Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Гуманістичні засади конституційного ладу України




Гуманізм; народний суверенітет; форми здійснення народо­владдя.

Гуманістичні засади конституційного ладу України - це ос­новоположні принципи, які визначають і закріплюють провідну роль громадянина в державному будівництві та місцевому само­врядуванні. До них належать:

1. Гуманізм. Конституція України 1996 р. на відміну від
конституцій «радянського» типу кардинально змінює підхід до
розв'язання проблеми про співвідношення людини і держави.
Проголошуючи визнання людини, її життя і здоров'я, честі й гід­ності, недоторканності і безпеки найвищою соціальною цінніс­тю, Конституція України (ст. 3) формулює відповідь на цю про­блему: не людина створена для держави, а навпаки - держава для
людини,
держава відповідає за свою діяльність перед людиною, а
утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним
обов'язком держави. В цьому якраз і полягає гуманістична сут­ність Конституції України, а гуманізм, таким чином, набуває зна­чення найголовнішого принципу конституційного ладу України.

                                  * * *

2. Суверенітет народу України. Суверенітет означає верхо­венство і незалежність влади, тобто її право на власний розсуд розв'язувати свої внутрішні та зовнішні справи, без втручання в них будь-якої іншої влади. В науці конституційного права розріз­няють кілька видів (форм) суверенітету: державний, національний та народний1.

Державний суверенітет означає властивість держави само­стійно і незалежно від влади інших держав здійснювати свої функ­ції всередині держави і у відносинах з іншими державами.

Національний суверенітет характеризує повновладдя нації, її політичну свободу, наявність у неї реальної можливості самостій­но визначати спосіб свого національного життя, зокрема здатність самовизначатися і утворювати незалежну державу. Принцип наро­довладдя отримав закріплення у ст. 5 Конституції України: «Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ».

 Народний суверенітет насамперед означає повновладдя наро­ду, тобто володіння народом, який є єдиним джерелом влади, полі­тичними та соціально-економічними засобами для реальної участі у

1У деяких джерелах національний та народний суверенітет ототожню­ється. Див., наприклад: Конституция Российской Федерации: Энциклопедический словарь / В. А. Туманов, В. Е. Чиркин и др.- Изд. 2-е, переработ. и дополн.- М.: Юристь, 1997.- С. 279.

здійсненні публічної, політичної влади (державної влади та місце­вого самоврядування), в управлінні державними та суспільними справами. Тлумачення конституційного положення щодо повно­владдя народу дається в Рішенні Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року № 6-рп/2005 (справа про здійснення влади народом): «в Україні вся влада належить народові. Влада народу є первинною, єдиною і невідчужуваною та здійснюється народом шляхом вільного волевиявлення через вибори, референдум, інші форми безпосередньої демократії у порядку, визначеному Консти­туцією та законами України, через органи державної влади та органи місцевого самоврядування, сформовані відповідно до Кон­ституції та законів України.

Результати народного волевиявлення у визначених Конститу­цією та законами України формах безпосередньої демократії є обов'язковими.

У співвідношенні «суверенітет народу - державний суверені­тет» пріоритет належить суверенітетові народу, він здійснює уста­новчу владу і визначає конституційний лад держави та форму державної влади, його воля є обов'язковою для всіх органів дер­жавної влади та органів місцевого самоврядування. Так, згідно з ч. 2 ст. 5 Конституції України виключно народові належить право визначати і змінювати конституційний лад в Україні. У Рішенні Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року № 6-рп/2005 (справа про здійснення влади народом) визначається, що зазначене конституційне положення треба розуміти так, що тільки народ має право безпосередньо шляхом всеукраїнського референдуму визна­чати конституційний лад в Україні, який закріплюється Конститу­цією України, а також змінювати конституційний лад внесенням змін до Основного Закону України в порядку, встановленому його розділом XIII.

Належне виключно народові право визначати і змінювати кон­ституційний лад в Україні не може бути привласнене у будь-який спосіб державою, її органами або посадовими особами.

Важливою гарантією народного суверенітету є заборона узур­пації державної влади (ч. 4 ст. 5 Конституції України), під якою слід розуміти захоплення державної влади шляхом насилля або в інший неконституційний чи незаконний спосіб органами держав­ної влади та органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами, громадянами чи їх об'єднаннями (Рішення Конституцій­ного Суду України від 5 жовтня 2005 року № 6-рп/2005 (справа про здійснення влади народом)).

