Часткова десталінізація життя зумовила формування нових реалій суспільно-політичної й духовної атмосфери. Для української культури відкрилися ширші перспективи розвитку. Однак обмеженість як М. Хрущова, так і його оточення негативно позначилася на становищі освіти, науки, літератури і мистецтва. Продовжувалася русифікація України під інтернаціоналістськими гаслами. І якщо сам Хрущов ставився до проблем розвитку української культури дуже поблажливо, то партійно-державне керівництво України процес русифікації та інтернаціоналізації зробило державною політикою, особливо після проголошення у 1961 р. нової програми КПРС щодо побудови комуністичного суспільства.
Для забезпечення суспільно-економічного розвитку було необхідне вдосконалення народної освіти. У другій половині 50-х років почалася організація шкіл нового типу, шкіл-інтернатів. Уже у 1958 р. в Україні діяли 11 тис. середніх шкіл — у 2,5 рази більше, ніж у 1940 р. У середині 60-х років у республіці було 533 школи-інтернати з понад 200 тис. учнів.
У квітні 1959 року Верховна Рада УРСР ухвалила закон про народну освіту. За основу було взято принцип поєднання загальноосвітнього і політехнічного навчання. Проте реформа на засадах політехнізації просувалася повільно, бракувало індивідуального підходу до виховання учнів, що його обстоювали В. Сухомлинський та інші педагоги-новатори. Однак інтенсивно йшла підготовка кадрів для середньої школи. Розширилася мережа заочної освіти, було збільшено можливості підготовки кадрів на відповідних факультетах університетів. У 1958/59 навчальному році в школах України працювало понад 300 тис. учителів. З кожним роком їх кількість збільшувалася, що дало змогу запровадити восьмирічне навчання.
Невпинно зростала кількість спеціалістів. У 1960 р. в господарстві республіки працювало понад 500 тис. фахівців з вищою освітою — у 2,5 рази більше, ніж у 1940 р. Діяли 595 середніх спеціальних навчальних закладів. Загальна кількість профтехучилищ проти 50-х років зросла майже в 1,5 рази, а сільських — більше ніж удвічі. У системі профтехосвіти в середньому за рік готувалося 270—290 тис. спеціалістів масових робітничих професій. Розширилися заочна і вечірня форми навчання. Протягом 1950—1958 pp. кількість студентів стаціонару збільшилась у 2 рази, а учнів заочних і вечірніх відділень — у 3—7 разів. На 10 тис. населення України у 1963 р. припадало 129 студентів (в Росії на таку ж кількість жителів — 161). Рівень освіченості населення в республіці невпинно зростав.
У 1950 р. в СРСР було видано 43 100 найменувань книжок, з них російською мовою 30 489 (71 %), а мовами неросійських народів, які становили майже 50 % всього населення СРСР, — лише 29 % назв. У тиражах видавництв республіки відсоток української книжки впав із 80 у 1950 р. до 66 у 1963 р. У травні 1964 року було спалено книги з україністики в Центральній науковій бібліотеці АН УРСР. Зменшилась і питома вага україномовної газетної продукції. У 1963 р. із 2366 газет України українською мовою виходили 765, тобто менше третини.
Певні позитивні зміни стались і в розвиткові української науки. Кількість учених у 1958—1965 pp. зросла з 37 тис. до 94 тис. Як і раніше, головним науковим закладом України була Академія наук УРСР. До її складу наприкінці 50-х років входили 36 науково-дослідних інститутів і 19 інших наукових установ. Основну увагу вчені зосереджували на фундаментальних проблемах, які визначали перспективи науки. Багато було зроблено для розвитку ракетної техніки, космонавтики. У 1964 р. в Харківському фізико-технічному інституті АН УРСР було споруджено один із найбільших у світі прискорювачів електронів. Розвивалася кібернетика, біля витоків якої в Україні стояв академік В. Глушков. Розширювалися зв'язки з ученими інших республік. Українські вчені та інженери спроектували та збудували цифрову машину «Київ» (1960), першу в СРСР керуючу машину широкого профілю «Дніпро» (1961). Вчені Українського науково-дослідного конструкторсько-технологічного інституту синтетичних надтвердих матеріалів АН УРСР 1961 року першими в світі одержали штучні алмази. Успішно розвивались точні науки: наприкінці 50-х — на початку 60-х років академіком М. Боголюбовим були розроблені нові методи квантової теорії поля та статичної фізики. Академік-біохімік О. Палладін, який очолював Академію наук України з 1946 по 1962 рік, став засновником української школи біохіміків. У царині сільськогосподарських наук було винайдено і впроваджено у виробництво машини для хімічного захисту рослин, особливо садів і виноградників. Велися роботи з селекції сортів пшениці, ячменю, картоплі, овочів, фруктів.
Після XX з'їзду КПРС відкрився, хоч і ненадовго, доступ до нових архівних матеріалів, що сприяло розвитку суспільних наук. Вийшли з друку двотомні «Історія Української РСР» та «Історія української літератури». З'явилися нові наукові журнали: «Економіка Радянської України», «Народна творчість та етнографія», «Український історичний журнал».
