Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Порівняльно-історична соціологія релігії




Незадовго до смерті М. Вебер розпочав публікацію цик­лу праць під загальною назвою «Соціологія релігії», куди, окрім доповненої праці про протестантську етику, увійшли також розвідки про конфуціанство, даосизм, буддизм, ін­дуїзм, іслам та іудаїзм. У працях цього циклу мислитель прагнув реалізувати певну дослідницьку програму, контури якої були накреслені вже в «Протестантській етиці» та в статті програмного характеру «Вступ до господарської ети­ки світових релігій». Цей цикл, як і фундаментальне дослі­дження Вебера «Господарство і суспільство», залишився незавершеним; частина з того, що вчений встиг підготувати до друку, побачила світ уже після його смерті.

Сьогодні навколо змісту веберівської соціології світо­вих релігій точаться жваві дискусії, оскільки проблеми, поставлені мислителем, стосуються таких сучасних проблем соціології, як порівняльний аналіз соціальних і культурних змін у сучасному світі, теорії постіндустріального суспіль­ства, модернізації і постмодерну та ін. М. Вебер розглядає велике коло питань соціології господарського життя, тео-


рії соціальної структури, соціології політики і права та соціології релігії у вузькому значенні цього слова. Якщо в «Протестантській етиці» мислитель свідомо спрямовував свій дослідницький інтерес у напрямку фіксації каузаль­них зв'язків між релігійною етикою і формами господар­ської поведінки людей, то у працях релігійно-соціологічного циклу йдеться вже про комплексний аналіз певних су­спільств чи культур з погляду взаємовпливу етики й еко­номіки, релігії і соціальної структури, ідей і матеріальних інтересів. Вебер не надає переваги жодній з «великих ка­узальних гіпотез» (матеріалістичній або ідеалістичній), до­водячи гютребу комплексного вивчення взаємодії матері­альних і духовних чинників як детермінантів соціальної поведінки. Матеріальні економічні інтереси, зауважує він у одній із пізніх праць, безумовно, можна розглядати як локомотиви історичного прогресу, та не слід забувати, що стрілочниками, котрі спрямовують їхній рух, виступають «картини світу на чолі з ідеями».

Веберівські дослідження світових релігій грунтуються на величезному масиві емпіричного аналізу економічного життя і соціальної структури східних суспільств. Зокрема, він прагне детально проаналізувати зв'язки між певними суспільними верствами або станами і тими чи іншими релі­гійними віровченнями. Верства («Зіагкі») — це той еле­мент соціальної структури, котрий визначається не лише своїм економічним становищем, як це має місце у випадку класу. Верства характеризується насамперед своїм соці­альним престижем і стилем життя. Кожна із соціальних верств володіє певною монополією на користування тими чи іншими матеріальними і культурними благами. Вебер ставить за мету дослідити, як, з одного боку, певні релігій­ні уявлення і цінності виступають основою формування певних груп однодумців, громад, з яких розпочинається ста­нова диференціація, і як, з іншого боку, та чи інша позиція всередині розвиненої станової структури впливає на зміст і форму релігійних переконань людей.

Виникнення релігій М. Вебер пояснював одвічною по­требою людини в гармонізації стосунків між нею і космо­сом, закони функціонування якого не збігаються з ритмами і цінностями індивідуального людського життя або потре­бою в спасінні. На відміну від первісної магії, котра є фор­мою примітивної раціоналізації відношень між людиною і світом, світові релігії виступають як складні раціоналізова­ні системи етичної регуляції людської поведінки. Кожна з них спирається на детально опрацьоване вчення святих книг про потойбічного, позасвітового Бога, котрий оцінює


людські вчинки категоріями добра і зла. У порівнянні з божою досконалістю світ завжди недосконалий; тому кож­на з релігій своїм способом вимагає дистанціювання від світу і його порядків (вчення про аскезу). Нарешті, кожна із світових релігій функціонує завдяки діяльності верстви фахівців — служителів культу, а також верстви «носіїв» — тих, серед кого вона найпоширеніша.