Таким чином, народний суверенітет слід розглядати як природ­не право народу самостійно розпоряджатися своєю долею, ство­рювати такий суспільний і конституційний лад, який відповідає його волі. Водночас народний суверенітет у площині конституцій­ної доктрини повинен мати певні обмеження, мета яких - захисти­ти конституційні цінності. Необхідність таких обмежень пов'язана з особливостями механізмів волевиявлення народу. І референдум, і вибори - це такі форми волевиявлення, які забезпечують ухвален­ня відповідного рішення чи обрання депутатського корпусу пев­ною більшістю виборців. Таким чином здійснення влади народом фактично підміняється владою більшості і відкидає пошук соціаль­ного компромісу, що можливе в рамках представницького органу. З вітчизняної та закордонної практики державного будівництва ми знаємо багато прикладів, коли більшість постановляла рішення, що призводили до скасування конституційного ладу, встановлення тоталітарних і авторитарних режимів. Достатньо згадати референ­дум, який було проведено в Німеччині в 30-х роках XX ст. з пи­тання поєднання в одній особі посад президента і канцлера. «Прав­ління однорідної, догматичної більшості,- зазначає Ф. А. Гайєк,-може зробити демократію більш нестерпною, ніж найгірша з дик­татур»1.

Аналіз Конституції України дозволяє підтвердити висновок про встановлення окремих обмежень народного суверенітету. Такі обмеження можуть мати формальний або змістовний характер. Формальне обмеження народного суверенітету знаходить свій прояв у тім, що Конституція чітко визначає форми народного во­левиявлення -  вибори, референдум, інші форми безпосередньої демократії (ст. 69), а також процедуру їх застосування (наприклад, згідно зі ст. 74 Конституції України не допускається проведення референдуму щодо законопроектів з питань податків, бюджету і амністії), що в літературі слушно розглядається як гарантія від спонтанних проявів народовладдя2.

За змістом народний суверенітет обмежується правами люди­ни: «Конституція України не може бути змінена, якщо зміни пе­редбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і гро­мадянина» (ст. 157 Конституції України). Ця заборона має абсо­лютний характер і не залежить від способу зміни Конституції України - Верховною Радою України чи всеукраїнським референ­думом.

 Можливе також і добровільне самообмеження народного суве­ренітету - вступаючи у відносини з іншими народами, створюючи міжнародні об'єднання (зазвичай це відбувається через посеред­ництво держави), народ використовує свою владу з дотриманням положень міжнародних договорів, загальновизнаних принципів міжнародного права.

 

1 Хайек Ф. А. Дорога к рабству // Вопросы философии.- 1990.- № 10.-С. 151.

2Див.: Арановский К. В. Государственное право зарубежных стран: Учебник для вузов.-С. 128.

 

 

Слід також зазначити, що принцип народного суверенітету не суперечить ідеї божественного панування, яка розуміється як пряме здійснення влади іменем Бога або опосередковане - через його земних намісників. Так, Бог може бути визнаним вищою під­ставою та початком усього існуючого, зокрема конституційного ладу і державної влади. Проте Бог не може володіти державними повноваженнями - ними він розпоряджається через посередників своєї божественної волі. Тобто, воля Божа як найвищий закон має політичне і правове значення не сама по собі, а лише тією мірою, якою народ визнає її змістом власної волі1. Такий підхід повною мірою узгоджується зі згадуванням Бога в преамбулі Конституції України. Так, преамбула не містить положень про «божественну владу», але в ній йдеться про усвідомлення парламентом, який приймає Конституцію, відповідальності перед Богом.

                                     * * *

Здійснення народовладдя відбувається у двох формах: безпосе­редньо і через органи державної влади та органи місцевого само­врядування (безпосередня (пряма) і представницька демократія). Безпосередня (пряма) демократія - це пряме здійснення вла­ди народому загальнодержавному або місцевих масштабах (на­родне волевиявлення ). Демократія є безпосередньою, якщо народ править сам, на своїх зборах, якщо немає різниці між тими, хто управляє, і тими, ким управляють2. Найважливішими формами безпосередньої демократії є вибори та референдум.

Представницька демократія - це здійснення влади через вільно обрані народом представницькі органи. Концепція народно­го представництва, розроблена в ХVIII-ХІХ ст., базується на та­ких вихідних положеннях:

1. Конституцією держави засновується народне представ­ництво.

2. Орган народного представництва (парламент) здійснює законодавчу владу від імені народу - носія суверенітету - за його уповноваженням.

3.Парламент складається з депутатів, які вільно обрані наро­дом (представників народу).

4.Депутат парламенту представляє весь народ, а не лише тих, хто його обрав (принцип вільного депутатського мандата).

5.Для парламенту характерні специфічні організаційні форми роботи.

     1Див.: Государственное право Германии: В 2 т.- Т. 1.- М.: Ин-т гос-ва и права РАН, 1994.-С. 34.

2Див.: Демишель А., Демишель Ф., П ик емаль М. Институты и власть во Франции.-М: Наука, 1977-С. 12.

 

 

6.Рішення парламенту (закони) мають визначальний характер.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2018-10-18; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 151 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Начинать всегда стоит с того, что сеет сомнения. © Борис Стругацкий
==> читать все изречения...

2298 - | 2047 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.