Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Українська культура в першій половині XIX ст




15.1. Освіта в Україні.

15.2. Розвиток науки.

15.3. Здобутки нової української літератури.

 

Головним чинником історичного процесу в Україні у першій половині XIX ст. стало національне відродження, спер­шу у сфері культури. Проте в умовах поневолення України Ро­сійською та Австрійською імперіями розвиток української культури гальмувався колонізаторською політикою правлячих верхівок цих держав. Особливо відчутною імперська антиук­раїнська політика була в системі освіти. її характерні ознаки: класовий підхід, навчання чужою мовою і релігійне виховання при нестачі приміщень, підручників, низькій матеріальній за­безпеченості, що негативно впливало на рівень навчання і об­межувало доступ до середньої і вищої освіти більшості населення. Зокрема, на українських територіях, що перебували у складі Російської імперії, українська мова як навчальна дис­ципліна була вилучена з 1804 p., коли її заборонили. Навчан­ня здійснювалось переважно російською і польською мовами. А після придушення польського повстання 1830 року — тільки російською. На західноукраїнських землях під владою Авст­рійської імперії більшість предметів викладалася польською, німецькою і латинською мовами. І хоча після революції 1848—1849 pp. розпочалося навчання українською мовою у си­стемі початкової та середньої школи, вже у 50-х pp. обов'язко­ве вивчення української мови було скасоване.

Відповідно до попередніх «Правил народної освіти» (1803 p.), «Статуту університетів», «Статуту навчальних зак­ладів, підвідомчих університетам» (1804 р.) у Наддніпрянщині функціонували чотири типи навчальних закладів: пара­фіяльні, повітові, губернські школи (гімназії), університети.

У парафіяльних школах здобували початкову освіту від кількох місяців до року. Навчали російською мовою читанню, умінню писати, основам православної релігії, елементарних арифметичних дій. Але й таких шкіл не вистачало. На 1844 р. у Київській, Волинській, Подільській, Чернігівській та Пол­тавській губерніях на кожних 713 жителів припадав лише один учень. У кінці 50-х pp. на території всіх українських зе­мель, що входили до складу Російської імперії, працювало ли­ше 1300 початкових шкіл, де навчалось 67 тис. учнів.

У повітових училищах освіту здобували переважно вихідці із заможних верств населення. Для дітей привілейованих станів у багатьох містах України, зокрема Барі, Вінниці, Не-мирові, Катеринославі, Києві, Одесі, Полтаві, Харкові, Хер­соні, Чернігові, були відкриті гімназії. Всього їх було 19, з 1828 р. навчалися в них 7 років.

Існували також приватні пансіонати, які теж давали серед­ню освіту. Доньки дворян виховувалися і здобували освіту в інститутах шляхетних дівчат, відкритих у Харкові (1812 p.), Полтаві (1817 p.), Одесі (1829 p.), Керчі (1836 р.) і Києві (1838 p.).

Між гімназіями й університетами знаходилися ліцеї. В Ук­раїні їх було три — Рішельєвський в Одесі (1817 p.), Креме­нецький на Волині (1819 р.) і Ніжинський (1820 p.), який у 1832 р. став гімназією вищих наук.

Ігнорувати потреби суспільства в освічених людях правля­ча верхівка імперії довго не могла. Тому з ініціативи місцевого дворянства, знову ж таки для заможних верств України, відкриваються університети у Харкові (1805 р.) та Києві (1834 p.). Дуже швидко університети стали всеукраїнськими центрами науки і культури. Тільки Харківський університет до середини століття підготував близько 3 тис. фахівців, 56 ви­хованців університету стали професорами і працювали у найпрестижніших навчальних закладах імперії.

Певні зміни відбулися і в системі підготовки кадрів духовенства. Зокрема, 1814 року загальноосвітню Київську акаде­мію було перетворено у вищий навчальний заклад.

На західноукраїнських землях під владою Австрії лише не­значна кількість українців могли отримати вищу і середню ос­віту. Та й початкова освіта для західних українців теж не зав­жди була доступною. Вищу освіту в Галичині здобували у Львові: університет (відкритий 1661 p.), реальна (торговельна) школа (1817 р.) і Технічна академія (1844 р.). На Закарпатті не було жодного вищого навчального закладу. На Буковині Чернівецький ліцей спеціалізувався на підготовці кадрів духо­венства. Взагалі вся система початкової освіти на західноукра­їнських землях була підпорядкована церковним властям.

