Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Роль методичної роботи в підвищенні рівня професійної підготовки вчителя 4 страница




Характерною його рисою є гуманізм, який підносить людину в суспільстві, бореться проти її приниження. Від­повідно гуманістична педагогіка характеризується пова­гою до дітей, запереченням фізичних покарань, прагнен­ням до вдосконалення здібностей дітей. Гуманісти значної уваги надавали фізичному та естетичному вихованню ді­тей, вивченню рідної, грецької й латинської мов, матема­тики, астрономії, механіки, природознавства, географії, літератури, мистецтва. Вони вважали, що в процесі нав­чання й виховання діти повинні активно мислити, само­стійно пізнавати навколишній світ, а тому навчально-ви­ховний процес треба зробити привабливим для них, ши­роко використовувати наочність, проводити прогулянки, екскурсії та ін. Діти повинні навчатися рідною мовою. Жінки мають право навчатися в різних типах шкіл.

Серед тогочасних мислителів вирізняється Бразм Рот-тердамський (1469—1536) — відомий нідерландський письменник-педагог, один з видатних гуманістів епохи Ві­дродження. У своїх памфлетах «Похвала глупоті» та «Роз­мови запросто» гостро висміює середньовічні школи і ви­ховання, католицьке духівництво, критикує схоластику, формалізм у навчанні, паличну дисципліну і брутальність учителів. Навчання, на його думку, має бути легким, при­ємним, ураховувати інтереси дітей, розвивати їхню актив­ність і самостійність. Його книга «Молодим дітям наука» містить до 600 правил, важливих для юнацтва (наприк­лад, «Не будь надмірно цікавим до чужих справ»).

Італійський педагог Вітторіно да Фельтре (1378—1446) створив школу «Будинок радості», якою уславився як «батько гуманності» і як перший учитель нового типу. Він першим втілив ідею школи на природі, про яку згодом го­ворили і мріяли багато педагогів. Школа була розташова­на на березі мальовничого озера, серед алей і фонтанів. Стіни палацу прикрашали фрески із зображенням дітей. Тут виховувалися діти вищої аристократії. Велика увага приділялася фізичному та розумовому вихованню (вивча­ли грецьку мову та літературу, математику, астрономію, природознавство, логіку, метафізику, музику, живопис).


Розвиток школи у середньовічній Європі



У школі не було тілесних покарань, виховання здійсню­валося на особистому прикладі вихователів і наглядом за дітьми.

Французький письменник Франсуа Рабле (1494—1553) у романі «Гаргантюа і Пантагрюель» гостро критикував схоластичне виховання дітей і молоді, прагнув показати, яким має бути гуманістичне виховання. На відміну від зубрячки і схоластики, що панували в тогочасних школах, він пропонував будувати навчання на зацікавленості дити­ни навколишнім середовищем. Вивчення дітьми природи під час прогулянок, бесіди про предмети, що їх оточують, відвідування майстерень та ознайомлення з трудовою ді­яльністю людей — усе це, на думку Рабле, поглиблює знання дитини, розвиває її мислення та активність. За такої системи навчання зникає потреба у зубрінні й тяж­ких покараннях. Він пропонував широку програму нав­чання.

Французький мислитель-гуманіст, представник філо­софського скептицизму Мішель Монтень (1553—1592) у творі «Досліди» виступав проти схоластичного зубріння у навчанні, пропонував розвивати у дітей критичне мислен­ня, обґрунтовував необхідність їх всебічного розвитку. Особливу роль відводив моральному вихованню, яке слід здійснювати не моральними повчаннями, а прикладом і моральним вправлянням. Вважав, що молода людина по­винна рости фізично здоровою, загартованою, вміти воло­діти зброєю. Освіта, на думку Монтеня, має поєднувати принцип свободи (учень мусить сам просівати крізь сито власного розуму все, що йому викладають), принцип чуй­ності та відповідності (слід зважати на душевні й розумові нахили дитини, дати їй можливість висловитися, спрямо­вуючи і виправляючи її), підтверджувати навички освіти практичною діяльністю, а результати навчання — своїм життям.

