Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Зміна світоглядної парадигми




Розпад античного суспільства в Європі і формування нової системи суспільних відносин, нового світосприйняття і способу життя являють собою унікальний процес з точки зору як розуміння його внутрішніх рушійних механізмів, так і логіки розвитку соціального пізнання. Справа в тому, що самҐперехід від рабовласницького до феодального ладу, який, здавалося б, давно пояснений філософією діалектич­ного та історичного матеріалізму, ставить ряд проблем, що не вкладаються в межі традиційної схеми спадкоємності розвитку матеріальної і духовної культури між поперед­ньою і наступною історичною епохою./ Здеідеологізоване застосування Марксового принципу матеріалістичного ро­зуміння історії, викладене у відомій «Передмові «До кри­тики політичної економії», щодо механізмів переходу до феодального суспільства виявляє ряд суперечностей між схемою К. Маркса і об'єктивною логікою переходу від ра­бовласницької до феодальної формації.

Так/на цьому переході не нові продуктивні сили, а тра­диційні для рабовласництва виробничі відносини були про­відним елементом. Продуктивні сили розвинутого родово­го і рабовласницького суспільства, з одного боку, і фео­дального — з іншого, в своїй основі базувалися на одно­типних знаряддях праці і технології виробництва в земле­робстві, скотарстві, ремеслі, будівництві та ін. Про якийсь «якісний стрибок» у їхньому розвиткові тут можна гово­рити лише з великим перебільшенням, оскільки ніяких технічних чи технологічних революцій у ті часи не відбу­валось. (

Історичні дослідження свідчать, що більш динамічним елементом були не продуктивні сили, а, навпаки, виробни­чі відносини, які змінювали свої історичні форми за тих самих засобів виробництва. Так, патріархальне рабство іс-


нує за часів родового устрою, «нові» відносини феодаль­ного типу впродовж століть існували в рабовласницькому суспільстві як законодавчо визнаний інститут (спартанські ілоти, фесалійські пенести, крітські клароти, які на відмі­ну від рабів володіли засобами обробки землі, вели своє господарство, землевласник не мав права продати чи вби­ти їх, бо вони були власністю держави і платили їй нату­ральний оброк-чинш). Система колонату — типова форма виробничих "відносин між землевласниками і колонами-орендаторами земельних ділянок-парцелл — існувала в Римській імперії з II ст. до н. є. по V ст. н. є. Колон був особисто незалежною від землевласника особою, вільним громадянином, який теж міг використовувати рабську пра­цю, і лише з II ст. н. є. відбувається його закріпачення. Ф. Енгельс розглядав колонів як «попередників середньо­вічних кріпаків», хоча кріпацтво — це крок назад у порів­нянні із становищем колона в Римській імперії. Не коло-нат передував кріпацтву, а, навпаки, його криза зумовила появу кріпацтва. Це — типовий економічний уклад рабо­власницького устрою, який співіснував з іншими, і саме вони, а не рабська праця становили економічну основу рабовласницької держави. Про це вже давно дискутували радянські історики. Основні види виробництва і їх суб'єк-ти-виробники — вільні громадяни — використовували ра­бів, і тому описувати класичну рабовласницьку державу як засновану на рабській праці означає відхід від історич­них реалій.

Таким чином, можна констатувати, що в системі про­дуктивних сил — засобів виробництва і виробників — не сталося якісних зрушень у їх розвиткові так само, як і не виникла система нових виробничих відносин на етапі фео­далізму як заперечення старих рабовласницьких, які ніби­то були гальмом на шляху прогресу. Можна припустити, що причинами переходу від рабовласницького ладу до фео­дального були не стільки економічні детермінанти, не роз­виток економіки, які і там і там майже однакові (переваж­но натуральне виробництво, схожі техніка і технологія), а подальші зміни, пов'язані з кризою політичної системи (Римської імперії), її ідеологій/

Те саме можна сказати і про «епохи соціальних рево­люцій», які виникають як наслідок суперечностей між но­вими продуктивними силами і старими виробничими відно­синами, що перетворюються в пута для продуктивних сил.

