Таких ігор дуже багато (Див.: Мінський Є. М. Від гри до знань. М., 1982; Нікітін Б. П. розвиваючі ігри. М., 1981). У старшій групі в куточок цікавої математики поміщають найбільш прості з них: "Куточки", "Куб-хамелеон" (Обидві гри розроблені Ю. А. Аленковим).
Рис. 80
"Куб-хамелеон". Гра являє собою набір з 8 однакових кубиків, забарвлених певним чином. Кожен з кубиків пофарбований у 2 яскравих кольори: три грані, що сходяться до однієї вершині, - в червоний колір, а решту три грані - в зелений. З них можна скласти одноколірні куби (червоний і зелений), шаховий куб (рис. 80). Шляхом підбору кубиків за кольором можна складати різні мозаїки, споруди, фігури: літак, ворота, вежу, будиночок і ін Кубики підбирають таким чином, щоб одна частина об'ємної фігури була, скажімо, червоного кольору (крила і мотор літака), інша - зеленого (корпус). Варіанти складання і колірні поєднання невичерпні. За власним бажанням, задумом діти можуть одну й ту ж споруду варіювати багаторазово.
"Куточки". Гра складається з 27 кубиків, склеєних по 3 так, що виходить "куточок" (рис. 81). Куточки забарвлюються в 3 кольори: 3 - у червоний, 3 - у синій, 3 - у зелений. Комбінування кольору і форми дає можливість складати візерунки, споруди, різноманітні фігури. Гра проста у виготовленні. Треба підібрати 27 кубиків, склеїти і забарвити їх.
Рис. 81
Призначення. Розвиток у дітей просторових уявлень, образного мислення, здатності комбінувати, конструювати, поєднувати форму і колір, складаючи об'ємну фігуру.
Керівництво. Розглянути забарвлення кубиків і куточків, будова куточків. Підвести дітей до узагальнених висловлювань про забарвлення кубиків і куточків. Пояснити правила: складати з кубиків і куточків різні просторові фігури, поєднуючи колір. Використовувати для роботи повний набір. У період освоєння ігор діти складають споруди з неповного набору. Залежно від задуму і характеру забудови використовують 3-5 фігур (кубиків або куточків).
Керівництво вихователя іграми спрямоване на розвиток творчості та самостійності. Від освоєння способів складання простих будівель діти переходять до вільного комбінуванню форми і кольору з метою реалізації свого задуму.
Для старших дошкільнят проводяться математичні вечора дозвілля, конкурси метикованих та кмітливих, ігри-змагання.
У зміст їх включаються цікаві завдання, загадки, ігри-розваги, розгадування лабіринтів і ін Підібрані по темі вірша, жарти, пісні, ігри і танці пожвавлюють вечір дозвілля, є засобом переключення уваги, забезпечують короткочасний відпочинок.
Вечори дозвілля різноманітні з побудови та змістом: "Подорож до безлюдному острові", "Політ на космічному кораблі", "Подорож в країну математики", "Подорож Знайки і Незнайки", "Де живе Вінні-Пух"?
Зал, де проводиться вечір розваг, оформляється згідно з тематикою. Так само готуються костюми для дітей і ведучого, сюрпризні моменти, несподівані зустрічі, пригоди.
Можна організувати, наприклад, конкурс метикованих "Поспішай да не помилися" (для дітей 5-6 років). Проводиться він у груповій кімнаті за участю всіх дітей. Необхідний наочний матеріал (рахункові палички, фігури, логічні задачі) приготовлені заздалегідь на столах у дітей.
Вихователь повідомляє: "Сьогодні у нас відбудеться конкурс метикованих, кмітливих. Переможе у ньому той, хто не буде відволікатися, швидко і правильно вирішить всі завдання. Тому з дітей, хто правильно і швидше за інших виконає завдання, відгадає загадку, вирішить завдання-жарт, я буду давати відмітний знак - червоний круг. Наприкінці конкурсу кожен з дітей підрахує круги, і ми дізнаємося, хто у нас переможець конкурсу ".
Пропонує відгадати загадки: Два близнюка, два братика на ніс верхом сідають. (Очкі.) І ін
Потім діти кладуть перед собою лічильні палички і отримують завдання:
1. Відрахувати 8 паличок. Скласти з них прапорець прямокутної форми. Паличка у прапорця складається з 2 рахункових паличок.
2. Перекласти 2 палички так, щоб вийшло 2 квадрата і 2 рівних трикутника.
Той, хто виконав завдання першим, заохочується.
Далі вихователь просить хлопців встати в коло і пропонує пограти в гру "Жабка-попригушка": "Я буду плескати в долоні або називати число, а ви - стрибати на 2 ногах стільки ж разів або на один більше (менше) названого числа або кількості почутих звуків. Прослухайте звуки, а стрибну на 1 раз більше ". (Дає 4-5 ігрових завдань.)
Неприпустимий помилок нагороджуються.
Діти підходять до навчальної дошці або мольберта, де приготовлені квадратні предмети: платочек, лист кольорового паперу, числова фігура, картка з картинкою, тонка шкільний зошит, схожа на прямокутник. Вихователь говорить: "Треба розглянути предмети, порівняти їх між собою і прибрати зайвий. Хто здогадається, підійде до мене і скаже так, щоб не чули інші діти".
Після того як більшість хлопців виділить зайвий предмет, вихователь запитує: "Чому ви вважаєте, що тут серед всіх предметів зайва зошит?"
Потім діти сідають за столи, беруть аркуші паперу із зображеною на ній логічної завданням. За пропозицією педагога викреслюють зайву фігуру. (Завдання у поруч сидять різні.)
Виконання завдання педагог перевіряє і оцінює по закінченні конкурсу.