У творі «Золота книга про найкращий лад і про новий острів Утопія» англійський соціаліст-утопіст Томас Мор (14781535) обстоює необхідність надання всім громадя­нам можливості «духовної свободи і освіти». Критикуючи економічний і політичний лад в Англії, змалював карти­ну виховання й освіти дітей та молоді на фантастичному острові Утопія. Тут усі люди працюють, держава піклуєть­ся про освіту і виховання громадян, які навчаються рід­ною мовою, вивчають арифметику, геометрію, природоз­навство, астрономію, діалектику, музику. Вчителі викори­стовують наочні посібники, велика увага приділяється фі-


 

З історії педагогіки

зичному вихованню, гімнастичним та військовим вправам. Діти працюють разом з дорослими, опановують землероб­ство, ремесла. Дорослі мають можливість займатися само­освітою, до їхніх послуг бібліотеки та музеї. Чоловіки і жінки мають рівні права й можливості для здобуття осві­ти. Таким чином, Мор проголосив принцип загального навчання, вимагав однакової освіти для чоловіків і жінок, самоосвіти дорослих, спробував усунути суперечність між фізичною і розумовою працею.

Італійський мислитель Томаззо Кампанелла (1568— 1639) у творі «Місто Сонця» у фантастичній формі пока­зав життя людей в соціалістичній державі, верховним ке­рівником якої є вчений — «Сонце» (метафізик). Його по­мічники — «Мон» (могутність), «Сін» (мудрість), «Мор» (любов) керують обороною, економікою, наукою, мистец­твом, сімейно-побутовими справами. Усі громадяни пра­цюють, займаються самоосвітою, відвідують бібліотеки, музеї, картинні галереї. Освіта і виховання зосереджені в руках верховного правителя та його помічників. Діти ви­ховуються у спеціальних групах під керівництвом нянь-виховательок, у школах вивчають науки рідною мовою, займаються гімнастичними вправами (ігри, біг, метання диска), працюють у майстернях (взуттєвій, ковальській, столярній, художній та ін.), у полі, на городі. На думку Кампанелли, навчання і виховання мають бути такими, щоб із шкіл не виходили «дармоїди і злодії».

Протести гуманістів проти змісту й методики схолас­тичної освіти не могли істотно вплинути на діяльність середньовічної школи, яка залишалася під впливом като­лицької церкви. Почату гуманістами боротьбу продовжили представники Реформації: Ян Гус (Чехія), Мартін Лютер і Томас Мюнцер (Німеччина).

Мартін Лютер (1483—1546) — засновник протестан­тизму, очолив освітній рух, основна мета якого — за до­помогою держави звільнити освіту від надмірного впливу церкви, підняти роль освіти, створити для неї кращі умови та можливості для її отримання. Свої погляди на школу і виховання Лютер докладно виклав у посланні «Бургомі­страм усіх міст німецької країни про влаштування та ут­римання християнських шкіл» (1524). Передусім він ви­магав від уряду змусити громадян віддавати дітей до шко­ли. Початкова школа, на його думку, — це насамперед школа релігійного настановлення в дусі протестантизму, в якій діти навчаються читання, письма, лічби, закону Бо­жого і церковних співів. Він детально визначив обсяг ре-


К


Розвиток школи у середньовічній Європі 457

лігійного навчання, взявши за основу складений ним но­вий катехізис, запровадив недільні заняття священиків з дітьми за катехізисом. Для шкіл підвищеного типу Лютер пропонував вивчення латинської, грецької, єврейської мов, історії, діалектики, природознавства, математики і музики. Нововведенням стало фізичне виховання.