Відповідно до згаданого соціоструктурного критерію М. Вебер визначає соціальну позицію основних світових релігій. Конфуціанство він називає становою етикою літе­ратурно освічених імператорських чиновників, котрі витіс­няли зі свого середовища всіх малоосвічених і з погордою ставилися до простого люду. Так само в ролі «релігії інте­лектуалів» виступає і стародавній індуїзм, однак на відмі­ну від конфуціанців індуїсти не прагнуть до осягнення дер­жавних посад, а утворюють спадкоємну касту «фахівців» у особистих і обрядових справах — касту, яка здійснює знач­ний вплив на все суспільне життя свого регіону. Буддизм, котрий виник дещо пізніше,— це рух старцюючих монахів, що пропагують аскетично-споглядальний спосіб життя і прагнуть не втручатися у політичні і взагалі у мирські справи. Іслам Вебер називає релігією арабської військової аристократії, побудованої на засадах суворої дисципліни і спрямованої на завоювання світу. Однак в часи іслам­ського середньовіччя тут виникає специфічна течія — су­фізм, орієнтована на містику та споглядання. Стародавній іудаїзм був ще з часів Вавілонського полону релігією парі-їв—■ груп, які існували.на периферії суспільства і займа­лися малокваліфікованою працею. У середні віки на чолі іудаїстських громад стають релігійні інтелектуали, знавці священного вчення. Християнство виникає як релігія манд­рівних ремісників і впродовж усієї своєї історії лишається релігією міських середніх класів, оскільки головними його осередками стали міста Заходу, які були центрами релі­гійного життя.

М. Вебер реконструює складні механізми взаємодії між різними суспільними верствами і групами, причетними до релігійних рухів, та між різноманітними економічними, со­ціальними, культурними чинниками всередині цих рухів. Так, він доводить, що релігійні цінності, трансформовані у вигляді певних нормативних систем (етик), справляють значний вплив на поведінку людей у позарелігійній сфері, зокрема у сфері економічній. Аскетична орієнтація буддиз­му та індуїзму, так само як і конформістська орієнтація конфуціанства, виступає як детермінант певного роду соці­альної поведінки, котра не сприяє розвитку раціональних


форм економічного і політичного життя та раціональних форм світосприйняття (насамперед науки і мистецтва в їх антично-західноєвропейських формах). Тому, як вважає Вебер, капіталізм на Сході не міг розвинутися самостійно.

У вступі до зібрання праць із соціології релігії М. Вебер підкреслює, що певні явища культури, які сьогодні вважа­ються універсальними, виникли і набули своїх класичних форм лише на Заході. «Лише тут,— пише він,— існує на­ука, побудована на базі раціонального доведення та екс­перименту: емпіричні знання, роздуми про проблеми життя і світобудови, філософська, а також глибока теологічна мудрість життя, пізнання і неймовірно тонкі спостережен­ня — все це існувало і в інших країнах, насамперед в Ін­дії, Китаї, Вавилоні і Єгипті... Однак ні вавилонська, ні яка-небудь інша культура не знала математичного обгрун­тування астрономії, що його дали лише елліни... В індій­ській геометрії відсутнє раціональне доведення — останнє теж продукт еллінського духу, як, між іншим, і механіка і фізика. Природничі науки в Індії, неймовірно розвинені в емпіричному відношенні, не знають водночас ні раціо­нального експерименту (початки його мають місце в антич­ності, а повний розвиток — в епоху Відродження), ні су­часних лабораторій, у зв'язку з чим в індійській медицині високий рівень емпіричних спостережень і технічних методів поєднується з відсутністю біологічного і, перш за все, біохі­мічного обгрунтування. Жодна культура, за винятком західної, не знає раціональної хімії».

