Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Російські і польські революційні рухи 1820-1830-х років




Більшість великих національ­них міфів сформувалася у XIX ст. Поширення романтизму сприя­ло їхньому виникненню. У ро­сійській літературі великою мі­рою завдяки старанням самих «малоросів» міцно вкорінився міф про Україну як про спокій­ний і богообраний край, «где никогда ничего не происходит». Такий образ напівсонної Мало­росії різко контрастував з тим, що справді відбувалося в укра­їнських землях. З часу їхньої ін­корпорації до складу Російської імперії аж до останніх днів її існування Україна постійно була вогнищем великого соціального неспокою і політичних опозицій­них рухів. У 1820-1830-х роках через українські землі проляга­ли дороги підпільних кур'єрів й емісарів з Парижа, Петербурга, Берліна, Відня, Кракова і Львова, тут діяли нелегальні організації, розповсюджувалися надрукова­ні за їхніми межами революцій­ні брошури й відозви, а також місцева «захалявна» література на зразок «Історії русів»62.

Поширення нових західних інтелектуальних та політичних течій створило сприятливий ґрунт для виникнення в Україні таємних політичних товариств. Безпосереднім поштовхом до їх утворення були настрої, якими перейнялися російські офіцери-дворяни після перемоги над Наполеоном. Повернувшись з переможних походів по Західній Європі, вони зовсім іншими очи­ма дивилися на російську дій­сність. Політичний режим само­державства та кріпосницькі по­рядки сильно контрастували з волелюбними ідеями, якими вони заразилися на Заході.

Наполеонівська кампанія по­глибила кризу між державою і суспільством, яка намітилася вже за часів правління Катери­ни II. Під впливом ідеології Про­світництва та поширення євро­пейського стилю життя у Ро­сійській імперії з'явилося чима­ло масонських лож і різних то­вариств. Виникнення цього за­родкового громадянського сус­пільства йшло врозріз з політич­ною моделлю самодержавства, яке прагнуло контролювати всі вияви громадського життя63. Особливою активністю відзнача­лося громадське життя в провін­ції. У 1818 р. масонські ложі виникли у Києві («З'єднані слов'яни») та у Полтаві («Любов у істині»). Серед їхніх членів були відомі українські діячі Іван Котляревський, Василь Капніст, Василь Лукашевич, а також піз­ніші лідери декабристського руху Павло Пестель, Михайло Орлов і Михайло Бестужев-Рюмін. Хоча ці ложі діяли в Украї­ні, їхня діяльність не мала укра­їнського національного характе­ру. Ложі були клубами, де міс­цеві ліберали обговорювали політичні питання. Однією з ці­лей, яку ставили перед собою організатори перших таємних товариств в Україні, було залу­чення малоросійського дворян­ства до опозиційного всеро­сійського руху. Українські дворяни-масони не формулювали специфічно національних вимог; чи не єдиним винятком був Ва­силь Лукашевич, який виступав за від'єднання України від Росії і прилучення її до Польщі.

Цілком іншого характеру були ложі, які діяли на Правобережній Україні. їхніми членами були польські шляхтичі, які не були пов'язані з російським масонсь­ким рухом. Своєю головною політичною метою ці ложі вважа­ли відновлення незалежної Польської держави, яка включа­ла б і Правобережну Україну. Багато із членів масонських лож в Україні ввійшло до складу де­кабристських організацій. Укра­їна поряд з Санкт-Петербургом стала основним полем діяльнос­ті декабристів - лише у цих двох центрах декабристського руху дійшло до відкритого збройного виступу проти самодержавства. Ядром декабристської змови в Україні стала розквартирована на Правобережжі Друга армія, офіцери якої служили у Західній Європі під час наполеонівських воєн. У 1821 р. в Тульчині, на Поділлі, утворилося Південне то­вариство декабристів, головою якого був полковник Павло Пестель (Північне товариство виник­ло у Петербурзі роком пізніше, у 1822 p.). Декабристські товарис­тва мали розгалужену мережу впливів в Україні. Крім Тульчина, Південне товариство мало свої осередки у Кам'янці і Василько­ві. У 1823 р. у Новгороді-Волинському виникло «Товариство з'єднаних слов'ян», очолене мо­лодшими офіцерами братами Борисовими.