Боротьба проти католицизму сприяла не лише виник­ненню і поширенню різних протестантських шкіл, а й єзуїтських шкіл, які пропагували католицизм. Орден єзуїтів, створений 1540 р. іспанським релігійним фанати­ком Ігнатієм Лойолою (1491—1546), обрав знаряддям бо­ротьби проти прогресу, науки і вільної думки сповідь, про­повідь і школу. Єзуїтів не цікавила освіта народних мас. Середні школи-колегіуми вони створювали для дітей фео­дальної знаті. Виховання в них передбачало зміцнення впливу католицької церкви. Добре оснащення школи, за­стосування принципу наочності, м'яка (зовні) дисципліна, лицемірно ласкаве поводження з дітьми, доволі широке коло загальноосвітніх знань — нові риси єзуїтського ви­ховання.

Діти в цих закладах були позбавлені свободи думки, їм були чужі такі моральні поняття, як гуманізм, честь, пат­ріотизм. У боротьбі з ворогами церкви єзуїти вважали придатними будь-які засоби.

Література

Історія педагогіки /За ред. М.С. Гриценка. — К., 1973.

Кравець В. П. Історія класичної зарубіжної педагогіки та шкільництва. — Тернопіль, 1996.

Мешко О. І., Янкович О. І., Мешко Г. М. Історія зарубіжної школи і педа­гогіки. — Тернопіль, 1996.


5.3. Становлення і розвиток зарубіжної педагогічної науки (XVII—XX ст.)

Педагогічна система Я.-А. Коменського

Ян-Амос Коменський (1592—1670) — фундатор науко­вої педагогіки, видатний чеський мислитель. Жив і тво­рив у період переходу від середньовіччя до нового часу, для якого була характерна боротьба між феодалізмом і ка­піталістичними елементами, що зароджувались і бурхливо розвивалися.

Я.-А. Коменський народився у невеличкому містечку Нівніце в сім'ї мірошника — члена громади «Чеських бра­тів». Рано втративши батьків, завдяки громаді здобув по­чаткову, середню і вищу освіту. З 1614 р. завідував почат­ковою школою в м.Прешові. Під час Тридцятилітньої вій­ни (16181648), після поразки чехів у битві біля Білої го­ри (1620), Коменський переховувався, а згодом оселився у м.Лешно (Польща), де працював ректором гімназії. Там він написав твори «Велика дидактика», «Материнська школа», «Відкриті двері до мов і всіх наук» та ін. Побу­вав у Англії, Швеції та Голландії. В 1650 —1654 рр. жив у м.Паток (Угорщина), де написав твори «Про культуру природних обдарувань», «Правила поведінки дітей», «За­кони добре організованої школи», «Видимий світ у малюн­ках» та ін. Останні роки жив у Амстердамі, помер у 1670 р. (похований в Неардені, неподалік Амстердама).

Педагогічним поглядам й педагогічній діяльності Ко­менського були притаманні демократизм, гуманізм, жит-


Становлення і розвиток зарубіжної педагогічної науки (XVII—ХХст.) 459

тєрадісність, релігійність — визнання Бога як першопри­чини появи природи і людини; сенсуалізм, згідно з яким началом пізнання є відчуття, досвід. У його світогляді сен­суалізм вступав у суперечність з релігійністю, демократиз­мом, просвітительством, що зумовило двоїстість підходу вченого до основних питань педагогіки.

Педагогічна спадщина Коменського охоплює всі най­важливіші питання педагогічної науки. Але передусім ви­різняються ідеї, які визначають необхідність навчання і виховання у школі. Згідно з ними, у школі повинні нав­чатися хлопчики і дівчатка, бідні й багаті. У процесі ви­ховання людина вчиться пізнавати себе і навколишнє життя (розумове виховання), володіти собою (моральне ви­ховання), вірити в Бога (релігійне виховання). Майбутнє держави і народу залежить від того, як організовано осві­ту, навчання і виховання підростаючого покоління.

