Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Місцеве самоврядування в Україні





 


за P. Гнейстом, забезпечує те, що місцеве управління буде в руках тих, хто займає керівні посади в суспільстві та таким чином буде досягну­то гармонії держави і суспільства1.

Дещо на інших позиціях перебував Л. Штейн. Він вважав, що самоврядування є «першою формою, в якій досягає свого здійснення ідея вільного управління як організованої та повноважної участі громадян у функціях виконання загалом й управління зокрема. Воно виникає не стільки завдяки вільній і самодіяльній волі окремих громадян, скільки завдяки природі цих відносин, які породжують та роблять необхідною таку участь». Громада, на його думку, це «ево­люціонуюча організація місцевого самоврядування. Тому її призна­чення і здатність незначною мірою, для своєї обмеженої сфери, — утворювати основні форми і органи держави, і таким чином застосо­вувати у себе великі принципи згідно з державним устроєм урядового права.... Саме тому громадівський устрій є зерном будь-якого само­врядування, громада є батьківщиною вільного управління, а народ без вільної громади за будь-якого вільного державного устрою, буде не вільним, а адміністративно рабським народом». Водночас він стверджував, що «державний устрій є тільки першим, а вільне управління в громаді — другим кроком до свободи народу»2.

Послідовники Л. Штейна вбачали підстави самостійності в тому, що вони є не безпосередньо органами держави, а органами місцевої спільноти, на яку держава покладає вирішення певних завдань дер­жавної влади. Вони розглядали громаду як територіальну корпорацію, яка виступає щодо держави як особлива юридична особа публічного права. Самостійність місцевих спільнот має вираження в тому, що во­ни можуть мати свої особливі громадянські права: бути власниками, вступати в різноманітні зобов'язальні відносини. Така майнова право­здатність місцевих спільнот надає їм самостійності стосовно держави, але ще не встановлює самоврядування. Суб'єктами самоврядування вони є лише настільки, наскільки держава покладає на них здійснен­ня своїх функцій, функцій державного управління3.


В українській політико-правовій думці ми також знаходимо при­хильників державницької моделі місцевого самоврядування. Зокре­ма, М. Туган-Барановський писав, що система муніципальних органів має йти поряд із системою державних органів, причому муніци­палітети «повинні створювати певну ієрархію, починаючи від вели­ких організацій, що охоплюють великі райони і великі групи населен­ня аж до найменших з населенням у кілька тисяч чи навіть сот ро­дин». В основу ж компетенції головних одиниць місцевого самовря­дування має бути покладено сформульований вченим політико-еко-номічний принцип: «Кожна муніципальна організація повинна мати своє власне господарство, до того ж у розподілі господарських за­вдань міждержавними й іншими муніципалітетами повинно бути по­кладене правило, щоб усе, що має бути виконано муніципалітетами, покладалося на останні. Центральна державна влада мусить брати на себе лише те, що явно не під силу муніципалітету». За державою зали­шається загальна наглядова, спрямовуюча і регулююча влада. Отже, широке місцеве самоврядування, на думку М. Тугана-Барановського, має стати «першим корективом» до «централізуючого начала держав­ності»1.

Демократичний за суттю, але значною мірою державницький підхід до влади та самоврядування спостерігався у роботах видатного українського вченого М. Палієнка. На його думку, державна влада за своєю суттю — це явище колективно-психологічного характеру, яке визнається підвладними2. Він писав, що державна влада та право по­винні слугувати загальному добробуту, а не інтересам окремих осіб, груп населення або суспільних класів3. При цьому формою самообме­ження держави виступає місцеве самоврядування, під яким він ро­зумів таке управління, коли місцевому населенню надається право самостійно відати завданнями державного управління на місцях за допомогою своїх виборних осіб та під контролем уряду щодо закон­ності дій органів місцевого самоврядування. Держава, на його думку, ніби говорить: «Ви будете самі самостійно завідувати тими чи іншими


 


1 Лазаревский Н. И. Цит. праця. — С. 43.

2 Штейн Л. Ученіе обт> управленій и право управленія: сь сравненіемт> литературьі и
законодательствть Францій, Англіи и Германій. — СПб., 1874. — С. 27-28, 29-30.

3 Коркунов Н. М. Русское государственное право. Т. 2: Часть Особенная. — СПб.,
1903. — С. 363-365; Лазаревский Н. И. Лекции по русскому государственному пра­
ву. Т.2: Административное право. Ч. 1: Органи управлення. — С. 46-49.

690


1          Основи етнодержавознавства: Підручник / За ред. Ю. І. Римаренка. — К., 1997. —
С. 211.

2          Палиенко Н. И. Учение о существе права и правовой связанности государства. — X.,
1908. — С. 319-320.

3          Палиенко Н. И. Правовое государство и конституционализм // Вестник права. —
1906. — №1. — С. 37.

691


Розділ 26






Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2018-10-18; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 131 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Два самых важных дня в твоей жизни: день, когда ты появился на свет, и день, когда понял, зачем. © Марк Твен
==> читать все изречения...

2219 - | 2051 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.