Нерішуча й непослідовна політика десталінізаціі не поліпшила відносин держави з церквою, хоча церква істотно допомогла владі у здобутті перемоги над фашизмом. В Україні протягом 1957—1964 pp. було закрито 46 % православних храмів. У Києві, зокрема, їх залишилося 8, тоді як за часів Ярослава Мудрого в цьому місті, де тоді жило кільканадцять тисяч душ, було до 400 церков. На початку 60-х років було закрито Києво-Печерську лавру — одну з найвидатніших історичних і архітектурних пам'яток світу. Особливо постраждали центральні та південно-східні райони республіки. Так, на Запоріжжі із 108 храмів залишилося 9, в Дніпропетровській області — 26, у Криму — 14 і т. д. Влада мобілізувала засоби масової інформації для посилення атеїстичної пропаганди. На початку 1962 р. навіть були внесені зміни в законодавство, щоб обмежити відкриття церков.
Неоднозначні процеси відбувалися в українській літературі. Керівництво правлячої партії вносило свої корективи у творче життя і діяльність майстрів літератури і мистецтва. У 1962—1963 pp. M. Хрущов провів низку зустрічей з творчою інтелігенцією, на яких засудив «відступи від соціалістичного реалізму, прояви формалізму і абстракціонізму». Відбулася ревізія «відхилень» у творчій діяльності художників, скульпторів в Україні. Найбільше постраждав скульптор Е. Неізвестний (саме він зробив оригінальний пам'ятник на могилі М. Хрущова). В Україні після цього посилився контроль партії над творчістю літераторів, майстрів мистецтв. Засоби масової інформації критикують Л. Костенко, М. Вінграновського, І. Драча та ін. Незважаючи на тиск, українська література поповнилася талановитими творами. В. Сосюра написав автобіографічну «Третю роту», поеми «Розстріляне безсмертя» та «Мазепа». Творчими здобутками стали романи М. Стельмаха «Хліб і сіль», Григорія Тютюнника — «Вир». О. Довженко у статті «Мистецтво живопису і сучасність» (1955) закликав «розширювати творчі межі соціалістичного реалізму», чим фактично започаткував період «відлиги» в українській літературі. Він же опублікував автобіографічну повість «Зачарована Десна», Б. Антоненко-Давидович написав роман «За ширмою». Над романом «Собор» працював О. Гончар. Плідно творили в ті роки П. Тичина, М. Рильський, М. Бажан та ін. З'явились і нові імена — Є. Гуцало, Л. Костенко, Є. Сверстюк, В. Симоненко та ін. Вони входили до плеяди «шістдесятників» — людей нового політичного і творчого мислення.
У 1962 р. вийшла перша поетична збірка віршів В. Симоненка «Тиша і грім». Згодом побачила світ збірка «Земне тяжіння». У 1965 і 1973 роках в Мюнхені було опубліковано деякі інші твори поета. Але сам В. Симоненко опублікованими їх не побачив. У 1963 р. його було жорстоко побито співробітниками міліції в Черкасах, що і стало причиною передчасної смерті поета того ж року.
Активно включились у творчу діяльність репресовані раніше діячі літератури І. Багмут, О. Ковінька, 3. Тулуб, Є. Шабліовський та ін. У ці роки великий інтерес привертали до себе І. Дзюба та І. Світличний. Почав свою творчу діяльність молодий В. Стус. Не забарилася і перша негативна реакція на його творчість з боку офіційних структур. Навесні 1963 р. ідеолог ЦК КПУ А. Скаба паплюжив творчість таких літературознавців, як Є. Сверстюк, І. Світличний, І. Дзюба. Не відставав від Скаби ще один ідеолог — В. Маланчук. На республіканській нараді творчої інтелігенції було піддано нищівній критиці «формалістичні викрутаси» у творчості М. Вінграновського, І. Драча, Л. Костенко та ін.
Суперечливо розвивалося і мистецьке життя. Позитивний імпульс дала постанова ЦК КПРС від 28 травня 1958 року, яка знімала безпідставні звинувачення з опери В. Мураделі «Велика дружба» та з опер українських композиторів К. Данькевича «Богдан Хмельницький» і Г. Жуковського «Від щирого серця». Постанова ЦК КПУ від 24 червня 1958 року зняла необґрунтовані звинувачення з українських композиторів Б. Лятошинського, М. Колесси, М. Вериківського, Г. Таранова та ін. Таке потепління сприяло розвитку творчості А. Кос-Анатольського, П. Майборо-ди, Ю. Мейтуса, А. Штогаренка та інших композиторів. Саме тоді написали свої кращі твори композитор Б. Лятошинський (Третя симфонія), Г. Майборода (опера «Мілана»), Ю. Мейтус («Украдене щастя»).
Протягом 1958—1965 pp. чисельність театрів в Україні зменшилася до 61, але кількість глядачів зросла з 14,3 млн. до 15,5 млн. на рік. На сцені ставилися твори як українських, так і зарубіжних авторів, а особливо українських класиків М. Старицького, М. Кропивницького, І. Карпенка-Карого та ін.
Отже, після XX з'їзду КПРС значно розширилися творчі обрії митців України, але поступово цей процес уповільнився внаслідок антидемократичних тенденцій, котрі виявилися ще за М. Хрущова і значно посилилися в роки «застою». Хрущовська «відлига» створила передумови для розвитку української культури, проте її короткочасність та непослідовність не дали змоги радикально поліпшити ситуацію в народній освіті, науці, літературі та мистецтві. Нічим не можна виправдати руйнування й закриття храмів, які були не тільки носіями духовності, а й унікальними архітектурними пам'ятками. І все ж перехід на раціональнішу систему господарювання відбувся. Припинилися терор і масові репресії, з'явилося нове покоління діячів української культури. Окреслилися напрями реалізації творчого потенціалу українського народу.
...