Серед змовників - чимало українців, нащадків козацької старшини. Провідними діячами декабристського руху були бра­ти Матвій та Сергій Муравйови-Апостоли з роду гетьмана Дани­ла Апостола. З українських сімей походили засновники «Товариства з'єднаних слов'ян» брати Борисови та Іван Горбачевський. Останній згадував, що його батько розповідав йому про не­щасливу долю Малоросії, і сам він не раз побивався над долею своєї батьківщини. Інший лідер декабристів, російський поет Кіндрат Рилєєв оспівував у сво­їх поемах героїчну боротьбу Се­верина Наливайка, Богдана Хмельницького та Івана Мазепи. Як і масонські ложі, декабрист­ський рух загалом проявляв бай­дужість до політичного май­бутнього України. Підготований Пестелем проект конституції під назвою «Руська правда» був пройнятий централістським духом і не визнавав за націями, які на­селяють Російську імперію, права на окреме політичне існування (виняток робився лише для поля­ків і євреїв). Щодо українців, то Пестель зараховував їх до «ко­рінного російського народу». По­дібно Рилєєв твердив, що кор­дони Польщі починаються там, де не чути малоросійського на­річчя; там, де простий народ ро­змовляє названим наріччям, -Росія. Коли ж він використову­вав у своїх поемах український фольклор, то був певним, що це є фольклор російський64.

Чутливішою до регіональних відмінностей Російської імперії була програма Північного това­риства, викладена у Конституції Микити Муравйова. Вона пе­редбачала поділ Росії на три­надцять федеративних штатів. Два з них - Чорноморський зі столицею у Києві та Український зі столицею у Харкові - збігали­ся територіально з колишньою Гетьманщиною та Слобідською Україною.

Декабристський рух в Україні мав певні специфічні риси, які відрізняли його від руху в Росії. Найвиразніше це проявлялося у діяльності «Товариства з'єдна­них слов'ян». Діяльність цього товариства в Україні набула особливого характеру, зумовле­ного ліберальним інтелектуаль­ним кліматом країни. Члени то­вариства проживали серед змі­шаного населення західної окраїни Російської імперії - Волині -і тому були особливо свідомі ба­гатонаціонального характеру Росії, а також різноманітності слов'янського світу. Сила ідеї слов'янського єднання зростала зі сходу на захід. Як свідчив Із­маїл Срезневський після повернення з відрядження у слов'янсь­кі країни, симпатія, з якою його зустрічали як провісника взаєм­ного слов'янського зближення, зростала в міру просування його в глиб слов'янських країн; і на­впаки, найменшою вона була у безпосередній близькості до Росії65. Тому не дивно, що саме серед українських декабристів патріотизм і національне чуття виявилися у панславістській іде­ології. Програма Товариства, на­писана офіцерами братами Бо-рисовими, ставила за мету не лише усунення самодержавства і кріпацтва, а й утворення за­гальнослов'янської республіки. «Об'єднати разом усі слов'янські покоління і зробити їх вільними, - писав один із братів Борисових, - здавалося мені блискучою справою, бо я думав зробити щасливими не лише моїх співвіт­чизників, а й інші народи». На відміну від інших декабристських організацій, «Товариство з'єдна­них слов'ян» мало більш демок­ратичну програму.

Восени 1825 р. після трива­лих переговорів воно об'єднало­ся з Південним товариством, перетворившись на філію ос­таннього. Об'єднання з Півден­ним товариством означало пе­ремогу централістської програ­ми. Деякі українці та члени та­ємних польських організацій даремно намагалися перекона­ти Пестеля визнати окремі пра­ва України і Білорусії.

Через два тижні після невда­лої спроби повстання декабрис­тів у Петербурзі 14 грудня 1825 р. відбулося повстання Васильківського піхотного полку в Україні під проводом Сергія Муравйова-Апостола. Розправа царського уряду з обома пов­станнями призвела до повного розгрому декабристського руху.