Вважаючи людину частиною природи, Коменський за­значає, що її виховання має враховувати закони природи, тобто бути природовідповідним. Цей принцип став мето­дологічною засадою трактування ним процесу навчання і виховання та побудови шкільної системи. Він перший у світі піднявся до усвідомлення особливих законів у вихо­ванні й навчанні. Згодом до цього принципу з різних по­зицій зверталися інші педагоги, він і сьогодні знаходить своє застосування у сучасній прогресивній педагогіці.

Я.-А. Коменський запровадив вікову періодизацію роз­витку дітей і, згідно з нею, систему шкільної освіти та її зміст. Він запропонував таку періодизацію в системі на­родної освіти: дитинство, отроцтво, юність, змужніння. Кожний період триває 6 років.

У дитинстві (від народження до 6 років) діти виховують­ся вдома, під наглядом матері. У цей час треба розвивати їх мову, збагачувати запас уявлень про навколишнє життя, привчати до самообслуговування, поміркованості, охайно­сті, пошани до батьків і старших, правдивості, справедли­вості, слухняності. Підлітки (від 6 до 12 років) навчають­ся у початкових школах, де опановують читання рідною мо­вою, письмо, арифметику з елементами геометрії, початки природознавства, географію, історію, співи, ручну працю, закон Божий. Такі школи повинні бути в кожному населе­ному пункті. їх відвідують хлопчики і дівчатка всіх станів. Юнаки (від 12 до 18 років) навчаються у загальноосвітній середній школі (гімназії), де вивчають «сім вільних мис­тецтв»: фізику, географію, історію, хронологію, етику, ре­лігію, а також рідну, латинську та одну з нових мов.



З історії педагогіки


Люди змужнілого віку (від 18 до 24 років) навчають­ся у вищих навчальних закладах (академія або універси­тет) у великих містах країни. В університетах є три фа­культети: богословський, юридичний і медичний, які го­тують студентів до майбутньої наукової діяльності. На думку Коменського, після закінчення академії (універси­тету) молоді люди можуть здійснити подорож для вивчен­ня економічного і політичного життя народів, їх мови, культури і побуту.

Я.-А. Коменського вважають батьком дидактики. Він уперше створив ґрунтовне вчення про сутність, основні принципи і методи навчання, класно-урочну систему. У «Великій дидактиці» учений визначив сутність і завдан­ня освіти, яка покликана служити людині для вдоскона­лення її розуму, мови і рук, щоб вона могла все потрібне розумно споглядати, висловлювати словами і здійснювати в дії. Коменський виступав за енциклопедичність, посиль-ність і доцільність змісту освіти, єдність і наступність шкіл усіх типів, пропонував концентричний спосіб розмі­щення навчального матеріалу.

У своїх творах він обґрунтував основні принципи нав­чання: наочності, свідомості, міцності, послідовності та систематичності, посильності, емоційності. На його дум­ку, їх дотримання зробить навчання легким, ґрунтовним і коротким.

Учений увів поняття навчального року з поділом його на чверті та канікули, запровадив перевідні іспити в кін­ці року, різні види контролю й перевірки успішності уч­нів, розмірковував про організацію навчального дня в школі. Велика його заслуга в тому, що він запровадив класно-урочну систему навчання; вимагав починати нав­чання в школах щороку в один день і час; старанно роз­поділяти навчальний матеріал за роками навчання, одно­часно вчити певну кількість учнів (клас) і переводити їх з одного класу до іншого. Класно-урочна система навчання утвердилася в школах усього світу.

Я.-А. Коменський створив нові підручники замість за­старілих середньовічних. Найвідоміші з них — «Відкри­ті двері мов і всіх наук», «Видимий світ у малюнках». Вважав, що підручники мають бути окремими для кожно­го класу, доступними для розуміння учнями, написані гар­ною мовою, відповідати вікові дітей; у них не повинно бу­ти нічого зайвого.