Оскільки марксизм-ленінізм однозначно твердить, що основним питанням соціальної революції є питання про державну владу і перехід її до нового класу — носія нових


виробничих відносин, виникає інша проблема: хто уособ­лює цей клас, або які конкретні революції в історії приве­ли до приходу феодалів шляхом насильницького захоп­лення влади? При всьому бажанні і багатстві історичних матеріалів важко знайти наявність усіх ознак революцій­ної ситуації, «соціальну революцію» при переході від ан­тичності до середньовіччя, тим паче що цей процес відбу­вається в більшості народів без класичних рабовласниць­ких відносин, а в тій же Римській імперії це був тривалий еволюційний процес, що починався з кризи імперії і тривав з III до V ст. н. є. Та й панівна державна ідеологія хрис­тиянства перейшла у феодальне суспільство від імперсько­го рабовласницького Риму.

Подібна ситуація виникає і при аналізі переходу від первісного суспільства до рабовласницького, де проблеми діалектики продуктивних сил і виробничих відносин та соціальної революції ставлять більше питань, ніж дають відповідей, особливо у зв'язку із захопленням державної влади за умови, коли держави зовсім не існувало і вона перебувала в ембріональному стані формування.

Пізніші спроби доповнення марксизму-ленінізму тим, що перехід від первісного суспільства до рабовласницько­го і від нього до феодального були революціями, але не політичними революціями, суперечить духу вчення про со­ціальну революцію. Якщо ж розглядати появу цих форма­цій в еволюційному плані через так звану «вузлову лінію мір» як єдності безперервності і перервності («вузлів») завдяки переходові кількості в якість, тоді залишається під знаком запитання, що таке кількість і що таке якість в історичному процесі і що таке революція і соціальна ре­волюція стосовно реальної історії?

Викладене вище не слід розуміти як абсолютне ігнору­вання марксизму. Справді, в цьому вченні, як і в інших тео­ріях, є свої досягнення, зокрема про значення матеріально-виробничих факторів в історії. Проте спрямованість його на насильницькі засоби захоплення державної влади, аб­солютизація суто економічного і перетворення духовного в другорядне, похідне, припасування дійсності під схему і перетворення в догму в умовах держави диктатури про­летаріату, протиставлення іншим теоріям як «єдиного вірно­го» зумовлює необхідність його критичного розгляду з тих проблем, які вважалися вирішеними марксизмом. Саме до них і належить проблема розуміння переходу від одного типухуспільства до іншого.

[З точки зору економічного детермінізму важко поясни­ти різке сповільнення темпів суспільного прогресу, перери-


вання розвитку науки, техніки, культури, досягнуті антич­ністю.

Феодалізм був кроком назад у розвитку економіки, по­літики, культури, особистості. Феодальний устрій з його домінуючою релігійною ідеологією, що пронизувала всі сфери життя, на тисячоліття загальмував розвиток соціо-культурного та науково-пізнавального процесів, які запо­чаткували греки та римляни.

У чому ж причини цієї своєрідної трагедії науки і куль­тури?!

Кожна епоха створює свої цінності, в яких уособлюють­ся матеріальні та духовні потреби, інтереси, ідеали, нор­ми, світосприйняття. Іншими словами, кожне суспільство має свої соціальні парадигми — уявлення, зразки і цінно­сті, згідно з якими суспільство організує й оцінює діяль­ність, її спрямованість та результати.

Соціальні парадигми рабовласницького суспільства від­бивали залежність людини від природи і держави-поліса, що в світогляді виступало як фатум, доля, жорсткий детер­мінізм. Проте земне життя, підпорядковуючись вищій не­обхідності, було все ж автономним, і тому людина з її по­требами перебувала в центрі поліса, права, мистецтва і науки. Вона, діяла і творила в тій мірі, в якій не виступала проти долі, проти загального. Останнє — причина всіх сюжетів грецької трагедії. Людина в боротьбі із загаль­ним виходить переможеною.

Римська рабовласницька держава послідовно пройшла всі етапи розвитку від рабства через колонат до феодаліз­му, від демократичного устрою до імперського, від політе­їзму до монотеїзму.