Проте, українські декабристи, насамперед «Товариство з'єдна­них слов'ян», залишили помітний слід у розвитку політичної думки в Україні. Висунута ним ідея фе­деративної слов'янської держа­ви знайшла відображення і ро­звиток у політичній програмі ук­раїнського визвольного руху. На відміну від Лівобережної Украї­ни Правобережжя тривалий час не зазнавало реформ. Петербург мовчазно визнавав «польський» характер Правобережної України і залишив практично незмінними права і привілеї місцевої польсь­кої шляхти. Значна частина пра­вобережних шляхтичів були на­щадками українських родів, спо-лонізованих після прийняття ка­толицької віри у XVII—XVIII ст. Але їхній патріотизм не мав локаль­ного характеру як серед дворян­ства Лівобережної України. Вони мріяли про відновлення Речі Пос­политої за станом до 1772 р. Тому у першій третині XIX ст. Право­бережна Україна була тереном активного польського руху.

Від часу повстання Костюшка польський рух переживав глибокі ідеологічні зміни. Вплив Заходу на польське суспільство зреволюціонізував нову генера­цію польської еліти, замінивши ідеали старої шляхетської Поль­щі загальноєвропейськими лозунгами «рівності, свободи і братерства». Конституція З травня 1791 р. стала відправною точкою для боротьби за нову, демократичну Польщу, яка мала складатися з рівноправних і вільних громадян. Головний ар­хітектор післянаполеонівського консервативного порядку в Європі князь Меттерніх дуже точно передав новий дух поль­ського руху словами «польськість - це революція».

Однак ці зміни не торкалися образу Правобережної України, Білорусії і Литви як природних окраїн - «східних кресів» - Поль­щі. Ще з XV ст. з цими територі­ями міцно був пов'язаний образ східних кордонів Речі Посполитої як передмур'я християнства і цивілізації перед наступом «дикого степу». Романтизм додав цьому образу особливої притя­гальної сили. Саме тут, на «кресах», народився Адам Міцкевич, який найбільше спричинився до уславлення «кресів». У його «Пані Тадеуш» східні окраїни змальова­но як край ідеальної суспільної гармонії, де поміщики братали­ся зі своїми селянами, русини і татари добровільно інтегрувалися у польське життя, а євреї співа­ли польських пісень. Дружина Оноре де Бальзака Евеліна Ганська, власниця маєтків на Правобережжі, переконувала свого чоловіка під час його по­дорожі на Україну написати, що місцеві «селяни жиють без тур­бот як діти, їх годують і їм пла­тять, а підданство не є для них тягарем, а лише джерелом щастя і спокою»66.

Після загибелі Польської дер­жави роль «кресів» у польсько­му житті різко зросла. У порів­нянні з загальним занепадом громадського і культурного жит­тя в австрійській і прусській час­тинах старої Речі Посполитої, східні окраїни стали центром польської культури67. Завдяки дружнім стосункам з царем Олександром І, князь Адам Чорторийський домігся створення у 1803 р. Віленської шкільної окру­ги. Віленський університет став найбільшим освітнім осередком не тільки на колишніх польських землях, а й у Російській імперії і всій Східній Європі68.

Правобережні землі входили до складу Віленської шкільної округи. Однак місцева шляхта не дуже охоче відправляла своїх дітей на навчання до Віленського університету. Вона воліла ро­звивати свої власні елітарні на­вчальні заклади. Стараннями помічника Чорторийського, помі­щика з Київщини Тадеуша Чацького, весь край покрився мере­жею середніх шкіл. Вінцем заходів було заснування у 1805 р. ліцею в Кременці на Во­лині. Кременецький ліцей з його багатою бібліотекою і різними допоміжними установами здобув собі славу «Волинських Афін».

Усі ці заходи аж ніяк не зачі­пали місцеве українське селян­ство. Ще до розпаду Польської держави воно було майже пого­ловно закріпаченим. Після при­єднання Правобережжя до Ро­сійської імперії становище зов­сім не змінилося. У народній пам'яті ще жила згадка про ко­зацькі часи й польсько-українські антагонізми. У 1820-1830-х ро­ках. Правобережна Україна ста­ла ареною масових селянських повстань, очолюваних легендар­ним Устимом Кармелкжом. Пов­станці атакували поміщицькі ма­єтки на Поділлі і розподіляли між селянами панське добро. Хвиля повстань тривала аж до смерті Кармелюка у 1835 р.

