Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Розвиток соціального знання Стародавнього світу




ІСТОРІЯ.. СОЩОЛОПІ

 

  від античності
гЛ до початку XX
ч ст.
я-  
  Затверджено Міністерством освіти України як навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів

Г

. -


БІБЛІОТЕКА


київ

«ЛИБІДЬ» 1993


 


ББК 60.5я73 3-38


Автори: М. В. Захарченко (глави 1—3, 5, 6, 8, 9 та післямова, О. І. Погорілий (передмова, післямова та глави 4, 7, 10— 12)


Рецензенти: А. О. Ручка


д-р філос. наук Є. М. Причепій, д-р філос. наук


Головна редакція літератури з українознавства та соціогуманітар-них наук

Головний редактор М. С. Тимошик Редактор О. І. Цибульська

Захарченко М. В., Погорілий О. І.

3-38 Історія соціології (від античності до початку XX ст.).— К.: Либідь, 1993.— 336 с.'

І5ВИ 5-325-00191-4.

У навчальному посібнику простежуються головні етапи роз­витку світової соціологічної думки від античності до початку нашого сторіччя. Аналізуються протосоціологічні ідеї мислителів стародавнього світу, середніх віків, нового часу, особливості ви­никнення і розвитку соціології як окремої науки. Значна увага приділена аналізові наукових концепцій класиків світової соціо­логії і основних напрямів теоретичної соціології та емпіричния(досліджень XIX — початку XX ст.

Для студентів вищих навчальнихзакладів. 0302010000-021

ББК 60.5я73І

224-93


I5ВN 5-325-00191-4


М. В. Захарченко, О. І. Пого­рілий, 1993


ПЕРЕДМОВА

Історія соціології — це наука про виникнення, основні етапи розвитку й історичні форми та напрями соціологіч­ного знання. Вона вивчає, як знання про Суспільство ви­окремлюється з багатоманітності людського досвіду і на­буває форми емпірично обгрунтованої наукової теорії, котра знаходиться у стані постійного розвитку і змін. Ви­раз «історія соціології» вживають у двох значеннях — вузькому і широкому; В вузькому значенні слова історія соціології веде свій початок з середини минулого сторіч­чя — з того часу, коли О. Конт, спираючись на ідеї А. Сен-Сімона, висуває проект створення нової науки про суспільство, котра має грунтуватися не на спекулятивних принципах, а на спостереженні та аналізові реальних фак­тів. З контівських часів розпочинається так звана акаде­мічна, або офіційна, історія соціології як окремої науки.

В іншому, широкому значенні до предмета історії соціо­логії відносять також вивчення теоретичних уявлень про суспільство, які передували виникненню соціології. Такі уявлення не завжди відповідають критеріям науковості у сьогоднішньому розумінні, оскільки мають форму погля­дів, ідей, вчень і т. ін. Однак вони складають невід'ємну частину людського суспільного життя, людської культуру Як зауважив свого часу Е. Дюркгейм, люди не чекали по­яви науки про суспільство, аби витворити собі ідеї права, моралі, сім'ї, держави і самого суспільства, оскільки без цих ідей вони взагалі не могли б жити. Тому історія соціо­логії в широкому значенні слова включає в себе історію соціологічної думки від античності до Конта або, як інко­ли говорять, протосоціологію.

Автори посібника виступають прихильниками саме ши­рокого розуміння об'єкта і предмета історії соціології. Як­що у практиці повсякденної роботи соціолога доцільно, а то й просто необхідно обмежуватись орієнтацією на те розуміння її проблем і понять, яке вважається загально-


прийнятим сьогодні, то для історичного дослідження цього замало. Адже відомо, що самі норми та критерії науково­сті не абсолютні, а історично змінні. До того ж, як вважає ряд авторитетних фахівців, процес розвитку соціології до стану «нормальної науки» (у тому значенні, яке надає цьо­му поняттю відомий історик науки Т. Кун) навряд чи мож­на вважати остаточно завершеним хоча б тому, що питан­ня про те, які з досягнень соціологічної думки минулого вважати за загальноприйнятий зразок або «парадигму» соціології, залишається дискусійним. У такій ситуації звер­тання до минулого досвіду і його неупереджений, об'єк­тивний історичний аналіз набувають особливої ваги.

Окрім того, досвід минулого у науках про суспільство і культуру не відмежований від сьогодення так різко й однозначно, як це має місце у науках природничих та тех­нічних. Як вже не раз звертали увагу, ідеї античних істо­риків і філософів, так само як і міркування про політику і суспільне життя Макіавеллі, Монтеня, Гоббса чи Руссо для сьогоднішнього гуманітарія куди більш актуальні, аніж ідеї сучасних їм природознавців для сучасного фізи­ка. Адже соціальні ідеї, як і художні, релігійні та інші гуманітарні цінності, не можуть бути так чітко й однознач­но ранговані у «лінію прогресу», як досягнення природни­чих наук і техніки.

Слід також мати на увазі, що доки та чи інша наукова дисципліна не виробить власну класичну традицію, влас­ну проблематику та власну термінологію^ історик науки змушений «вилущувати» її проблеми й ідеї з філософ­ських вчень і понять суміжних наук. У цьому відношенні історія соціології виглядає особливо міцно вплетеною у той багатий традиціями комплекс гуманітарного знання, який називають соціальними науками. Йдеться насампе­ред про політичні, економічні, правові, історичні дисцип­ліни, концептуальні засади яких були досить ретельно опрацьовані ще в античну добу. Кожна з цих дисциплін уже має у своєму розпорядженні і використовує певні уявлення про суспільне життя як таке, про його основні закони та форми. Однак ці уявлення, як правило, не си­стематизовані, і представники окремих наук часто не на­дають їм належної ваги.

