Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Протестантська етика і дух капіталізму




Наприкінці 80-х років минулого сторіччя в німецькій економічній науці відбулася «дискусія про капіталізм». Певну причетність до її розгортання мав В. Зомбарт, який поставив питання про історичні передумови виникнення капіталістичного способу виробництва та історичну специ­фіку німецького капіталізму. Водночас представники ні­мецької «історичної школи політекономії» (зокрема В. Шмоллер) роблять спробу розглянути капіталізм у зв'яз­ку із загальним «духом» німецького господарства і куль­тури. Дискусія про капіталізм зафіксувала певну супереч­ність між загальною теорією капіталізму та конкретно-історичними формами господарського життя тієї чи іншої нації (аналогічне явище мало місце і в історичній науці, котра досліджувала генезис феодалізму).

Загальні категорії і концептуальні схеми, як правило, погано піддавалися емпіричній верифікації за допомогою місцевого матеріалу. Історія господарства — у даному ви­падку німецького — виступала як свого роду загальний виняток із теорії. Оскільки в період дискусії проблема ка­піталізму та капіталізації стояла перед німецьким суспіль­ством не стільки як теоретична, скільки як практична, то суто наукові суперечки набували неабиякої політичної ак­туальності. Предметом особливо гострих теоретичних дис­кусій стали питання об'єктивної обумовленості та суб'єк­тивних факторів капіталістичного розвитку, специфіки національних форм капіталістичного господарства та гли­бини їх історичної закоріненості в народному господарстві і т. п.

М. Вебер розглядав капіталізм як певну форму еконо­мічного раціоналізму — систему, що побудована на розра­хунку норми прибутку та раціональному плануванні ви­робничого процесу, складовим елементом якого є викорис­тання найманої праці формально вільного виробника. Вебер не заперечує основних моментів Марксового розумін­ня капіталізму як системи об'єктивно діючих економічних законів. Однак, як він неодноразово зауважує, його цікавить не об'єктивний аспект економічного раціоналізму, а суб'єк­тивний, а саме: певні нахили людей до раціональної еконо­мічної поведінки. Особливої ваги при цьому мислитель


надає емпірично констатованому фактові співвідносності між господарчим статусом і конфесійною приналежністю. Йдеться про результати досліджень колег Вебера, котрі встановили, що більшість тих представників західноєв­ропейського великого бізнесу, що вважають себе вірую­чими, належить, як правило, до протестантських конфесій. Це й дало змогу дійти висновку, що саме протестанти ви­являють специфічну схильність до економічного раціона­лізму, тоді як послідовники католицизму та інших конфе­сій такої схильності не проявлять.

Автор «Протестантської етики» вважає, що даний факт неможливо пояснити ніякими зовнішніми обставинами, на­приклад політичною нерівноправністю німецьких католи­ків і протестантів, що справді мали місце внаслідок біс-марківського «культуркампфу». Йдеться про більш глибин­ну обставину, а саме: про специфіку особистісних ціннісних орієнтацій тих, хто одержав виховання у протестантському середовищі. Вебер доходить висновку, що своєрідний склад психіки, привитий вихованцям і, зокрема, тим його напрямом, який зумовлений релігійною атмосферою країни і сім'ї, визначає вибір професії і подальший на­прямок професійної діяльності. Ціннісне ж ядро протес­тантської культури складають норми і приписи аскетич­ного характеру, котрі вимагають від віруючого пуритансь­кої поведінки, строго раціонального контролю за способом життя і, зокрема, відмови від гедоністичної життєвої по­ведінки. Ці вимоги, як вважає соціолог, виражають від­ношення «вибіркової спорідненості» до вимог економічного раціоналізму. Завдяки цій спорідненості і виникає та «унікальна здатність повністю віддаватися діяльності у рамках своєї професії, яка завжди була однією з найха­рактерніших рис нашої капіталістичної культури і яка за­лишається такою ж і сьогодні».

На доказ тези при «вибіркову спорідненість» М. Вебер наводить ряд фрагментів із текстів Б. Франкліна, зміст яких розкриває типову для американців мораль «ділови­тості». Коли Франклін повчає молоду людину, що «час — це гроші і кредит — це гроші», то за цим, на думку Вебера, стоїть не просто життєва мудрість, а певна етика, раціо­налізована система життєвої поведінки. А найвищою цін­ністю такої етики виступає саме жадоба збагачення, все більшого збагачення при повній відмові водночас від усіх життєвих насолод, які можуть бути здобуті за гроші. От­же, «нажива тут до такої міри вважається самоціллю, що стає вже чомусь трансцендентним і навіть ірраціональним відносно «щастя» чи «корисності» для окремої людини.


Тепер уже не нагромадження благ стає для людини за­собом задоволення її Матеріальних потреб, а навпаки, все існування людини спрямоване на придбання, яке стає ме­тою її життя. Цей з погляду безпосереднього сприйняття безсенсовний переворот у тому, що можна назвати «при­родним» порядком речей, у такій же мірі виступає необ­хідним лейтмотивом капіталізму, в якій він чужий людям, що не пройнялися його духом».

