Собчук В. Д. Конспект лекції з політології
Тема 2. ІСТОРІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ДУМКИ
1. Політична думка стародавнього світу
2. Політична думка Середньовіччя
3. Політичні вчення доби Відродження
4. Політичні вчення епохи Просвітництва
5. Політична думка України ХІХ – початку ХХ ст.
Історія політичної думки посідає важливе місце в політичній науці, оскільки в сучасній науці накопичено й узагальнено досвід минулих тисячоліть, а сама політологія як наука виникла лише трохи більше, ніж століття тому.
Політичні ідеї минулого істотно впливають на сучасні політичні погляди. В них відображається не тільки шлях прогресу політичної думки, культури людства, але й прогрес формування та ствердження загальнолюдських політичних і правових цінностей.
Вивчення історії політичної науки необхідне для адекватного розуміння та вирішення сучасних суспільно-політичних проблем. Теоретичні знання про закономірності генезису та функціонування політичної влади і держави, формування політичних відносин та інститутів в умовах сучасності базуються на досягненнях політичної думки на протязі усієї історії людства.
Політична думка стародавнього світу
Політична думка має своє коріння у IV – III тисячоліттях до нашої ери. Основа її зародження лежить у Стародавніх Єгипті та Межиріччі. З появою державних утворень виникають перші паростки політичної думки.
Джерела, які дійшли до наших днів – "Повчання Птахетепа" у Стародавньому Єгипті та "Закони царя Хамурапі" у Межиріччі, свідчать про апологетичну концепцію обґрунтування ієрархічної структури суспільства. Вони є спробою підвести політико-правову основу під необмежену владу правителів, базуючись на містично-релігійному фундаменті. По суті це перші в історії людства паростки тоталітарного режиму.
У І тисячолітті до н.е. людство робить перші кроки до раціонального самопізнання.
У Стародавній Індії основним документом, який давав інформацію щодо раціоналістичних уявлень про політику, був трактат "Артхашастра" (“Вчення про користь”). Його автором вважається Каутілья, один з вищих сановників IV століття до н. е. Маючи за мету збереження каст, він обирає для цього практичну користь, як основу й головний принцип політичної діяльності, яка відповідає завданням сильної влади.
У стародавньому Китаї стовпом філософської і політичної думки був Конфуцій (551–479 рр. до н.е.). Головним у його поглядах було поняття про ідеальну державу. Основою такої держави та суспільства мала бути ідеальна людина, яка володіє набором моральних якостей – милосердям, гуманністю, чесністю, справедливістю, повагою до батьків, предків та літніх людей. Конфуцій розвивав патерналістську концепцію держави. Він вважав, що держава виникла з об'єднання сімей і є є великою сім'єю, а правитель – батьком для своїх підданих, що є його слухняними дітьми. Моральність правителів визначає моральність підданих.
Стрижневим періодом розвитку політичної думки стародавнього світу є політична думка Стародавньої Греції, особливо її класичний етап. На перший план виходить раціональна інтерпретація політичних явищ. Цей етап пов'язаний, перш за все, з Платоном та Арістотелем.
Платон (427–347 рр. до н.е.) належав до рабовласницької аристократії. Ця обставина наклала відбиток на його політичний світогляд. Основними політичними працями мислителя є "Держава" та "Закони". Платон запропонував концепцію ідеальної держави, сутність якої полягає у виконанні громадянином тільки тих обов'язків, які приписані йому, не роблячи нічого такого, що є обов'язком інших. Вв ідеальній державі кожен повинен займатися своєю справою. Отже, Платон уперше запропонував суспільний розподіл праці та обов'язків.
Ідеалом для Платона було аристократичне суспільство на чолі з філософами, які знають, як керувати державою. Завдяки цьому в державі існує чіткий порядок. Він протиставляв аристократію олігархії, де керують багаті прошарки. Платон також виступав із критикою рабовласницької демократії, оскільки вважав, що вона може трансформуватися у тиранію. Це означає, що свобода для однієї людини може перетворитися у надмірну владу, а для іншої – у рабство.
Арістотель (384–322 рр. до н.е.) визначив людину як істоту політичну, бо якщо людина живе поза державою, то вона або недорозвинена в моральному сенсі істота, або надлюдина. Тобто вона може реалізувати себе тільки у суспільстві і через суспільство. Філософ розрізняв правильні та неправильні форми державного правління. До правильних він відносив монархію, аристократію і політію, до неправильних – тиранію, олігархію і демократію. При правильних формах правителі діють на основі закону й задля суспільного блага, при неправильних – задля власної вигоди й усупереч закону. При цьому найправильнішою формою він вважав політію, яка, на його думку, поєднувала в собі найкращі риси олігархії і демократії (багатство і свободу) і була формою правління середнього класу.
Одним із найбільш яскравих представників політичної думки Стародавнього Риму був Марк Тулій Цицерон (106–43 рр. до н.е.). Причина походження держави, за Цицероном. полягає у природженій потребі людей жити разом та необхідності охорони власності. Таким чином, метою держави Цицерон вважає забезпечення безпеки громадян та вільного використання майна. Основне політичне кредо в Цицерона – гасло про примирення станів. На його думку, держава, яка складена з поєднання вищих, середніх і нижчих станів, схожа на мелодію, де і низькі, і середні, і високі звуки знаходяться гармонійно у співі, якими керує добрий.