Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Духовний розвиток суспільства: ідеологічний диктат




Суперечлива ситуація склалася і в духовній сфері республі­ки. На перший погляд, кількісні показники свідчили про благополучний розвиток. Наприклад, у галузі освіти: якщо в 1970 р. середню освіту одержали 651 тис, а вищу — 117,2 тис. осіб, то в 1980 р. відповідно — 924 тис. та 148,1 тис. Проте освіта дедалі більше відставала від вимог часу, науково-технічного прогресу, її якість, по суті, знижувалася. Як не парадоксально, у цей пері­од падав авторитет освіти та освіченості, знижувався "попит" на знання. До того ж освіта стала об'єктом форсованої руси­фікації: якщо в 1960—1961 навчальному році школи з українсь­кою мовою навчання охоплювали 68,7% учнів, то в 1970—1971 — 60,4%, в 1976—1977 — 57,8%. А російською мовою навчалися від­повідно — 30,4%, 38,8%, 41,3%.

Аналіз динаміки зростання наукового потенціалу України, здавалось би, мав вселяти надію: загальна кількість науковців

республіки на 1987 p. становила понад 213 тис. осіб, а в 1960 р. їх було лише 46 тис. У цей час плідно працювали вчені під керів­ництвом М. Боголюбова (математична фізика), В. Глушкова (кі­бернетика), Л. Ландау (ядерна фізика), Б, Патона (зварювання металів). Проте ці окремі прориви лише відтіняли наростаючі застійні явища у сфері науки. З плином часу негативні процеси все більше поглиблювалися: Академія наук УРСР поступово по­чинає втрачати свою колишню роль мозкового центру; нароста­ючі бюрократичні перепони уповільнювали фундаментальні роз­робки, не давали змоги повною мірою реалізувати на практиці відкриття українських учених у кібернетиці, хімії, біології; ідео­логічний диктат зумовив посилення в українському суспільст­вознавстві кон'юнктурщини, необ'єктивності, замовчування.

Однак, незважаючи на тиск, у цей складний період залиша­лися і вчені-суспільствознавці, які нестандартно, не в руслі "офіційних поглядів" підходили до вирішення наукових проблем (іс­торики М. Брайчевський, О. Компан, О. Апанович, Я. Дзира, філософ П. Копнін).

Не набагато кращою була ситуація у галузі літератури та мис­тецтва. Ніби у коштовну раму, ця сфера була вставлена у жорсткі рамки офіційно визнаного соціалістичного реалізму, все, що в них не вписувалося, піддавалося забороні та гонінням. Та все ж у цей період було створено чимало талановитих творів, які одер­жали широке визнання: у літературі — романи О. Гончара "Собор", "Циклон", М. Стельмаха "Дума про тебе", "Чотири бро­ди", поезія І. Драча, Б. Олійника, Д. Павличка, твори П. Загребельного, Ю. Мушкетика, Є. Гуцала та ін.; у кіно — фільми "Бі­лий птах з чорною ознакою" (режисер Ю. Іллєнко), "В бій ідуть тільки "старики" та "Ати-бати йшли солдати" (Л. Биков), "Ваві­лон XX" (І. Миколайчук) та ін.; у музиці - опери Г. Майбороди і В. Губаренка, симфонії В. Кирейка і А. Штогаренка, кантати В. Рождественського і А. Філіпенка, пісні П. Майбороди, О. Білаша, І. Шамо, К. Домінчена, О. Сабадаша, В. Івасюка.

З другої половини 60-х років посилюється ідеологічний дик­тат у духовній сфері, який досягає свого апогею в Україні у період "маланчуківщини". В. Маланчук зробив кар'єру як теоретик і бо­рець з українським націоналізмом. Ще перебуваючи на посаді го­ловного ідеолога Львівського обкому партії на початку 70-х років, він видав у Москві кілька публікацій, у яких боротьбу з націона­лізмом розглядав як одне з найголовніших завдань партії. Ці твер­дження йшли у розріз із офіційною доктриною, якої дотримувався ЦК КПУ, — про остаточне торжество інтернаціоналізму в респуб­ліці. Київ прореагував досить різко — незабаром В. Маланчука було знято з посади секретаря обкому партії і переведено на поса­ду заступника міністра вищої освіти УРСР, що фактично унеможливлювало продовження політичної кар'єри. Проте у Кремлі енергійного борця з націоналізмом помітили, взяв його на замітку і Суслов. Тому не дивно, що після усунення 1972 р. П. Шелеста, за підтримки Москви, В. Маланчук стає секретарем ЦК КПУ, голов­ним ідеологом республіки. Починається період чорних списків, особистої цензури, політичних доносів, ідеологічного диктату. Заз­нають гонінь письменники О. Гончар, І. Білик, Б. Харчук, О. Бер­дник, Л. Костенко, Б. Чичибабін та ін.

Ситуація у духовній сфері погіршувалася й тим, що у цей час утворився своєрідний тандем головного ідеолога республі­ки В. Маланчука і голови КДБ України В. Федорчука. На прак­тиці це означало, що водночас із ідеологічними погромами відбу­валися обшуки, арешти, суди.

Отже, ситуація у духовній сфері значною мірою визначалася еволюцією усієї системи. Політичний курс на "стабілізацію" посилював ідеологічний диктат, зумовлював деформації, однак ли­ше гальмував, а не зупиняв духовний розвиток суспільства.

...

 

 


Король

...

Було ліквідовано греко-католицьку церкву, звинуваче­ну в співробітництві з німецькою окупаційною владою. Репресії проти її прихильників посилювали соціальне на­пруження в суспільстві та боротьбу ОУН—УПА.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-19; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 469 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

80% успеха - это появиться в нужном месте в нужное время. © Вуди Аллен
==> читать все изречения...

2240 - | 2105 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.