Андрущенко
СОЦІОЛОГІЯ ПРАВА
Становлення соціології права
Що вивчає соціологія права?
Розвиток соціологічних досліджень в правовій науці обумовлюється рядом причин: необхідністю пізнання соціальної дійсності, що відрізняється прагненням знайти структурний зв'язок норми з деяким набором факторів, що впливають на право. Право — зведена в закон воля владних і панівних спільностей, зміст якої визначається матеріальними умовами життя соціальної спільності, її джерелами. Право оформлюється у вигляді системи норм, правил, установлених або санкціонованих державною владою. Особливість правових норм полягає в тому, що їх реалізація забезпечується силою примусу держави. Право —частина політичної надбудови, яка визначається панівними в суспільстві виробничими відносинами, оформляє і закріплює відносини і засновані на них стосунки.
Предметом соціально-правових досліджень є суспільні відносини, що складаються при формуванні правових актів, тобто при підготовці викладу соціальних відносин мовою юридичних норм і при переведенні, реалізації правових рекомендацій в соціальну поведінку особи і соціальних утворень. Конкретні соціологічні дослідження в праві спрямовані на вивчення соціальної обумовленості і соціальної дії, ефективності права і його інститутів, розкриття впливу права на суспільні відносини, на практику і зворотний вплив соціальних факторів на право. Предметом дослідження соціології є система і механізм взаємодії соціальних факторів, що впливають на формування і розвиток суспільних відносин. Соціальна обумовленість правових норм, інститутів і права є широка проблема, що передбачає глибокий аналіз існуючих в дійсності суспільних відносин, які вимагають правового регулювання. Фактичні суспільні відносини надзвичайно рухомі, нестабільні, тому важливо не лише описати їх систему, але й виявити тенденцію розвитку.
Вивчення соціальної обумовленості права має й інший аспект розгляду механізму обумовленості, який дуже складний. Фактичні відносини, що обумовлюються правовим регулюванням, відображаються в інтересах, мотивах і меті, у свідомості людей, що потім знаходить відображення в діяльності державних органів і громадських формувань, які висувають нові правові рекомендації, а потім і в діяльності законодавчих органів. Предметом соціально-правових досліджень стають не тільки регламентовані форми діяльності підготовки правових актів, а й різні неформальні відносини в правовому процесі, громадська думка та її різні течії тощо. Аналіз соціальної дії права тісно зв'язаний з вивченням його соціальної обумовленості.
Отже, соціологічні дослідження права мають предметом суспільні відносини в сфері створення і функціонування правової системи, її інститутів і норм, вивчення соціальної обумовленості і соціальної ефективності права і аналіз взаємозв'язку між правовими нормами, правовими відносинами і фактичними суспільними відносинами людей. Соціальні фактори, що взаємодіють з правовими явищами, а також механізм і закономірності такої взаємодії і становить предмет соціології права.
Становлення соціології права
Поява та розвиток соціології права не є чимось випадковим. Це результат історичного розвитку знань людства, їх диференціації, відокремлення. Незважаючи на зв'язки, що склалися історично між соціологічним і юридичним мисленням, все ж живуть у суспільній свідомості, навіть у сприйнятті тих, хто професійно займається соціологією і правом, як два різних типи мислення. Причини тому — історичні властивості. Справа в тому, що юриспруденція не лише за формою, а й на ранніх етапах розвитку характеризується нормативним мисленням. Соціологія ж виникла на основі ідей пізнання соціальної реальності, дійсності, що відрізняється прагненням знайти структурний зв'язок норми з деяким набором факторів, що впливають на право. Тип же правових поглядів, що проявився в пору буржуазних революцій і становлення політичної ідеології буржуазії, став нормативним. Нормативність підходу до суспільних явищ і подій у багатьох випадках відбивалась і на поясненні неправових явищ. Тип мислення названо юридичним позитивізмом. Норми права і правове становище теоретичного і прикладного характеру розглядалось як сухі, мертві формули поза зв'язком з генезисом, функціями і розвитком суспільних відносин. Правові явища відокремлювались від політики, політичної системи, соціальних спільностей людей, від усього того, що можна назвати суспільним організмом.
