Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Чим був зумовлений ідеологічній наступ тоталітарного режиму («жданівщина») наприкінці 40-х — на початку 50-х pp.?




Ідеологічний наступ тоталітарного режиму наприкінці 40-х — на початку 50-х pp. зумовлений цілим рядом внутрішніх і зовнішніх чинників. Погромні ідеологічні кампанії були реакцією на розгортання і поглиблен­ня «холодної війни»; способом посилення культурно-ідеологічної ізоляції країни; формою зміцнення тотального ідеологічного контролю за суспільними процесами; засобом реанімації образу внутрішнього ворога — важливого фактора функціонування тота­літарного режиму; методом' нейтралізації активної' патріотично настроєної національної еліти. І хоча ці кампанії не могли зупинити поступальності духов­ного розвитку народу, вони гальмували його досить суттєво, даючи змогу режиму консервуватись, а командній системі стабілізуватись.

 

Процес консервації тоталітарного режиму в СРСР у пово­єнний період вимагав остаточного утвердження сталінської іде­ологічної доктрини. Саме тому в цей час, з одного боку, — активізується пропагандистська обробка населення, з іншого — посилюється тиск на інтелігенцію. Усе, що не вписувалось у рамки офіційної доктрини чи ставило під сумнів її постулати, категорично відкидалося системою. Такий підхід обґрунтову­вав боротьбу не тільки проти «націоналізму», а й проти «космополітизму» та «низькопоклонства» перед Заходом. Ця бо­ротьба велась і в довоєнний період, однак після війни вона набуває особливої гостроти. У цей час в суспільстві в цілому і особливо у середовищі інтелігенції швидко йде процес формування і усвідомлення нових підходів до оцінки ситуації в кра­їні, до розуміння власного місця у громадському житті, розгортається інтенсивний пошук нових сфер і форм самореалі-зації в культурі й науці. «Коли... знизу почулись голоси, від яких Сталін давно відвик, — зазначають угорські історики Л.Беладі та Т.Краус, — диктатор... безпомилково розпізнав ті літературні та художні течії і школи, які хоча б незначною мірою могли загрожувати його системі влади чи змінити ту картину, котру він бажав бачити... За знаком «великого дири­гента» оркестр знову заграв стару мелодію».

У 1946 р. побачили світ сумнозвісні постанови ЦК ВКП(б) «Про журнали «Звезда» і «Ленинград», націлені проти твор­чості А.Ахматової і М.Зощенка, «Про кінофільм «Большая жизнь» та ін., що стали не тільки своєрідним сигналом, але й, як підкреслювалось у редакційній статті журналу «Більшовик України», «бойовою програмою» нової ідеологічної атаки. За шаблоном, виготовленим у Москві, цього ж 1946 р. ЦК КП(б)У ухвалив ряд постанов «Про перекручення і помилки у висвітленні української літератури в «Нарисі історії української лі­тератури», «Про журнал сатири і гумору «Перець», «Про жур­нал «Вітчизна» та ін. Усі ці документи, як правило, містили три тези: критику націоналізму; вказівку на недостатнє висвітлення у художній творчості проблем сучасності; заклик до розгортання більшовицької критики і самокритики. Почалась чергова кампанія морально-політичного тиску на суспільство, інспірована тодішнім головним ідеологом А.Ждановим, і тому названа «ждановщиною». Її перший етап в Україні здійснював­ся під гаслом боротьби проти «націоналізму». Особливо рельєфно це виявилося після вересневого 1947 р. пленуму правлін­ня Спілки письменників України, коли посилилося відверте публічне цькування і пряме звинувачення у «націоналізмі» М.Рильського (за твори «Мандрівка в молодість», «Київські октави»), Ю.Яновського (роман «Жива вода»), І.Сенченка (повість «Його покоління»), О.Довженка (кіносценарій «Ук­раїна в огні») та ін.

Нагнітанню атмосфери ідеологічної нетерпимості під вигля­дом принциповості сприяло те, що саме у 1947 р. КП(б)У знову очолив Каганович. Саме він вніс «вагомий внесок» у підготовку згаданого пленуму. Ще у серпні, виступаючи на параді молодих письменників у ЦК КП(б)У, Каганович роз­ставив акценти майбутньої кампанії шельмування, провокацій­но заявивши: «Ми не зуміємо виховати когорти молодих пись­менників без критики старих».

