елементом є розум, розсудливість, хто здатний споглядати істину, керувати на основі справедливості і доброчесності, Платон відводить найвищий щабель у соціальній ієрархії. На чолі держави мають стояти філософи-правителі: царі повинні філософствувати, а філософи — царювати. Клас філософів-прави-телів нечисленний, бо лише незначна кількість людей здатна на споглядання істини і мудре керівництво державою.
Другим класом платонівської держави мають бути воїни, для душ яких притаманна афективність, мужність, запал.
Тип прагнучої душі, для якої характерні поміркованість, самовладання, здатність до контролю власних пристрастей, становить третій клас платонівської держави. Його представниками є ремісники, землероби, тваринники, будівельники, торговці, -перекупщики, тобто той соціальний стан, який займається виробництвом необхідних матеріальних благ та їх розподілом (обміном). їх доброчинність полягає в забезпеченні життєвих потреб держави і в послуху та покорі філософам-правителям і воїнам. На відміну від філософів та воїнів суспільне й індивідуальне виховання на цей клас не поширювалось. Кожна з цих груп мусила строго виконувати закріплені за нею функції і не втручатися в справи іншої. Це були вільні люди. " Платон вважав, що в його державі немає місця для приватної власності, держава мала втручатися в регулювання шлюбних відносин, оскільки діти беруться на" виховання державою і, як і жінки, є спільними для членів суспільства.
Платонівська філософія являє собою надзвичайно складну систему знання, різні сфери якого логічно пов'язані між собою в єдине ціле. Але той факт, що вихідним принципом його теоретичної побудови є позаісторична абстрактна ідея як першооснова, першопочаток усього земного й історичного, свідчить про те, що тут марно шукати ті раціональні елементи у пізнанні соціальних явищ, які ми бачимо в історіографів та філософів, котрі відштовху-
ються від соціальних реалій, від конкретних процесів і явищ людського життя.
Аналіз соціальних процесів підводив до постановки питання про істинність, достовірність первинних, вихідних даних та їх критичного аналізу хоч би з точки зору здорового глузду. Тут проблема істинності соціального знання так чи інакше співвідносилася з можливістю його практичної перевірки. Логічна істинність тут контролювалася чи перевірялася практично.
Цього не можна сказати про абстрактно-теоретичні соціально-філософські теорії Стародавнього світу, особливо ті, що брали за начало абстрактні логічні посилки. Адже в ті часи вже було відомо, що логічна несуперечливість умовиводу не означає його істинності. Обмеженість наукового знання давала змогу покладати за першооснову будь-яку гіпотезу, всяку фантастичну вигадку і логічно розвивати її через систему умовиводів, коли з певних положень (засновків) одержують нові (висновки). Але це вже проблема гносеологічної оцінки висновків з точки зору їх правильності ^та істинності, бо правильність висновку — це його відповідність правилам виводу, тоді як істинність характеризує відповідність висновків чи висловлювань реальній дійсності.
З точки зору правильності філософська та соціально-філософська концепція Платона майже бездоганна, тоді як з точки зору відповідності її висновків соціальній реальності, тобто через критерій істинності, вона не витримує критики, бо її вихідні принципи (засновки) базуються на постулатах і аксіомах, які не є простими й очевидними, беззаперечними.
Соціологічна, а точніше, протосоціологічна система суспільства у Платона заслуговує на увагу з точки зору її побудови як системи теоретичного.знання (вихідні принципи, логічно послідовна аргументація і т. п.), але з точки зору надійності емпіричної бази, фактологічного обгрунтування історичним матеріалом своїх вихідних постулатів і висновків вона спекулятивна, умоглядна і не несе того елемента істини, який є відтворенням реальної логіки історичного розвитку суспільства^
Геніальний учень Платна Арістотель пішов далі за свого великого вчителя. Існують відомості про те, що молодий учень Академії не завжди поділяв погляди вчителя, що ніби породило відчуження між ними. Можливо, це перебільшення, бо Арістотель перебував у школі Платона аж до його смерті 347 р. до н. є. Проте його система дуже мало скидається на платонівське вчення.
Арістотель Стагіріт (384—322 р. до н. є.) — найвидатні-ший давньогрецький енциклопедичний учений, творчий доробок якого включає проблеми космології, фізики, зоології, теорії пізнання, буття, політичної економії, педагогіки, етики, естетики, риторики. Він — основоположник логіки, психології та інших наук. Всебічно освічена людина з видатними інтелектуальними здібностями, талановитий педагог, він був вихователем юного Олександра Македонського, засновником знаменитої школи перипатетиків — Лікею (ліцею). Арістотель залишив величезну творчу спадщину і мав численних послідовників свого вчення. Основні його праці — «Метафізика», «Категорії», «Аналітика», «Нїко-махова етика», «Велика етика», «Політика», «Про душу» та ін.
