Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Особливості культурного розвитку




Культурне життя в Україні було невід'ємною частиною повоєнного відродження. У тяжкому становищі опинили­ся освітні заклади, особливо в сільських районах, тому в Україні розгорнувся рух за відбудову і ремонт шкіл влас­ними силами. Протягом першої половини 50-х років було зведено 1300 нових шкіл на 400 тис. учнівських місць. У 1958 р. в республіці здійснено перехід до обов'язкової се­мирічної освіти. Наприкінці 50-х років в Україні діяли 11 тис. середніх шкіл — у 2,5 рази більше, ніж у 1940 р. Однак поглиблювалася відірваність української школи від проблем національного виховання. Так, «Історія СРСР» у школі починалася історією Російської імперії, яка пере­ходила в історію СРСР. Лише у 30 % шкіл навчання про­водилось українською мовою. З 1948 р. до 1954 р. кіль­кість українських шкіл зменшилася з 26 тис. до 25 тис, а російських збільшилася з 2720 до 4051. У 1953 р. в шко­лах з українською мовою навчання налічувалося 1,4 млн. учнів, а в російських і змішаних — 3,9 млн.

Протягом першої повоєнної п'ятирічки було відновле­но роботу всіх вищих навчальних закладів республіки, яких наприкінці 1950 р. було 160. Тільки на стаціонарних відділеннях цих закладів навчалося понад 200 тис. студен­тів. За 1946—1950 pp. в Україні було підготовлено понад 126 тис. спеціалістів із вищою освітою.

Уже через три роки було відновлено науково-технічну базу АН УРСР. Почалися розробки й дослідження в таких галузях науки, як ядерна й теоретична фізика, металофі­зика та ін. Проте виток репресій, пошуки «безрідних кос­мополітів» ускладнювали діяльність наукових колекти­вів. У серпні 1947 року з'явилася постанова ЦК КП(б)У «Про політичні помилки і незадовільну роботу Інституту історії Академії наук УРСР». Безпідставній критиці в ній було піддано праці, видані в передвоєнні та воєнні роки: «Короткий курс історії України» за редакцією С. Білоусова, К. Гуслистого, М. Петровського, М. Супруненка, Ф. Ястребова, «Нариси історії України» за редакцією К. Гус­листого, Ф. Ястребова. Після сесії ВАСГНІЛ (серпень 1948 року), яка завершила розгром «реакційної теорії менделізму-морганізму», жертвами лисенківщини стали академік АН УРСР М. Гришко, завідувач кафедри дарвінізму про­фесор С. Гершензон (Київський університет), завідувач ка­федри дарвінізму і генетики, професор І. Поляков (Харків­ський університет), професор Л. Делоне (Харківський сільськогосподарський інститут) та ін. Було розкритико­вано підручник для вузів «Курс генетики» М. Гришка і Л. Делоне.

Прийнята влітку 1946 р. постанова ЦК ВКП(б) про журнали «Звезда» і «Ленинград» в Україні ініціювала від­повідні постанови ЦК КП(б)У: «Про перекручення і помил­ки у висвітленні історії української літератури в «Нарисі іс­торії української літератури"» (24 серпня 1946 року), «Про журнал сатири і гумору "Перець"» (19 вересня 1946 року), «Про журнал "Вітчизна"» (1 жовтня 1946 року), «Про ре­пертуар драматичних і оперних театрів УРСР і заходи щодо його поліпшення» (20 жовтня 1946 року) та багато інших. Ці документи суб'єктивно оцінювали й спотворю­вали загальне становище у літературі та мистецтві.

Ідеологічна ситуація в Україні погіршилася після того, як ЦК КП(б)У знову очолив Л. Каганович. У пресі з'явили­ся статті, які вихваляли роль Кагановича в розгромі «хвильовизму» в Україні. Він звинувачував у буржуазному націоналізмі відомих майстрів літератури П. Панча (за ро­ман «Гомоніла Україна»), А. Малишка, С. Крижанівського, І. Неходу, В. Бичка, М. Рильського, Ю. Яновського, І. Сенченка та ін., ганебно шельмував кіносценарій О. Дов­женка «Україна в огні».

Довженко Олександр Петрович (1894—1956) — один із основоположників українського кіномистецтва, пись­менник, художник. У 1914 р. закінчив Глухівський учительський інститут, навчався в Київському комерційному інституті та Академії мистецтв. З 1926 р. працював на Одеській кінофабриці, де створив кілька короткометраж­них фільмів. Протягом 1936—1941 pp. був режисером Ки­ївської кіностудії художніх фільмів. У роки війни створив низку документальних фільмів про визволення України від фашистських загарбників. Творець художніх фільмів «Арсенал» (1929), «Земля» (1930), «Щорс» (1939), «Пое­ма про море» (1956) та ін. За кіносценарій «Україна в огні» (1943) був підданий нищівній критиці.

 

На пленумі Спілки письменників у вересні 1947 р. О. Корнійчук у своїй доповіді звинуватив М. Рильського, І. Сенченка, Ю. Яновського, редколегію журналу «Дніп­ро» та його редактора А. Малишка в націоналізмі.