Поява соціології права випливає не лише з аналізу різних шкіл і течій у правознавстві і соціології, а пояснюється й зовнішнім відображенням об'єктивно назрілих процесів змін у суспільних відносинах. Саме це стало в кінці XIX ст. причиною занепаду позитивізму і появи в буржуазній юридичній науці нових течій, насамперед, соціологічної юриспруденції в СІЛА і так званих шкіл вільного права в Європі. Соціологія права стала відображенням реакції юридичної теорії на нові проблеми, що виникли в практиці соціології, тому що юридичний позитивізм виявився негнучким і мало пристосованим для динамічного вирішення комплексу нових проблем. Однією з таких проблем стало пристосування правової теорії та практики до умов монополістичного капіталізму, пристосування юридичної і політичної надбудови до вимог розвитку зростаючого грошового і господарського обігу, зростання класових і національних суперечностей. У таких умовах виявилась вся ілюзорність теорій, що обґрунтовували природний характер державно-правової надбудови, різних ідей і загальної соціальної справедливості, непорушності ідейних і правових цінностей. Тоді буржуазна юриспруденція займалась правом не як системою людської поведінки, а як сумою правил, і саме правових правил і норм. Західні дослідники охоче віддали дань історії права (Момзену, Гірке, історичній школі права Савіньї, представникам природно-правової доктрини та ін.) за той вплив, що сприяв формуванню соціології права. Та не варто переоцінювати роль різних шкіл і течій правознавства, бо історична школа права займала центральне місце в юриспруденції до кінця XIX ст., а нормативний характер правового мислення, хоча б в континентальній Європі, особливих змін не зазнав. На рубежі століть соціологія і право зблизились. Два типи мислення доповнювали один одного. Соціологія права, дещо зв'язана з традиційно-позитивістським мисленням, давала можливість називатись і соціологією права, і філософією права. Та посилення викладу правових явищ і філософським і соціологічним їх поясненням, привело до формування соціології права.
Поява соціології права в лоні буржуазної юриспруденції не вирішила і, природно, не могла вирішити соціальних проблем, що виникали в суспільстві. Тим більше, що людство ставить собі завжди тільки такі проблеми, що може їх вирішити, тому що завжди виявляється, що сама проблема виникає тоді, коли матеріальні умови її вирішення уже є або знаходяться в процесі становлення. Соціальні суперечності досягали в суспільстві критичної точки, викликані вільною конкуренцією і ринковими відносинами. Кризові явища періодично охоплюють усі сфери суспільного життя: економіку, політику, культуру тощо, викликають потребу пристосування правового механізму до нових умов. Державний апарат, правотворчість і судова практика в таких умовах мали забезпечити стабілізацію суспільних відносин. Воля держави, що знаходить відображення в законодавстві, якщо вона не відображає розвитку суспільних відносин під впливом суб'єктивних факторів, спотворюється, зазнає крах на рифах реальних суспільних відносин. Суспільні відносини рано чи пізно все ж прокладають шлях через правову практику, доки, нарешті, покликані займатися правотворчістю органи не освячують нові норми, що уже знайшли відображення в правовій практиці. Однією з важливих для соціології права є проблема суспільної обумовленості права. Разом з тим розуміння соціальної обумовленості права протистоїть і тим перебільшенням, що випливають із суб'єктивного підходу до права як можливого засобу вирішення будь-яких суспільних проблем. Це дозволяє знайти правильну межу співвідносин загальної соціології і соціології права.
Сучасна соціологія права виникла і сформувалась на початку XX ст. Розвитку соціології права сприяють два значних фактори: з одного боку, завжди наполегливе «замовлення» суспільства, що викликається змінами правових явищ, а з другого - власний розвиток науки, її теорій і методів. Правознавці в США, Західній Європі та інших висувають на перший план вивчення правової практики, дослідження права в дії. Це породжує у тісному зв'язку з певними філософськими традиціями — прагматичну соціологію, права, значним представником якої став Роско Паунд. Центральним в працях Роско Паунда є розуміння ним інструментального характеру права, що розвивається під впливом прагматичної філософії і особливостей системи загального права. Чітко простежується в соціології права історичний підхід. Роско Паунд ставить проблему суперечностей між стабільністю правопорядку і необхідністю змін у праві, що покликана вирішити теорія права, вважає, що дві потреби визначили зв'язане з правом філософське мислення. З одного боку, заінтересованість в порядку, що зосереджено в суспільній безпеці, що право вимагало з самого початку і тим спонукало людей шукати міцну основу для певної систематизації діяльності людини, з чиєю допомогою стримується посадове свавілля і особисте, що забезпечує міцний і постійний суспільний порядок. З другого боку, потреба погоджувати право з вимогами загальної безпеки, що спонукає до створення нових компромісів, тому що зміни, які відбуваються в суспільстві, закликають перебудувати навіть найдрібніші деталі суспільного ладу до перегляду правових норм і до пристосування їх до несподіваних ситуацій. Це спонукає людей відшукувати основні принципи розвитку права і нарешті привело до того, що люди спробували сформувати таку загальну теорію правопорядку, що відповідала потребам певного періоду розвитку права. Соціологія права Роско Паунда передбачає активну діяльність. Здійснення функцій суспільної творчості є її завданням. Правовому мисленню треба розстатися з кріслом, йому необхідно виміряти фактичні потреби та інтереси — але не давати їм оцінок, оскільки вони діючи уже по тій простій причині, що існують — і на цій основі сформувати правові постулати суспільства, що служить йому і- на які має спиратися правотворчість і правозастосування.