Соціологія ж «за визначенням» прагне теоретично осяг­нути соціальний вимір людського буття у його найбільш чистих, найбільш типових формах — формах, які по мож­ливості були б вивільнені від історичної, економічної, по­літичної та іншої конкретики. Перші кроки у цьому на­прямку були зроблені ще в античну добу, коли вперше


була усвідомлена й осмислена якісна різниця між люди­ною і навколишнім природним світом. Начала науки про суспільство, як пише К. Поппер, сягають принаймні епохи Протагора і софістів, коли була усвідомлена потреба роз­межування між двома елементами людського буття: при­родним середовищем і середовищем суспільним. Саме тоді формулюється фундаментальна для соціології проблема подібності і різниці між законами природи і законами су­спільного життя. В античну й середньовічну епохи ще відсутнє уявлення про соціологію як науку, однак уже досить детально розроблені концептуальні засади політич­ної і пр*авової теорії, економіки, етики й інших дисциплін, у центрі уваги яких — проблема законів і норм суспільно­го життя. Починаючи з епохи Ренесансу знання про су­спільство поступово вивільнюється від релігійно-теологіч­ної оболонки і набирає секулярних форм. Одним із найважливіших досягнень соціальної думки нового часу є розробка раціонально обгрунтованої теорії громадян­ського суспільства, розмежування між категоріями су­спільства і держави, осмислення значення групових інте­ресів і договірних засад у суспільному житті. В цей час широко розбудовуються закладені ще античністю емпірич­ні підвалини соціологічного знання. Однак розвиток цього знання ще здійснюється у формі конгломерату філософ­ських, історичних, правових, економічних концепцій, де крім наукових наявні і спекулятивні елементи. Тут не йде ще мова ні про соціологічні дослідження, ні про соціоло­гічну теорію в сучасному смислі слова, однак уже наявні серйозні спроби концептуалізації соціального досвіду і по­будови раціонально обгрунтованої теорії суспільства. Ці та інші факти дають підстави розпочинати вивчення істо­рії соціологічної думки не з її зрілих, пізніх етапів, а з її протосоціологічних витоків.

В основу даного посібника покладена періодизація, за­пропонована російським соціологом Ю. М. Давидовим та його співробітниками. Згідно з цією періодизацією історія соціології включає в себе етап протосоціології та чотири основні етапи офіційної, або академічної, історії цієї науки.

Перший етап офіційної історії соціології розпочина­ється, як уже зазначалося вище, з появи контівської про­грами перебудови наук про суспільство на «позитивних», емпірично обгрунтованих засадах і триває приблизно до кінця XIX ст.-У цей період інтенсивно розвиваються емпі­ричні соціологічні дослідження, однак між ними і соціоло­гічними теоріями суспільства ще відсутній скільки-небудь

Б


систематичний зв'язок. Домінуючим методологічним на­прямом у соціології цього періоду виступає позитивізм, під впливом якого соціологічна теорія натуралізується, на­бираючи форм еволюціонізму, органіцизму, соціал-дарві-нізму тощо. У цей період також формується і набуває поширення марксистська соціальна теорія.

Другий етап офіційної історії соціології розпочинаєть­ся з кінця XIX ст. і триває до кінця 20-х років нашого сто­річчя. Його зміст пов'язаний насамперед з гострою кри­зою натуралістської соціології і «переломом» у розвитку соціологічної теорії, наслідком якого стає поворот інтере­сів до проблем соціальної дії і взаємодії, розробка методів «розуміючої соціології» та концепцій соціології особисто­сті. Проблематика загальної соціологічної теорії поєдну­ється у цей час з проблематикою емпіричної соціології, як це має місце у науковій діяльності класиків соціології — Е. Дюркгейма та М. Вебера. Характерною рисою історії соціології цього періоду виступає також її інституціоналі-зація як академічної дисципліни — введення до навчальних планів університетів, створення перших кафедр і факульте­тів, організація професійних асоціацій соціологів тощо.

Третій етап академічної історії соціології, що охоплює період кінця 20—70-х рокіз нашого сторіччя,— це час фор­мування основних її сучасних теоретичних напрямів, Ін­тенсивної галузевої диференціації, дальшого вдосконален­ня методів дослідження. Якщо у ряді європейських країн у цей час внаслідок світових війн і революційних потрясінь виникають значні перешкоди в розвитку наук про суспіль­ство, то соціологія у США розвивається більш стабільно і в деяких питаннях навіть займає лідерські позиції. Однак •з кінця 50-х років соціологічна наука європейських країн поступово надолужує втрачене і відновлює свій традиційно високий рівень. Крім того, в цей період відбувається інтен­сивне поширення цієї науки в країнах Сходу та Латинської Америки.

Починаючи з 70-х років прийнято вести мову про новіт­ній (сучасний) у вузькому значенні цього слова етап роз­витку соціології.

У навчальному посібнику розглядаються головні момен­ти розвитку світової соціологічної думки від античності до кінця другого етапу її офіційної історії. Матеріали з історії вітчизняної соціологічної думки автори викладуть у нас­тупній частині посібника, який готується до видання.


ГЛАВА 1

РОЗВИТОК СОЦІАЛЬНОГО ЗНАННЯ СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 798 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Велико ли, мало ли дело, его надо делать. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2490 - | 2156 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.