Цей момент дуже важливий для розуміння загальної концепції «Протестантської етики». Вебер переконаний, що капіталізм як система раціонального господарювання і «дух капіталізму» як певна психологічна готовність до саме такого господарювання — це не ідентичні речі. Раціо­нально господарювати вміли вже в Індії, Китаї, Вавілоні та інших стародавніх культурах. У певному розумінні можна вважати, що там мав місце «свого роду» капіталізм, однак там не було саме того, що звуть «духом капіталіз­му». Натомість, як переконаний Вебер, у Новій Англії такий «дух» наявний уже в середині XVII ст. задовго до «капіталістичного розвитку» цього краю. Для того щоб відбувся відповідний капіталізмові «відбір» у способах життя і відношеннях до професії, потрібно, щоб певний спосіб життя виник і утвердився у межах певних груп як певний різновид групового світовідчуття. Таким чином, ре­зюмує Вебер, причинний зв'язок тут зворотний тому, який можна було б прогнозувати з позицій історичного матеріа­лізму.

Не заперечуючи того,. що сучасний капіталістичний господарський лад виступає стосовно окремих людей «чи­мось на зразок страхітливого космосу, куди кожна люди­на закинута від моменту свого народження» і межі якого для окремого індивіда видаються раз назавжди даними, автор «Протестантської етики» показав, що в історико-ге-нетичному плані суб'єктивний фактор капіталістичного розвитку може передувати факторові інституційному, об'єктивному. Там, де відсутні суб'єктивні, психологічні чинники у вигляді певних нахилів, звичок, настроїв людей, розвиток капіталістичної економіки наштовхується на не­видимі, однак досить відчутні перешкоди. Причому пара­докс полягає в тому, що найбільш продуктивними стосовно капіталізації суспільства виступають чинники, пов'язані зі впливом протестантської етики, котра на відміну від аналогічних норм католицизму чи православ'я вимагає «вищою мірою обтяжливої і жорсткої регламентації усієї поведінки, що проникає в усі сфери приватного і публіч­ного життя».


Глибинні механізми спорідненості між протестантиз­мом і капіталізмом у його найбільш аскетичних варіантах Вебер аналізує на історико-культурному матеріалі, звер­таючись до текстів ідеологів Реформації та коментуючої теологічної літератури. Йдеться насамперед про концеп­цію «покликання — професії», розвинену Лютером на базі відповідної інтерпретації євангельських першоджерел, а також про відповідні місця із текстів Кальвіна, Фокса, Веслі та ін. Тут, як показує соціолог, проступають мовби попередні контури того, що пізніше назвуть «капіталіс­тичним етосом». Водночас він звертає увагу на те, що в ряді випадків майже неможливо віднайти кореляційні зв'язки між капіталістичним економічним раціоналізмом і класичними формами раціональної культури, наприклад римським правом, античною філософією і т. п. Римське право й антична філософія пустили найглибше коріння там, де капіталізм був значно менш розвинений, а саме в романських католицьких країнах. Це свідчить лише про те, що «загальну історію раціоналізму зовсім не слід роз­глядати як сукупність паралельно прогресуючих раціона­лізацій окремих сторін життя... Останнє можна раціоналі­зувати під досить різними кутами зору і в вельми різних напрямках... Раціоналізм — це історичне поняття, котре криє у собі цілий світ протилежностей».

Заперечуючи плоско-механістичне розуміння проблеми детермінації суспільних процесів і явищ, Вебер обстоює ідею багатовимірності причинно-наслідкових зв'язків у со­ціальному світі. Взаємозв'язок між матеріальним базисом, формами соціальної і політичної організації і духовним життям він називає «неймовірно складним». Через це со­ціолог виступав і проти спроб тлумачити результати його дослідження на користь ідеалістичного розуміння історії. «Ми ні в якому разі,— писав він,— не схильні ставати на захист безглуздої доктринерської тези, нібито «капіталіс­тичний дух»... міг виникнути лише внаслідок впливу пев­них сторін Реформації, ніби капіталізм як господарська система є продуктом Реформації.

Вже одне те, що ряд важливих форм капіталістичного підприємництва значно старші, аніж Реформація, доводить повну безпідставність такої точки зору. Дотримуючись фа­хових вимог соціології, мислитель прагнув не до розбудо­ви універсальних соціально-філософських конструкцій, а до обгрунтування за допомогою емпіричних засобів наяв­ності типологічної та генетичної спорідненості між окре­мими групами фактів соціального життя. Слід зауважити, однак, що концепція раціоналізації, обгрунтована в рам-


ках «Протестантської етики» головним чином на історико-релігійному матеріалі, у подальшому знайшла застосуван­ня в інших галузях соціології і соціальної філософії і до сьогодні залишається предметом жвавих дискусій.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 621 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Даже страх смягчается привычкой. © Неизвестно
==> читать все изречения...

2456 - | 2156 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.