Значний внесок в розроблення теорії прагматичної соціології права внесли юристи Генрі Керне, Юліус Стоун та ін. Пізніше соціологія права розробляється в працях юристів, соціологів Лео Фултера, Віллі Фрідмана, Жана Карбонье та ін. Французький соціолог Жан Гурвіч, використовуючи методи і поняття загальної соціологічної теорії, формує власну концепцію соціології права, яка твердить, що соціологія права сумісна з технічним вивченням права і небезпечна не для соціології, а лише для панівного в соціології натуралізму, позитивізму, біхевіоризму та формалізму. Породження соціології права виводиться з розриву між правовими нормами, поняттями і життям, тобто з існуючою в суспільстві правовою практикою.
Соціологічний підхід до дослідження проблем держави і права органічно властивий і марксистській теорії. Карл Маркс викривав реакційну роль історичної школи права, звертав увагу на її метафізичність і удавану ортодоксальність. Карл Маркс сформулював суть матеріалістичного розуміння держави і права, яка полягала в тому, що громадянське суспільство визнавалось визначальним щодо держави, а державні визначення — соціальними продуктами. Право — суспільне явище і його зміст розкривається з розкриттям змісту суспільного, з урахуванням його обумовленості суспільними відносинами. Говорячи про джерела і умови формування марксистської соціології права, варто сказати, що її становлення йшло в гострій боротьбі з усякими реформістськими течіями.
На початку 60-х років XX ст. введено поняття соціологія права. Тоді ж сформульовано висновок, що сучасний інтелектуальний клімат, розвиток соціологічної теорії, а також методології суспільних наук визначили інституалізацію соціології права як науки. Зрозуміло, це не означає, що нібито раніше не існувало соціологічного підходу до права. Навпаки, соціологічний підхід до вивчення права в Росії і Україні має багаті традиції і в сфері теорії права, і в галузі емпіричних досліджень права. Французький філософ Огюст Конт, який вперше ввів в науковий обіг поняття соціологія, вкладав в його зміст широкий смисл, вважає, що предметом соціології є не держава і право, народне господарство у своїй відокремленості, а суспільне життя, включаючи і явища духовної культури. Провідні ж теоретики соціологічної школи права Микола Коркуноз, Максим Ковалевський, Сергій Муромцев, Богдан Кістяковський та ін., внесли значний вклад у розвиток правової думки, прагнули виробити соціологічні поняття права шляхом звернення до вивчення права в житті, в русі, розкритті історичного генезису права та ін. Юристи Сергій Соловйов і Микита Капустін зв'язували з дією права в суспільстві створення сприятливих умов для життя людей, зокрема, шляхом примирення принципів рівності і свободи. Розвиваючи цю думку Олександр Горовцев доводив, що право здійснює в основному функцію поєднання інтересів всіх членів суспільства, незалежно від їх станового становища, а тим самим потенціал права зв'язувався із захистом принципів гуманізму. Соціологічний підхід до дослідження правових явищ не обмежувався лише сферою теорії і історії права.
