Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Роль Ф. Прокоповича та інших українських діячів у становленні розгалуженої системи зв’язків з громадськістю в Російській імперії




Феофан Прокопович (1681-1736) - церковний і державний діяч першої третини ХVІІІ ст., Соратник Петра І в справі перетворення системи управління церквою і одночасно ідеолог його реформ.

Народився майбутній ідеолог петровських реформ в 1681 р. (за дру гим даними - в 1677 р.) в Києві в купецькій родині. При рожде нии був наречений Елеазаром (або Єлисеєм). Навчався в Києво-Моги-лянской академії, ректором якої був його дядько (по матері) Фео фан Прокопович. Петро I, дізнавшись образ думок Феофана і переконавшись у його видатних здібностях, в 1716 році викликав його в Петербург для здійснення реформи церкви.

Тут спочатку виступив як проповідника-публіциста, роз'яснюючи дії уряду і доводячи необхідність перетворень, а також осміюючи і сатирично викриваючи її противників. З цих проповідей особливо чудові слово про царську подорожі за кордон і «Слово про владу і честі царської» (1718), присвячене доказу необхідності для Росії необмеженого самодержавства, причому проповідник особливо озброювався на «богословів», які вважали, що влада духовна вище світської.

Ставши єпископом Псковським і Нарвського, фактично перебуваючи в Петербурзі, і з того часу стає головним помічником Петра Великого в справах духовного управління. Через його руки проходять, їм складаються або, принаймні, редагуються всі найважливіші законодавчі акти у справах церкви; за дорученням царя він пише передмови і тлумачення до перекладів іноземних книг, підручники, богословські та політичні трактати тощо. Їм складено «Духовний регламент» (1721), «Слово похвальне про флот російському», «Слово про владу і честі царської» (1718), написані передмова до Морського статуту (1719), інструкція для проповідників, «Оголошення» про чернецтво (1724), трактат про патріаршества, «Перше вчення отроком», міркування про шлюби з іновірцями, про хрещення, про розкол, детальний коментар до «Статуту про престолонаслідування» під заголовком: «Правда волі монаршої під визначенні спадкоємця держави своєї» (1722) і мн. ін

Одним з відомих тоді письменників, філософів Феофан Прокопович (1681-1736 pp.) пропагував перетворюючу діяльність Петра 1,виступав прихильником прогресу та науки, учення Коперники і Галілея. Значне місце в творчості Феофана Прокоповича належить проблемам держави, абсолютної монархії, співвідносин світської та церковної влади. В реформаційній діяльності Петра І вбачав прогресивність. Суть розробленої теорії просвітницького абсолютизму полягала в обґрунтуванні пріоритету світської влади, підпорядкуванні церкви державі, секуляризації, тобто перетворення церковних і монастирських маєтностей у світські. Модифікуючи теорію природного права і суспільного договору, пристосовуючи її до умов України, Росії, Феофан Прокопович орієнтується на інтереси купців, мануфактурників, дворянства, а інтереси народу інтерпретує. За теорією просвітницького абсолютизму монарх - це верховний носій державної влади, ставиться над усіма громадянами, а його дії спрямовані на загальну користь. Зрозуміло, що теорії просвітницького абсолютизму визнавала верховним носієм державної влади лише освіченого, мудрого властителя. Освіта і розвиток наук розглядалися як основа історичного процесу, сили держави і добробуту народу.

Феофан Прокопович пише, що з красномовства походить багато благ як громадських, гак і приватних, божественних і вигід людського життя, тому ті, хто приступить до вивчення цього мистецтва, «хай найперше на­вчаться бути чесними і корисними для людського життя». На думку Прокоповича, вміти люб'язно вітати гостей і складати сердечні нобажання є «маловажні теми для виступу», основне призначення риторики — патріотичне, формування суспільної думки. Найперше — виголошувати похвали визначним громадянам і керівникам, які добре і розумно керують державою, хоробро ведуть війни, «щоб їхня хоробрість не впала в забуття і щоб інших спонукала до подіб­них вчинків». Наступне — «промовою запалити інших до діяльного виконання завдань» у військовій справі. Далі — безкровно, словом перемагати бунти і повстання. «А чи вузеньке поле розкривається перед нами при писанні листів?» — запитує автор. Він вважає, що посольська служба потребує допомоги красномовців, щоб за­хистити державу, зберегти її авторитет і не вдаватися до зброї. «Наша Батьківщина мовчки благає допомоги красномовства», щоб закріпити преславні подвиги в історичних пам'ятках і передати нащадкам. Церква також «домагається допомоги красномовних мужів».






Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-10-06; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 303 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Бутерброд по-студенчески - кусок черного хлеба, а на него кусок белого. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2474 - | 2397 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.