Російська адміністрація три­валий час нічого не робила для того, щоб за допомогою укра­їнських селян поборювати поль­ські національні домагання. Тим часом польські революціонери сподівалися, що у скрутну хви­лину місцеве селянство висту­пить проти «деспотичного мос­ковського ярма». Колишній антипольський фанатизм вони пов'язували лише з неосвіченіс­тю селянських мас, відмінностя­ми в обрядах між православними і католиками, мові й календарі. Треба було просвітити руських селян і священиків, переконати їх у корисності співпраці з поля­ками - а просвіта обов'язково потягне їх до польської культури і польської справи. Тадеуш Костюшко радив «призвичаїти їх [ру­синів - Я.Г.] до польської мови, нехай всі їхні богослужіння будуть у польській мові. З часом ввійде у них польський дух. І потім вони вважатимуть за неприятеля кожного, хто не знає національ­ної [польської - Я.Г.] мови»69.

Погляди польських революці­онерів не мали нічого спільного з національним шовінізмом. Вони були виразом загальної віри у силу раціоналізму і просві­ти. Романтизм привніс нове мислення, але не знищив старих ілюзій.

Поразка повстання 1830-1831 pp. ще раз довела польським революціонерам, що без підтримки посполитих їхня бо­ротьба приречена на поразку. Ці настрої якнайточніше передав поет Зигмунт Красіцький у своїх «Псалмах майбутнього» (1845): врятувати Польщу може «єдине тільки, єдине чудо: з польською шляхтою - польський люд» («je-den tylko, jeden cud / z schlachta polska - polski lud»). Та обстави­на, що місцеве населення на Правобережжі розмовляє не польською, а українською мо­вою, не применшувала їхнього запалу. Мовні відмінності вони вважали лише різницею у діалек­тах, що не мають самостійного політичного значення.

Серед вихованців Креме­нецького ліцею виникла так зва­на українська школа у польській літературі. У творах чолових представників цієї школи - по­етів Богдана Залєського, Севе­рина Гощинського, Юліуша Сло­вацького - виразно проявилося романтичне захоплення Украї­ною, її багатою природою та героїчною історією. Усі вони черпали з української народної творчості, а деякі з них - як Тимко Падура, Антін Шашкевич і Спиридон Осташевський - на­віть спробували писати свої тво­ри українською мовою.

Основу політичної ідеології цього гуртка становив міф про колишню Річ Посполиту як про нібито братній союз трьох наро­дів - польського, литовського й українського. Пам'ять про цей союз повинна була штовхати ук­раїнців до боротьби за віднов­лення Польської держави. Укра­їнська школа надала нового зву­чання легенді про народного пророка козака Мусія Вернигору. У польській версії Вернигору зображено як козака, котрий під час Коліївщини переховувався від бунтівників і виступав на за­хист поляків. У поетичній версії Юліуша Словацького образ Вернигори виріс до міфічного про­рока, «духовного гетьмана Укра­їни», а його пророцтва - у «цілу апокаліптичну пісню про Украї­ну»70. Цей міф, перероблений у літературну форму, міцно вкорі­нився у польській національній свідомості71.

Основною у польському міфі про пророцтва Вернигори стала ідея про братерський союз по­ляків й українців проти Москви. Він актуалізовувався кожного разу, коли виникала примара вій­ни з Росією - під час походу Наполеона на Москву, російсь­ко-турецької війни 1828 p., поль­ського повстання 1830 р. та Кримської війни 1854-1855 pp. як пропагандистський матеріал, адресований українському наро­дові. Михайло Чайковський під час Кримської війни написав для своїх козаків цикл так званих «ук­раїнок», одна з яких звучала так:

«Гей нуте! хлопці та й з хати Вернигорі честь віддати.

Помиримся і з Ляшками, Поклонимся шапочками, їдна думка, їдна справа Столицею будь Варшава»72.