Уже в перші роки існування радянської юридичної науки широкий розвиток знаходить соціологічний характер правознавства. Юристи формують ідею складності права як суспільного інституту. Особливо велике значення надавалось праву відносинам, підкреслюючи їх безумовний примат перед нормами і правосвідомістю — конкретною формою права перед його абстрактними формами. Розуміння права як системи (порядку) суспільних відносин, що охороняються державою, акцент на поведінському аспекті, обґрунтування необхідності розглядати конкретні норми в реальних соціальних відносинах, а не тільки в застиглих абстрактних нормах, виявились дуже актуальними і в сучасних умовах, в період ломки старої командної системи управління. Юрист Євгеній Пашуканіс, розглядаючи теорію права, намагається простежити процес безпосереднього формування правової форми об'єктивними економічними відносинами, не просто декларативно проголошує визначеність правової надбудови економічним базисом, не просто констатує залежність права від матеріальних відносин, а з'ясовує механізм кінцевого визначення права виробничими відносинами. Євгеній Пашуканіс на відміну від інших теоретиків права йде далі в тому результаті, що крім класового критерію права, а також критерію опосередкованості права державною волею панівного класу, шукає глибинний генетичний критерій правового в матеріальних відносинах, підкреслюючи, що право є форма якихось специфічних соціальних відносин і ця специфіка і передбачає те, що регулювання суспільних відносин за певних умов набуває правового характеру. Дослідження соціальної проблематики права одержали могутній імпульс у 60 —70-х роках. Тоді ж відроджується інтерес до соціології права. Та далі не стався повноцінний її розвиток. Застійні явища, що проявляються в суспільстві, відбилися і на становищі правової сфери. Бюрократизм, що розрісся до небезпечних меж, а також такі його потворні прояви, як диктат, адміністративне свавілля в економіці, соціальній і духовній сферах, казенна байдужість до прав і потреб людей, зневажливе ставлення до громадської думки, до соціального досвіду трудящих стали гальмом суспільного розвитку.
В 80-х — на початку 90-х років в Україні пробуджується інтерес до соціологізації теорії права. Формування нової економічної структури відносин немислиме без корінної, глибокої реформи правової системи, що визначає необхідність і перебудову теорії права. Без глибокого аналізу соціологічних закономірностей права неможливе теоретичне обґрунтування і розроблення програми реалізації реформи політичної системи суспільства, метою якої є радикальне зміщення законності і правопорядку з тим, щоб не допустити узурпації влади і зловживань, забезпечити надійні гарантії захисту конституційних прав і свобод громадян, а також виконання ними обов'язків у ставленні до суспільства і держави.
У сучасних умовах соціологія права — структурована система соціальних знань про право як особливе соціально-юридичне явище в його ґенезі, а також в дії, тобто як соціально визначеному і соціально діючому (соціально спрямованому) явищі, процесі. Соціологія права — напрям загальнотеоретичних досліджень, що формуються у відносно самостійну структуру знань про право як динамічне соціально-юридичне явище. Соціальна практика як джерело теоретичних знань не зводиться і до юридичної практики. Для створення і застосування закону, для визначення закономірностей і тенденцій в розвитку правової надбудови не досить аналізувати діяльність одних лише юридичних установ. Закон живе і діє в масиві суспільних відносин, усвідомлюється, дотримується або порушується громадянами, посадовими особами, а також конкретними колективами різних підприємств, установ, організацій. Суспільні відносини і процеси у сфері виробництва і розподілу, побуту і духовного життя людей, внутрішньої і зовнішньої політики держави служать і мають служити предметом старанного вивчення правознавства.
Отже, соціальна практика як вихідний пункт теорії у сфері правознавства охоплює, по-перше, суспільні відносини і процеси, об'єктивно існуючі в суспільстві; по-друге, об'єктивне відображення суспільних відносин і процесів — політична і правова свідомість, інтереси і мотиви поведінки, ціннісні орієнтації і соціальні рекомендації людей; по-третє, власну юридичну практику — діяльність правотворчих і правозастосовних органів по створенню і застосуванню правових актів.
Соціологічний підхід відкриває безперечно ширші горизонти в пізнанні права і правових явищ і має безперечні переваги перед традиційними методами. Це пояснюється тим, що розширюється предметний діапазон досліджень, збагачується техніко-методологічна база досліджень з широким використанням загальної соціології. Основною перевагою соціологічного підходу є та обставина, що невід-кидається, а визнається і поширюється науковий обмін у сфері, наукових ідей і концепцій знання, суті правових явищ.
Головна особливість полягає у відмінності «мертвого закону» і «живого, гнучкого права» і обумовлене коректним протиставленням, отже, поза всяких умов, належного і сущого, норми і правовідносин. Реалістичний напрям у соціології права довів це уявлення до крайності. В США соціологічний підхід названо інструментальним тому, що, по-перше, він по-новому розумів основне завдання правової теорії: сформувати по можливості несуперечливу систему правових уявлень, що дозволяло б посадовим особам і рядовим громадянам використовувати право ефективніше, тоді як панівні позитивізм і аналітична юриспруденція ставили в центр логіку розвитку права. Кредо інструменталізму полягає в сугубо утилітарному підході до використання законодавства як засобу регуляції економічної діяльності і соціальних процесів. Правові норми і інститути розглядаються через призму ефективності досягнення мети, поставленої владою.