Вплив античної політичної думки позначився передусім на політичних вченнях доби Середньовіччя та Відродження.
У цю епоху великою економічною, політичною й ідеологічною силою було духовенство. Церква справляла значний вплив на все духовне життя середньовіччя. Не була винятком також і політична думка. Її розвиток в основному здійснювався зусиллями представників церкви.
Основні аспекти політичної думки Середньовіччя полягали у висуванні на перший план проблем співвідношення світської та церковної влад, що знаходило свій вияв у боротьбі між теологічними теоріями політичної влади й антитеократичними (світськими) політичними доктринами та вченнями.
Найвідомішим представником ідей християнської доктрини був Фома Аквінський (1226–1274). У своїх вченнях він пристосував філософські й політичні погляди Аристотеля до потреб церковної ідеології, запозичивши в нього погляд на людину як на істоту політичну, інтереси якої повинні бути підпорядковані державним. Мислитель рішуче заперечував соціальну рівність і вважав вічними станові відмінності. Більшість членів суспільства повинна працювати фізично, лише меншість здатна займатися розумовою працею й управляти. Найкращою формою державного правління є монархія. Влада справедливого монарха має бути відображенням влади бога. Аквінат проголошує необхідність безумовного підкорення світської влади владі духовній, оскільки вищою метою і сенсом існування суспільства є досягнення небесного блаженства, привести до якого може тільки церква. Усі ці постулати лягли в основу вчення під назвою "томізм", яке стало фундаментом доктрини католицької церкви.
Серед представників світської доктрини виділяються Марсилій Падуанський (1275–1340) та Уїльям Оккам (1285–1349). Падуанський дійшов висновку, що ні церква, ні держава не мають божественної природи, а є різними формами людської влади. При цьому церква повинна бути відокремлена від держави і має підпорядковуватися світській владі. Оккам також вважав, що духовна і світська влади повинні існувати окремо, а духовна влада – обмежуватися лише церковними справами і проблемами релігії. На його думку, при ідеальному політичному устрої реалізація загальнодержавних завдань має узгоджуватися з правами та свободами громадян, які не можна порушувати ні правителям світським, ні, тим більше, духовним.
Політична думка давніх жителів українських земель існувала у вигляді суспільно-політичних поглядів, що мали релігійно-міфологічний характер. Найчастіше вони були пов'язані із практичним життям та основними потребами. Провідною думкою міфологічного світогляду людини була ідея про божественне, неземне походження існуючої влади й порядку на землі, про земні відносини, що регулюються божеством. У суспільній свідомості поступово поширюється і посідає панівне місце ідеологія божественного походження влади і пов'язаних із нею певних політичних сил.
Важливим чинником, що сприяв об'єднанню Київської Русі та перетворенню її у велику державу, посиленню політичної влади правління, було запровадження християнства. Його утвердження сприяло не тільки розвиткові суспільно-політичної думки, а й посиленню економічних і культурних зв'язків з Візантією та іншими європейськими країнами. Під впливом візантійської філософії формувалась теологічна та політична думка.
Центральною політичною проблемою того часу була проблема взаємовідносин світської та церковної влад. Церква прагнула піднятися над великокнязівською адміністрацією, намагалася стати центром єднання роздрібненої держави, що знайшло своє концептуальне відображення у церковному вченні про богоугодного владаря, в основі якого лежала ідея родового, династичного князювання. З іншого боку, поступово склалася концепція єдиновладдя, верховенства тільки світської влади. В основі першої концепції лежали думки отців церкви – Василя Великого, Іоанна Златоуста (IV ст.) про духовне провідництво в державі як запоруку добробуту й миру, дотримання заповідей Божих, припинення удільної боротьби за владу. Спираючись на них, печерський ігумен Феодосій заклав основи теологічної концепції. Він зазначав, що світські владарі не зберігають, а захищають віру, стоячи на процерковних позиціях. Займаючи ортодоксальну позицію, Феодосій стверджував, що шлях до істини лежить через східне християнство (православ'я). Згідно з цією концепцією важливим аспектом була централізація держави, але під керівництвом церкви. Погляди Феодосія розвинув диякон Нестор, автор літопису "Повість времінних літ", який був творцем головної ідеї першої православної церковної доктрини – династичного князювання. У літописі на першому місці стоїть Володимир Великий, який хрестив Русь. Проте центром єдності держави давньоруських князів мала б бути не великокнязівська влада, а церква.
Творцем другої концепції був митрополит Іларіон. Йому належить відома праця "Слово про закон і благодать". Він вважав, що єдиновладдя служить опорою християнської віри. Завдяки великокнязівському централізму православ'я утвердилося на Русі, саме йому воно має завдячувати своїм існуванням. В єдиновладній монархії Іларіон бачив головного гаранта єдності й сили держави, її територіальної цілісності.
Одним із найвідоміших представників політичної думки Київської Русі був Володимир Мономах. Зокрема, він вважав, що здійснювати беззаконня не мають права ні сини князів, ні службові люди. Князь є державним мужем, носієм закону. На його думку, владар повинен пам'ятати, що разом із владою зростає і відповідальність.
Із татарською навалою державність, політичне життя подалі зберігаються лише у Галицько-Волинській державі. З того періоду найважливішим джерелом політичної думки залишився Галицько-Волинський літопис (XIII ст.), що доніс інформацію про політичну діяльність князя Данила Галицького. Перед обличчям монгольської навали політичні погляди того часу зводилися до необхідності європейського об'єднання.