У серпні 1947 р. розширюється фронт ідеологічної атаки сталінізму на українську інтелігенцію: вогонь несправедливої критики переноситься на велику групу науковців республіки. Так, ЦК КП(6)У ухвалив постанову «Про політичні помилки і незадовільну роботу Інституту історії Академії наук УРСР». Різкій критиці були піддані праці С.Білоусова, К.Гуслистого, М.Петровського, М.Супруненка, Л.Славіна, Ф.Ястребова та ін.

Серед принципових зауважень центральне місце посідали звинувачення у антинауковості, відході від більшовицького принципу партійності, відродженні ключових ідей історичних концепцій Антоновича, Грушевського, висвітленні історії Ук­раїни ізольовано від історії інших народів СРСР тощо. Справ­жня ж суть, усіх цих критичних зауважень полягала у відстою­ванні офіційною владою монополії на трактування історичного процесу, що є однією з важливих умов функціонування будь-якої тоталітарної держави.

Другий етап кампанії морально-політичного тиску на сус­пільство відкриває розгорнута наприкінці 1948 р. боротьба проти «низькопоклонства» перед Заходом, а згодом — і проти «кос­мополітизму». Кампанія проти «космополітизму» мала на меті: посилити культурно-ідеологічну ізоляцію країни; не тільки роз: колоти інтелігенцію, а певною мірою протиставити її іншим соціальним групам суспільства; розпалити шовіністичні та ан­тисемітські настрої, посилити процес русифікації; відновити важливий фактор функціонування тоталітарного режиму — образ внутрішнього ворога, що в роки війни відійшов у тінь.

Фактично ця реакційна кампанія відігравала роль ідеологічно­го забезпечення консервації існуючого режиму.

Сигналом до рішучої атаки проти космополітів стала редак­ційна стаття «Про одну антипатріотичну групу театральних критиків», опублікована у січні 1949 р. у газеті «Правда» Відгомоном цієї статті в Україні стало навішування ярликів «безрідних космополітів» на літературних і театральних крити­ків — О.Борщагівського, А.Гозенпуда та ін. Горезвісна кампа­нія боротьби з космополітизмом призвела до серйозних нега­тивних наслідків: у літературі та театрі по суті зникло поняття «мистецької школи»; поглибилась ізоляція від надбань захід­ної культури; остаточно щезла атмосфера творчої змагальності; театральна та літературна критика фактично перетворилась із засобу стимулювання творчого розвитку на засіб втримання митців у рамках офіційного «соціального замовлення»; катас­трофічно була обмежена свобода творчості.

Послідовне відстоювання офіційною владою власної моно­полії на інтерпретацію марксизму-ленінізму, на визначення пріоритетних напрямів у науці, на тотальний ідеологічний кон­троль прослідковується у ході широкомасштабних дискусій з питань філософії, мовознавства, політичної економії, які було розгорнуто у 40 —50-х pp. Прикладом диктату у науці стала сесія Всесоюзної академії сільськогосподарських наук (серпень 1948 p.), яка піддала нищівній критиці генетику, що завдало величезної шкоди розвиткові сільського господарства. В Ук­раїні жертвами «лисенківщини» стали академік М.Гришко, професори С.Гершензон, Л.Делоне, І.Поляков та ін.

Поштовхом до нової хвилі критики творчої інтелігенції ста­ла редакційна стаття газети «Правда» від 2 липня 1951 р. «Проти ідеологічних перекручень у літературі». У цій статті популярний вірш В.Сосюри «Любіть Україну», написаний ще у 1944 p.Lназивається «в основі своїй ідейно порочним тво­ром», під яким могли підписатись Петлюра, Бандера; М.Рильсь­кому нагадували про «серйозні ідеологічні помилки»; критиці піддавалась опера К.Данькевича «Богдан Хмельницький».

Ідеологічний залп по суспільству, зроблений у повоєнний період, був дуже потужним — за короткий строк (1946 — 1951 pp.) було прийнято 12 партійних постанов з ідеологічних питань. І хоча в більшості випадків об'єктом критики і напа­док була та чи інша частина інтелігенції, справжньою мішенню для тоталітарного режиму стало все суспільство, на яке здій­снювався морально-політичний тиск. Саме у цьому контексті слід сприймати заяви Л. Кагановича про те, що кожний випа­док невиконання планових завдань у промисловості й сільсько­му господарстві буде розглядатись як прояв українського буржуазного націоналізму.