На відміну від Греції з її єдиним етносом, традиціями і культурою в Римській імперії змішувались різні народи, культури,- вірування, світогляди. Християнство не випадко­во виникає на території Римської імперії, хоча прийшло до Риму «ззовні» ■— з Іудеї. Відхід Риму від демократич­них традицій народу, демократичних форм управління, утвердження влади імператора поступово потісняв на задній план численний пантеон римських богів. Імператор­ське єдиновладдя вимагало таку ідеологічну силу, яка об'­єднала б строкату в етнічному плані імперію в єдине ціле. Монотеїстичне християнство цілком відповідало цій вимозі з точки зору як монархічного устрою, так і загальноімпер-ськдх інтересів.

Проблеми вибору, волі, свободи політичної дії імпера­торів, воєначальників на прикладах земного життя, полі­тичних дій та їх результатів у реальному житті також не


узгоджувались із старими детерміністськими уявленнями. Вибір між язичницькими віруваннями та християнством теж відбувався на користь останнього, оскільки християн­ство поставило проблему релігійної свободи — свободи вибору віри, пов'язавши її з актуальною для рабовлас­ницької системи відносин проблемою соціальної свободи в її широкому значенні як проблему рівності всіх людей пе­ред богом і між собою, як створених за образом божим.

Все це породило на стику старої і нової ери нову соці­альну парадигму, що включала в себе кілька нових прин­ципів:

1. У світоглядному плані космологічний фаталізм змі­нюється християнським провіденціалізмом.

2. У соціально-історичному та політичному аспектах відбувається переорієнтація світогляду з демоса, поліса як суб'єкта на особистість як творчу силу в системі політич­них відносин.

3. Поєднання християнського провіденціалізму із зем­ним суб'єктивізмом та індивідуалізмом уособилося в ново­му вченні про свободу індивідуального вибору і особистої" відповідальності за нього перед найвищим неземним суд­дею.

Сукупність цих нових уявлень про світ істотно вплину­ла на процес переростання рабовласницьких відносин у феодальні, бо в своїй основі він визначався не стільки еко­номічним, скільки ідеологічним чинником — християнст­вом, яке з 325 р. стало державною релігією ще рабовлас­ницької Римської імперії. г_

Торжество християнства означало занепад античної культури. Нова релігія стає панівним елементом духовного життя суспільства і підкоряє своєму контролю всі кліти­ни соціального організму. |

Рабовласницька імперія трансформується в феодаль­ну; і в процесі цієї еволюції під впливом церкви відбува­ється переорієнтація всього життя суспільства на релігійні ідеали та цінності, що позначилося передусім на розвитку духовної культури і пізнанні, основу яких становили язич­ницькі уявлення про світ і людину. Пізнання, мистецтво, спосіб життя в своїх орієнтаціях відриваються від землі і переносяться на небо. Наука стає зайвою або ж висту­пає прислужницею нової, впевненої в своїй правоті ідео­логії.

З V ст. наступає епоха середньовіччя, в якій виділяють три періоди: раннє середньовіччя (V—XI ст.), період роз­винутого феодалізму (XI—XV ст.), пізнє середньовіччя (кінець XV — середина XVII ст.).


Епоха, середніх віків не залишила такого глибокого і яскравого сліду в науковому пізнанні, як антична. Період раннього і розвинутого феодалізму відзначається фактично кроком назад, причому це відбувалося на загальному фоні зниження рівня освіти і культури! Антична спадщина бу­ла або забута, або підлягала жорстким переслідуванням.

Період середньовіччя дуже бідний на матеріали, пов'я­зані із соціальними дослідженнями. Схоластика і теологія загальмували на віки розвиток наукового знання, яке було під патронатом християнського богослов'я.

Найвідоміші з тих часів трактати «отців церкви», при­свячені богословській тематиці. Соціальні явища «отці церкви» розглядали в контексті християнської філософії, де людина мислилась як продукт творіння божого. Одним з найвидатніших релігійних мислителів цього періоду був Августин.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 602 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Чтобы получился студенческий борщ, его нужно варить также как и домашний, только без мяса и развести водой 1:10 © Неизвестно
==> читать все изречения...

2431 - | 2320 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.