Аналогічним чином, робить висновок вчений, західні вчення про державу і західне розуміння завдань історич­ної науки істотно відрізняються від східних насамперед своїм раціональним характером. Навіть музична культура Заходу, котру не можна вважати більш витонченою за схід­ну, все ж принципово різниться від останньої своїми раціо­нальними засадами. «В усьому світі набула значного поши­рення поліфонія різних типів, так само як практично всю­ди ми знаходимо ведення мелодійної лінії. Всі наші раціо­нально вирахувані інтервали відомі були і за межами За­ходу. Однак раціональна гармонійна музика — як контра­пункт, так і гармонія,— наше оформлення звукового мате­ріалу на базі трьох головних тризвучань і гармонійної тер­ції; наш хроматизм і енгармонізм... оркестр, основу якого складають квартет і організація груп духових інструмен­тів; генералбас, нотне письмо, запровадження якого зро­било можливою композицію і вивчення сучасних музичних творів, тобто зробило можливим їх існування в часі; сона­ти, симфонії, опери та необхідні для їх виконання інстру-


менти — орган, фортепіано, скрипка — усе це існувало лише на Заході». Соціальною передумовою раціоналізації західної музичної культури була, як вважає соціолог, дифе­ренціація християнської релігії на її західний (католиць­кий) та східний (православний) різновиди, що в свою чер­гу стимулювало потребу розмежування літургійної прак­тики.

Специфічно західними М. Вебер вважав також раціо­нальне використання готичного склепіння, як засобу роз­поділу ваги і перекриття будь-яких просторових форм і вирішення проблеми шатра в архітектурі. Так само, писав він, лінійна і повітряна перспектива — це специфічна риса насамперед західного живопису; а преса як література, що розрахована лише на друкування, є специфічним явищем західної літератури. У загальному контексті раціоналізації розглядає соціолог і капіталізм як економічне явище; «Прагнення до наживи,— пише він,— до максимальної гро­шової вигоди саме по собі не має нічого спільного з капіта­лізмом. Це прагнення можна спостерігати у кельнерів, лі­карів, візників, художників, кокоток, чиновників-хабарни-ків, солдатів, розбійників, хрестоносців, гравців у азартні ігри, старців — іншими словами, майже в усіх гатунків лю­дей усіх часів і народів». Капіталізм як різновид економіч­ного раціоналізму не можна ототожнювати з ірраціональ­ною жадобою грошей і багатства — більше того, його мож­на розглядати навіть як спробу приборкати таку жадобу, або принаймні раціонально її регламентувати. Тому для Вебера капіталізм ідентичний «прагненню до наживи в ме­жах безперервно діючого капіталістичного підприємства, або до прибутку, що безперервно відроджується, тобто до рентабельності». Раціональна економіка зі свого боку зна­ходить свій юридичний аналог в «організації професійно-кваліфікованих чиновників», парламентській системі, що грунтується на багатопартійності, і т. д. Таким чином бур­жуазне суспільство у веберівському розумінні являє собою певну чітко структуровану і функціонально організовану систему, побудовану на засадах раціональної взаємодії. Пізніше ці ідеї здобули подальшу теоретичну розробку у працях соціологів структурно-функціоналістської орієнтації.

Вебера ж як дослідника цікавили насамперед питання про те, як виникла і формувалася система раціональної взаємодії людей в економічній, правовій та політичній сфе­рах. При цьому він виходив з обгрунтованої ще на сторін­ках «Протестантської етики» тези про вплив на формування раціональної господарської поведінки людей раціональної етики, що грунтується на засадах «аскези в межах цього