...


Смолій

 

Зміни у сфері культури

Після визволення території України від німецько-фашистських загарбників почало­ся відновлення зруйнованих під час війни шкіл, вузів, закладів культури, наукових установ. Поширення набув рух за відбудову зруйнованих і спорудження нових шкільних приміщень силами, засобами і руками самого населення — „методом народної будови", що зародився ще під час війни з ініціативи жителів с. Верхівня на Житомирщині. В 1944-1950 pp. у республіці було побудовано, а та­кож відбудовано зруйнованих повністю і частково 1669 шкіл на півмільйона учнівських місць. Однак шкільна мережа не задовольняла наявних потреб. У середині 50-х pp. 16 тис. шкіл (33,2% від їх загаль­ної кількості), в яких навчалося 1,67 млн. дітей, змушені були організовувати заняття в дві, а чима­ло шкіл — навіть у три зміни. Значна кількість цих закладів, особливо в сільській місцевості, а також у робітничих селищах, розміщувалася в мало присто­сованих для занять приміщеннях. Школи постійно відчували гостру потребу в підручниках, зошитах, обладнанні. У 1950/51 навчальному році загальний книжковий фонд шкільних бібліотек становив 17 млн. примірників — у середньому кількість книжок в одній такій бібліотеці була меншою, ніж до війни.

Труднощі, що стояли перед освітньою системою у повоєнний період, привели до швидкого зростан­ня кількості вечірніх шкіл, особливо в містах. Були засновані також курси для дорослих, професійні за­очні школи. У 1953 р. здійснено перехід до обов'язкової семирічної освіти.

Унаслідок проведеної після війни реорганізації кількість вищих навчальних закладів в УРСР зменшилася, тоді як кількість студентів зросла з 99 тис. у 1946 до 325 тис. у 1956 р. Правда, майже половина з них навчалася на заочних і вечірніх відділеннях, що загалом негативно впливало на рівень фахової підготовки. Серйозним гальмом у розвитку загальноосвітньої та спеціальної школи була заідеологізованість навчально-виховного про­цесу, закостенілість його форм і методів.

В повоєнні роки було внесено ряд змін в ор­ганізацію наукових досліджень в УРСР. Зокрема, в листопаді 1945 р. було вирішено створити у складі АН УРСР сільськогосподарське відділення (в 1956 р. на його базі утворена сільськогосподарська академія). В 1952 р. з відділу фізико-хімічних і ма­тематичних наук виділився відділ фізико-математичних наук. У 1954 р. був утворений кримський філіал АН УРСР. Розширилася мережа науково-дослідних установ в УРСР. Якщо в 1945 р. їх налічувалося 267, то в 1950 — 462, в т.ч. більше 30 академічних інститутів. Серед новостворених — харківські інститути радіофізики та електроніки, фізико-технічний низьких температур, львівські інститути — машинознавства та автоматики, суспільних наук, геології, корисних копалин, київські інститути — металофізики, металоке­раміки і спецсплавів та ін. Зміцнювалася, хоча й повільно, матеріально-технічна база науково-дослідних установ. Зростав кадровий потенціал.

В середині 50-х pp. у складі академії налічува­лося 81 дійсний член та 100 членів-кореспондентів. У 1946 р. після смерті О.Богомольця президентом АН УРСР був обраний О.Палладін, відомий учений біохімік, який мав великий досвід науково-організаційної роботи і користувався авторитетом в академічних колах.

Зусилля вчених України спрямовувалися пере­дусім на розв'язання актуальних проблем індустріального розвитку, створення нових видів озброєнь і техніки, на реалізацію „плану перетво­рення природи", який висунув Сталін у 1948 р. По­при всі труднощі морально-психологічного порядку, некваліфікованого втручання в наукове життя партійних і державних чиновників, репресії, ук­раїнські вчені збагатили науку багатьма фундамен­тальними розробками, винаходами й відкриттями. Зокрема, чимало зробили вони для розвитку ракет­ної техніки, космонавтики, використання атомної енергії у військових та мирних цілях. Вчені України взяли активну участь у підготовці до запуску пер­шого штучного супутника Землі в жовтні 1957 p., польоту в космос першої в світі людини — Ю.Гагаріна. В 1956 р. генеральним конструктором будівництва космічних кораблів в СРСР став виходець з Житомирщини С.Корольов. Широке виз­нання як конструктор турбореактивних двигунів здобув академік А.Люлька. Одним з творців атом­ної бомби був генерал-лейтенант М.Духов.

