Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


А. Токвіль про демократію як суспільний лад




Своєрідним синтезом ліберальних і консервативних ідей стала соціально-філософська концепція А. де Токвіля (1805—1859), автора відомих праць «Про демократію в Америці» та «Старий порядок і революція». Хоча на сучас­ників його праці не мали скільки-небудь серйозного впливу, вони були заново відкриті у першій половині нашого сто­річчя. Р. Арон вважає Токвіля мислителем такого ж рангу, як і Конт або Спенсер. Токвіль гостро відчував усю гли­бину і сиЛу того перелому, який відбувався в житті євро­пейського людства, починаючи з подій Великої французької революції. Як французький посол у Сполучених Штатах Америки, він мав змогу детально ознайомитися зі специфі­кою політичного життя та суспільного побуту цієї країни. Спостереження за різноманітними проявами буржуазного прогресу дали мислителю підстави для далекосяжних уза­гальнень. «Ми,— писав він,— виступаємо свідками револю­ції, котра відбувається у суспільному побуті, законах, ідеях і почуттях людей. І хоча вона далеко ще не завершена, вже сьогодні її результати не можна порівняти ні з чим із того, що вже було в цьому світі».

Твори Токвіля — це свого роду соціографія ранньобур-жуазного суспільства, вибудувана на значному фактичному матеріалі й підпорядкована водночас певній центральній ідеї. Подібно до того, як ряд пізніших соціологів прагнули мислити категоріями «індустріального» і «доіндустріально-го» суспільства, Токвіль виходить із.порівняння, а якоюсь мірою і протиставлення суспільства «аристократичного» та «демократичного». Аристократичне суспільство втілював в очах соціолога «старий режим», зруйнований Великою фран­цузькою революцією. Демократія для Токвіля означає си-


нонім політичного режиму і водночас усього суспільного побуту Сполучених Штатів, які, на його думку, показують у цьому відношенні зразок і перспективу для усього люд­ства. Висуваючи проблеми політологічні, Токвіль водночас не ототожнює політичні відносини і відносини соціальні. «Не можна,— писав він,— погодитися з тим, що люди тво­рять суспільство вже самим фактом визнання певного воло­даря чи визнання певних законів, суспільство існує лише тоді, коли люди дивляться на речі з однієї точки зору, ко­ли мають спільні погляди, коли, зрештою, ті самі факти викликають у них однакові враження і думки». Тому і по­няття демократії й аристократії у Токвіля означають дещо більше, аніж символи політичного устрою,— швидше це певні «ідеальні типи» суспільних відносин, які докорінно різняться між собою.

У праці «Про демократію в Америці» Токвіль ретельно описує комунальні засади американського суспільного жит­тя, аналізує форми та механізми адміністративної та судо­вої влади, виборчу систему, принцип федералізму в управ­лінні, міжрасові стосунки, релігійність населення, вплив демократичної системи на ставлення до прані і сімейні сто­сунки та ін. Головною ознакою «демократичного етосу» виступає індивідуалістична життєва позиція. У демокра­тичних суспільствах втрачається почуття пошани до авто­ритетів; люди тут схильні покладатися насамперед на влас­ний розум. Індивід відчуває себе вивільненим від прив'я­заності до групи і перебуває віч-на-віч із суспільством як таким. Демократія, таким чином, водночас і зближує людей між собою, й ізолює їх одне.від одного. Тут реалізує себе принцип рівності людей, однак при цьому кожен дбає на­самперед про власні інтереси, втрачає інтерес до громадсь­ких справ. Токвіль ставить у прямий зв'язок розвиток де­мократії з рівнем індустріалізації господарського життя, доходячи при цьому висновку, що тою мірою, якою суспіль­ство набирає демократичних рис, окремі групи людей, по­в'язані з промисловістю, набувають ознак нової аристокра­тії. Нерівність всередині цієї групи наростає пропорціональ-но до того, як зменшується у суспільстві в цілому, робить висновок Токвіль.