Особливих перешкод імперські режими не чинили лише в системі професійної освіти. Адже від підготовлених спеціа­лістів залежав розвиток продуктивних сил господарства. Ось чому 1884 року в Чернігові було відкрито перше у Наддніпрян­щині ремісниче училище. Пізніше училища для підготовки службовців державних установ були відкриті у Полтаві і Хер­соні. В Одесі відкрили садівниче училище, у Харкові — рільниче, у Кремінці — землемірне. Професійних моряків і суднобудівельників готувало Херсонське училище торговель­ного мореплавання. У деяких містах діяли фельдшерські учи­лища.

 

Певних успіхів у цей період досягла наука. Осередками на­уково-дослідної діяльності в Україні були вищі навчальні зак­лади, державні установи, громадські фахові товариства. Нау­кові дослідження здійснювали деякі заможні поміщики, що не обіймали державних посад.

У зв'язку з тим, що імперські уряди прихильно ставилися до природничих наук, в Україні сформувалися харківський і київський наукові центри з астрономії, математики, фізики, хімії, агрономії, ботаніки, геології, географії, лісівництва, зооветеринарії, метеорології, гідрогеології, медицини тощо. Зок­рема, далеко за межами України були відомі харківські мате­матики Тимофій Осиповський і Михайло Остроградський. Тритомна праця професора Харківського університету Т. Осиповського «Курс математики» декілька десятиріч використо­вувалась як підручник для вищих навчальних закладів. Його учень М. Остроградський здійснив вагомий внесок у розробку, проблем математичного аналізу, був обраний академіком Пе­тербурзької Академії наук. Великим попитом користувався двотомний навчальний посібник для студентів «Основи ботані­ки» вченого-енциклопедиста, першого ректора Київського уні­верситету Михайла Максимовича. Йому належало понад 1000 праць з різних наукових проблем. А сам він вважається одним з перших вітчизняних вчених-еволюціоністів.

Загалом для даного періоду характерним було посилення інтересу освічених кіл українського суспільства до минулого, до своїх витоків, до розуміння великої ролі історичної свідо­мості у самовизначенні людини, до пошуку всього того, що органічно пов'язує індивіда з нацією.

Як історик М. Максимович виступав проти норманської те­орії походження Русі, став першим дослідником Коліївщини — народного повстання на Правобережжі у 1768 р. Йому нале­жить провідна роль у створенні в 1835 р. Тимчасового комітету для розшуку старожитностей, що став базою сформованої у 1843 р. Тимчасової комісії для розгляду давніх актів. її члени — М. Берлинський, М. Костомаров та інші відомі історики у 1852 р. при Київському університеті створили Центральний архів давніх актів, де було зібрано багато цінних документів з історії України.

Чимало документів про запорозьке козацтво було зібрано й опубліковано Аполлоном Скальковським. Вагоме значення в історіографії Запорожжя має його праця «История Новой Сечи или последнего Коша Запорожского» (1841 р.).

Істотну роль у формуванні історичної свідомості українців відіграла п'ятитомна «Історія Малоросії» (1842-1843 pp.). Її автор, видатний історик та етнограф Микола Маркевич, про­довжив кращі традиції у висвітленні вітчизняної історії, запо­чатковані «Історією русів».

Українські історики М. Маркевич, М. Костомаров, П. Ку­ліш протиставили великодержавним російським історичним

концепціям М. Карамзіна, М. Погодіна, М. Устрялова, які за­перечували факт існування українського народу, ігнорували його національні інтереси, альтернативні — самобутність істо­ричного розвитку України, право її народу на самостійний роз­виток.

Чимало праць з історії давньоруської мови видав Ізмаїл Срезнєвський, який очолював кафедру слов'янознавства Хар­ківського університету. Як і М. Максимович, І. Срезнєвський спростував у своїх працях твердження вчених великодержав­ної Росії та Польщі, що нібито українська мова не окрема мо­ва, а діалект російської чи польської.

 

Визначальну роль у завершенні процесу становлення сучас­ної української літературної мови належить І. Котляревсько­му, Г. Квітці-Основ'яненку, П. Гулаку-Артемовському, Є. Гре­бінці, М. Шашкевичу, Т. Шевченку.

Культурне життя в Україні значною мірою було пов'язане з розвитком літератури. Зачинателем нової української літера­тури з чітко вираженими рисами національної свідомості став автор безсмертної «Енеїди» І. Котляревський. Суперечливість тогочасного духовного життя в Україні відбилася на творчості визначного письменника, історика, мовознавця і публіциста П. Куліша. У своїх численних наукових і художніх творах він як палкий прихильник українського культурно-національного відродження проповідував просвітительські та християнські ідеали. Разом з тим усі названі поети і письменники виступали яскравими виразниками національної самосвідомості.

Найважливішою подією в літературному житті стало ви­дання «Кобзаря» (1840 p.) T. Шевченка. Його поезія підняла український народ на новий щабель духовного розвитку, на­ціонального самоусвідомлення.

