Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Соціальні проблеми вільного часу




Безперечно, сфера потреб, співвідносячи з вільним часом, не може бути вилучена з культурного аспекту життя людини. Культура дозвілля визначається не лише ідеологічними побажання­ми, але й рівнем матеріального добробуту суспільства. Соціологія оперує такими показниками рівня дозвілля: кількість прочитаної ху­дожньої і спеціальної літератури, відвідування кінотеатрів, театрів, музеїв, художніх виставок та ін. за рік, місяць тощо; частота перегля­ду телепередач і відеофільмів, слухання радіопередач і музикальних записів (знову-таки за певний період часу); кількістю часу, відве­деного заняттям хоббі, прогулянкам в парку, спорту, побутовим проб­лемам, сім'ї, друзям, відвіданню кафе, дискотек тощо; щомісячні, щорічні капіталовкладення окремої людини, сім'ї в такі заходи, вклю­чаючи кількість днів відпустки і зв'язані з ними матеріальні затрати, співвідносний різноманітного використання вільного часу із соціаль­ною, демографічною, професійною структурою суспільства, а також регіональними особливостями, що дозволяє створити систему пред­метно-речового кількісного використання вільного часу різними со­ціальними спільностями, визначити орієнтації, приорітетні сфери куль­турного попиту, фінансові затрати на культурно-дозвільні послуги, тобто сформувати систему вимірів, що дозволяють перетворити сферу вільного часу в особливу індустрію потреб.

Сучасне цивілізоване суспільство — суспільство споживання. Поняття суспільство споживання знаходить широке втілення в так званій новій картині культурної свідомості сучасної цивілізованої лю­дини — культурі постмодернізму. Полегшення доступу до культур­них цінностей найширшим верствам населення і їх проникнення в повсякденний життєвий ужиток стає основою формування нової куль­турної свідомості. Особливостями відзначаються прості побутові ре­чі. Соціальне середовище, культура перестає бути чимось піднесе­ним і далеким, що живе виключно в музеях і книгах, концертних залах і театрах. Культура стає просто одним із засобів людського спілкування і взаєморозуміння — масовою комунікацією.

У сучасних умовах вільний час, дозвілля стає загальнодоступною культурною цінністю. Будучи протилежністю професійної діяльнос­ті, дозвілля стає особливою цінністю життя людини. У визначення культурного буття людини увійшли поняття толерантність, плюра­лізм ч& ін. Виникає теорія комунікації, що ставить важливою пробле­мою сучасного суспільства подолання фрагментарності повсякденної свідомості особи за умови збереження плюралізму, толерантності — провідних цінностей сучасної культури. Один з представників теорії масової комунікації німецький соціолог Юрген Хабермас відмічав, що комунікації ~ новий інтеграційний резерв суспільства в проти­лежність зблідлої утопії суспільства праці. її основа — солідарність і взаєморозуміння, твердий і фундаментальний ресурс суспільної ін­теграції поряд з такими засобами, що виходять за межі інтересів:

гроші і влада. Основою теорії комунікації стає введення в соціологію Вілемом Дільтеєм поняття життєвий світ людини. Життєвий світ — це і природне середовище і культурно-соціальні умови існування, і сфера індивідуальних почуттів і переживань людини. Не випадково поряд з поняттям життєвий світ в соціології появляється поняття кос­мос, що доповнює і розкриває життєвий світ людини. Поняття космос н Стародавній Греції також сприймалось досить складно і неоднозначно. Космос — це світ людини. І в античності визначення космосу зв'язу­валось з визначенням гармонії і справедливості. Зміст, що вкладається в поняття космос, гармонія, справедливість істотно відрізняється від сучасного. І гармонія, і справедливість — єдність людини і космосу. Греки називали це співпадінням мікро- і макрокосмосу.

Взаєморозуміння і солідарність як основа соціального союзу лю­дей виступають захисниками життєвого світу людини і його основ­ними вимогами, до яких соціологи відносять і споживацьку вартість. Інакше, комунікації розглядаються як необхідна умова виживання, резерв дальшого суспільного розвитку, тобто розвитку життєвого світу людини. Безпосереднє відображення знаходить в теорії кому­нікації протилежність виробництва і споживання, робочого часу і дозвілля. Соціальна комунікація розглядалась у контексті загально­теоретичних побудов біхевіоризму, основою комунікацій є не мова як система, а безпосередні мовні сигнали, маніпулюючи якими мож­на виховати людину будь-якого складу (Дж. Уотсон), символічного інтеракціонізму (соціальна структура є результатом стабілізації про­цесів міжособового спілкування, а соціальний розвиток — процес розвитку комунікативних форм (Дж. Мід), персоналізму (комуніка­ція є внутрішня метафізична здатність особи відкривати в собі по­чуття іншої). Приватний характер споживання, в тому-числі і ви­користання інформації, культури, приводять до природної фрагментарності повсякденної свідомості споживача, що долається на рівні соціального явища — політики і влади. Не випадково фрагментаризованою називається свідомість споживання, володіння дозвіллям. Цьому сприяють і засоби масової інформації, орієнтовані на пасивне, розважальне і приватизоване її використання. Дозвілля і споживан­ня, що породжують фрагментаризовану свідомість як панівну ідеоло­гію повсякденності, основні вимоги життєвого світу сучасної людини. Захист вимог, тобто цінностей вільного часу і прав споживачів, роз­глядається достатньою основою для нової суспільної інтеграції.

У сучасній соціології існує єдність і дуалізм понять життєвий світ і космос. Якщо космос — це не просто світ людини, то принцип вільної культурної єдності людей протистоїть примусовій трудовій єдності тру­дівників або інстинктивно-стадній єдності тваринного світу. Для ан­тичного світогляду космос символізував не лише життєве середови­ще, а й сам сенс життя людини. Космос — це світ людини. І не випадково в основі теорії еволюції космосу лежав міф про андроге­нів — єдиних першолюдей. Космос в протилежність життєвому світу цікавий не тим, що він — одна з форм життя, яка інтегрує людей, а тим, що сам космос — єдине інтегроване визначення людини, життє­вий світ людської єдності. І хоча теорія комунікації винесла проблему суспільного життя за межі суспільного виробництва, все ж не зали шила визначення людини і її вільний час у виробничих межах. Якщо сфера вільного часу — сфера споживання, то сама людина і її вільний час — продовження і умова виробничого процесу. В теорії комунікації визначається людина як споживач дозвілля. Комунікація — засіб захисту споживача, ні що інше, як засіб забезпечення безперервності виробничого процесу. Економічна організація сфери вільного часу, тобто створення індустрії дозвілля, перетворення сфери вільного часу в особливий соціальний інститут — інститут суспільних свобод.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 694 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Люди избавились бы от половины своих неприятностей, если бы договорились о значении слов. © Рене Декарт
==> читать все изречения...

2477 - | 2272 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.