Видатний педагог багато уваги приділяв моральному вихованню та шкільній дисципліні, був переконаний, що


Становлення і розвиток зарубіжної педагогічної науки (XVII—ХХст.) 461

освіта людини повинна сприяти підвищенню її морально­сті, формуванню мудрості, помірності, мужності й спра­ведливості — головних моральних якостей гуманної лю­дини. До основних засобів морального виховання відносив приклади порядного життя батьків, учителів, товаришів, вправи, привчання, дисципліну. Особливу увагу звертав на шкільну дисципліну, яку розглядав і як незмінний поря­док шкільного життя, обов'язковий для всіх, і як умову правильної організації навчання й виховання, і як систе­му покарань, засіб впливу на школярів («школа без дис­ципліни є млин без води»). Головним засобом дисципліну­вання вважав авторитет учителя, у крайніх випадках допускав і тілесні покарання (за богохульство, за вперту неслухняність і свідому непокору вчителеві, за пиху, не­доброзичливість, відмову допомогти товаришеві в нав­чанні).

Я.-А. Коменський наголошував на тому, що успіхи школи в навчанні й вихованні учнів залежать передусім від учителя. Ця професія є «найпочеснішою під сонцем», а тому «найкращі з-поміж людей нехай будуть учителя­ми». Педагог повинен любити свою справу, бути працьо­витим, ентузіастом, сповненим життя, діяльним і чуйним, любити учнів, ставитися до них по-батьківськи, бути ви­сокоосвіченою людиною, живою бібліотекою і завжди прагнути до збагачення своїх знань і досвіду, добре воло­діти методикою передання знань учням. У педагогові він бачив не лише вчителя, а й вихователя.

Розвиток педагогічної теорії і практики в працях інших видатних педагогів

Розвиток освіти й виховання у європейських країнах у XVIIXVIII ст. відбувався під значним впливом ідей Відродження та Реформації. У цей час на педагогічному горизонті з'являються нові імена видатних педагогів.

Помітне місце серед них посідає англійський філософ, психолог, педагог Джон Локк (1632—1704). Народився у сім'ї адвоката, початкову освіту здобув удома, закінчив Вестмінстерську школу та Оксфордський університет. От­римав ступінь бакалавра медицини, а згодом магістра. Працював викладачем грецької мови і літератури в універ­ситеті, домашнім лікарем і вихователем онука графа Шеф-тсбері, з яким емігрував до Голландії; повернувся до Анг­лії після революції 1688 р. Написав низку праць: «Лист



З історії педагогіки


про віротерпимість», «Дослідження про людський розум», «Думки про виховання», «Розумність християнства».

Світогляд Локка сформувався під впливом буржуазної сім'ї, боротьби буржуазії проти феодально-королівської влади, близькості до англійського ліберального дворянст­ва. За своїми соціальними поглядами він був прихильни­ком договірної теорії походження держави і теорії природ­ного права. Відкидаючи вчення про вроджені ідеї, дово­див, що в свідомості людей немає природжених ідей і уяв­лень, що людина — «чиста дошка», а уявлення і поняття виникають під впливом предметів зовнішнього світу через органи чуттів. З усіх людей дев'ять десятих є такими, яки­ми їх зробило виховання: добрими або злими, корисними або некорисними. Виховання не просто відіграє вирішаль­ну роль, воно долає і вплив спадковості, і вплив середови­ща, тому що ці чинники пасивні, а виховання — визна­чальне начало.

Мету виховання Дж. Локк вбачав у підготовці джен­тльмена (дитини з заможних верств), який уміє розумно і прибутково вести свої справи, не заважаючи іншим, має здоровий дух у здоровому тілі й уміє поводитися в това­ристві. Діти бідних верств населення його не хвилювали. Локк, категорично виступаючи проти шкільної освіти, яку вважав відображенням суспільства, аморального у своїй сутності, обстоював домашнє, індивідуальне виховання ді­тей. Для досягнення мети виховання, на його думку, треба забезпечити виховання тіла, характеру й розуму. Дітей ще змалку слід фізично загартовувати і привчати зносити вто­му, незгоди, нестатки. Така система фізичного виховання є необхідною умовою створення «здорового духу в здоро­вому тілі».

