Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Духовне життя в Україні: основні тенденції та характерні риси




Динаміка оновлення суспільного життя визначалася бороть­бою демократичної та консервативної тенденцій, мінливим співвідношенням реформаторських та консервативних сил. Істори­ки вказують на хвилеподібний, непослідовний характер цього процесу/Виділяють декілька хвиль, що досягали свого піку в 1953, 1956, 1958, 1961 роках. Суперечливий характер оновлення особливо чітко простежується у сфері культури, науки та літе­ратури.

Духовне життя в Україні в період хрущовської "відлиги" визна­чали складні й неоднозначні процеси.

 

1. Активні, але значною мірою невдалі спроби реформуван­ня у галузі освіти. Проголошений Хрущовим у квітні 1958 р. на XIII з'їзді ВЛКСМ курс на перебудову народної освіти був по­кликаний вирішити одне головне завдання — подолати відірва­ність від життя шкіл та вузів. Це було вже четверте за роки ра­дянської влади велике реформування народної освіти, але вод­ночас, як зазначає італійський історик Д. Боффа, "перша спроба у світі вирішити проблеми, породжені масовою освітою у всіх розвинутих країнах". Для реалізації освітньої реформи були за­лучені значні кошти та ресурси. У 1960 р. Державний бюджет УРСР виділив на загальноосвітні школи 6 млрд. крб. (1950 р. — лише 3,7 млн. крб.). За цей час у 2 рази збільшилася кількість денних середніх шкіл.

В основі реформи лежав принцип поєднання загальноосвіт­нього і політехнічного навчання. Проте навіть на рівні проекту ця перебудова мала серйозні недоліки. Відомий педагог-новатор В, Сухомлинський у своєму листі на адресу Хрущова (13 червня 1958 р.) справедливо вказував на недооцінку гуманітарного аспекту освіти, на реальність загрози зниження загального рівня серед­ньої освіти та ін. Ще більші недоліки виявилися при практично­му здійсненні реформування. Матеріально-технічна база шкіл, вчительські кадри були неспроможні реалізувати нові завдання професійної підготовки учнів. Не виправдовувалися надії на ви­сокий професіоналізм спеціалістів, підготовлених на вечірніх та заочних відділеннях вузів, а саме ці форми навчання в процесі реформи вважалися пріоритетними. Якщо від 1950—1951 навчаль­ного року до 1960—1961 навчального року кількість студентів у цілому зросла більш ніж у два рази, то на заочних відділеннях — у 3,5 рази, а на вечірніх — більш ніж в11 разів. У 1960 р. на денних відділеннях вузів навчалося майже 199 тис. студентів, на заочних — 174 тис, а на вечірніх — 44 тис. Суттєве погіршення якісного складу студентів було зумовлене необхідністю для кож­ного абітурієнта при вступі на денне відділення мати обов'язко­вий дворічний стаж роботи на виробництві. Якість підготовки випускників вузів та середніх спеціальних закладів значно відс­тавала від кількісного їх зростання.

Хоча нова система освіти була досить своєчасною і в задумі містила кілька принципово правильних орієнтирів, через низку причин вона не тільки не змогла підняти освіту в країні на ви­щий щабель, але навіть погіршила освітянські якісні показники.

 

2. Русифікація. Новий шкільний закон, опублікований для обговорення наприкінці 1958 р. і прийнятий Верховною Радою УРСР у квітні 1959 p., надавав право батькам вибирати своїм дітям мову навчання. Цей закон в умовах абсолютного доміну­вання у сфері національних відносин концепції зближення і злиття націй ставав своєрідним інструментом національного нівелювання і знеосіблення, інструментом русифікації українського шкільниц­тва, тому проти нього рішуче виступили представники творчої інтелігенції. 22 грудня 1958 р. у "Правді" було опубліковано лист М. Рильського і М. Бажана, в якому зазначалося: "...єдино пра­вильним розв'язанням питання про вивчення мов у середній школі є рішення (якщо говорити, зокрема, про школи Української РСР) про обов'язкове і рівноправне вивчення і української, і російсь­кої мов у всіх школах УРСР".

Проте було обрано інший шлях. Тому у 60-х роках в облас­них центрах і в Києві українські школи становили 28%, росій­ські — 72%, в інших містах відповідно — 16% і 84%.

 

3. Певне розширення меж творчої культурної та наукової ді­яльності. Цьому процесові сприяли пом'якшення цензури, peaбілітація відомих діячів культури: письменників В. Антоненка-Давидовича, М. Годованця. О. Ковіньки, 3. Тулуб,- композиторів Б. Лятошинського, М. Колесси, М. Вериківського та інших; вад-міна низки партійних постанов 40-х років.