Значними були досягнення математичних наук. Так, наприкінці 40—х pp. під керівництвом М.Лаврентьева було створено новий напрям у теорії функцій — теорію квазіконформних відобра­жень, що мало велике значення для подальшого розвитку газо- та гідродинаміки. Обширні дослідження проводились у галузі квантової теорії поля, теорії ймовірності, обчислювальної машинної техніки. Під керівництвом С.Лебедева в Інституті електротехніки в 1948—1950 pp. було виготовлено першу в Європі електронну цифрову обчислюваль­ну машину. З 1949 р. в Інституті фізики під керівництвом М.Пасічника розгорнулися дослідження в галузі фізики атомного ядра. Металургію атомної енергетики, ядерну фізику надвисоких енергій, ядерну фізику середніх енергій, фізику над­низьких температур, радіофізику успішно до­сліджували науковці Харківського фізико-технічного інституту АН УРСР. У галузі технічних наук були також розроблені й впроваджені у вироб­ництво технологія одержання надміцного чавуну, електровимірювальні прилади та ряд автоматичних регуляторів для гідроелектростанцій, нові, більш сучасні врубові машини й вугільні комбайни. З 1948 р. розпочалися дослідження в галузі порош­кової металургії.

В Інституті електрозварювання АН УРСР. якому 1945 р. було присвоєно ім'я його організато­ра академіка Є.Патона, успішно досліджувався і впроваджувався у виробництво новий метод елек­трошлакового зварювання кожухів доменних печей. суцільнозварних мостів, суден тощо. Син і учень Є.Патона Борис створив теорію автоматів дугового зварювання, що допомогло розробити технології напівавтоматичного зварювання під флюсом. Знач­ним технічним досягненням, яке довело великі можливості нових технологій, була побудова в 1953 р. найбільшого тоді в світі суцільнозварного моста че­рез Дніпро у Києві довжиною понад 1,5 км. З 1953 р. після смерті батька і донині Інститут електрозва­рювання очолює академік Б.Патон.

Позитивні результати були досягнуті в галузі хімічних наук. В Інституті фізичної хімії ім. Л.Писаржевського 1949 р. було вперше одержано важ­кий азот. Директор, інституту О.Бродський разом із своїми учнями розробив теорію розділення ізо­топів, створив методи концентрування важкої води.

Його книга „Хімія ізотопів", видрукувана 1952 p., стала першим у світовій науці підсумковим дослідженням у цій галузі хімії. В Інституті загаль­ної та неорганічної хімії було розгорнуто досліджен­ня, спрямовані на розв'язання проблем захисту вод­ного басейну від забруднень шкідливими речовина­ми і постачання споживачам чистої води.

В УРСР проводились дослідження в галузі сільськогосподарських, біологічних та медичних на­ук, у вивченні та використанні гідроенергетичних ресурсів республіки. В галузі сільського господар­ства діяльність учених спрямовувалась на виведен­ня нових зернових і технічних культур, високопро­дуктивних порід худоби, на застосування нових до­брив та удосконалення методів обробки ґрунтів. Доводилося вченим України реалізовувати й прожекторські плани, породжені у високих партійно-урядових кабінетах. Зокрема, розроблялися про­блеми, пов'язані з акліматизацією на українських землях субтропічних культур. В Інституті фізіології рослин та агрохімії розгорнулися дослідження щодо підвищення продуктивності каучуконосіїв в Україні.

Значної шкоди розвитку біологічних наук зав­дала лисенківщина. В 1947—1948 pp. відновилися переслідування генетиків. Т.Лисенко оголосив ген міфічною частинкою. Біологів, які в проблемах ге­нетики стояли на наукових позиціях, було піддано нищівній критиці як „безрідних космополітів". В Україні переслідувань зазнали вчені-біологи Д.Третьяков, М.Гришко, І.Шмальгаузен та ін., що на багато років загальмувало розвиток перспектив­них напрямів біологічної науки і зумовило відставання в цій галузі від світового рівня.