 

Значну роль у розвитку національної культури відіграли культурно-освітні установи: бібліотеки, друкарні, музеї, теат­ри тощо. Перша в Україні публічна бібліотека була відкрита в Одесі у 1830 р. З кінця 30-х pp. стали користуватися книгами університетської бібліотеки жителі Києва. Великими зібрання­ми славились бібліотеки Ніжинської гімназії вищих наук і Рішельєвського ліцею.

Навчальним і науковим цілям слугували створені музеї старожитностей у Феодосії (1840 p.), Керчі (1826 p.), археології в Одесі (1828 p.), а також при Харківському (1835 р.) і Київському (1842 p.) університетах, картинна галерея при Ніжинсько­му ліцеї (1845 p.).

 

Театральне мистецтво існувало у формі народних драм, лялькового і «живого» вертепу, інтермедій. Продовжував існу­вати кріпацький театр. Перший професійний український те­атр був започаткований у Полтаві І. Котляревським та М. Щепкіним. У 1819 р. тут були поставлені «Наталка Полтав­ка» і «Москаль-чарівник» І. Котляревського. Крім п'єс І. Кот­ляревського, національна драматургія заявила про себе твора­ми Г. Квітки-Основ'яненка, Я. Кухаренка, Т. Шевченка. Театральні колективи знайомили глядача і з шедеврами світо­вої драматургії.

Одночасно в Україні продовжував існувати російський про­фесійний театр. Характерним для цього періоду стало створен­ня змішаних труп. Так, в українських виставах брали участь М. Щепкін, М. Рибаков, Л. Молотковська та інші російські ак­тори, у російських — Я. Шумський, В. Капніст, К. Сомник.

У великих містах Наддніпрянщини для постійних теат­ральних вистав були побудовані у стилі античної архітектури будинки театрів. Вони стали окрасою Києва (архітектор А. Меленський) та Одеси (архітектор Ж. Тома де Томон).

В Західній Україні перші аматорські трупи виникли напе­редодні революції 1848 р. У їхньому репертуарі переважали п'єси І. Котляревського і Г. Квітки-Основ'яненка, а також місцевих авторів М. Устияновича, С. Петрушевича, О. Духновича. За патріотизм, національну та соціальну спрямованість австрійські власті нерідко забороняли вистави українських те­атральних колективів.

 

У музичному мистецтві культурні традиції минулого дбай­ливо зберігали і передавали кобзарі, бандуристи, лірники. Найвідоміші з них — Остап Вересай, Іван Крюковський, Андрій Шут. Популярними були пісні-романси «їхав козак за Дунай», «Віють вітри», «Сонце низенько», а також створені на вірші Т. Шевченка «Думи мої», «Заповіт». В той же час почи­нається розвиток української симфонічної музики. Високого рівня досягло хорове мистецтво.

 

Важливу роль у житті тогочасного українського суспіль­ства відіграли календарні традиційно-побутові та церковні свя­та, які стали невід'ємною частиною національної культури.

 

Твори масового декоративно-прикладного мистецтва, як і раніше, створювало селянство. Саме його естетичні уподо­бання, обряди, звичаї, світоглядні уявлення, моральні норми визначали той образ українського народу, який вражав і за­хоплював багатьох іноземців, які відвідували Україну і зму­шені були впевнюватися, що українці — окремий народ.

Високого рівня досягла творчість майстрів гончарного мис­тецтва, художнього скла, килимарства і ткацтва, художньої різьби по дереву тощо. Поступово ці галузі набували промисло­вого значення і переростали у капіталістичну мануфактуру, згодом фабрику. Хоча при цьому дещо знизився технічний рівень виготовлених предметів, але вони залишалися худож­ньо привабливими і не поступалися виробам попередніх часів.

 

Отже, протягом першої половини XIX ст. у культурному житті України відбулися значні зрушення. Вони охопили перш за все освіту на всіх її рівнях, від початкової школи до університетів. Розвиток освіти, особливо професійної, відбу­вався згідно з потребами часу і суспільства. Вагомих здобутків досягла українська наука, зокрема історична. Плідно працю­вали М. Костомаров, П. Куліш, М. Максимович. У цей період завершився процес становлення сучасної української літера­турної мови, на культурному небосхилі зіркою першої величи­ни засяяло ім'я Т. Г. Шевченка. Українська творча інтеліген­ція здійснила вагомий внесок у розвиток національної свідомості свого народу.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 747 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Есть только один способ избежать критики: ничего не делайте, ничего не говорите и будьте никем. © Аристотель
==> читать все изречения...

2251 - | 2203 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.