Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Конститутивне дослідження як апріорне




Але таке глибоке розуміння залишилось би без ре­альних плодів, якби не факт, вже згадуваний, що в цих дослідженнях індуктивна емпірія не є первинною, але що вона взагалі можлива тільки завдяки можливому дослід­женню сутності. Цей фундаментальний факт, не харак­терний для всієї попередньої психології і трансцендента­льної філософії, полягає в тому, що будь-яка предметність, яка безпосередньо конституюється, наприклад, природний об'єкт, відповідаючи своєму сутнісному виду (фізичній ре­чі взагалі), відноситься до відповідної сутнісної форми різноманітної, дійсної і можливої (в даному випадку без­конечної) інтенціональності, яка є конститутивною для цієї об'єктивності. Різноманітність можливих сприйнять, будь-яких інших інтенціональних переживань взагалі, які стосуються або можуть «узгоджено» стосуватися однієї і тієї ж речі, має (при всій її великій складності) цілком визначений сутнісний стиль, ідентичний для будь-якої ре­чі взагалі, відокремлюючись при переході від однієї інди­відуальної речі до іншої. Існують також форми свідомості, за допомогою яких може бути усвідомлена та чи інша іде­альна предметність і які об'єднуються як синтетична свідомість про неї, маючи певний стиль, істотний для цього виду предметності. Оскільки цілісне життя моєї свідомо­сті є в своїй цілісності (без шкоди всім різноманітним ок­ремим предметностям, що в ній конституюються) універ­сальною єдністю життя, що творить смисл, і знаходить­ся у єдності з результатом, цілісне життя свідомості керується універсальним конститутивним апріорі, що охоплює всі інтенціональності, апріорі, яке простягається від своєрідності інтерсуб'єктивності, що конституюється в Я, до апріорі інтерсуб'єктивної інтенціональності, резуль­татом якої є інтерсуб'єктивні єдності і «світи». Досліджен­ня цього загального апріорі — надзвичайно велике, а тому вразливе завдання трансцендентальної феноменології, яке потребує поступового розв'язання.

Треба мати на увазі, що продуктивна суб'єктивність принципово не виснажується в актуальному інтенціональпому житті, в її фактично взаемовпорядкованих інтенціопальних переживаннях, а що вона існує і існує постійно в своїх здатностях. Здатності не є якимсь гіпотетичним способом пояснення в окремих імпульсах «я можу» і «я дію», вони є постійно діючими факторами. І таким чином проявляються всі універсальні здатності, суб'єктивні і ін­терсуб'єктивні. Слід підкреслити, що до них також відно­ситься феноменологічне апріорі як апріорі, утворене з від­повідної інтуїції сутності, як це в цілому випливає із змісту феноменології.

Кращому розумінню метода дослідження сутності до­поможуть наступні короткі зауваження[147] '.

Все те, що ми доводимо в наших дослідженнях консти­туції, перш за все стосується розуміння будь-якого при­кладу будь-якого типу даного предмета, тобто рефлектив­ного тлумачення інтенціональності, в якій ми безпосеред­ньо «маємо* реальну або ідеальну предметність. Ми зробимо великий крок вперед, якщо визнаємо те, що має безпосереднє значення для фактичних дійсних або можли­вих окремих випадків, зберігає свою силу і тоді, коли ми наш приклад цілком довільно варіюємо і потім звертаємось до корелятивних «уявлень», які спільно варіюються, тобто до конституюючих переживань, форм, що дані «суб'єктив­но» і змінюються то безперервно, то дискретно. Насампе­ред, ми повинні дослідити точний смисл видів конституйованих «явищ», в яких розглядаються узяті для прикла­ду предмети і їх варіації, а також способів, з якими пред­мети формуються як синтетичні єдності в модусі «як вони існують самі по собі». Але це означає запитати систе­матичний універсум можливого досвіду, можливої очевид­ності, або ідею завершеного синтезу можливого узгоджено­го досвіду, як в ньому усвідомлюється синтетичний образ наявного предмета в його «всебічності», в єдності всіх його визначень як самодостатнього і самодоведеного. В та­кому дослідженні варіації прикладу, необхідного в якості первісного, з здійсненням, в якому повинен виникнути «ейдос», а завдяки йому очевидність безперервної ейде­тичної кореляції конституції і того, що конституюється. Якщо вона повинна щось здійснювати, то її не можна ро­зуміти як емпіричну варіацію, а як варіацію, яка вільно здійснюється в сфері чистої фантазії і з незалежним усві­домленням довільності в свідомості «чистого» щось. Вона простягається у відкритому горизонті нескінченно різно­манітних вільних можливостей все нових і нових варіацій. В подібних варіаціях, абсолютно вільних від усіх умов, що мають силу факту, знаходяться тепер всі варіації, що належать до відкритої безконечної сфери (яка містить в собі «довільний» приклад, вільний від будь-якої фактич­ності), і перебувають у відношенні синтетичної взаємодії і загального зв'язку; зокрема, вони знаходяться в постій­ному і всеосяжному синтезі «єдності протилежностей». Але саме в цій єдності, у вільній варіації, що безперерв­но по-новому формується, виявляється необхідно стійке, інваріантне, яке зберігає в іншому незмінну самототожність, загальну сутність. З цією сутністю пов'язані всі «можливі» зміни прикладів і всі зміни цих змін. Цим ін­варіантом є оптична сутнісна форма (апріорна форма), ейдос, який відповідає прикладу в будь-якій його варіації. Але в рефлективному поверненні від оптичної сутнісної форми (її вищий ступінь — «категорія») до можливо­го досвіду, що конституює, до можливих способів появи, можна побачити, що ці форми обов'язково варіюються (одночасно з предметами, що конституюються); так що сутнісна форма разом зі своїми двома корелятивними сто­ронами проявляє себе як інваріантна. Стає очевидно, що онтичне апріорі можливе тільки як конкретна повна мож­ливість, як корелят конститутивного апріорі, конкретно з ним пов'язаного і невіддільного від нього. Це стосуєть­ся не тільки системи можливого досвіду про предмети (в строгому розумінні для конститутивної системи), але і — конститутивної системи в широкому значенні, яка вміщує все, навіть види свідомості, що не спостерігаються і є мож­ливими коли-небудь для будь-яких предметів.