Зміцнювала свої позиції археологічна наука. Однак недостатнє фінансування та брак технічних можливостей вели до втрат величезної кількості ар­хеологічних пам'яток. Особливо з вини всесоюзних відомств. З 1945 по 1954 р. Інститут археології АН УРСР очолював академік П.Єфименко. Його фун­даментальна праця „Первісне суспільство" (1953) здобула великий авторитет автору. Певні результа­ти були досягнуті економістами, літературознавця­ми, мовознавцями, етнографами, мистецтвознавця­ми, філософами, правознавцями. Робота останніх зосереджувалася у новоствореному в 1946 р. Інсти­туті філософії та секторі держави і права (1949). Літературознавці досліджували творчість ук­раїнських класиків та письменників радянської Ук­раїни. Науковцям вдалося зібрати рукописи Т.Шевченка, Марка Вовчка, М.Коцюбинського та багатьох інших. Було продовжено видання десятитомника Т.Шевченка. В 1949 р. розпочато видан­ня 20-томного зібрання творів І.Франка. На почат­ку 50-х pp. було видано повне зібрання творів І.Котляревського, підготовлено 5-томник Лесі Ук­раїнки. В літературознавстві плідно працювали О.Дорошкевич, А.Шамрай, Ю.Меженко, Є.Ки-рилюк, М.Возняк, І.Пільгук, Ю.Білецький, О.Килимник, С.Крижанівський та ін. В Інституті мовознавства, який з 1945 р. носить ім'я видатного українського філолога XIX ст. О.Потебні, продов­жувались дослідження фонетичної системи, грама­тичної будови і лексичного складу сучасної ук­раїнської літературної мови, збирались матеріали для атласу української мови. Вчені-мистецтвоз-навці досліджували теорію та історію образотворчого мистецтва України, музики, театру, кіно. Ця праця здійснювалася в умовах шаленого ідео­логічного тиску, некомпетентного втручання партійно-державних органів у розвиток науки, безпідставних звинувачень учених-гуманітаріїв у „безідейності", „націоналістичних збоченнях", у „низькопоклонстві перед Заходом", у відступах від марксизму-ленінізму.

В таких же умовах працювали діячі літератури і мистецтва. Однак всупереч обставинам у 40—50-і pp. ними створено чимало творів, що залишили помітний слід у художній культурі українського на­роду. Так, Ю.Яновський опублікував роман „Жива вода", темою якого була воєнна і повоєнна дійсність України. П.Панч видав ряд новел і роман „Запо­рожці", в якому змалював події з української історії 1639-1648 pp. Історичний роман з часів Хмель­ниччини написав Н.Рибак — „Так сходило сонце". Ю.Смоличу належить роман „Вони не пройшли" про німецьку окупацію Харкова в 1941—1942 pp. Плідно працювали О.Довженко, В.Сосюра, Остап Вишня. Особливу популярність у повоєнні роки здобула творчість О.Гончара, автора трилогії „Пра­пороносці", повісті „Земля гуде". До помітних явищ літературного життя належали збірки поезій А.Малишка „Чотири літа", „За синім океаном", збірка Л.Первомайського „Земля", поема П.Тичи­ни „Похорон друга", автобіографічна поема М.Рильського „Мандрівка в молодість".

Зусиллями талановитих митців України розви­валося театральне, музичне, образотворче мистец­тво та кіно. Уже 1944 р. було завершено рееваку­ацію театрів. Відновлювали життя і ті театральні колективи, які припинили роботу під час війни. В західних областях УРСР було створено 18 нових театрів. У другій половині 40-х pp. в УРСР діяло 96 театрів, у 78 із них спектаклі ставили ук­раїнською мовою. Спільною бідою їх була ідейна й мистецька уніфікованість, а спільним здобутком — наявність великої плеяди талановитих акторів. У те­атрах України працювали такі видатні майстри сце­ни, як М.Литвиненко-Вольгемут, 3.Гайдай, М.Гришко, І.Паторжинський, Г.Юра, Б.Гмиря, Н.Ужвій, К.Хохлов, М.Романов, А.Бучма, Є.По-номаренко, Ю.Шумський та багато інших.

Музичне мистецтво радянської України в перше післявоєнне десятиріччя позначене передусім творчістю таких композиторів, як К.Данькевич, Д.Клебанов, А.Філіпенко, Г.Жуковський, А.Свечников, М.Вериківський, В.Гомоляка, К.Домінчен, М.Колесса, Г.Майборода, Б.Лято-шинський та ін. Популярністю серед глядачів і слу­хачів користувалися Державний український на­родний хор під керівництвом Г.Верьовки, створений восени 1943 p.. Київська державна академічна ка­пела „Думка" під керівництвом О.Сороки, Львівська державна хорова капела „Трембіта" під керівництвом П.Муравського, Державна капела бандуристів УРСР під керівництвом О.Міньків-ського, Державний симфонічний оркестр.