Не вдаючись у деталі його філософської системи, космологічного вчення, оскільки предметом нашого аналізу є соціальні процеси та проблеми соціального пізнання, розглянемо його загальнофілософську концепцію.
Арістотель критикує платонівські ідеї, оскільки вони немовби подвоюють світ (ідея — копія речей) і не відрізняються за змістом: Замість цього філософ розглядає річ як єдність форми та змісту. Чуттєво сприйняті речі, навколишній світ пізнаються людиною, і розум не містить нічого такого, чого б не було раніше дано органами відчуття. Тому наукове знання — це відтворення буття, знання про нього. Знання відтворює загальне в речах, розкриває першопричини їх та складові елементи.
Арістотель розробляє логіку як науку про форми мислення, без яких неможливий сам процес пізнання. При цьому він роЗглядає логіку не як самостійну науку, а як неодмінний засіб (ог^апоп) кожної наукової дисципліни. Арістотель розрізняє пізнання діалектичне, що дає ймовірне знання, й «аподейктичне», що дає істинне, достовірне знання. Аналізуючи методи достовірного пізнання, він розкриває сутність дедуктивного методу в досягненні істинного знання і розробляє теорію силогізму — дедуктивного умовиводу, в якому з двох засновків одержують третє судження — висновок.
Це вже була справжня наука, що озброювала пізнання надійними засобами досягнення істинного знання, в тому числі й соціального.
Визнаючи вічність існування світу у вічному русі, Арістотель приходить до висновку про існування вічної причини світу і вічного рушія світу. Це — Бог, який є споглядаючим розумом, найвищою дійсністю.
Кожен предмет матеріального світу являє собою єдність'матерії та форми, котрій приписується активне начало. Людина є вищою істотою матеріального світу, яку утворює матерія в органічному поєднанні з «формою» — душею. Душа містить у собі рослинні, тваринні та розумові елементи. Розум як частина душі, на відміну від інших її складових елементів, потрапляє ззовні і не гине при смерті тіла. Розумна частина душі здатна споглядати незмінні принципи буття та принципи, що здатні до зміни, оскільки сама розумна частина душі теж складається з двох частин.
Така складна диференціація душевного устрою людини потрібна Арістотелю для аналізу життєдіяльності суспільства на рівні індивіда й держави та їх взаємовідносин.
Сенс життя людини — досягнення вищого блага через діяльність. Не самі по собі якості і характеристики людини роблять її кращою; це досягається через розумну діяльність, у процесі якої вони розкриваються. На олімпійських іграх перемагає не той, хто найсильніший, а той, хто переміг у змаганнях, зумів цього досягти.
Умовою досягнення блага є доброчесцість, яка полягає в умінні визначитись у виборі доброго вчинку, потенційну можливість реалізувати через, свою діяльність поставлену ціль. Ці проблеми розглядаються в його етичному вченні у безпосередньому зв'язку з проблемами філософії (праці «Етика Нікомаха», «Етика Евдема», «Велика етика»).
Етика, на думку Арістотеля, забезпечує правильні норми поведінки з метою досягнення щастя та доброчесності. Філософ виділяє два види доброчесності (арете): «етичні арете», що походять від звичок, характеру і є «серединою між двома пороками» (наприклад, мужність є серединою між боягузтвом і відчайдушністю), і «діаноетичні арете» — інтелектуальні доброчесності, які полягають в діяльності розуму, теоретичного інтелекту у відшукуванні істини заради самого пізнавального процесу чи для практичної діяльності й поведінки людини. Чим вищий рівень досягається в доброчесності, тим більше щастя від успіху.
Діяльність у поєднанні з доброчесністю є блаженством і становить мету людського життя. Але блаженство як ідеал споглядання істини можливе лише для божества. Оскільки ж у людині є момент божественного, то вона теж мусить прагнути до блаженства, але оскільки вона — не божество, а земне творіння, то потребує земних благ, таких як фізичне здоров'я, їжа, житло, розваги, всього того, що потрібно для життя й спілкування, що становить смисл щастя та доброчесності (арете) на землі.
Досягнення «арете» забезпечується не лише через індивідуальну діяльність, а й через політичний устрій суспільства — державу-поліс.
Держава-поліс виникає природно, як і всі живі організми. Лише в державі людина стає повноцінною, бо вона «за природою своєю є істота політична», «істота соціальна». Той, хто живе поза державою, є або недорозвиненою в моральному плані істотою, або надлюдиною.