Особливе місце у формуванні джентльмена Дж. Локк відводить моральному вихованню. З раннього віку дити­ну необхідно привчати і вправляти в умінні перемагати власні примхи, пристрасті, йти за тим, що схвалює розум. Головне завдання морального виховання — формування в людини дисципліни духу, яка виховується обмеженнями. Розумове виховання Локк відсуває на задній план. Він вважав, що вміння триматися в товаристві, діловитість, заповзятливість важливіші за більшість знань, що їх да­ють європейські школи — без них джентльмен може обій­тися. Мета навчання — готувати не вченого, а ділову лю­дину. Тому треба зробити її розум здатним сприймати будь-яке знання, коли вона сама того захоче. Він запропо­нував програму реальної освіти, яка передбачала необхідну


Становлення і розвиток зарубіжної педагогічної науки {XVII—ХХст.) 463

підготовку до дієвих занять у реальному світі, до комер­ційної діяльності. Радив вивчати реальні навчальні пред­мети і живу мову замість мертвих мов: вважав, що час, працю і зусилля треба витрачати на здобуття корисних і потрібних знань (англійської та французької мов, гео­графії, малювання, математики, астрономії, філософії, історії, права, верхової їзди, танців, фехтування); пропо­нував вивчати бухгалтерію, ремесла (столярне, теслярсь­ке) і сільське господарство. На його думку, праця на сві­жому повітрі сприяє зміцненню здоров'я, а ремесло зав­жди може знадобитися діловій людині, до того ж, запобі­гає неробству. Методи навчання слід підбирати з таким розрахунком, щоб вони робили процес навчання цікавим і захоплюючим. Дітям треба показувати користь того, що вони вивчають.

«Думки про виховання» Дж. Локка відіграли вагому роль у розвитку педагогіки не лише в Англії, айв усій Єв­ропі.

Французький філософ Клод-Адріан Гельвецій (1715— 1771) свої педагогічні погляди виклав у творах «Про ро­зум», «Про людину, її розумові здібності та її виховання». Він заперечував вирішальну роль спадковості та вродже­них ідей, доводив, що виховання робить людину тим, чим вона є. Виходячи з того, що перебудова суспільства мож­лива через виховання, захищав суспільне виховання й ос­віту. Вважав, що мета виховання в тому, щоб розкрити серце дитини для гуманності, а розум — для правди, щоб виховати громадян, у свідомості яких ідея особистого до­бра поєднувалася б з ідеєю добра для всіх.

Головним завданням морального виховання, на думку Гельвеція, є моральне вдосконалення людини. Здійснюва­ти моральне виховання можна за допомогою «Катехізису моралі». Мораль треба викладати, як і будь-яку іншу нау­ку. Принципи моралі слід зробити наочними і доступни­ми дітям. Виховують моральність формуванням в учнів правильних суджень і понять. Гельвецій надавав велико­го значення активності й самодіяльності дитини, ролі її особистого досвіду, виступав проти фізичних покарань. Він припускав застосування покарань лише за умови, що всі інші засоби виховного впливу вже вичерпано.

Вирішальну роль у формуванні особистості відводив її розумовому вихованню, правильно поставленій освіті. Вва­жав, що чим освіченіші народи, тим вони добродійніші, могутніші й щасливіші. Фізичне виховання має зробити її сильною, здоровою. Для цього при школах потрібні май-



З історії педагогіки


данчики, де діти вправлялися в бігу, боротьбі, стрибках, плаванні та ін.

К.-А. Гельвецій вважав, що жінкам треба надати мож­ливість отримувати освіту нарівні з чоловіками, бо вони ві­дрізняються від чоловіків тільки своєю організацією. При­чину відсталості жінки вбачав у її суспільному становищі, змінити яке можна добре організованим вихованням.

