Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Політичні вчення епохи Просвітництва




 

Представники Просвітництва виступали проти засилля релігії, добивались політич­них свобод і крити­кували усе, що було пов'язане зі старим устроєм суспільства. На пе­рше місце вони висували свободу людини й силу людського розуму.

Яскравим представником раннього Просвітництва був нідерландський філософ Бене­дикт Спіноза. Він вважав, що держава виникла на основі суспільного договору для того, щоб люди могли забезпечити свою власну безпеку, а також здійснювати взаємо­допомогу. Головним аспектом політичних поглядів Спінози було питання свободи. В цьому сенсі він виступав проти будь-якого типу монархії і схилявся до республікансько-демократичної форми правління, оскільки, на його думку, вона більш за все відповідає принципам свободи. Найкра­щою формою державного правління Спіноза вважав ту, в якій усі громадяни беруть участь в управлінні державою. На думку Спінози, верховна влада не може втручатися у внутрішнє життя людей і диктувати їм закони совісті, за свободу яких він виступав. Погляди Спінози були відображенням суспільної свідомості голландської буржуазії, яка у 60-ті роки XVII ст. була найбільш розвиненою в Європі.

Ідеї Нового часу і доби раннього Просвітництва стали фунда­ментом лібералізму. Се­ред них важливою була ідея про те, що головною функцією держави є захист і охорона природних прав кожного громадянина. Основою лібералізму були засади індивідуалізму і непорушності приватної власності. Одним із основоположників доктрини лібералізму був англійський філософ і політичний мислитель Джон Локк. Суттєвий вплив на його по­літичний світогляд справила англійська революція 1688 року, ос­новою якої був компро­міс між дворянством та буржуазією. Джон Локк виходить у своїх наукових побудовах з теорії природного стану людей і договірного виникнення держави. Він відстоює приватну власність, грошове господарство та економічну політику, яка заохочувала розвиток тор­гівлі та промисловості. Держава має забезпе­чувати блага природного стану і охороняти основні права людини: право на життя, індивідуальну свободу і приватну власність.

Видатним політичним мислителем доби Просвітництва у Франції був Шарль Монтеск'є. Він намагався знайти такі принципи сус­пільного устрою, які гарантували б певну соціально-політичну стабільність і громадян­ські свободи. Гарантію безпеки громадян від беззаконня та свавілля він вбачав у реалі­зації принципу поділу влади на виконавчу, законодавчу та судову. Ці функції не можуть виконуватися однією й тією ж особою. Людина не може бути суддею у власній справі чи виконувати рішення, яке вона сама ж і прийняла. Аналогічний принцип застосовується й по відношенню до держави. Носії окремих видів влади повинні бути незалежні у своїх діях. Водночас усі три функції влади по необхідності інтегровані та взаємопов'язані. Тому незалежність стає основою для взаємного стримування, створюється система противаг, які перешкоджають якомусь органу влади нав'язувати свою ви­няткову волю. Таким чином, згідно з Монтеск'є, сутність поміркованого і вільного правління полягає у його конституційному механізмі, основаному на рівновазі різних органів політичної влади. Виокремлюючи три основні форми правління: республіку, монархію і деспотію, Монтеск'є своїм ідеалом вважав конституційну монархію. Проте він також відзначав, що республіканська форма державного правління закономірна, як і монархічна. До деспо­тичної форми правління Монтеск'є відносився вкрай негативно.

Видатним представником французького Просвітництва був Жан-Жак Руссо. Центра­льним мотивом його вчення виступає проблема нерівності між людьми. Її корінь він вба­чав у царині суспільного розвитку. Соціальну нерівність Руссо розумів як нерівність майнову, тобто пов'язану з приватною власністю. Руссо є автором концепції суспільного договору, на основі якого створюється асоціація рівних та вільних індивідів. При цьому верховним правителем суспільства (сувереном) є народ.

Важливий внесок у розвиток політичної думки зробили німецькі мислителі Імануїл Кант і Ге­орг Вільгельм Фрідріх Гегель.

Кант займався розробкою проблем права, держави та закону, вперше ввів поняття "правова держава". На його думку, призначення права полягає у тому, щоб дотримува­тися моральних принципів у людських відносинах, забезпечити індивідуальну свободу та суспільну рівність гро­мадян. Кант вважав, що для дотримання правових норм у суспі­льстві необхідна певна примусова сила, яка буде утримувати громадян у рамках мора­льних принципів, що відповідають праву. Важелем даного примусу він вважав державу. Держава, яка виступає гарантом права, й буде правовою.

Гегель ввів поняття "громадянське сус­пільство", яке, на його думку, являє собою суспільство власників, що вільно обмінюються предметами власності й тим самим за­безпечують взаємне визнання. Гегель був одним з перших мислителів, які запропону­вали трактовку громадянського суспільства як системи матеріальних потреб.

Згідно з Гегелем, лише у державі виявляється реальна свобода індивідів. Отже, існу­вання громадянського суспільства вбачає наявність держави як основи для його розви­тку та функціонування. Оскільки самому громадянському суспільству притаманні внут­рішні протиріччя та конфлікти, то держава, за Гегелем, є тим моральним цілим, яке ре­гулює суспільні відносини й за допомо­гою своїх інститутів гарантує основні права та свободи громадян. У цьому сенсі держава функціонує в правовій площині, являючи со­бою конкретне право. На думку Гегеля, ця розумна держава гарантує існування консти­туційного ладу, представницьких органів і рівності громадян перед законом.

Видатний український мислитель XVIII ст. Григорій Сковорода вважав, що державний устрій, політичний лад залежить від того, наскільки соціально-політичний стан членів суспільства відповідає їх духовній природі. Держава є законною й необхідною, він був лише проти злочинної влади та устрою. Це настає тоді, коли природне перетворюється у неприродне. Такі ж про­блеми, як рівність і свобода, на його думку, є проблемами при­родної відповідальності. Суспільно-політичним ідеалом у Сковороди мав бути держав­ний лад, який би спирався на суспільний компроміс. Це мало б бути гармонійне суспіль­ство, але з певною ієрархічною струк­турою.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1299 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Большинство людей упускают появившуюся возможность, потому что она бывает одета в комбинезон и с виду напоминает работу © Томас Эдисон
==> читать все изречения...

2552 - | 2215 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.