У підсумку вирішують завдання-жарти. Вихователь попереджає хлопців не поспішати з відповіддю, перш обміркувати, перевірити його.
1. На столі стояло 3 склянки з ягодами. Вова з'їв 1 склянку ягід і поставив його на стіл. Скільки склянок стоїть на столі? (3.)
2. У кімнаті запалили 3 свічки. Потім 1 з них погасили. Скільки свічок залишилося? (1, 2 інші згоріли.)
3. 3 людини чекали поїзда 3 години. Скільки часу чекав кожен? (3 год.)
Після перевірки логічних завдань підраховують круги (очки). Переможцями конкурсу є діти, що набрали більшу, кількість очок.
Вечір розваг "Подорож в країну Чудес" (для дітей 5-6 років)
Вечір проводиться в залі, оформленому відповідним чином. На підлозі накреслений лабіринт з кількома ходами і тільки одним виходом до будиночка. Діти заздалегідь розділені на 2 команди, обрані капітани, продумані назви команд, наприклад "Золотий ключик", "Буратіно". Журі з 2-3 осіб займає свої місця. Приготовлені прапорці, що присуджуються командам за виконання завдання.
Діти входять в зал під музику і сідають на стільці, розташовані з двох сторін.
Ведучий. Сьогодні ми зібралися на незвичайний вечір. Нам належить побувати в країні Чудес. Але для цього треба звільнити Буратіно, якого закрив у будиночку Карабас-Барабас. Виграє та команда, яка не злякається труднощів, подолає всі перешкоди, проявить спритність і кмітливість. Отже, вирушаємо в дорогу на пошуки Буратіно. Перед нами лабіринт. Багато доріг спрямовано до будиночка, а привести до нього може тільки одна. Давайте знайдемо цю дорогу. Може бути, в цьому будиночку і захований Буратіно. Нехай підуть на пошук по 1 людині від кожної команди.
Дитина, що знайшов шлях до будиночка, відкриває двері і дістає 2 листи. Внизу кожного конверта написано: "Хлопцям дитячого садка від друзів Буратіно". Конверти віддають ведучому. Ведучий відкриває один конверт і читає.
Друзі Буратіно надіслали нам лист із загадками, жартами. Їх досить багато - 8. Оскільки загадок я повинна загадати кожній команді, щоб було порівну? Отже, команда "Золотий ключик", слухайте і відгадуйте загадки! Завдання і загадки я буду читати тільки 1 раз. Будьте уважні.
"У садку гуляв павич,
Підійшов ще 1.
2 павича за кущами.
Скільки їх? Рахуйте самі ".
Летіла зграя гусей, 2 попереду, 1 ззаду, 2 ззаду, 1 попереду. Скільки було гусей? (3.)
"Назвіть 3 дні поспіль, не користуючись назвами днів тижня, чисел". (Сьогодні, завтра, післязавтра або: вчора, сьогодні, завтра.)
А тепер загадки, завдання-жарти для команди "Буратіно":
"На великому дивані в ряд
Ляльки Таніни стоять:
2 матрьошки, Буратіно
І веселий Чіполіно.
Допоможіть Танюшка
Порахувати іграшки ".
"У хлопчика і дівчинки була однакова кількість горіхів. Хлопчик віддав дівчинці 3 горіха. На скільки горіхів стало більше у дівчинки, ніж у хлопчика?"
"Вийшла курочка гуляти,
Забрала своїх курчат,
7 бігли попереду,
3 залишилося позаду.
Турбується їх мати
І не може порахувати.
Порахуйте-ка, хлопці,
Скільки було всіх курчат? "
Ведучий відкриває другий конверт і знаходить там 2 плану "Де шукати Буратіно". Віддає їх капітанам команд для ознайомлення і дає короткі пояснення.
Діти обох команд відправляються на пошуки Буратіно. Знаходять будиночки, на дверях яких висять замки. Для того щоб відкрити двері, треба підібрати ключ до замка. (Замок і ключ зроблені з картону.) Виграє та команда, "яка швидше інший впорається із завданням. В одному з будиночків знаходять Буратіно, який стає учасником всіх подальших ігор, забав. В іншому будиночку є завдання дітям: провести гру-естафету" Склади картинку Буратіно "і конкурсні завдання для капітанів.
Гру "Склади картинку Буратіно" придумала для вас Мальвіна.
Я покладу частини, з яких будемо складати картинку. Кожен з дітей команди бере 1 частина, кладе її і повертає на місце. Виграє та команда, яка швидше інший і правильно виконає завдання.
Гра проводиться за типом ігор-естафет. Ведучий і члени журі стежать за виконанням правил.
Далі проводять конкурс капітанів.
Ведучий. Подивимося, які завдання надіслали капітани.
Читаю перше завдання.
У Буратіно було 5 золотих монет. А ви, хлопці, складіть число 5 з карток з гуртками різними способами. Хто ж придумав таке завдання для капітанів? Подивимося... Виявляється, придумали лисиця Аліса і кіт Базиліо!
Капітани по команді починають складати число 5 на фланелеграфа, які повернені до дітей своєї команди. Дається певний час, наприклад 2 хвилини.
У конверті є ще 1 завдання для капітанів. Прочитаю його. Завдання придумала черепаха Тортилла. Вона пише: "Складіть з гри" Колумбово яйце "стару мудру черепаху".
Капітани виконують завдання на фланелеграфе з наборів фігур до гри. Журі оцінює їх роботу.
Ось і закінчилася наша подорож в країну Чудес і пригод. Зараз члени журі оголосять, хто ж переміг у цій подорожі!
Команда-переможець проходить по залу з піснею про Буратіно.