Творчу активність української інтелігенції стимулювала поя­ва суспільно-політичних, наукових та літературних журналів: "Прапор", "Український історичний журнал", "Радянське літе­ратурознавство", "Всесвіт", "Знання та праця" та ін. Розширен­ню культурної та наукової діяльності сприяло посилення кон­тактів української інтелігенції із зарубіжними культурними та науковими центрами. Чимало вчених та діячів культури з України брали участь у міжнародних з'їздах та конференціях. У 1958 р. в Україні побувала 61 зарубіжна делегація по лінії Українського товариства культурного зв'язку із зарубіжними країнами; 326 за­рубіжних вчених і спеціалістів відвідали Академію наук УРСР, 257 осіб — Українську сільськогосподарську академію.

 

4. Пробудження громадської активності й національне від­родження. На початку 60-х років у Києві своєрідним осередком духовного життя став клуб творчої молоді "Супутник", який бу­ло засновано 1959 р. студентами театрального інституту та консерваторії, літераторами та художниками. Президентом клубу став Л. Танюк, активними його членами — І. Драч, М. Вінграновський, І. Світличний, Є. Сверстюк, А. Горська та ін. Члени клубу організовували творчі вечори, самвидав. Шістдесятники форму­валися не лише в Києві, а й у Львові, Харкові, на Донеччині. Зокрема, під впливом київського клубу було створено клуб твор­чої молоді "Пролісок" у Львові, президентом якого став М. Косів. У Харкові молода, демократично настроєна інтелігенція гуртувалася навколо російського поета Б. Чичибабіна-Полухіна. І хоча ці невеличкі об'єднання спочатку були лише ледь по­мітними острівками у вирі суспільного життя, згодом їхня діяль­ність стала важливим фактором пробудження громадської актив­ності, своєрідним симптомом нової спроби національного від­родження. На початку 1963 р. було проведено конференцію з питань культури української мови. її учасники порушили клопо­тання перед ЦК КПУ та урядом республіки про поширення укра­їнської мови у всіх сферах державного і громадського життя, про подолання мовного нігілізму.

 

5. Вихід на літературний та суспільний обрії плеяди твор­чої молоді. Це було нове покоління українських письменни­ків, художників — В. Симоненко, М, Вінграновський, Л. Кос­тенко, Б. Олійник, І. Драч, В. Коротич, І. Світличний, І. Дзюба, П. Заливаха, А. Горська та ін. Починаючи з ломки стереотипів та пошуку нових форм самовиразу в мистецтві, вони поступово усві­домили необхідність докорінного оновлення на засадах загаль­нолюдських цінностей всього суспільного життя.

Вбачаючи у пошуках творчої молоді зародки опозиційності, відступ від офіційних настанов, консерватори перейшли у нас­туп. Цьому сприяла і ситуація в країні, яка нагально вимагала відволікання громадської уваги від економічних негараздів по­чатку 60-х років. У тоні, заданому Хрущовим під час відомих зустрічей у 1962 та 1963 роках з діячами літератури та мистецтва, в Україні піднімається хвиля гонінь проти інакодумців, здійсню­ється моральний і політичний тиск.

 

6. Адміністративне утвердження атеїзму під час антирелігій­ної кампанії 50—60-х років. У 1954 р. ЦК КПРС приймає поста­нову "Про проведення науково-атеїстичної пропаганди", у якій партійні органи зобов'язалися вести атеїстичну роботу, не обра­жаючи почуттів віруючих та церковників, а також адміністратив­но не втручатись у діяльність церкви. Проте наприкінці 50-х ро­ків ці слова залишилися лише на папері. У цей час адміністру­вання йшло далеко попереду атеїстичної пропаганди, а часто-густо і просто підміняло її. Надзвичайно форсованими темпами йшов підрив матеріальної бази релігії. У 1958 р. в Україні церква втратила 64 культові споруди: церкви, молитовні будинки то­що. У 1959 р. було вилучено 262, у 1960 — 747, у 1961 — 997, у 1962 — 1144 культові споруди. Антирелігійна кампанія не тільки поглиблювалася, а й дедалі більше поширювалася. За неповними даними, в Україні тільки в 1962 р, було знято з реєстрації 1263 релігійні об'єднання різних напрямів.

Отже, духовне життя у період "хрущовської відлиги" харак­теризується взаємодією різних тенденцій, непослідовністю, половинчастістю і суперечливістю реформ: демократичні прориви в окремих сферах культури фактично блокувалися збереженням позицій сталінізму на інших. З одного боку, це невдалі спроби реформування освіти, русифікація, адміністративне утверджен­ня атеїзму, а з іншого — певне ослаблення тиску системи на культуру, розширення меж для творчої та наукової самореалізації, поява перших паростків громадського пробудження і націо­нального відродження; вихід на літературні та суспільні обрії твор­чої молоді.

...





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-19; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 647 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Не будет большим злом, если студент впадет в заблуждение; если же ошибаются великие умы, мир дорого оплачивает их ошибки. © Никола Тесла
==> читать все изречения...

2604 - | 2280 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.007 с.