Пошуки ідеологічних відхилень призвели до на­падок не тільки на діячів української чи російської, а й єврейської культури. Багато єврейських пись­менників, учених, художників було репресовано за звинуваченням у „космополітизмі". Була навіть сфабрикована „змова" єврейської інтелігенції, в якій планувалося за допомогою „міжнародного єврейства" заволодіти Кримом і відокремитись від Радянського Союзу.

Наприкінці 40 — на початку 50-х pp. в умовах навішування націоналістичних ярликів, боротьби з національними культурами набирає величезних розмірів фетишизація російської культури та історії. Ідеологія і політична тактика сталінізму носили відкрито великоруський націоналістичний характер. Скрізь і всюди проголошувалось, що в економіці і політиці, філософії і науці саме російській думці на­лежало „всесвітньо-історичне значення". Російсь­кий народ, за словами Сталіна, „заслужив у цій війні загальне визнання як керівна сила Радянсько­го Союзу серед усіх народів нашої країни".

В інших умовах розвивалася українська культу­ра поза межами радянської України. Третя хвиля еміграції, пов'язана з подіями 2-ї світової війни, сколихнула культурне життя українців за кордоном, влила в нього новий потужний струмінь. Обстави-

ни війни змусили залишити Батьківщину майже 4,5 тис. вчителів, інженерів, учених, лікарів, ак­торів, священиків, студентів, їх зусиллями були відкриті навчальні, духовні й культурно-освітні за­клади, засновані товариства й асоціації, наукові ус­танови. В 1947-1948 pp. у Німеччині й Австрії бу­ло 29 українських гімназій, 80 народних шкіл, 8 спеціальних середніх шкіл. У Німеччині відновили свою діяльність Український вільний університет та Український техніко-господарський інститут, за­сновані нові вузи — Українська висока економічна школа, Українська богословська православна ака­демія і Греко-католицька духовна семінарія. На­весні 1947 р. була відновлена також діяльність Наукового товариства ім. Т.Шевченка (в Мюн­хені). Найбільшим доробком його стала кількатом-на „Енциклопедія українознавства". З 1945 р. роз­горнула діяльність Українська вільна Академія наук спочатку в Авгсбурзі, а згодом у Вінніпезі та Нью-Йорку. НТШ організувало свої відділи у США, Канаді й Австралії. Основний напрям досліджень — українознавство.

Значним був доробок українських еміграційних літераторів. З-поміж інших творів, написаних у 40-і pp., варто виділити романи „Діти чумацького шляху" Д.Гуменної, „Ост" У.Самчука, „Тигроло­ви" І.Багряного, „Доктор Серафікус", „Без грун­ту" В.Домонтовича, „Еней і життя інших", „День гніву" Ю.Косача. Найвидатнішим з поетичних творів була поема Т.Осьмачки „Поет" (1947). Плідно творили на поетичній ниві М.Орест, Ю.Клен, В.Барка, Л.Лиман, Л.Полтава, О.Заєвський, О.Веретенченко, Яр.Славутич, С.Гординський, Б.Кравців, Б.Нижанківський та ін. Найбільш виразними явищами в театральному житті українців за рубежем були Ансамбль українських акторів під керівництвом В.Бладацького і Театральна студія під керівництвом И.Гірняка та О.Добровольської.

В перші повоєнні роки основні культурні центри української еміграції містилися в Німеччині та Австрії. В 1949-1950 pp. вони поступово пе­ремістилися до США та Канади. Культурна творчість зарубіжних українців репрезентувала ук­раїнську культуру за рубежем, засвідчувала високі потенційні можливості уярмленого українського на­роду, який навіть в умовах сталінщини зберігав, розвивав і примножував кращі національно-куль­турні традиції, плекаючи надію на майбутнє демо­кратичне відродження їх і вільний розвиток.

...





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-19; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 2765 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Есть только один способ избежать критики: ничего не делайте, ничего не говорите и будьте никем. © Аристотель
==> читать все изречения...

2187 - | 2138 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.007 с.