Цікаві думки висловлює вчений і щодо проблеми центра­лізації у демократичних суспільствах. Демократії, вважає він, притаманний централізаторський інстинкт. Впроваджен­ня в життя принципу всезагальної рівності створює нові, незнані раніше можливості централізації і, говорячи сучас­ним терміном, маніпуляції людьми. «Складається вражен­ня,— пише Токвіль,— що ми стаємо свідками двох проти-


лежно спрямованих революцій, одна з яких поступово по­слаблює владу, друга ж невпинно її зміцнює. Ніколи ще влада водночас не була такою слабкою і такою сильною». «Тиранія більшості» — такий суворий присуд виносить Ток-віль американській і всякій іншій демократії.

Причиною цього виступає, як уже зазначалося, двознач­на ситуація, у котру потрапляє індивід у процесах демокра­тичних революцій. З одного боку, він позбавляється тут більшості своїх традиційних групових зв'язків і віри у всі­лякі авторитети. З іншого — він опиняється сам-на-сам з інститутами державної влади; між людиною і владою те­пер майже немає ніяких проміжних інстанцій у вигляді ста­нових, родових, корпоративних чи релігійних зв'язків. Ато-мізована у такий спосіб особистість легко стає об'єктом маніпуляцій з боку «центру». Токвіль засуджує так звану адміністративну централізацію, обмеження прав місцевого самоврядування. Небезпека, яку несуть із собою демокра­тичні революції, полягає саме в посиленні у пореволюцій-ному суспільстві адміністративної централізації. «...Немає народів, більш здатних підпасти під іго адміністративної централізації, ніж ті, що мають демократичний суспільний устрій. Ці народи мають схильність зосереджувати всю уря­дову силу в руках одної-єдиної влади, котра безпосеред­ньо представляє народ, оскільки за ним немає більше нічого, окрім окремих, рівних одне одному людей, що злиті в одну масу». При Людовякові XIV, зауважує автор «Демо­кратії в Америці», французьке суспільство було у значно меншій мірі адміністративно централізоване, аніж у по-революційну добу. «Урядова централізація набуває веле­тенської сили, коли поєднується з централізацією адмініст­ративною. Таким чином вона привчає людей наївно і постій­но зрікатися їх власної волі і підпорядковуватись не в окремих випадках, а в усьому і завжди. У цьому випадку вона не лише підкоряє їх собі силою, а й впливає на них, на їхні звички, вона ізолює їх, а потім поодинці забирає під свою владу із загальної маси».

Принципи рівності у пореволюційних суспільствах про­являються, таким чином, у подвійній формі — і як гарантія свободи громадян, і як підстава для обмеження цих свобод і встановлення нової «тиранії більшості». Міркування Ток-віля про «подвійний характер демократичних революцій» мають певну тематичну спорідненість із тими дискусіями про «масове суспільство», які розпочалися в соціології піз­ніше, у першій половині нашого сторіччя. Токвіль одним із перших відчув ті суперечності, які криє в собі «масовізація» суспільного життя, котра робить вельми умовною грань між


«демократією натовпу» і тоталітаризмом. У цьому — одна з причин сьогоднішньої актуальності його теоретичної спад­щини.

Суспільно-політичні ідеї консерватизму та лібералізму — важлива сторінка історії соціальної думки минулого сто­річчя. Звичайно, далеко не все з проблематики, котра обго­ворювалась консервативними і ліберально орієнтованими теоретиками, може бути прямо й безпосередньо віднесене до соціології. Однак ті цінності, які обстоювалися консервато­рами та лібералами — цінності «порядку» і «свободи», ви­явилися далеко не чужими і соціологічній теорії нашого часу. Більше того, проблема «волюнтарного порядку» або «реальної свободи» і сьогодні залишається в центрі соціо­логічних дискусій.