Нарешті, наступні дослідження аналітично-формальної всезагальності виявили, що будь-який об'єкт (невизначений, можливо, змістовно порожній предмет) мислиться як «цілком довільне» щось взагалі, як корелят інтенціональ-ної конституції, невіддільної від нього. Ця конституція є невизначено порожньою, але не повністю довільною. Во­на повинна корелятивне відокремлюватися при будь-яко­му відокремленні цього «щось» спільно з будь-якою під­порядкованою йому категорією (ейдосом, що виявився завдяки античній варіації відповідних прикладів). Відпо­відно будь-який інтенціональний і конститутивний ана­ліз, що здійснюється на основі фактичних даних, з само­го початку слід визнати як аналіз прикладів, навіть якщо це не зрозуміло аналітику. Будь-який результат, звіль­нений від фактичності і тому переведений в царство віль­ної фантазії-варіації, стає згодженим з сутністю, таким, що з аподиктичною[148] очевидністю керує універсумом мис­лимого {«чистим» всезагальним), так що будь-яке запе­речення, як вже неодноразово говорилось, стає інтуїтивно-ейдетично неможливим, надуманим. Отже, сказане стосується і тільки що наведеного дослідження. Воно саме є едейтичним. Завдання едейтичного методу не в тому, щоб описувати емпіричні, емпірично-довільні факти, ще по­вторюються. Універсальна обгрунтованість едейтичного методу безумовно необхідна; вона випливає з будь-якого предмета, взятого як приклад, і вона нами так мислиться. Лише в едейтичній інтуїції можна прояснити суть едейтичної інтуїції.

Надзвичайно важливо зрозуміти цю просту істину і цю апріорну універсальність, особливо враховуючи при цьому вже описане відношення безпосередньо вибраного апріорі до його конституції, так само як і апріорне розу­міння кореляції предмета і свідомості, що конституює. Сказане е знанням, що має особливе філософське значен­ня. Воно утворює принципово новий і строго науковий стиль філософії, навіть в порівнянні з кантівською філо­софією, яка містить в собі так багато великих їнтуїцій.

Якщо тут за допомогою конститутивних проблем, які належать до сфери предметності, розкривається величезна царина апріорного і при цьому суб'єктивного досліджен­ня, то уже заздалегідь видно, що вона простягається ще далі, ніж царина, яку складає, перш за все, горизонт ме­тодичного аналізу. А саме, якщо все фактично суб'єктив­не має свій іманентний часовий генезис, то слід чекати, що цей генезис також має своє апріорі. Далі, «статичній» кон­ституції предметів, яка відноситься вже до «розвинутої» суб'єктивності, відповідає апріорна генетична конституція, що виникла з свого необхідного попередника. Тільки зав­дяки цьому апріорне розкривається в найглибшому розу­мінні (про що вже говорилося), оскільки в тому, що ана­ліз розкриває як інтенціонально-імпліцитне в життєвій конституції смислу, міститься застигла «історія».

 

 

Ганс-Георг ГАДАМЕР

Від скановано: Ганс-Георг Гадамер. Про круговий цикл розуміння// Істина і метод.- К..: Юніверс., 2000., том 2, с. 55-62





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-11-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 328 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Настоящая ответственность бывает только личной. © Фазиль Искандер
==> читать все изречения...

2374 - | 2099 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.