Нереальність розрахунків польської шляхти на підтримку українських мас проявилася уже під час польського повстання 1830-1831 pp. Командувач ро­сійської армієї на Правобереж­ній Україні фельдмаршал Сахен у травні 1831 р. закликав міс­цевих селян вступати до новосформованих козацьких загонів, обіцяючи відновлення козацтва. Малоросійський генерал-губер­натор Микола Рєпнін сформував вісім загонів по 1000 чол. у кож­ному. Російський уряд заохочу­вав селян з Правобережної Ук­раїни арештовувати своїх помі­щиків і передавати їх владі, на­томість селянству обіцяли звіль­нення від поміщиків.

Селянство з ентузіазмом від­гукувалося на заклики російсь­кої влади, зраджуючи польських повстанців. Але російський уряд не виконав усіх обіцянок. Після розгрому повстання шість ко­зацьких полків було перетворе­но на регулярні військові полки, два інші переведено на Кавказ. Козаків, які протестували проти цього, було суворо покарано, князя Рєпніна, котрий наполягав на відновленні козацтва, було звинувачено в українському се­паратизмі і 1834 р. звільнено з посади. Було вжито заходів щодо посилення русифікації на Правобережній Україні. Зокре­ма, царський уряд закрив Віленський університет та Креме­нецький ліцей, створивши на їхній базі 1834 р. Київський уні­верситет. У 1838 р. на Правобе­режжі було скасовано церковну унію, а всіх греко-католицьких віруючих насильно переведено у православ'я.

Основним об'єктом репресій стала польська шляхта. Спочат­ку російська адміністрація дума­ла про депортацію цієї числен­ної верстви до Сибіру чи на Кавказ, але це виявилося немож­ливим. Тоді Петербург вдався до іншої тактики - декласації, тоб­то позбавлення шляхтичів їхніх станових прав і привілеїв. Про­тягом 1832-1850 pp. майже 340 тис. безземельних шляхтичів було виключено з родословних книг й або перетворено на се­лян, або вислано до міста. Час­тина тих, хто стали селянами, розчинилася у місцевому сере­довищі і зукраїнізувалася, інші намагалися зберігати особливі національні риси73.

Невдача повстання 1830— 1831 pp. та російські репресії не зупинили польських діячів. Близько 9 тис. з них виїхали в еміграцію, де утворили різні по­літичні табори, готували нові по­літичні програми й очікували сприятливого моменту для відновлення боротьби. У Парижі вони зосереджувалися навколо фігури Адама Чорторийського, «некоронованого короля» польської еміграції. Табір Чорто­рийського користався підтрим­кою правих кіл у Франції та Англії й основну увагу приділяв дипломатичним заходам. Він розраховував на війну Заходу проти Росії і робив усе, що було в його силах заради наближен­ня її початку. З цією метою ство­рювалися польські військові відділи, які у 1830-1840-х роках брали участь у воєнних конфлік­тах у всіх гарячих точках — від Алжиру, Португалії й Іспанії аж до Кавказу, Туреччини та Афга­ністану.

Україна займала вагоме міс­це у цих планах. Після поразки повстання 1830-1831 pp. центр «кресового міфу» у свідомості еміграційних політиків змістився з Литви на Україну74. Навколо Чорторийського склався гурток «українських» співробітників. До його складу належали Францішек Духінський, Михайло Чайковський та Іпполіт Терлецький. Усі троє походили з Правобережної України, демонстрували так званий територіальний пат­ріотизм та дотримувалися ви­разної української орієнтації. Ця трійця зробила дуже багато для популяризації українського пи­тання у зовнішньому світі. У 1840-1850-х роках Терлецький зацікавив Папу римського Пія IX та декількох високопоставлених державних мужів Франції своїми планами зміцнення унії східного і західного християнства, а Чайковський переїхав до Стамбулу, де, прийнявши іслам і титул паші, намагався утворити з ду­найських козаків військовий під­розділ для боротьби з Росією.

Найбільшого розголосу на­брала, однак, діяльність Францішека Духінського. Він був авто­ром теорії, що доводила расову спорідненість поляків і українців і водночас заперечувала слов'ян­ський характер російського на­роду. Духінський стверджував, що росіяни, як нащадки кочови­ків, ближчі до фінів і татар, аніж до білорусів й українців. Майбут­ні польсько-українські відносини, на його думку, мали б будувати­ся за зразком Гадяцької угоди 1658 р. - перетворення Польсько-Литовської Речі Посполитої на федерацію Польщі, Литви й Ук­раїни. Провідною ідеєю його життя було переконати євро­пейські народи вирушити похо­дом: «На Дніпро! На Дніпро! До Києва! О, народи Європи! Там ваша згода, бо саме там малороси ведуть боротьбу проти Москви на захист своєї європей­ської цивілізації».