Починаючи з 1948 р., в СРСР, за вказівкою Сталіна, почалася боротьба з «безродними космополітами» серед творчої інтелігенції. Завершилася ця кампанія розгромом Єврейського антифашистського комітету і «справою ліка­рів». За звинуваченнями у міжнародному сіонізмі було за­арештовано 110 осіб, із яких 10 засуджено до розстрілу. «Справа лікарів», яка негативно позначилася і на долі ук­раїнської інтелігенції, досі всебічно не досліджена. Однією з причин цієї «справи» була патологічна недовіра Сталіна до лікарів, які, ймовірно, були причетні до загибелі Фрунзе та Жданова. Лікарі кремлівської лікарні після арешту визнали під тортурами себе винними у смерті Жданова. Із 9 заарештованих 6 були євреї, а за логікою Сталіна — агенти міжнародного сіонізму. Планувалася репресивна кампанія в СРСР і в Україні проти євреїв. За вказівкою Сталіна у лютому 1953 р. мільйонним тиражем було від­друковано брошуру члена президії ЦК КПРС, філософа Д. Чеснокова «Чому необхідно було виселити євреїв з про­мислових районів країни». її вихід у світ було приурочено до вироку «вбивцям у білих халатах», яких повинні були 5 березня 1953 року повісити на Красній площі. У громад­ськості мало сформуватися враження, що євреї виселяють­ся з великих міст заради спасіння від «праведного гніву» інших народів. За задумом Сталіна, вздовж шляху пряму­вання поїздів з депортованими мали відбутися «стихійні прояви народного гніву»: напади на ешелони та вбивства депортованих. Зі смертю диктатора «справа лікарів» була припинена, а лікарі, крім кількох, померлих в ув'язненні, були звільнені.

Апогею наступ на інтелігенцію в Україні досяг у 1951 p., коли у «Правді» за 2 липня було надруковано редакційну статтю (тобто без підпису) «Проти ідеологічних перекручень у літературі». У ній ішлося про те, що написаний ще 1946 року вірні В. Сосюри «Любіть Україну» критикував­ся за те, що він «викликає почуття розчарування, протес­ту... під такою творчістю підпишеться будь-який недруг українського народу з націоналістичного табору, скажімо, Петлюра, Бандера та ін.». Авторами статті були Кагано­вич та деякі його літературні консультанти з України.

Сосюра Володимир Миколайович (1898—1965) — ви­датний український поет. Народився в ст. Дебальцеве, те­пер Донецької області. Учасник громадянської війни. Дру­куватися почав у 1917 р. Належав до літературної органі­зації «Гарт», ВУСПП. У 1921 р. вийшла перша поетична книга Сосюри «Поезії», у 1922 р. — збірник «Червона зи­ма», які оповідали про події громадянської війни. У 30-х роках опублікував книги: «Червоні троянди» (1932), «Но­ві поезії» (1937), «Журавлі прилетіли» (1940), «Під гул кривавий», «В годину гніву» (1942) та ін. Лауреат Держав­ної премії СРСР (1948) та премії ім. Т. Шевченка (1963).

 

За цих гнітючих умов українська література все таки поповнилася багатьма визнаними творами. Це, зокрема, драматична поема «Шевченко і Чернишевський» П. Тичи­ни, збірка поезій «Троянди й виноград» М. Рильського. Досягненням української прози були цикл романів «Вели­ка рідня», «Кров людська — не водиця», «Хліб і сіль» М. Стельмаха, «Хазяї» С. Скляренка, «Лейтенанти» О. Копиленка, «Київські оповідання» Ю. Яновського, твори Н. Рибака, В. Собка, гумористичні оповідання Остапа Вишні (який свого часу став жертвою репресій), творчість російськомовного письменника-фронтовика В. Некрасова з Києва, автора книги «В окопах Сталінграду».

Різноманітністю композиційних рішень відзначені твори образотворчого мистецтва О. Шовкуненка, М. Дерегуса та ін. Тема війни домінувала у творчості художників: «Бабин Яр» В. Овчинникова, «Ми ще повернемося» Л. Мучника, «Визволителі Києва» С. Бесєдіна. Героїзм на­родних мас у боротьбі з ворогами став темою для творчості композиторів К. Данькевича і Д. Клебанова, які відповід­но в опері «Богдан Хмельницький» та симфонії «Бабин Яр» відтворили незабутні й трагічні сторінки історії.

Зростала популярність театрального мистецтва. У 50-ті роки в Україні діяло майже 70 професійних театрів, публі­ка захоплювалася талантом Б. Гмирі, Н. Ужвій, Г. Юри та ін. Сприяли відродженню нашого музичного мистецтва гастролі в Україні І. Козловського, В. Давидової та ін.

Працювали три кіностудії художніх фільмів — Київ­ська, Одеська та Ялтинська. Популярними стали кінокар­тини «Сільська вчителька», «Педагогічна поема», «Весна на Зарічній вулиці», фільм кінорежисера І. Савченка «Та­рас Шевченко» та ін. На початок 1946 р. понад 100 кіно­журналів «Радянська Україна» випустила Українська сту­дія кінохроніки.

Українська культура повоєнного часу зазнала руйнів­ного впливу сталінщини, що призвело до суб'єктивізму в зображенні життя українського народу тяжких відбудов­них років.

...





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-19; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 692 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Большинство людей упускают появившуюся возможность, потому что она бывает одета в комбинезон и с виду напоминает работу © Томас Эдисон
==> читать все изречения...

2552 - | 2215 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.