Один із найвидатніших представників світової демо­кратичної педагогічної думки швейцарський педагог Йо-ганн-Генріх Песталоцці (1746—1827) упродовж третини століття керував навчально-виховними закладами, де вті­лював у практику і розвивав свої педагогічні ідеї. Спочат­ку у своїй садибі Нойгоф він організував «Установу для бідних» (1770—1780) — один з перших в історії дошкіль­них навчально-виховних закладів. З 1798 по 1799 рік створив і утримував притулок для сиріт. У 1800—1804 рр. керував у Бургдорфі інститутом, який являв собою ком­плекс середніх шкіл — базу для підготовки вчителів. У 1804 р. інститут було переведено до м. Івердон. Песталоцці керував ним до 1825 р.

Свій багатий педагогічний досвід учений теоретично узагальнив у творах «Лінгард і Гертруда», «Як Гертруда вчить своїх дітей», «Лебедина пісня» та ін. Виступаючи за нову початкову школу, вважав за необхідне зосередження головної уваги на особі вихованця як центральної точки всіх виховних дій; створення теорії початкового навчання з опертям на психологічні засади; опрацювання методики початкового навчання.

Виходячи з положення, що тільки власні сили люд­ської природи є основою, яка формує людину, Песталоц­ці вважав метою виховання розвиток усіх природних сил та здібностей дитини, причому цей розвиток має бути різ­нобічним і гармонійним. Педагог не повинен придушува­ти природного розвитку дитини. Головний принцип вихо­вання — його відповідність природі. Властиві кожній ди­тині від народження задатки здібностей треба розвивати, вправляючи у послідовності, яка відповідає природному порядку та законам розвитку дитини.

Вагому роль у релігійно-моральному вихованні він від­водив сім'ї, родинному, зокрема материнському, вихован­ню. На його думку, родина — це перший зразок науки життя в спільноті, науки взаємної допомоги. Важливим засобом морального виховання вважав вправляння дітей у моральних вчинках, які потребують самовладання і фор­мують волю.


Становлення і розвиток зарубіжної педагогічної науки (XVII—ХХст.) 465

Згідно з Песталоцці процес пізнання починається з чуттєвих сприймань, які відтак обробляє свідомість. Був переконаний, що усунути недоліки сучасної йому шкіль­ної освіти можна лише за умови, що будь-яке навчання спиратиметься на спостереження і дослідження, після чого треба зробити відповідні висновки та узагальнення. Саме в результаті зорових спостережень, слухових та інших від­чуттів збуджуються думки, формулюються судження. Здійснити розумове виховання Й.-Г. Песталоцці намагався за допомогою спеціально підібраних для кожного ступеня навчання вправ, які безпосередньо і послідовно розвива­ють інтелект кожного індивіда. Методика такого навчан­ня має бути настільки простою, щоб нею легко могла ово­лодіти кожна мати. Виходячи з ідеї, що існують найпрос­тіші елементи знання про речі та предмети (число, форма, слово), він зводив елементарне навчання до вміння вимі­рювати, лічити і володіти мовою. Найважливішою засадою навчання вважав наочність, без якої неможливо сформу­вати правильне уявлення про світ, розвивати мислення і мовлення. Крім уміння мислити, дітям слід прищеплюва­ти практичні навички, бо оволодіння знаннями без умін­ня користуватися ними — великий недолік навчання. Для формування цієї якості потрібна система спеціальних вправ, які поступово ускладнюються. Слід ураховувати та­кож фізичні та психічні особливості учнів.

Й.-Г. Песталоцці заклав основу спеціальних методик початкового навчання. У процесі навчання дитина з ран­нього віку повинна сама вести спостереження і розвивати свої здібності. Щодо вивчення рідної мови завдання педа­гога полягає в тому, щоб розвивати мову дитини і збага­чувати її словниковий запас. Він обстоював звуковий ме­тод навчання грамоти, що було надзвичайно важливо, ос­кільки в ті часи панував буквоскладальний метод.