Свій трактат «Політика». Арістотель розпочинає з визначення держави як свого роду спілкування заради якогось блага. Він пише: «...всі спілкування прагнуть (зіок-Ьасігопіаі) до того чи іншого блага, причому більше від інших і до вищого з усіх благ простує те спілкування, яке найістотніше з усіх і охоплює собою всю решту спілкувань. Таке спілкування і називається державою чи спілкуванням політичним».
Розглядаючи питання про походження держави, Арістотель підкреслює необхідність використання методу розчленування складного (предмета аналізу. — Авт.) на його прості елементи. Цей метод дає Арістотелю можливість показати, що історично першими формами, котрі забезпечують спілкування, були сім'я, поселення, що складалося з кількох сімей,— колонії, в яких дехто називає членів того самого поселення «молочними братами», «синами», «внуками». Тут, мабуть, мається на увазі родова сільська община, з якої виникає держава-поліс.
Вона має перевагу й домінує над індивідом, сім'єю та родом, оскільки покликана забезпечити своє власне «арете» й «арете» всім громадянам.
Держава — «продукт природного виникнення»; вона «існує за природою і за природою передує кожній людині», тобто є первинною «у порівнянні із сім'єю і кожним з нас». Усім своїм громадянам держава забезпечує справедливість, оскільки «...право, яке служить мірилом справедливості, є регулюючою нормою політичного спілкування».
Держава піклується про всіх членів, але не всі є громадянами. Арістотель пише про дітей, які не досягли повноліття і не внесені до відомих уже громадянських списків, та про людей похилого віку, звільнених від виконання громадянських обов'язків як про «громадян лише у відносному смислі», оскільки «поняття громадянина може бути визначене через участь у суді та владі». При цьому, зауважує філософ, це поняття в різних системах державного устрою може доповнюватись.
Прихильник «середини», Арістотель залишається вір-
ним собі і в розумінні держави; тут він виявляє себе як поміркований політик. Державний устрій може бути правильним, справедливим, або — навпаки, оскільки держава є спілкуванням вільних людей.
. Для Арістотеля державний устрій і «форми (порядок) державного правління» тотожні, хоч це не зовсім так, оскільки перший характеризує принципи побудови держави, а другий — форми і засоби здійснення суб'єктами влади. Та це деталі.
Правильні форми державного правління — монархія (царська влада), аристократія (влада небагатьох), полі-тія (правління більшості). Це — нормальні форми, що забезпечують загальне благо і користь.
Неправильні, ненормальні — тиранія (монархічна влада заради вигоди одного правителя), олігархія (влада, що піклується про вигоди заможних громадян), демократія (вигода неімущих). Ці форми засновані на засадах панування і не спрямовані на загальне благо.
На питання, який вид державного устрою найліпший,
Арістотель посилається на свою «Етику» і відповідає, що
те життя блаженне, в якому немає перешкод для добро
чесності, яка є серединою, отже, найкращим життям може
бути саме середнє (помірковане) життя. Оскільки в кож
ній державі є дуже багаті і дуже бідні, і такі, що стоять
між ними, то, визнаючи, що поміркованість і середина —
найліпше, слід визнати, що й середній достаток з усіх благ
кращий над усе, а держава, що складається із середніх
людей, матиме найкращий державний лад, що забезпечить
справедливість. >
Арістотель виступає апологетом середніх верств рабовласницького суспільства.
Він не виступає проти рабства, а намагається теоретично обгрунтувати його природність посиланням «на фактичні дані». Логіка така: панування і підкорення необхідні й корисні, і живі істоти від народження різняться між собою тим, що одним призначено підкоряться, іншим — володарювати. Це властиво і тваринам, і людям. Тому, хто «за природою належить не самому собі, а іншому і при цьому все-таки людина, той за своєю природою раб», бо він є власністю іншої людини. Раб як власність — це знаряддя активне й окремо існуюче, проте рабство і раба Арістотель трактує не так примітивно, як йому це приписувалося в ідеологічних працях ЗО—50-х років. Прикладом такої патетики є звинувачення в тому, що політичні «і соціологічні погляди Арістотеля проникнуті думкою про необхідність
зміцнення рабовласницької держави» ', Адже інших державних форм тоді просто не існувало, а якщо уявити собі, що Арістотель знав би і державу диктатури пролетаріату, то навряд чи він відніс би її до групи нормальних форм, попри всі свої глибокі рабовласницькі переконання.
Для Арістотеля держава була в ідеалі системою, здатною забезпечити'благо для найчисленнішої групи середніх верств суспільства, до якого раби не належали як громадяни. Проте не слід і перекру