світу». У пізніх працях Вебера неодноразово вказується, що витоки сучасного раціоналізму слід шукати у староза­вітній культурній традиції, у стародавньому іудаїзмові та спорідненому з ним християнстві. Етичні вчення більшості релігій Стародавнього Сходу теж мають раціональний ха­рактер, однак їх раціоналізм орієнтує людину на повну «втечу від світу» або на конформістське пристосування до його порядків. Натомість етичні норми, сформульовані у Старому Завіті, мають, як вважав Вебер, раціонально-ак­тивістську спрямованість. Це не етика втечі від світу, а етика оволодіння світом, до того ж викладена у простій, образній, доступній для масового сприйняття формі. «Хоча кожна дитина,— писав соціолог,— легко зрозуміє зміст го­мерівського епосу чи основні події «Махабхарати», все ж етичні системи, що їх містять антична міфологія, «Бхага-вадгіта» чи вчення Будди, не такі вже й прості для розу­міння. Натомість етичний, а також прагматично-космоло­гічний раціоналізм, що його містить давньоєврейське «Свя­те письмо», в принципі доступний для всіх... Уявлення про трансцендентного монотеїстичного Бога, котрий править світом то як цар, то як батько, котрий буває ласкавим і бу­ває суворим, котрий любить свій народ, але може і жорсто­ко його карати, котрий дозволяє ублажати себе молитвою, послухом і діями у відповідності з його вказівками,— це та конструкція, яка дає чітке раціональне тлумачення світу, що доступне водночас розумінню простих людей і навіть дітей».

Започаткована ще біблійними пророками раціональна «етика світооволодіння» була, на думку Вебера, одним з тих чинників, які розхитували традиціоналістські стереоти­пи масової свідомості і стимулювали іноваційні процеси в економіці та культурі Західної Європи. Біблійний раціо­налізм не можна вважати джерелом раціональної економі­ки чи раціонального права у прямому розумінні цього сло­ва, однак саме завдяки йому формувався той масовий мен­талітет, який був необхідний для успішного розвитку раціональних форм господарювання, права та політичного життя. Таким чином, гіпотеза про вибіркову спорідненість між раціональною етикою і «духом капіталізму» здобула у пізніх працях Вебера дальше обгрунтування новими фак­тами історії та культури. Мав рацію П. Сорокін, який сво­го часу зауважив, що веберівська соціологія релігії фактич­но є соціологією світової культури. Тож не випадково ідеї Вебера викликають сьогодні велику зацікавленість не лише істориків і соціологів, а й культурологів.


Запитання для самоконтролю

1. Назвіть основні етапи формування соціологічної концепціГ М. Вебера.

2. Емпіричні дослідження М. Вебера та його роботи в галузі істо­рії народного господарства.

3. М. Вебер про методологію «наук про культуру» та соціальних наук. У чому полягає різниця між поняттям «віднесення до цінностей» і «оцінки»?

4. Якою була емпірична база веберівської праці «Протестантська етика і дух капіталізму»?

5. М. Вебер про зв'язок між протестантською етикою і «професій­ним етосом» капіталістичного підприємця.

6. Наведіть веберівське визначення соціальної дії. У чому полягає різниця між традиційною, формально-раціональною та ціннісно-орієн­тованою соціальною дією?

7. Наведіть веберівське визначення понять панування і влади. У чому полягає, за М. Вебером, різниця між пануванням традиційним, формально-раціональним і харизматичним? Як визначає М. Вебер при­роду і соціальні функції бюрократії?

8. М. Вебер про професійну етику політика та професійну етику вченого. Соціологічний аналіз Вебером подій сучасного йому політич­ного життя.

9. Який зміст вкладає М. Вебер у поняття господарчої етики? Як він визначає зв'язок між змістом релігійного вчення і соціальним ста­тусом його носіїв?

10. Назвіть основні ознаки і висновки веберівського соціологічного
аналізу конфуціанства, даосизму, індуїзму, іудаїзму, буддизму та хри­
стиянства. Яке значення мають висновки веберівської соціології сві­
тових релігій для сучасної соціологічної теорії?

ГЛАВА 12





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 466 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Чтобы получился студенческий борщ, его нужно варить также как и домашний, только без мяса и развести водой 1:10 © Неизвестно
==> читать все изречения...

2431 - | 2320 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.009 с.