Інтелектуальний внесок Ду­хінського виявився несподівано тривалим. Своєю пропагандою Духінський домігся великої популярності серед паризьких ін­телектуалів часів Другої імперії (1861-1870). Після падіння На­полеона ПІ його впливи звелися до нуля, а сам термін «духінщина» набув іронічного значення як синонім псевдонауковості. Однак дивацькі расові теорії Духінського прижилися на поль­ському й українському ґрунті. Зокрема, вони виявилися дуже привабливими для тих українських патріотів, що у поглядах Ду­хінського знаходили підтвер­дження своєї національної ок­ремості від росіян.

Якщо діяльність консерватив­ного крила польської еміграції зводилася головним чином до пошуків підтримки з боку захід­них держав, то радикальне кри­ло - середовище так званої Мо­лодої Польщі - проголосило гас­ло революційного визволення народу силами самого народу. Воно було тісно пов'язане з французьким революційним ру­хом, міжнародним карбонарством, з Джузеппе Мадзіні й утво­реною ним «Молодою Європою». У самому краю вони створили цілий ряд конспірацій та змов. Одна з найвідоміших - Конарщина - мала безпосереднє відно­шення до українських земель. У 1835 р. один із лідерів Молодої Польщі Шимон Конарський пе­рейшов нелегально російський кордон і оселився на Волині з метою підготовки повстання. Він сподівався заручитися підтрим­кою місцевого населення, пропа­гуючи ідею звільнення селян та створення спільної слов'янської республіки на чолі з Польщею, Конарський заснував конспіра­тивну організацію «Співдружність польського народу», яка своєю діяльністю охоплювала Україну, Білорусію і Литву. У 1835-1837 pp. її осередки діяли у Києві, Берди­чеві, Житомирі, Кременці та ін.. містах Правобережжя. Конарського було викрито у 1838 p., і на­ступного року він був розстріля­ний у Вільні.

У 1830-1840-х роках Київ став одним з найбільших цент­рів польського конспіративного руху75. Відповіддю російської влади було подальше посилен­ня репресій. Щоб послабити позиції польської шляхти, у 1847-1848 pp. київський гене­рал-губернатор Бібіков провів так звану інвентарну реформу. Нові інвентарні правила обме­жували панщину до трьох днів; поміщики не мали права само­вільно здавати селян у рекрути або засилати до Сибіру, втруча­тися в особисте життя своїх підданих і карати їх без суду. Реформи полегшили становище українського селянства, але польським поміщикам завдяки своїм впливам вдалося у 1855 р. припинити дію цих но­вовведень.

Пробудження українського ру­ху, насамперед виникнення і ді­яльність Кирило-Мефодіївського братства, насторожило російсь­ку владу. Уряд знову зблизився з польськими поміщиками перед великою суспільною небезпе­кою. Влада була готова заступи­тися за окремих селян у разі найкричущіших порушень їхніх прав, але виступала спільно з поміщиками, коли йшлося про поборення суспільних амбіцій українського населення76. Ніко­ли утиски над селянами Право­бережжя не були такими силь­ними, як за тих часів. У резуль­таті між 1845 і 1848 pp. на Пра­вобережній Україні було зафік­совано 55 селянських повстань.

Правобережна Україна про­тягом 1830-1840-х років була полем битви між російськими і польськими впливами. Обидві сторони сходилися між собою у запереченні прав українського народу на вільний самостійний розвиток. Опинившись між ро­сійським молотом і польською наковальнею, місцеве українсь­ке населення зазнавало подвій­ного гніту. Але сам факт, що

Правобережжя було тереном польських і російських впливів, не дозволив перетворити укра­їнське питання на внутрішню проблему Російської імперії.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 577 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Наука — это организованные знания, мудрость — это организованная жизнь. © Иммануил Кант
==> читать все изречения...

2308 - | 2104 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.