Великого значення учений надавав фізичному вихован­ню, вважаючи його найпершим видом розумного впливу дорослих на розвиток дітей. Мати, годуючи і доглядаючи дитину, вже має дбати про її фізичний розвиток. Вважав, що фізичне виховання повинно бути тісно пов'язане з мо­ральним і розумовим.

Вплив И.-Г. Песталоцці як педагога та реформатора важко переоцінити. Його погляди і діяльність надали по­чатковому навчанню відповідного сенсу: виховання має не тільки давати певні елементарні відомості, а й ураховува­ти індивідуальність дитини, пробуджувати і зміцнювати її духовні сили, виховувати морально і суспільно. У такому



З історії педагогіки


напрямі педагогіку Песталоцці розвивали його прихиль­ники та учні з різних країн (Фребель, Гербарт, Ушинсь-кий).

Найвідомішим його послідовником був німецький пе-дагог-демократ Фрідріх-Вільгельм-Адольф Дістервег (1790—1866). Ще за життя його називали «учителем ні­мецьких учителів». У 1848 р. Дістервега було обрано го­ловою «Всезагальної вчительської спілки», а пізніше — представником від учительства до прусської Палати депу­татів. З 1827 р. і до кінця життя видавав журнал «Рейн­ські листки для виховання і навчання», опублікував по­над 400 статей, а з 1851 р. випускав журнал «Педагогіч­ний щорічник». Написав понад 20 підручників для учнів, кілька посібників для вчителів, зокрема «Керівництво до освіти німецьких учителів».

Як і Й.-Г. Песталоцці, Ф.-В.-А. Дістервег вважав, що людська природа виявляє себе у задатках. Але, на відмі­ну від свого попередника, гадав, що ці задатки — тільки можливості для розвитку й освіти, тому завдання вихован­ня — спонукати і спрямовувати самодіяльний їх розвиток. Учений обстоював ідею загальнолюдського виховання, яка передбачає виховання єдності любові до всього людства і до свого народу. На його думку, головна мета вихован­ня — гармонійний розвиток можливих задатків людини, її можна досягти через самодіяльність. Правильне вихо­вання будується на основі таких трьох принципів: приро-довідповідність, культуровідповідність та самодіяльність. Спираючись на ці принципи, він створив дидактику роз­виваючого навчання, зробивши наступний крок у розвит­ку започаткованої Й.-Г. Песталоцці ідеї розвиваючого нав­чання. Процес навчання, на його думку, включає дидак­тичні принципи і правила, що стосуються учня; дидактич­ні положення, що стосуються об'єкта — навчального матеріалу; правила навчання, що стосуються вчителя. Він сформулював 33 правила навчання: навчання має розви­вати природні сили і задатки дітей; навчати треба приро-довідповідно та ін.

Ф.-В.-А. Дістервег запропонував і обґрунтував розви­ваючий метод навчання, орієнтований на активність і сві­домість учнів, який передбачає проведення занять у фор­мі діалогу, коли запитання ставлять і учитель, і учні. Цей метод привчає учнів мислити, самостійно знаходити істи­ну. Щоб знання учнів були ґрунтовними, радив частіше звертатися до вже вивченого, повторювати пройдене. Міц­ному засвоєнню знань сприяє також свідоме засвоєння уч-


Становлення і розвиток зарубіжної педагогічної науки (XVII—ХХст.) 467

нями навчального матеріалу. Успішне навчання завжди має виховуючий характер, не тільки розвиває розумові си­ли дитини, а й сприяє формуванню в неї волі, почуттів, поведінки.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-07-29; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 483 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Жизнь - это то, что с тобой происходит, пока ты строишь планы. © Джон Леннон
==> читать все изречения...

2283 - | 2059 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.