Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Проблема субстанції в філософії Нового часу




Субстанція (від лат. сутність, те, що

лежить в основі) — це філософське поняття класичної традиції для позначення об’єктивної

реальності в аспекті внутрішньої єдності всіх форм її розвитку. С. незмінна на відміну від

змінюючихся властивостей і станів: вона є те, що існує в собі самому і завдяки самому собі. В

античн. філософії вона трактувалася як першооснова всіх речей. В середні віки її проблема

розв’язувалася в контексті субстанціональних форм (номіналізм, реалізм). В Новий час

трактування С. розширилося. Є кілька основних думок. Перша пов’язана з онтологічним

розумінням С. як межової основи буття (Бекон, Лейбніц, Спіноза). Друга — це гносеологічне

осмислення, можливість і необхідність наукового знання (Локк, Юм). За Кантом, С.

зберігається як і її кількість в природі за будь-яких перетворень. За Гегелем — це цілісність

змінюючихся сторін речей. Шопенгауер: матерія. Юм: співіснування властивостей.

Детальніше Декарт. Світогляд — дуалізм. Є дві незалежні першопричини: матеріальна

(протяжна) і мисляча субстанції. Матерія є єдиною субстанцією і основою буття і пізнання.

Декарт вважає найдостовірнішою істину про існування свідомості, мислення («я мислю, отже

існую»). У вчені про буття він каже про існування духовної субстанції, вищою субстанцією є

Бог.

Детальніше Спіноза. Є одна субстанція — природа, яка є першопричиною самої себе. Вона є

природою, що творить і, одночасно, створеною. Як та, що творить, вона є Богом. При цьому

надприродність Бога заперечується, оскільки він ототожнюється з природою. Це

матеріалістичний погляд. При цьому є світ матеріальних речей, або сукупність модусів (того,

що існує не саме по собі, а в іншому, спосіб існування чогось). Субстанція єдина, а модусів

нескінченно багато. Субстанція і модуси — як пряма і точки, що лежать на ній. За Спінозою

істинною є лише одна субстанція, що має такі атрибути як мислення і поширеність — це

природа. Для Спінози Бог і субстанція є одним поняттям, Він не є поза природою, але

всередині неї. Для субстанції властиві деякі характеристики. Вона існує, вона самостійна і

незалежна від якогось іншого створіння. І вона має причину самої себе. Вона містить все, що

нас оточує. Вона нескінченна у просторовому і часовому відношеннях, вічна. В Спінози

субстанція є об’єктивним буттям, тобто природою.

Детальніше Ляйбниць. Розвиток вчення про буття як вчення про субстанцію. За Ляйбницем, з

протяжної субстанції можна отримати геометрію, але не фізичні властивості. Тому в С. треба

розуміти наявність таких властивостей, які дають фізичні характеристики. Будь-яка річ є

субстанцією, тому їх к-ть нескінченна. Кожна субстанція є одиницею буття, або монадою.

Монада — духовна одиниця буття. Монада обмежена, самодіяльна і самостійна. Вчення

Спінози не подолало цілком Декартівський дуалізм. Від двох субстанцій (тілесно-протяжної

і мислячо-духовної), прийшли до двох атрибутів (протяжність і мислення). За Ляйбницем

маємо множинність субстанцій, названих монадами. Монада проста й неділима, а тому не є

матеріальною,не має протяжності. Її сутність, це діяльність по зміні станів. Ляйбниць

порівнює монади з душою, наділяючи їх сприйняттям, представленням, і потягом. Коли в

монади є відчуття — це душа, коли є розум — це дух. Життя монад проявляється через

діяльність і осмислення себе. Їх можна поділити на три класи: 1) «голі», які представляють

неорганічну природу, 2) ті, які мають чуття і відносяться до тварин, самопізнання їм не

властиве 3) ті, які утворюють душі людей.

Детальніше Локк. Субстанція — це окремі речі (камінь) та філософські поняття (дух). Є поділ

на емпіричну субстанцію — будь-які речі, та філософську — універсальну матерію, основа

якої не пізнана. Для Локка субстанція має реальне існування в тому сенсі, що розум

займається абстрагуючою діяльністю, яка виокремлює деяку ідею, яка вказує на існування

речей, і це призводить до створення ідеї субстанції.

 


 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 2064 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Слабые люди всю жизнь стараются быть не хуже других. Сильным во что бы то ни стало нужно стать лучше всех. © Борис Акунин
==> читать все изречения...

2239 - | 2159 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.