§ 3. Соціальне питання й утопічний соціалізм

Ідеї соціалізму й комунізму мають давню історію, однак лише в XIX ст. вони виходять на передній план політичного життя і стають предметом гострих політичних дискусій. їх актуалізація викликана рядом обставин, серед яких слід шукати насамперед суперечності того процесу модернізації суспільного життя західних країн, початок якому поклали промисловий переворот і англійська й французька буржуаз­ні революції. Починаючи з перших десятиліть минулого сторіччя впливовим фактором європейського політичного життя стає робітничий рух, ідеологи якого піддають гострій критиці існуючу економічну систему і весь буржуазний лад.

В центр політичної боротьби тепер висувається соціаль­не питання — питання про справедливість існуючої системи виробництва та розподілу матеріальних благ, яка створює можливість присвоєння результатів праці тими, хто не пра­цює. Завдяки сен-сімоністам і марксистам до лексикону європейської політичної думки входять терміни «буржуазія» та «пролетаріат»; справедливе вирішення соціального пи­тання тепер ставиться у прямий зв'язок із фундаментальною реорганізацією суспільства, насамперед із знищенням «па­нування буржуазії». Європейський соціалізм початку мину­лого сторіччя має багато різновидів. Соціалістична критика буржуазного суспільства має певні спільні риси з його кон­сервативною критикою, однак вона принципово відрізня­ється від ідеології консерватизму передусім тим, що спря­мована в майбутнє, а не в минуле. Найбільш адекватне теоретичне оформлення вимоги та загальні настрої робітни­ків знаходять у соціалістичних і комуністичних ученнях,


де на відміну від лібералізму та консерватизму йдеться не стільки про свободи й права особистості, скільки про нову організацію соціально-економічного життя.

Ефективного вирішення соціального питання, як переко­нані прихильники соціалізму й комунізму, можна досягти не шляхом розвитку індивідуальної ініціативи, конкуренції та політичного плюралізму, а через посилення суспільного контролю над виробництвом і розподілом матеріальних благ та відповідного перевиховання людей на колективістських засадах. Акцентуючи увагу на значенні праці та ма!?ріаль-но-виробничої сфери в цілому, прихильники соціалісіичних ідей вимагають водночас ліквідації інституту приватної власності на засоби виробництва (вимога «спільності май­на» чи «суспільної власності» — одна з найголовніших у ко­муністичних вченнях починаючи з античних часів). Для більшості цих учень характерна недооцінка значення право­вих і політичних інститутів представницької демократії, яка поєднується з переоцінкою значення і можливостей соціаль­ного експерименту та вольових методів суспільної органі­зації.

Оцінюючи соціальні наслідки Французької революції 1889—1894 рр., ідеологи соціалізму, як правило, вказують на суперечність між їх лозунгами та реальними наслідками. Гасла свободи, рівності й братерства, проголошені револю­цією, не були реалізовані на практиці, і новий суспільний лад не тільки не ліквідував нерівності й експлуатації, а й посилив їх. Тому він сам заслуговує знищення, і на його уламках мусить бути вибудуване справедливе суспільство. Починаючи з праці Ф. Енгельса «Розвиток соціалізму від утопії до науки» в літературі набуває поширення поділ со­ціалізму на утопічний і науковий. Для такого поділу існу­ють певні підстави, однак його не слід абсолютизувати. Се­ред соціалістів-утопістів були теоретики рангу Сен-Сімона, які стояли на рівні науки свого часу і внесли вагомий доро­бок у суспільствознавство. Водночас далеко не все в «нау­ковому соціалізмі» витримало перевірку часом.

Більшість представників утопічного соціалізму прагнуть поставити соціальне знання на службу практичної реорга­нізації суспільства на справедливих засадах. Вони усвідом­люють, що реформування суспільного устрою тим чи іншим чином пов'язане з перебудовою відносин у матеріально-ви­робничій сфері. Як зауважив Лоренц фон Штейн, ідеологи соціалізму виходять з уявлення про громадянське суспіль­ство як систему, закономірності якої визначають характер державного устрою. Цим зумовлене, зокрема, прагнення соціалістів-утопістів до створення нових виробничих осеред-


ків — асоціацій, фаланстерів і т. п., де б можна було на практиці втілити справедливі стосунки між людьми.

Політичний слід в історії соціологічної думки лишила творчість Анрі де Сен-Сімона, вчителя і попередника О. Конта, котрого іноді називають «хрещеним батьком» со­ціології. Він не лише накреслив основні контури проекту «позитивної» реорганізації наукового знання, реалізувати який випала доля Конту, а й висловив ряд глибоких ідей щодо природи суспільного устрою західноєвропейських кра­їн пореволюційної доби. Залишаючись іще на грунті ідеа­лістичного розуміння закономірностей суспільного розвитку, Сен-Сімон водночас усвідомлює історичну необхідність пе­реходу «від устрою феодального і теологічного до устрою індустріального і наукового». Сен-Сімонова концепція «ін­дустріального суспільства» побудована на принципі проти­ставлення трудящих класів і класів «непрацюючих». Інду­стрія в його розумінні — це не лише те, що пов'язане з матеріальним виробництвом. Вона включає в себе усі різ­новиди творчої діяльності людини, спрямованої на примно­ження спільного блага.

Корінна суперечність сучасності криється, на його думку, у тому, що ключові позиції в суспільстві індустріалів про­довжують займати представники старої феодально-аристо­кратичної верстви. Індустріальна та феодальна системи яв­ляють собою головні форми суспільної організації, які знає людська історія від доби виникнення цивілізації. Феодальне суспільство'Сен-Сімон називає ще «мілітарним», підкрес­люючи, що типовою формою суспільного зв'язку між людь­ми тут виступає насилля, на той час в індустріальній системі людські стосунки будуються на принципах домовленості і співпраці. Пізніше опозиція «мілітаризм — індустріалізм» була переосмислена Г. Спенсером, який теж веде мову про принципову відмінність між мілітарними і торговельними суспільствами. З розвитком індустрії, як передбачав Сен-Сімон, має зростати значення організаційно-управлінського фактору в суспільному житті. Ідеалом суспільного устрою він вважає стан, коли «влада над людьми» поступиться місцем «владі над речами» (пізніше цей сен-сімонівський афоризм був повторений К. Марксом).

Консервативні, ліберальні та соціалістичні напрями в соціальній думці кінця XVIII — першої половини XIX ст. ще не можна віднести до соціології в строгому значенні цьо­го слова насамперед внаслідок їх відверто «неакадемічного» характеру і чітко вираженої політичної тенденційності. Од­нак їх представники порушують чимало проблем, які піз­ніше потраплять в коло інтересів соціологів. Це, насампе-


ред, питання про соціальну природу і функції демократич­них інститутів, специфіку ринкових відносин, форми реорга­нізації суспільних відносин, питання наукової організації і управління соціальною сферою тощо.

Запитання для самоконтролю

1. У чому полягає зміст соціальної філософії консерватизму? Ін­тереси яких груп вона відбиває?

2. Визначте соціальний зміст і соціальну базу буржуазно-лібераль­ної ідеології. Які уявлення про суспільство покладені в її основу?

3. З якими уявленнями про природу і закономірності суспільного розвитку пов'язаний утопічний соціалізм?

4. Перелічіть основні риси демократичного суспільного устрою в описові А. Токвіля. Які суперечності притаманні демократії і яку не­безпеку несе вона з собою?

ГЛАВА 5





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 941 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Так просто быть добрым - нужно только представить себя на месте другого человека прежде, чем начать его судить. © Марлен Дитрих
==> читать все изречения...

2463 - | 2219 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.